ZZ-R1100 ZX-11 NINJA ZZ-R1100 ZX-11 NINJA ZZ-R1100 ZX-11 NINJA ZZ-R1100 ZX-11 NINJA ZZ-R1100 NINJA ZZ-R1100 ZX1100 ZX-1100  NINJA
1990-2001 Historia firmy

Kawasaki

ZZ-R 1100

 

ZX 11 Ninja

Niektóre motocykle mają coś w sobie. Inne nie. ZZ-R1100 ma w sobie to, co lubisz. Takie hasło reklamowe towarzyszyło wprowadzeniu na rynek brytyjski nowego modelu firmy Kawasaki. Sportowo-turystyczny motocykl z Akashi, wprowadzony na rynek w 1990r przez 6 lat był absolutnym rekordzistą pod względem osiagów w swojej klasie. Został zdetronizowany dopiero w 1996r przez Hondę CBR1100XX. Jednak na rynku motocykli używanych ceniony jest nie tylko za znakomitą dynamikę.  
Pierwszą wersję ZZ-R1100, oznaczoną fabrycznym kodem ZXT10C, wprowadzono na rynki europejskie w 1990r. Motocykl stał się prawdziwą sensacją, bowiem w wersji otwartej dysponował mocą 147KM, przyśpieszał od 0-100km/h poniżej 3sek. i osiągał prędkość maksymalną ok. 280km/h. I chociaż przylgnęło do niego miano "króla przecinaków", to jednak okazało się, że znakomicie sprawdza się na długich, turystycznych dystansach.
Wielokilometrowym wojażom sprzyjała bardzo wygodna pozycja za kierownicą, znakomicie zestrojone podwozie zapewniające wysoki komfort jazdy, niezwykle elastyczny silnik oraz umiarkowany apetyt na paliwo (przy spokojnej jeździe), co w połączeniu z dużym zbiornikiem paliwa dawało duży zasięg. Turystyczne wojaże były za to uciążliwe dla pasażera, dysponującego krótkim fragmentem kanapy i zmuszonego do mocnego podkurczania nóg (wysoko mocowane podnóżki).
Techniczną nowinką pierwszego ZZ-R był Ram Air System (dynamiczne doładowanie silnika) poprawiający dynamikę jednostki napędowej. Wraz ze wzrostem prędkości pojazdu wzrastało ciśnienie powietrza dostarczanego do gaźników specjalnym wlotem pod reflektorem. Niewiele mniej istotne było to, że do gaźników trafiało chłodne, nienagrzane powietrze. Napełnianie cylindrów było sprawniejsze, wzrastała moc i moment obrotowy. Nawet w wersjach zdławionych do 100 lub 98KM silnik mógł się poszczycić znakomitą charakterystyką, a zwłaszcza wysokim momentem obrotowym w zakresie niskich i średnich obrotów.
model po modernizacji w 1993r; fot: broszury reklamowe Na sezon 1993 Kawasaki przygotowało nowa wersję ZZ-R1100, w której co prawda nie wprowadzono żadnych rewolucyjnych zmian, ale poprawiono wiele istotnych elementów. Motocykl, który otrzymał fabryczne oznaczenie kodowe ZXT10D, otrzymał nową obudowę o kształcie korzystniejszym pod względem aerodynamicznym, sztywniejszą ramę wzmocnioną w okolicach główki, sztywniejszy wahacz, inaczej zestrojony widelec teleskopowy i nowy element resorująco-tłumiący w tylnym zawieszeniu.
Zmodernizowano również RAS, który teraz dysponował już dwoma wlotami pod reflektorem. Zwiększyło się ciśnienie doładowania, a w ślad za tym wzrósł także moment obrotowy w zakresie średnich obrotów. Zmieniono również zaciski hamulcowe z przodu, a średnicę tarcz hamulcowych zwiększono z 310mm do 320mm. Zastosowano również szerszą oponę tylną (180/55 zamiast 170/60). Firma zauważyła chyba, że ZZ-R trafia często w ręce miłośników turystyki, bowiem w wersji na 1993r zwiększyła pojemność zbiornika paliwa z 20 do 24 litrów. Zasięg przy spokojnej jeździe wynosił teraz już około 400km. Z deski rozdzielczej zniknęła kontrolka rezerwy paliwa, a w jej miejscu pojawił się wskaźnik poziomu paliwa. Kranik benzyny otrzymał pozycję "rezerwa". Kolejną modernizację przeprowadzono w 1995r, a nowy model otrzymał fabryczne oznaczenie ZX1100D3. Na desce rozdzielczej pojawił się zegar, ale to był mało znaczący szczegół. Ważniejsze zmiany zaszły w silniku, w układzie przeniesienia napędu i w podwoziu. Przede wszystkim zwiększono o 20mm rozstaw osi (z 1480 na 1500mm) co było konsekwencją zmiany kąta główki ramy z 26o na 26,5o. Mniejsze koło zębate łańcucha napędowego przy tylnym kole przyczyniło się do "wydłużenia" przełożenia końcowego. Zmiana dysz w gaźnikach zmieniła zakres obrotów, przy których uzyskiwane były moc i moment obrotowy. W modelu ZX1100D4 z 1996r zmianie uległy pierścienie uszczelniające. ZZR od tyłu wygląda imponująco - fot. broszury reklamowe

