XT600 XT-600 XT600 XT-600 XT600 XT-600 XT600 XT-600Z Tenere XT600 XT-600 XT600 XT-600 XT600E XT-600 XT600 XT-600 XT600 XT-600E Tenere XT600E
1984-2003 Historia firmy

Yamaha

XT 600

&

XT 600 Tenere

XT600 - model 43F 1984r - fot. broszury reklamowe

 

XT600 pojawiła się w 1984r jednocześnie z wersją XT600Z Tenere posiadającą bardziej "rajdową" stylizację (większy zbiornik paliwa).

XT600 typ 43F 1984r - fot. broszury reklamowe

Dwa lata później na miejsce XT600Z wszedł model XT600ZE wyposażony w mniejszy zbiornik paliwa i elektryczny rozrusznik (nożny pozostał na swoim miejscu). 

XT600Z Tenere model 1VJ 1986-1987 - fot. broszury reklamowe

 

XT600 1984 Dakar - fot. broszury reklamoweXT600 1985 Dakar - fot. broszury reklamowe

 

W 1988r zmiany objęły także wersję podstawową, w której zainstalowano tarczowy hamulec tylnego koła a karoserię poddano liftingowi.

XT600 typ 2KF 1987 - fot. broszury reklamowe

XT600 typ 2KF 1987 - fot. broszury reklamowe

XT600 model 2KF 1986 - fot. broszury reklamoweXT600 model 2KF 1986 - fot. broszury reklamowe

 

Następny sezon przyniósł zmiany w obu wersjach. W XT600 jedynie nowy wzór grafiki, a w XT600ZE zainstalowano podwójny reflektor (co wymagało zmiany kształtu owiewki), tarczowy hamulec w tylnym 17" kole i wprowadzono kilka zmian konstrukcyjnych w silniku. Zniknęła też dźwignia nożnego rozrusznika.

XT600Z Tenere typ 3AJ 1988 - fot. broszury reklamowe; masa 185kg, zbiornik 23l, gaźnik Tenkei Y27PV, koła 3.00S21, 4.60S18, zapłon CDI, akumulator 12V 12Ah

W 1991r zaprzestano produkcji XT600, zaś w ZE zmieniono wzór naklejek ozdobnych. Rok później do produkcji wprowadzono następcę wycofanego XT600 - XT600E. Silnik w XT600ZE zaczęto lakierować na szary mat. W 1991r zniknęła wersja ZE, a w utrzymanej w produkcji XT600E zmieniono wzór lakierowania, co zresztą robiono od tej pory co sezon.

 

XT600 typ 3TB 1990-1994 - fot. broszury reklamoweTablica rozdzielcza modelu XT600 3TB - fot. broszury reklamowe

 

Po drobnych zmianach w 1993r dopiero dwa lata później poddano go zasadniczej kuracji odmładzającej przekonstruowując karoserię mieszczącą od tej pory większy zbiornik paliwa, udoskonalając przedni hamulec, mechanizm zmiany biegów i obrotomierz.

XT600 typ 3TB 1993 - fot. broszury reklamowe

 

Od sezonu 1996r XT600E stała się jedyną przedstawicielką rodziny XT600 - a do tego już tylko z 40-konnym silnikiem, za to z 15 litrowym zbiornikiem paliwa. Z biegiem czasu XT600 przekształciła się w soft-enduro dla początkujących.

 

XT600E model 3TB 1995 bez obudowy - fot. b/dXT600 typ 3TB 1996r - fot. broszury reklamowe

 

Yamaha XT600 jak niemal każdy motocykl enduro średniej pojemności (a zatem wysokości, masy i ceny) jest doskonałym pojazdem wielozadaniowym, który może być polecony uczącym się jeździć, średniodystansowym turystom, amatorom wycieczek w teren, mieszkańcom wielkich miast i zagubionych w lasach wsi, z gwarancją, że wystawione referencje zostaną potwierdzone w praktyce.

