XV250 XV-250 XV250 XV-250 XV250 XV-250 XV250 XV-250 XV250 XV-250 Virago XV250 Virago XV-250 XV250 XV-250 XV250 XV-250 XV250 XV-250 Virago  XV250S
1987-2000 Historia firmy

Yamaha

XV 250

 

Virago

model z ostatnich lat produkcji - fot. broszury reklamowe
 
Debiur rynkowy modelu XV250 odbył się w 1987r w Stanach Zjednoczonych. Na amerykańskiej ziemi chopper występował pod nazwą legendarnego szlaku Route 66. Rok później już jako Virago model ten pojawił się w Europie, odnosząc od razu pełny sukces. Dlatego też przez lata nic w niej istotnego nie zmieniono. Ze względu na bardzo nisko umieszczone siedzenie 250-tka zyskała sympatię wśród amazonek. Wysokość siodła - 670mm - zapewnia także osobom niskiego wzrostu poczucie pewności. Popularność XV250 zwiększa także fakt, że wszystkie elementy sterujące działają bardzo lekko, a poza tym maszyna, mimo mocno pochylonego widelca przedniego i dużego wyprzedzenia, bez oporów wchodzi w zakręty. W początkowym okresie produkcji motocykl ten wyposażony był w płaską kierownicę typu T-bar. W 1994r wprowadzono pierwszą zmianę techniczną - właśnie tą kierownicę zastąpiono nieco wyższą buckhorn. Oprócz tego pojawił się bardzo ładny trójwymiarowy emblemat Virago, jaki wprowadzono w wersji S modelu 535. XV250 pojawił się również w wariancie S, który oprócz dwubarwnego lakierowania otrzymał jeszcze chromowane pokrywy silnika. Poza tym na armaturze kierownicy zamiast angielskich napisów pojawiły się małe piktogramy. Jak widać zmian było niewiele. Motocykl zawdzięcza swoją popularność również wyważonym własnościom jezdnym, przyzwoitej dynamice (jak na 250) i bardzo prostej obsłudze.

 

modele z pierwszych lat produkcji miały m.in. mniejsza tarcze hamulcowy i zacisk jednotłoczkowy, tutaj model z 1989r - fot. katalog motocyklowyBogato wyposazony XV250S model 1994; oparcie, dwubarwne malowanie, dodatkowe elementy chromowane -  fot: broszury reklamowe

Bazowy XV250 model 1996; fot: broszury reklamowe

 
Wszystko przy niej dzieje się jak gdyby samo przez się. Silnik V2 zaprojektowany jako długoskokowy i mimo małej pojemności ma szerokie, użyteczne pasmo obrotów, przy wcale nie tak małej mocy (na rynku niemieckim oferowano również wersję 17KM). Właściwa siła uciągu zaczyna się już od 3000rpm. Silnik można rozkręcić do 9000rpm. Jednak przy ostatnich 1000rpm staje się on nieco oporny. Tak więc można jechać w stylu choperowym począwszy od 50km/h spokojnie na 5-biegu. Trzeba przyznać, że uzyskanie tak dobrej charakterystyki w małym silniku nie było łatwą sprawą. Zmiana biegów odbywa się bardzo miękko, osadzony w gumie zespół podnóżki/dźwignia zmiany biegów powoduje, że punkt zadziałania dźwigni zmiany biegów jest nieco zbyt mało zauważalny. Jedyne słabe strony podwozia to za mały prześwit i nieco zbyt miękkie elementy resorujące, które przy jeździe z pasażerem dobijają.

XV250S - fot. b/d

model XV250 1998r z kierownica typu T-bar - fot. katalog motocyklowy

 

xv250s z kierownica typu "bawole rogi" - fot. katalog motocyklowy

Detale XV250 1988r - fot. broszury reklamowe

Model z 1988r - fot. broszury reklamoweXV250 z 1988r widok z tyłu - fot. broszury reklamowe

 

 

Literatura: Świat Motocykli.09/1994, MOTOCYKL 12/2000, broszury reklamowe, książka napraw Yamaha XV250 1988-1995 oraz 1997-1998, książka obsługi Yamaha XV250 1998, katalogi motocyklowe

 

Dane techniczne:

 
XV250 model 1988 Europa
Silnik: dwucylindrowy, czterosuwowy w układzie V-600, chłodzony powietrzem, rozrząd typu OHC, 2 zawory na cylinder, pojemność 249ccm, śred.xskok 49,0x66,0mm, moc maksymalna 22KM przy 7400rpm, moment obrotowy 21Nm przy 6100rpm, stopień sprężania 10,0:1, 1 gaźnik Mikuni 26mm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z miską olejową, rozrusznik elektryczny, akumulator 12V-10Ah, alternator 14V 21A @ 5000rpm, zapłon elektroniczy bezstykowy tranzystorowy TCI, rozrusznik elektryczny 400W,
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny kołami zębatymi; 3,130; napęd końcowy - łańcuch o-ring; 2,813; sprzęgło mechaniczne wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna, 1: 2,643; 2: 1,684; 3: 1,261; 4: 1,000; 5: 0,821;
Podwozie: podwójna zamknięta spawana ze stalowych wytłoczek z przykręconymi podciągami, widelec teleskopowy 33mm, skok 140mm, wahacz wleczony podparty 2 elementami resorująco-tłumiącymi skok 100mm, hamulec przedni jednotarczowy 267mm, zacisk jednotłoczkowy, hamulec tylny bębnowy 130mm, koła szprychowane, obręcze przód/tył: 1,60x18/2,75x15, ogumienie - przód 3.00S18 4PR, tył 130/90-15 66P,
Wymiary i masy: długość 2190mm, szerokość 800mm, wysokość 1130mm, wysokość siedzenia 685mm, rozstaw osi 1488mm, prześwit 145mm, wyprzedzenie 120mm, kąt główki ramy 32o, masa pojazdu sucha 147kg, nośność 183kg, dopuszczalna masa całkowita 330kg, minimalny promień skrętu 2800cm, zbiornik paliwa 9,5dm3, rezerwa 2,6dm3
Osiągi: prędkość maksymalna 120km/h, przyspieszenie 0-100km/h 13,7sek, średnie zużycie paliwa 4,5dm3/100km,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE20W40 SE 1,6dm3, świece zapłonowe NGK C6HSA, przerwa na elektrodzie 0,6-0,7mm, ciśnienie sprężania 1100kPa, wolne obroty 1250-1350rpm, olej w zawieszeniu SAE10W 245ml, ciśnienie w ogumieniu: przód 175kPa, tył 200kPa, luz zaworowy: ssące/wydechowe 0,08-0,12mm/0,10-0,14mm, poziom paliwa 16,5-17,5mm, łańcuch napędowy DID520DS, luz łańcucha 30-40mm, regulator napięcia SH569
 
XV250 model 1995-1998 USA
Silnik: dwucylindrowy, czterosuwowy w układzie V-600, chłodzony powietrzem, rozrząd typu OHC, 2 zawory na cylinder, pojemność 249ccm, śred.xskok 49,0x66,0mm, moc maksymalna b/d, moment obrotowy b/d, stopień sprężania 10,0:1, 1 gaźnik Mikuni BDS26 26mm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z miską olejową, rozrusznik elektryczny, akumulator 12V-10Ah, alternator 14V 25A @ 5000rpm, zapłon elektroniczy bezstykowy tranzystorowy TCI (cyfrowy), rozruch elektryczny,
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny kołami zębatymi; 3,130; napęd końcowy - łańcuch o-ring; 2,813; sprzęgło mechaniczne wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna, 1: 2,643; 2: 1,684; 3: 1,261; 4: 1,000; 5: 0,821;
Podwozie: podwójna zamknięta spawana ze stalowych wytłoczek z przykręconymi podciągami, widelec teleskopowy 33mm, skok 140mm, wahacz wleczony podparty 2 elementami resorująco-tłumiącymi skok 100mm, hamulec przedni jednotarczowy 282mm, zacisk dwutłoczkowy, hamulec tylny bębnowy 130mm, koła szprychowane, obręcze przód/tył: 1,60x18/2,75x15, ogumienie - przód 3.00-18 47P, tył 130/90-15M/C 66P,
Wymiary i masy: długość 2190mm, szerokość 815mm, wysokość 1140mm, wysokość siedzenia 685mm, rozstaw osi 1490mm, prześwit 145mm, wyprzedzenie 120mm, kąt główki ramy 320, masa pojazdu sucha 147kg, nośność 196kg, zbiornik paliwa 9,5dm3, rezerwa 2,6dm3
Osiągi: prędkość maksymalna b/d, przyspieszenie 0-100km/h b/d, średnie zużycie paliwa b/d,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE20W40 SE 1,6dm3 (z filtrem), świece zapłonowe NGK C6HSA lub N.D. U20FS-U, odstęp na elektrodach 0,6-0,7mm, ciśnienie sprężania 10-12 atm, wolne obroty 1350-1450rpm, olej w zawieszeniu SAE10W 245ml, ciśnienie w ogumieniu: przód 175kPa, tył 200kPa, luz zaworowy: ssące/wydechowe 0,08-0,12mm/0,10-0,14mm - regulacja śrubkami, śruba dawki pilotującej wykręcona o 3 1/4 obr., poziom paliwa 16,5-17,5mm, olej teleskopow SAE10W 245ccm, łańcuch napędowy DID520DS 114 ogniw, luz łańcucha 30-40mm, regulator napięcia SH650, akumulator GM10-3A-2, filtr powietrza piankowy, benzyna bezołowiowa,
 

b/d - brak wiarygodnych danych

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 26 lutego 2010

Powrót do strony głównej