XV535 XV-535 XV535 XV-535 Virago XV-535 XV535 XV-535 XV535 XV-535 XV535 XV-535 XV535 Virago XV535 XV-535 XV535 XV-535 Virago XV535
1988- Historia firmy

Yamaha

XV 535

 

Virago

Model z 1988r, widok z prawej strony - fot. broszury reklamowe

Model z początkowych lat produkcji 1988 był o wiele uboższy niż z późniejszych lat produkcji (np. zintegrowane siedzenie, mniej elementow chromowanych itp); widok z lewej strony - fot. broszury  reklamowe

 

Specjaliści od marketingu firmy z Nakajo, wprowadzając w 1988r na rynku europejskim Yamahę XV535, na pewno przewidywali wzrost zainteresowania konstrukcjami klasycznymi na Starym Kontynencie w ciągu najbliższych kilku lat. Z pewnością nikt nie zakładał jednak aż takiego powodzenia chopperów i naked bike'ów, a już zdecydowanie trudno było przewidzieć, jak ogromną karierę zrobi niepozorny motocykl klasy średniej z widlastą jednostką napędową. Tajemnica sukcesu XV535 tkwi zapewne w nawiązaniu do jak najlepszych tradycji firmy w budowie motocykli typu Custom, sprawdzonych wcześniej w cieszących się uznaniem klientów modelach XV1000SE, a potem XV1100 Virago

 

wskaźniki - fot: Świat Motocykli koła - fot: Świat Motocykli
Nowy chopper, przejmując wszystkie zalety został jednocześnie pozbawiony wszelkich wad soft-chopperów, tak modnych w latach osiemdziesiątych. Został zaprojektowany od podstaw w połowie lat osiemdziesiątych, z niezwykłą pieczołowitością, bowiem najpierw miał trafić do ojczyzny chopperów - USA. Tak też się stało, ale już w 1987r okazało się, że XV535 poprzez tak zwany szary import podbija Stary Kontynent. Nie pozostało nic innego jak oficjalnie wprowadzić pojazd do Europy. Prezentacja odbyła się w 1988r. Trzy lata później Yamaha XV535 była już jednym z najlepiej sprzedających się motocykli, zwłaszcza na największym i najbardziej prestiżowym rynku niemieckim. Co ciekawe, XV535 od początku cieszył się ogromną popularnością wśród przedstawicielek płci pięknej - blisko 30% sprzedanych egzemplarzy nabyły kobiety. Można by pomyśleć, że mały chopper zawdzięcza swą karierę wyrafinowanym rozwiązaniom technicznym czy wyjątkowym osiągom. Nic bardziej mylnego. Jest to prosty w konstrukcji, klasyczny motocykl, którego jedyną prawdziwą zaletą (jak na tę klasę pojazdu) jest niezwykłe podobieństwo do amerykańskich wzorców. Na dodatek bogato ożebrowane cylindry sprawiają wrażenie, że mamy do czynienia z "750-tką", a duża ilość chromowanych detali i perfekcyjne wręcz wykończenie pojazdu czynią XV niezwykle eleganckim jednośladem.

 

 

Właściwie wszystko podporządkowano w niej wyglądowi, poczynając od zbiornika paliwa, a na ozdobnych, plastikowych nakładkach głowicy kończąc. Elementy te były po prostu atrapami. Nikomu to jednak nie przeszkadzało, w przeciwieństwie do mikroskopijnych rozmiarów zbiornika paliwa pod kanapą (tylko 8,5dm3). Od 1989r tradycyjny zbiornik przestał był atrapą i można było, nie jako dodatkowo, wlać do niego 4,9dm3. Łączna pojemność zbiorników wynosiła teraz 13,5l i spore zużycie paliwa, zwłaszcza wersji z silnikami zdławionymi, przestało być problemem. Dochodziło ono przy ostrej jeździe w mieście nawet do 8l/100km, przy spokojnej jeździe spadając do 6l/100km.

 

Na rynkek japońskim oferowano model o pojemnosci 400ccm - fot: broszury reklamowe

 

Dławienie jednostek napędowych było dość skomplikowane i przywrócenie pełnej mocy takim silnikom wiąże się z wysokimi kosztami. Trzeba nie tylko zdemontować zwężki w kanałach dolotowych, ale również wymienić wałki rozrządu i dysze gaźników. Dotyczy to oczywiście motocykli zdławionych fabrycznie do mocy 27KM. Można jednak spotkać egzemplarze kupione z silnikami o pełnej mocy i dławione dopiero później (np. w Niemczech niższy podatek). Wtedy mamy zazwyczaj do czynienia z kryzami w układzie dolotowym i przywrócenie pełnej mocy jest sprawą niezwykle prostą.