model 1990 - fot: serwis Onet echosonda

Kawasaki ZZ-R1100 należy do trwałych i niezawodnych motocykli. Wady tego modelu można wyliiczyć na palcach jednej ręki. Ci, którzy preferują sportową jazdę, krytykują np. zbyt miękki widelec teleskopowy, ale miłośnicy spokojnej jazdy, w ogóle nie odczuwają takich problemów. Fani długich podróży narzekają z kolei na zbyt małą ładowność (ok.170-180kg). Od strony niezawodności trudno cokolwiek zarzucić. Niezbyt trały okazuje się tylko tłumik drgań w piaście koła tylnego. Jesli przy zmianie obciążenia w układzie napędowym pojawiają się wyraźne szarpnięcia, warto od razu zajrzeć do tłumika drgań. Delikatne są również łożyska główki ramy, a uszczelniacze widelca przedniego stosunkowo szybko tracą szczelność. Podczas oględzin używanego egzemplarza warto także zwrócić uwagę na stan elementów obudowy (zwłaszcza w punktach mocowania). Pod wpływem wibracji pojawiają się mikropęknięcia.
Kupując motocykl "z drugiej ręki" należy zwrócić uwagę na pracę skrzyni biegów (wyskakujące biegi nie zwiastują niczego dobrego) oraz na dwie inne sprawy związane swego czasu z akcjami serwisowymi firmy. Pierwsza dotyczy modelu ZXT10C i miała miejsce w 1992r. poprawiono wówczas tylny przewód hamulcowy, który ocierał o tarczę hamulcową, a potem pękał. Druga akcja dotyczyła zabezpieczenia zębatki zdawczej.
Przekrój przez ZZR1100 - fot. broszury reklamowe
ZZ-R1100 jest drogim w utrzymaniu motocyklem. I nie dotyczy to tylko zakupu. Krótkie okresy międzynaprawcze (5000-6000km) oraz wysokie ceny części zamiennych to główne czynniki tego stwierdzenia. Właściciel tego motocykla twierdzą, że opłaca się wydać te pieniądze, bowiem jazda tym motocyklem to prawdziwa frajda. To po prostu dobrze wykończony, wygodny, stosunkowo zwrotny i bardzo dynamiczny pojazd o uniwersalnym charakterze i niezwykłym prestiżu (zwłaszcza w wersji otwartej). Należy również pamiętać, że na rynku północnoamerykańskim model ten nazywa się ZX11 Ninja (ang.wojownik). .
protoplasta ZZ-R'a - model ZX10 z roku 1988; fot: broszury reklamowe
Zestaw wskaźników ZZR1100 - fot. broszury reklamowe
O możliwościach silnika ZZ-R'a świadczy fakt, że po kilku specjalistycznych zabiegach można uzyskać 200KM. Mało tego - nie wpływa to negatywnie na trwałość jednostki napędowej. Rekord w rasowaniu ZZ-R'a to 460KM (maksymalna prędkość około 370km/h).

