ZX1000 ZX-10 ZX10 ZX-10 ZX10 ZX-10 ZX10 ZX-10 ZX10 ZX-10 ZX10 ZX-10 ZX10 ZX-10 ZX10 Ninja ZX10 ZX-10 ZX10 Ninja ZX10 ZX-10 ZX10 Ninja ZX10 ZX-10 ZX10
1988-1990 Historia firmy

Kawasaki

ZX-10

 

Tomcat

 

W 1988 roku firma Kawasaki przedstawiła kolejny motocykl klasy 1000 cm3 ZX-10 (oznaczenie kodowe ZX1000B). Powiększył on rodzinę produkowanych od 1984 r. modeli GPZ900R i GPZ1000RX. Ostatni z nich w 1986 r. zajął 3 miejsce pod względem „liczby sprzedanych egzemplarzy w Niemczech. W rok później został on wyparty z tego miejsca „przez Hondę CBR1000F. W układzie napędowym Kawasaki montowany jest 4-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, 4-suwowy silnik typu dohc o pojemności 997 cm3, mocy 74 kW przy 8800 obr/min i momencie obrotowym 89 Nm przy 6800 obr/min (wersja dla RFN). Na każdy cylinder o wymiarach (średnica x skok tłoka) wynoszących 74 x 58 mm przypadają 4 zawory napędzane bezpośrednio od wałka rozrządu. Prędkość tłoka przy prędkości obrotowej 8800 obr/min wynosi 17,0 m/s. Stopień sprężania jest równy 11,0. W układzie dolotowym są montowane 4 gaźniki Keihin o średnicy gardzieli 36 mm.
 
Przekrój - fot. Technika motoryzacyjna

 

Przeprowadzone prace modernizacyjne silnika (stosowanego poprzednio w GPZ1000RX) pozwoliły na zmniejszenie masy o około 6 kg. Zastosowano nowe tłoki o skróconym płaszczu lżejsze o 18 g każdy chromowo molibdenowe korbowody o ma się zmniejszonej o 67 g (każdy) oraz lżejszy wał korbowy o 1,1 kg. Oprócz tego masa układu napędu zaworów została zmniejszona o 27% w porównaniu z poprzednim modelem. Poprawiono dolot mieszanki do komory spalania m.in. przez zmniejszenie kąta pochylenia zaworów o 5 (do 30), zwiększenie średnicy zaworów dolotowych do 30 mm i wylotowych do 26 mm. Zmniejszenie średnicy trzonków pozwoliło na zachowanie tej samej masy zaworu mimo wzrostu średnicy.

Moment obrotowy z silnika jest przekazywana przez wielotarczowe sprzęgło mokre uruchamiane hydraulicznie na 6 biegową skrzynię przekładniową, skąd następnie przez przekładnię łańcuchową jest dostarczany na tylne koło. W układzie elektrycznym o napięciu 12 V jest montowany alternator o mocy 336 W, akumulator 14 Ah i elektroniczny układ zapłonowy.

 

Aerodynamiczne nadwozie ZX10 - fot. broszury reklamowe

 

Jako układ nośny całego motocykla służy aluminiowa rama zamknięta typu delta w konstrukcji zbliżona do stosowanej w motocyklu Yamaha FZR1000.  Prostokątny przekrój głównej części ramy wynosi 90 x 30 mm. W układzie zawieszenia koła przedniego zastosowano amortyzator teleskopowy, a dla koła tylnego w tzw systemie Uni Track z możliwością 4 stopniowej regulacji zmiany siły tłumienia, Skok koła przedniego i tylnego wynosi odpowiednio 135 i 120 mm.

 

 

W przednim kole jest instalowany podwójny układ tarcz hamulcowych o średnicach 300 mm a w kole tylnym jedna tarcza o średnicy 250 mm. Każda z tarcz otrzymała pływające zaciski hamulcowe z  podwójnymi tłoczkami w celu zwiększenia efektywności hamowania.
 