 

Historia XT600 wg rajdu Dakar

Charakteryzując podstawowe cechy tej konstrukcji należy przede wszystkim zwrócić uwagę na wyjątkową elastyczność silnika, co pomimo przeciętnej mocy i prędkości maksymalnej daje kierującemu dużą przyjemność z jazdy i ogranicza konieczność stałej koncentracji uwagi na obrotomierzu i dźwigni zmiany biegów. Zaleta ta ułatwia życie motocykliście szczególnie podczas jazdy w zmiennych warunkach, czyli w mieście i terenie. Żaden z singli enduro o tej pojemności nie reaguje tak dobrze na dodanie gazu w dolnym zakresie obrotów. Wysoka pozycja kierowcy, poza wynikającą z niej naturalną wygodą jazdy, umożliwia doskonałą obserwację zatłoczonej drogi ponad dachami samochodów i odpowiednią reakcję zanim zapalą się światła hamulców poprzedzających pojazdów. Ogólny komfort jak na motocykl uterenowiony jest dość wysoki, a to dzięki siedzeniu lepszemu niż u większości konkurentów, co pozwala na turystyczne eskapady nawet z pasażerem.

 

XT600 Tenere typo 1VJ 1986-1987; przekrój - fot. broszury reklamowe

Zawieszenia pozbawione sa wyraźnych wad i stanowią następny walor tego pojazdu. Jego prędkość maksymalna nie imponuje, ale dobre prowadzenie pozwala na dynamiczna jazdę w zakrętach bez zbytniej straty szybkości. Hamulce nie należą do wzorcowych, jakkolwiek w egzemplarzach wyprodukowanych po 1995r nie można już mieć zastrzeżeń. Nie ma tu charakterystycznej dla niektórych jednocylindrówek trudności z uruchomieniem silnika, czy nierównomiernością pracy. W ciągu tak długiego okresu produkcji był czas na wyeliminowanie słabych punktów. 

Model XT600E z 1999r, widok z prawej strony - fot. Classic Motorcycles Australia

 

Produkcję XT600 zakończono wraz z pojawieniem się następcy (XT660)  końcem 2003r. 
 

Jeżeli ktoś poszukuje maszyny przede wszystkim do wyszumienia się w terenie, należałoby polecić mu motocykl z wczesnego okresu produkcji, lżejszy i bardziej zwarty, jakkolwiek nie tak dopracowany pod względem trwałości jak egzemplarze młodsze. Najbardziej poszukiwane są motocykle wyprodukowane po 1990r., czyli XT600E, doskonałe do jazdy po szosach. Jeśli grubość portfela pozwala, warto zainteresować się modelem z 1995 lub młodszym.

Jednak XT600 ma również wady. W egzemplarzach z wczesnego okresu produkcji zdarzają się poważne awarie silnika, takie jak: uszkodzenie góry wału korbowego, nieszczelności uszczelki głowicy do wydmuchania włącznie, czy wyrwanie z cylindra śrub mocujących głowicę. W starszych egzemplarzach można również napotkać uszkodzone skrzynie biegów. Ryzyko nabycia maszyny narażonej na wymienione uszkodzenia maleje wraz z rosnącym rokiem produkcji, co należy wziąć pod uwagę. Dla jednocylindrowca o dużej pojemności zużycie kół zębatych najpóźniej po 50000km nie jest niczym niezwykłym. Objawia się to ich wyciem. Stosunkowo żywotny okazuje się cylinder, który wytrzymuje 70000km bez tłoków nadwymiarowych.

Na uwagę zasługuje system YDIS - Yamaha Duo Intake System, łączący pracę dwóch gaźników z dwoma zaworami ssącymi. Przy niskich obrotach silnika cylinder jest zasilany tylko przez jedną gardziel, natomiast przy gwałtownym otwarciu przepustnicy obie gardziele dostarczają mieszankę do cylindra. System taki umożliwia mniejsze zużycie paliwa przy małej prędkości obrotowej oraz daje raptowny skok mocy przy nagłym zwiększaniu obrotów.

 
 
Literatura: Świat Motocykli 06/1997, 08/1994, MOTOCYKL 06/2000, 07/1995, 08/1997, książka napraw Yamaha XT600 3TB1 1990 wyd.Bucheli, broszury firmowe

 

Dane techniczne:

 
model XT600E/K typ 3TB 1990-1994 
Silnik: czterosuwowy, jednocylindrowy chłodzony powietrzem, rozrząd SOHC, 4 zawory na cylinder, pojemność skokowa 595ccm, średnica x skok 95,0 x 84,0mm, stopień sprężania 8,5:1, moc maksymalna 45KM @ 6500rpm, moment obrotowy 50Nm @ 5500rpm, 1 gaźnik Teikei Y26PV 26mm, rozruch elektryczny, akumulator 12V-8Ah, zapłon TCI, alternator 180W,
Przeniesienie napędu: pierwotne koła zębate 2,088, końcowe łańcuch rolkowy 3,000, mokre sprzęgło wielotarczowe, skrzynia biegów 5-stopniowa, I-2,583, II-1,588, III-1,200, IV-0,955, V-0,792,
Podwozie: rama pojedyncza stalowa, zamknięta, zawieszenie przednie teleskopy 41mm, skok 225mm, zawieszenie tylne wahacz stalowy z centralnym elementem Monocross, skok 200mm, hamulec przedni pojedyncza tarcza 267mm, zacisk, hamulec tylny pojedyncza tarcza 220mm, zacisk jednotłoczkowy, ogumienie przód 90/90-21 54S, tył 120/90-17 64S, obręcze stalowe szprychowane  przód 1,85x21, tył MT2,50x17,
Wymiary i masy: długość 2295mm, wysokość 1245mm, szerokość 820mm, wysokość siedzenia 855mm, rozstaw osi 1440mm, prześwit 235mm, kąt główki ramy 27075', wyprzedzenie 116mm, masa 168kg, masa dopuszczalna 350kg, zbiornik paliwa 13,0l, rezerwa 2,0l
Osiągi: prędkość maksymalna 160km/h, przyspieszenie do 100km/h 6,1s, zużycie paliwa 5,7l/100km,
Dane eksploatacyjne: luz zaworowy ssące 0,05-0,10mm, wydechowe 0,12-0,17mm, świece zapłonowe NGK DPR8 EA-9, przerwa na elektrodzie świecy 0,8-0,9mm, wolne obroty 1200-1400rpm, śruba składu mieszanki 2,5obr., ciśnienie sprężania 11atm, poziom pływaka 25-27mm, olej silnikowy SAE20W40 SE 2,8l (wymiana z filtrem), ciśnienie w ogumieniu przód 1,5atm, tył 1,8atm, olej widelca przedniego 10W 538ccm, łańcuch 520V2/DAID 106 ogniw, luz łańcucha 30-40mm, akumulator YTX9-BS,
 
model XT600E/K 1995 
Silnik: czterosuwowy, jednocylindrowy chłodzony powietrzem, rozrząd SOHC, 4 zawory na cylinder, pojemność skokowa 595ccm, średnica x skok 95,0 x 84,0mm, stopień sprężania 8,5:1, moc maksymalna 39KM @ 6000rpm, moment obrotowy 49Nm @ 5500rpm, 1 gaźnik Teikei Y26PV 26mm, rozruch elektryczny, akumulator 12V-8Ah, zapłon TCI, alternator 180W,
Przeniesienie napędu: pierwotne koła zębate 2,088, końcowe łańcuch rolkowy 3,000, mokre sprzęgło wielotarczowe, skrzynia biegów 5-stopniowa, I-2,583, II-1,588, III-1,200, IV-0,955, V-0,792,
Podwozie: rama pojedyncza stalowa, zamknięta, zawieszenie przednie teleskopy 41mm, skok 225mm, zawieszenie tylne wahacz stalowy z centralnym elementem Monocross, skok 200mm, hamulec przedni pojedyncza tarcza 282mm, zacisk, hamulec tylny pojedyncza tarcza 220mm, zacisk jednotłoczkowy, ogumienie przód 90/90-21 54S, tył 120/90-17 64S, obręcze stalowe szprychowane  przód 1,85x21, tył MT2,50x17,
Wymiary i masy: długość 2295mm, wysokość 1205mm, szerokość 825mm, wysokość siedzenia 855mm, rozstaw osi 1440mm, prześwit 235mm, kąt główki ramy 27075', wyprzedzenie 120mm, masa 172kg, masa dopuszczalna 352kg, zbiornik paliwa 15,0l, rezerwa 2l
Osiągi: prędkość maksymalna 146km/h, przyspieszenie do 100km/h 6,1s, zużycie paliwa 5,7l/100km,
Dane eksploatacyjne: luz zaworowy ssące 0,05-0,10mm, wydechowe 0,12-0,17mm, świece zapłonowe NGK DPR8 EA-9, przerwa na elektrodzie świecy 0,8-0,9mm, wolne obroty 1200-1400rpm, śruba składu mieszanki 2,5obr., ciśnienie sprężania 11atm, poziom pływaka 25-27mm, olej silnikowy SAE20W40 SE 2,8l (wymiana z filtrem), ciśnienie w ogumieniu przód 1,5atm, tył 1,8atm, olej widelca przedniego 10W 538ccm, łańcuch 520V2/DAID 106 ogniw, luz łańcucha 30-40mm, akumulator YTX9-BS,
 
 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 29 grudnia 2006

Powrót do strony głównej