XV750 XV-750 XV750 Virago XV-750 XV750 XV-750 XV750 XV-750 XV750 XV-750 XV750 XV-750 XV750 XV-750 XV750 XV-750 XV750 XV-750  Virago XV750
1984-1997 Historia firmy

Yamaha

XV 750

 

Virago

Model z lat 1996-1998 - fot. broszury reklamowe
Wraz z pojawieniem się w 1980r pierwszej XV750 nastąpiła rewolucja w sposobie myślenia japońskich firm na temat chopperów. Do tej pory wystarczyło zaopatrzyć typowy motocykl w kroplowy zbiornik paliwa, podniesioną kierownicę i 16" koło z tyłu, by mieć gotowy produkt na amerykańską modłę. XV750 zrywała z tym sposobem myślenia.

 

Protoplasta - XV750SE 1981 - fot: serwis Onet echosonda

 

Po 12 latach XV750 z indeksami SE i Special została zastąpiona przez produkowaną do 1997r XV750 Virago. Przy jej konstruowaniu skorzystano z doświadczeń poprzedniczki. Wahacz z pojedynczym elementem resorująco-tłumiącym, którego umiejscowienie tuż za tylnym cylindrem powodowało zanik tłumienia po dłuższej jeździe, zastąpiony został klasycznym wahaczem z dwoma amortyzatorami. Jednak zasadnicza koncepcja grzbietowej ramy wykonanej ze stalowych wytłoczek, do której podwieszony był silnik, pozostała.. Duża objętość belki grzbietowej zachęcała do wykorzystania jej jako tłumika szmerów ssania. Świeże powietrze dostaje się do niej poprzez piankowy filtr znajdujący się w jednym z "serków" pomiędzy głowicami.

 

 model z 1984r - 60KM, 64Nm z odlewanymi obręczami -  fot: materiały reklamowe producenta

 

Silnik o identycznej konstrukcji z XV1100 ma, jak na prawdziwy V-twin przystało, oba korbowody oparte na wspólnym czopie wału korbowego. Mimo braku wałków wyrównoważających, jego praca jest spokojna i pozbawiona wibracji. Jedynie na najwyższym biegu przy ok.120km/h daje się odczuć drżenie, którego źródłem jest silnik. Silnik ma przyjemną dla kierowcy charakterystykę, co objawia się dużym momentem już przy niskich obrotach. W obu obróconych względem siebie o 180o głowicach znajdują się po jednym wałku rozrządu i po dwa zawory. Chociaż dzisiaj dwa tylko zawory na cylinder są rzadkością, to Virago nie musi mieć z tego powodu kompleksów. Mimo konwencjonalnej konstrukcji nie jest wcale słabsza, czy mniej dynamiczna. Jednostka napędowa jest przy tym trwała i bez problemów wytrzymuje przebiegi 100.000km.

 

XV750 - fot. zveno.ru

Przeglądy okresowe, ze względu na wygodny dostęp do gaźników i regulowany śrubami luz zaworowy, nie powinny sprawiać trudności. Jedyną słabą stroną tego silnika jest rozrusznik. Dotyczy to głównie najstarszych modeli. Co kilka lat jego konstrukcja była udoskonalana, ale mimo to nadal jeżeli coś psuje się w XV750, to najpewniej jest to rozrusznik. Źródło niepowodzeń tkwiło w konstrukcji składającej się z tradycyjnego silnika ze sprzęgłem jednokierunkowym oraz solenoidu powodującego zasprzęglenia z kołem zamachowym. W praktyce koło zębate rozrusznika nie zazębiało się całkowicie, przez co pracując częścią tylko swojej szerokości, zużywało się szybko. Drugą typową przypadłością było "przepuszczające" sprzęgło jednokierunkowe, w wyniku czego rozrusznik obracał się nie napędzając silnika. Głośne stuki przy zazębianiu kół zębatych usunięto wprowadzając gumowa tuleję amortyzującą zawulkanizowaną w koło zębate rozrusznika. Dla zapominalskich pożytecznym drobiazgiem będzie z pewnością czujnik poziomu oleju w silniku, który sygnalizuje niski jego stan zapaleniem się lampki kontrolnej. Pięciostopniowa skrzynia biegów i wał kardana nie powinny sprawiać żadnych kłopotów w czasie eksploatacji.

 

 Jednym z konkurentów dla XV750 był Kawasaki VN750 Vulcan - fot. b/d

 

Podwozie, o dość nietypowej jak na choppera konfiguracji z wiszącym swobodnie silnikiem, jest stabilne, a nisko położony środek ciężkości ułatwia opanowanie maszyny w wirażach. Płaski kąt pochylenia główki ramy i duże wyprzedzenie przedniego zawieszenia zapewniają dobrą stabilność podczas jazdy na wprost. Przednie zawieszenie sprawnie wybiera nierówności, czego nie da się powiedzieć o tylnym. Dodatkowo jego skromny skok ulega ograniczeniu po obciążeniu bagażem i pasażerem.