Model z 1990r - fot. broszury reklamowe Model z 1989r - fot. broszury reklamowe
Model z 1990r - fot. broszury reklamowe Model z 1989r - fot. broszury reklamowe
W układzie kierowniczym zwiększono kąt pochylenia główki kierownicy z 62 na 63,5. Oprócz tego, w celu zwiększenia komfortu jazdy zwiększono rozstaw osi o 15 mm (do 1490 mm). Całkowita długość wynosi 2170 mm, szerokość kierownicy 715 mm, a wysok6ść siedzenia kierowcy od nawierzchni drogi 790 mm. Masa własna ZX-10 wynosi 237 kg a jego ładowność 181 kg. 

Dużą starannością wykonania i estetyką charakteryzuje się nadwozie. W celu zapewnieni właściwej ochrony kierowcy przed wiatrem wykonano stosunkowo wysoką osłonę. Od strony wizualnej całość poszycia nadwozia składa się z dwóch części osłony silnika i kierownicy oraz tylnego błotnika z wbudowanymi światłami i obudowy siedzenia

 

 

Kawasaki ZX-10 odznacza się dobrymi właściwościami eksploatacyjnymi. Obciążony tylko kierowcą uzyskuje prędkość maksymalną wynoszącą 230 km/h, a z pasażerem 221 km/h. Mocny silnik pozwala na osiągnięcie prędkości od 0 do 100 km/h w czasie 3,5 s (obciążenie kierowcą), w przypadku jazdy z pasażerem w czasie 4,3 s. Przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym 7,2 dm3/100 krn oraz pojemności zbiornika paliwa 22 dm3 motocykl może przejechać bez tankowania odległość 306 krn. Droga hamowania z prędkości 100 km/h wynosi 50,1 m (opóźnienie równe 7,71 m/s2).

W czasie testowania przyznano ZX-10 punkty dodatnie za dobrą stabilną jazdę, prawidłowo ukształtowane poszycie nadwozia chroniące dobrze kierowcę i pasażera przed wiatrem, duży komfort jazdy oraz mocny silnik pozwalający na szybkie osiągnięcie maksymalnych prędkości. Punkty ujemne otrzymał za zbyt sztywne zawieszenie oraz dużą masę. Cena w pierwszym roku sprzedaży na rynku Niemieckim wynosiła 14790 DM.

 Model ZX-10 produkowany był tylko do 1990r. Jego godnym następcą został ZZ-R1100.

 

Bezpośredni następca modelu GPZ1000RX - fot. broszury reklamowe

Identyfikacja modelu ZX10 - fot. ksiazka napraw

identyfikacja modelu na podstawie nr ramy i silnika - fot. ksiazka napraw wyd. Haynes

 

Literatura: Auto Technika Motoryzacyjna 07/1988, książki napraw, instrukcja obsługi, broszury reklamowe,

 

fabryczna książka napraw j.angielski - download  

książka napraw j.angielski wyd. Clymer - download  

książka napraw j.angielski wyd. Haynes - download  

 

instrukcja obsługi j.angielski - download  

 

Dane techniczne:

 
ZX-10 1988r Niemcy (wersja dławiona)
Silnik: czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder, wałek wyrównoważający, pojemność 997ccm, śred. x skok 74,0 x 58,0mm, stopień sprężania 11,0:1, moc maksymalna 100KM przy 8800rpm, moment maksymalna 89Nm przy 6800rpm, 4 gażniki Keihin CVK 36mm, smarowanie z mokrą miska olejową, chłodnica oleju, rozrusznik elektryczny, akumulator 12V-14Ah, alternator trójfazowy 336W, zapłon bezstykowy tranzystorowy, układ wydechowy 4w2, 
Przeniesienie napędu: pierwotne koła zębate, końcowe łańcuch rolkowy o-ring, sprzęgło wielotarczowe mokre, hydrauliczne, skrzynia biegów 6-stopniowa 
Podwozie: typu delta z profili aluminiowych, zawieszenie przednie teleskopowe 41mm, skok 135mm, zawieszenie tylne wahacz wleczony, centralny elementem resorująco-tłumiącym z systemem Uni-Track z 4-stopniową regulacją zmiany siły tłumienia, skok 120mm, hamulec przedni 2-tarczowy 300mm, zacisk pływający dwutłoczkowy, hamulec tylny 1-tarczowy 250mm, zacisk dwutłoczkowy, ogumienie bezdętkowe przód 120/70VR17, tył 160/60VR18, obręcze z lekkiego stopu
Wymiary i masy: długość 2170mm, szerokość 715mm, wysokość b/d, rozstaw osi 1490mm, wysokość siedzenia 790mm, masa własna 237kg, masa w stanie gotowym do drogi b/d, ładowność 181kg, masa całkowita b/d, pojemność zbiornika 22,0l, wyprzedzenie 116mm, kąt główki ramy 63,5o,
Osiągi: prędkość maksymalna 230km/h, przyspieszenie 0-100km/h 3,5sek, średnie zużycie paliwa 7,2l/100km, 
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE10W40 SE 3,0l (przy wymianie z filtrem), świece zapłonowe NGK CR9E, luz zaworowy -ssanie 0,13-0,19mm, wydech 0,18-0,24mm, olej zawieszenia przedniego SAE10W-20 po 419ml, ciśnienie w ogumieniu przód 250kPa, tył 250kPa, ciśnienie sprężania 8,8-13,5 atm.,
 