model 2000 - fot: serwis Onet echosonda

"Zygzak" bez  owiewek - fot: leksykon ilustrowany

 

Identyfikacja modelu

identyfikacja modelu na podstawie nr ramy i silnika - fot. ksiazka napraw wyd. Haynes

 

Literatura: MOTOCYKL 01/1994, 06/1996, 11/1996; Świat Motocykli 06/1999; książki napraw wyd.Clymer, Haynes, broszury reklamowe, katalogi motocyklowe, instrukcje obsługi,

 

 

książka napraw j.angielski wyd. Clymer - download

książka napraw j.angielski wyd. Haynes - download  

fabryczna książka napraw j.angielski - download  

 

instrukcja obsługi j.angielski, rosyjski, niemiecki, francuski - download  

 

 

Dane techniczne:

 
ZZ-R1100 Europa 1994 
Silnik: czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder uruchamiane za pośrednictwem dźwigienek, wałek wyrównoważający, pojemność 1052ccm, śred. x skok 76,0 x 58,0mm, stopień sprężania 11,0:1, kolejność zapłonów 1-2-4-3, moc maksymalna 147KM przy 10500rpm, moment maksymalna 110Nm przy 8500rpm, 4 gaźniki Keihin CVKD 40mm , smarowanie z mokrą miska olejową, rozrusznik elektryczny, akumulator 12V-12Ah, alternator trójfazowy, zapłon bezstykowy tranzystorowy, wał korbowy łożyskowany ślizgowo, układ wydechowy 4w2, 
Przeniesienie napędu: pierwotne koła zębate, końcowe łańcuch rolkowy o-ring, sprzęgło wielotarczowe mokre, hydrauliczne, skrzynia biegów 6-stopniowa 
Podwozie: rama grzbietowa z profili aluminiowych z przykręcanymi podciągami, zawieszenie przednie teleskopowe 43mm, skok 120mm, układ kierowniczy na łożyskach stożkowych, zawieszenie tylne wahacz aluminiowy ułożyskowany igiełkowo, centralny elementem resorująco-tłumiącym z regulowaną poduszką powietrzną, 4-stopniowa regulacja tłumienia, 5-stopniowa regulacja napięcia wstępnego sprężyny, skok 112mm, hamulec przedni 2-tarczowy 320mm, zacisk czterotłoczkowy, hamulec tylny 1-tarczowy 250mm, zacisk czterotłoczkowy, ogumienie bezdętkowe przód 120/70-ZR17, tył - 180/55-ZR17, obręcze z lekkiego stopu
Wymiary i masy: długość 2165mm, szerokość 720mm, wysokość 1210mm, rozstaw osi 1480mm, wysokość siedzenia 790mm, masa w stanie gotowym do drogi 278kg, ładowność 173kg, pojemność zbiornika 24,0l, rezerwa 6,5l, wyprzedzenie 107mm, kąt główki ramy 640
Osiągi: prędkość maksymalna 284km/h, przyspieszenie 0-100km/h 2,9sek, zużycie paliwa 6-8l, 
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE10W40 SE 4,0l (przy wymianie z filtrem), świece zapłonowe NGK CR9E, odstęp elektrod 0,7-0,8mm, luz zaworowy -ssanie 0,13-0,19mm, wydech 0,18-0,24mm, olej zawieszenia przedniego SAE10W-20 po 410ml (wymiana), ciśnienie w zawieszeniu przednim kg/cm2, tylnym 0,5kg/cm2, układ chłodzenia 2,5l, akumulator , ciśnienie w ogumieniu - przód 2,9kg/cm2 tył 2,9kg/cm2, wolne obroty 950-1050rpm, ciśnienie sprężania 9,0-13,8kg/cm2, śruba składu mieszanki wykręcona o 1,75-2,0obr., poziom pływaka 11-15mm,  
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 26 lutego 2012

Powrót do strony głównej