 

Ociekający chromem silnik XV750 - fot. b/d

 

Do zalet XV750 Virago z pewnością zaliczyć można wyposażenie, w skład którego wchodzą kompletny zestaw przyrządów pokładowych i, rzecz nie spotykana w chopperach, centralna podstawka. Pierwsze roczniki Virago zaopatrzone były w koła z lekkich stopów. Jednak już od 1994r stosowano koła szprychowane z dość niecodzienną konfiguracją: szprychy zakotwiczone są do grzebienia na feldze, nyple natomiast znajdują się w specjalnych nadlewach bębna i piasty. Dzięki temu możliwego było zastosowanie opon bezdętkowych.

 

Kroplowy zbiornik paliwa z charakterytycznym emblematem Virago - fot. b/d

Charakterystyczne "cygara" wydechów - fot. b/dKoła szprychowane były charakterystyczne dla późniejszych modeli XV750 - fot. b/d

 

W Europie model ten ostatni raz był oferowany w 1996r., na rynku północnoamerykańskim natomiast do 1997r. Należy w tym miejscu wspomnieć o "mutancie" XV700 produkowanym na rynek USA w latach 1984-1987. Spowodowane było to ograniczeniami w imporcie motocykli powyżej 700ccm (ochrona rodzimego rynku amerykańskiego). 

 

model z 1986r - 60KM, 64Nm; fot: materiały reklamowe producenta

Bogata tablica przyrządów zawiera m.in. obrotomierz - fot. b/d

 Idenfyfikacja modelu XV750 - dane: książka napraw wyd.Haynes
XV750 z 1996r, widok z prawej strony - fot. katalog motocyklowy XV750 Virago 1992 - fot. katalog motocyklowy

Identyfikacja modelu (XV700 - XV1100)

Literatura: Świat Motocykli 06/1998. MOTOCYKL 09/1996, książka napraw wyd.Haynes Yamaha XV535-1100, katalogi motocyklowe, broszury reklamowe, Cycle 07/1981,

 

Dane techniczne:

 
 model XV750 1992-1993 Europa 
Silnik: dwucylindrowy, czterosuwowy w układzie V-750, chłodzony powietrzem, rozrząd typu OHC, 2 zawory na cylinder, pojemność 748ccm, śred.xskok 83,0x69,2mm, moc maksymalna 55,5KM przy 7000rpm, moment obrotowy 58Nm przy 6000rpm, stopień sprężania 9,0:1, 2 gaźniki podciśnieniowe Mikuni BST 40mm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z miską olejową, rozrusznik elektryczny, akumulator 12V-16Ah, zapłon elektroniczy CDI,
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny koła zębate, napęd końcowy - wał Kardana, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna,
Podwozie: otwarta grzbietowa, spawana z rur i stalowych wytłoczek, widelec teleskopowy skok 150mm, wahacz wleczony podparty 2 elementami resorująco-tłumiącymi skok 97mm, hamulec przedni dwutarczowy 267mm, zacisk dwutłoczkowy, hamulec tylny bębnowy 200mm, koła odlewane lub szprychowane, ogumienie - przód 100/90-19 57H, tył 140/90-15 M/C 70H,
Wymiary i masy: długość 2285mm, szerokość 840mm, wysokość 1190mm, wysokość siedzenia 715mm, rozstaw osi 1525mm, prześwit 145mm, masa pojazdu sucha b/d, masa pojazdu gotowego do jazdy 235kg, dopuszczalna masa całkowita 470kg, zbiornik paliwa 14,5dm3, rezerwa 2,5dm3,
Osiągi: prędkość maksymalna 168km/h, przyspieszenie 0-100km/h 6,0sek, średnie zużycie paliwa 6,0l/100km,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE20W40 SE 3100ml (z filtrem), świece zapłonowe NGK BPR7-ES, przerwa na elektrodzie 0,7-0,8mm, ciśnienie sprężania: 9-12atm, wolne obroty: 950-1050rpm, olej w zawieszeniu SAE10W 396ml, ciśnienie w ogumieniu: przód 200kPa, tył 225kPa, poziom paliwa 5,5-6,5mm, luz zaworowy: ssące 0,07-0,12mm, wydechowe 0,12-0,17mm, śruba składu mieszanki: 1,5obr., olej przekładni końcowej SAE-80 API GL-4 200ml, 
 