ZX1000 Ninja 1988-1989r USA (wersja otwarta)
Silnik: czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder, wałek wyrównoważający, pojemność 997ccm, śred. x skok 74,0 x 58,0mm, stopień sprężania 11,0:1, moc maksymalna 137KM przy 10000rpm, moment maksymalna 103Nm przy 9000rpm, 4 gażniki Keihin CVKD 36mm, smarowanie z mokrą miska olejową, chłodnica oleju, rozrusznik elektryczny, akumulator 12V-14Ah, alternator trójfazowy 336W, zapłon bezstykowy tranzystorowy, układ wydechowy 4w2, 
Przeniesienie napędu: pierwotne koła zębate 1,732, końcowe łańcuch rolkowy o-ring 2,647, sprzęgło wielotarczowe mokre, hydrauliczne, skrzynia biegów 6-stopniowa: I-2,800, II-2,000, III-1,590, IV-1,333, V-1,153, VI-1,035,
Podwozie: typu delta z profili aluminiowych, z dwoma podciągami pod silnikiem, zawieszenie przednie teleskopowe 41mm, skok 135mm, zawieszenie tylne wahacz wleczony, centralny elementem resorująco-tłumiącym z systemem Uni-Track z 4-stopniową regulacją zmiany siły tłumienia, skok 120mm, hamulec przedni 2-tarczowy 300mm, zacisk pływający dwutłoczkowy, hamulec tylny 1-tarczowy 250mm, zacisk dwutłoczkowy, ogumienie bezdętkowe przód 120/70VR17, tył 160/60VR18, obręcze z lekkiego stopu
Wymiary i masy: długość 2200mm, szerokość 715mm, wysokość 1240mm, rozstaw osi 1490mm, wysokość siedzenia 790mm, prześwit 125mm, masa własna 222kg, masa w stanie gotowym do drogi 254kg, ładowność 181kg, masa całkowita 435kg, pojemność zbiornika 22,0l, wyprzedzenie 101mm, kąt główki ramy 63,5o, minimalny promień skrętu 3,1m,
Osiągi: prędkość maksymalna 270km/h, przyspieszenie 0-100km/h 3,1sek, zużycie paliwa 5-9l/100km, 
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE10W40 SE 3,0l (z filtrem), świece zapłonowe NGK CR9E, luz zaworowy -ssanie 0,13-0,19mm, wydech 0,18-0,24mm, olej zawieszenia przedniego SAE10W-20 po 360ml (przy wymianie), ciśnienie w ogumieniu przód 250kPa, tył 250kPa, śruba dawki pilotującej wykręcona o 2,0 obr., ciśnienie sprężania 860-1320kPa przy 370rpm., droga hamowania 50km/h-0km/h 12,5m, kolejność zapłonów 1-2-4-3, wolne obroty 950-1050rpm, poziom pływaka 13,0m, łańcuch napędowy EK532ZV-0 110 ogniw, luz 30-40mm,
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 26 lutego 2012

Powrót do strony głównej