Yamaha XV535 należy do motocykli, które prowadzi się niezwykle łatwo. Jest bardzo zwrotna a nisko siedzący kierowca nawet przy małych prędkościach może robić z nią dosłownie wszystko. Nic zatem dziwnego, że XV cieszy się ogromną popularnością również u osób początkujących. Prowadzący ma zapewniony bardzo przyzwoity komfort jazdy, znacznie gorzej wygląda to od strony pasażera. Spartańskie siodełko i bardzo twarde tylne zawieszenie dobitnie informuje jadącego o nierównościach jezdni. Pozycja kierowcy budziła na początku także wiele kontrowersji, ale w modelu na 1989r poprawiono rozmieszczenie podnóżków, a także zmieniono kierownicę i kanapę. W 1994r pojawiła się wersja S, z dwubarwnym lakierowaniem i większą ilością chrom (modele dwukolorowe oznaczano później DX). 

 

XV535DX model 2001, widok z lewej strony - fot: broszury reklamowe
Model z dodatkową literą S wyroznial dwubarwny wzor malowania, tutaj z 1994r - fot. broszury reklamowe

 

Małemu chopperowi nadano przydający mu prestiżu przydomek Virago. Rok później model otrzymał wyróżnik w postaci litery S. W dalszym ciągu bazuje on technicznie na modelu podstawowym, a wszelkie zmiany wiążą się z wyglądem. W 1996r model ten doczekał się wreszcie modernizacji technicznym. Zmiany w układzie dolotowym i wydechowym poprawiły, i tak bardzo dobrą, charakterystykę silnika, a poprawki w skrzyni biegów uczyniły zmianę przełożeń łatwiejszą. Zmieniono także lusterka i barwy stosowanych lakierów.

 

XV535S model 1994 z niską kierownicą - fot. b/d

 

Jeśli ktoś szuka uniwersalnego motocykla na co dzień, pozwalającego sprawnie przecisnąć się przez miasto, udać w krótką trasę, a pisana jest mu chopperowa droga to trafił w dziesiątkę. Jeżeli chodzi o awaryjność - praktycznie nie spotyka się żadnych niezapowiedzianych awarii nie licząc przepalających się bezpieczników. Może pojawić się korozja na tłumiku i tylnym błotniku, ale to wymaga tylko kilku działań kosmetycznych.  

 

Widok na zbiornik paliwa - modele od 1989r - fot: Świat Motocykli Emblemat Virago od 1994r - fot: broszury reklamowe

 

Widok na silnik - mnóstwo chromu - fot: Świat Motocykli

Identyfikacja modelu - dane: książka napraw wyd.Clymer

Identyfikacja modelu XV535

Identyfikacja modelu - dane: książka napraw wyd.Haynes

Model z 1992r - fot. broszury reklamowe

 

Literatura: Świat Motocykli.07/1999, 02/2005, 06/1996, MOTOCYKL 04/1996, 10/1996, 06/1996, książka napraw wyd.Haynes, książka napraw wyd.Clymer, broszury reklamowe

 

Dane techniczne:

 
model XV535 1996 Europa
Silnik: dwucylindrowy, czterosuwowy w układzie V-750, chłodzony powietrzem, rozrząd typu OHC, 2 zawory na cylinder, pojemność 535ccm, śred.xskok 76,0x59,0mm, moc maksymalna 44KM przy 7500rpm, moment obrotowy 46Nm przy 6000rpm, stopień sprężania 9,0:1, 2 gaźniki podciśnieniowe Mikuni BDS 34mm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z miską olejową, rozrusznik elektryczny, akumulator 12V-12Ah, zapłon elektroniczy TCI, alternator 210W, układ wydechowy 2w2, 
Przeniesienie napędu: przełożenie pierwotne koła zębate, napęd końcowy - wał Kardana 3,071, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna, I-2,714, II-1,900, III-1,458, IV-1,166, V-0,966, 
Podwozie: otwarta grzbietowa, spawana z rur i stalowych wytłoczek, widelec teleskopowy 36mm, skok 150mm, wahacz wleczony podparty 2 elementami resorująco-tłumiącymi skok 85mm z 5-stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, hamulec przedni jednotarczowy 298mm, hamulec tylny bębnowy 200mm, koła szprychowane, ogumienie - przód 3.00S-19 4PR, tył 140/90-15M/C 70S,
Wymiary i masy: długość 2225mm, szerokość 725mm, wysokość 1070mm, wysokość siedzenia 720mm, rozstaw osi 1520mm, prześwit 160mm, wyprzedzenie 122mm, kąt główki ramy 58,5o, masa własna 195kg, dopuszczalna masa całkowita 415kg, zbiornik paliwa 13,5dm3 (górny 4,9l, dolny 8,6l), rezerwa 2,5dm3
Osiągi: prędkość maksymalna 162km/h, przyspieszenie 0-100km/h 6,2sek, średnie zużycie paliwa 5,7l/100km,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE20W40 SE 2,8l (z filtrem), świece zapłonowe NGK BPR-7ES, przerwa na elektrodzie 0,7-0,8mm, wolne obroty: 1150-1250rpm, olej w zawieszeniu SAE10W 228ml, ciśnienie w ogumieniu: przód 2,0kPa, tył 2,2kPa, luz zaworów: ssące 0,07-0,12mm, wydechowe 0,12-0,17mm, ciśnienie sprężania 9,8-11,8atm, olej przekładni końcowej SAE-80 API GL-4 190ml, śruba składu mieszanki wykręcona o 2,5obr., 
 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 09 sierpnia 2007

Powrót do strony głównej