 model XV750 1988- USA
Silnik: dwucylindrowy, czterosuwowy w układzie V-750, chłodzony powietrzem, rozrząd typu OHC, 2 zawory na cylinder, pojemność 748ccm, śred.xskok 83,0x69,2mm, moc maksymalna 55,5KM przy 7000rpm, moment obrotowy 58Nm przy 6000rpm, stopień sprężania 9,0:1, 2 gaźniki podciśnieniowe Mikuni BST 40mm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z miską olejową, rozrusznik elektryczny, akumulator 12V-16Ah, zapłon elektroniczy CDI,
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny koła zębate, napęd końcowy - wał Kardana, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna,
Podwozie: otwarta grzbietowa, spawana z rur i stalowych wytłoczek, widelec teleskopowy skok 150mm, wahacz wleczony podparty 2 elementami resorująco-tłumiącymi skok 97mm, hamulec przedni dwutarczowy 267mm, zacisk jednotłoczkowy, hamulec tylny bębnowy 200mm, koła odlewane lub szprychowane, ogumienie - przód 100/90-19 57H, tył 140/90-15 70H,
Wymiary i masy: długość 2285mm, szerokość 840mm, wysokość 1190mm, wysokość siedzenia 715mm, rozstaw osi 1525mm, prześwit 145mm, masa pojazdu sucha b/d, masa pojazdu gotowego do jazdy b/d, dopuszczalna masa całkowita b/d, zbiornik paliwa 14,5dm3, rezerwa 2,5dm3,
Osiągi: prędkość maksymalna 170km/h, przyspieszenie 0-100km/h 6,0sek, zużycie paliwa 5,0-8,0l/100km,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE20W40 SE 3100ml (z filtrem), świece zapłonowe NGK BP7-ES, przerwa na elektrodzie 0,7-0,8mm, ciśnienie sprężania: 9-12atm, wolne obroty: 950-1050rpm, olej w zawieszeniu SAE10W 396ml, ciśnienie w ogumieniu: przód 200kPa, tył 225kPa, poziom paliwa 1,5-2,5mm, luz zaworowy: ssące 0,07-0,12mm, wydechowe 0,12-0,17mm, śruba składu mieszanki: 1,5obr., olej przekładni końcowej SAE-80 API GL-4 200ml, 
 
 model XV750SE 1981-1983 USA (4X7)
Silnik: dwucylindrowy, czterosuwowy w układzie V-750, chłodzony powietrzem, rozrząd typu OHC, 2 zawory na cylinder, pojemność 748ccm, śred.xskok 83,0x69,2mm, moc maksymalna b/d, moment obrotowy b/d, stopień sprężania 8,7:1, 2 gaźniki podciśnieniowe Hitachi HSC 40mm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z miską olejową, rozrusznik elektryczny 600W, alternator 230W, akumulator 12V-16Ah, zapłon elektroniczy TCI,
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny koła zębate 1,660, napęd końcowy - wał Kardana 3,207, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna, I-2,353, II-1,667, III-1,286, IV-1,032, V-0,909, 
Podwozie: otwarta grzbietowa, spawana z rur i stalowych wytłoczek, widelec teleskopowy ze wspomaganiem powietrznym, skok 150mm, wahacz wleczony z centralnym elementem resorująco-tłumiącym z 6-cio stopniową regulacją i wspomaganiem powietrznym, skok 100mm, hamulec przedni jednotarczowy 298mm, zacisk jednotłoczkowy, hamulec tylny bębnowy 180mm, koła odlewane przód MT1,85x19, tył MT3,00x16, ogumienie - przód 3,50H19 4PR, tył 130/90-16 67H,
Wymiary i masy: długość 2230mm, szerokość 805mm, wysokość 1160mm, wysokość siedzenia b/d, rozstaw osi 1520mm, prześwit 145mm, kąt główki ramy 29,5 st., wyprzedzenie 133mm, masa pojazdu gotowego do jazdy 225kg, dopuszczalna masa całkowita b/d, minimalny promień skrętu 2600mm, zbiornik paliwa 12,0dm3, rezerwa 2,6dm3,
Osiągi: prędkość maksymalna b/d, przyspieszenie 0-100km/h b/d, średnie zużycie paliwa 6,0l/100km,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE10W30 SE 3100ml (z filtrem), świece zapłonowe NGK BP7-ES, przerwa na elektrodzie 0,7-0,8mm, wolne obroty: 950-1050rpm, olej w zawieszeniu SAE10W30 278ml, ciśnienie w ogumieniu: przód 200kPa, tył 225kPa, luz zaworowy: ssące 0,10mm, wydechowe 0,15mm, olej przekładni końcowej SAE-80 API GL-4 200ml,  numeracja cylindrów tył 1, przód 2, wkręt dawki pilotującej wykręcony o: przód 3,5obr., tył 1 3/8obr., poziom paliwa przód 1-3mm, tył 0-2mm, ciśnienie sprężania 9-12bar., akumulator YB16AL, regulator napięcia SH238,
 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 20 kwietnia 2007

Powrót do strony głównej