XT350 XT-350 XT350 XT-350 XT350 XT-350 XT350 XT-350 XT350 XT-350 XT350 XT-350 XT350 XT-350 XT350 XT-350 XT350 XT-350 XT350 XT-350
1984-2003 (?) Historia firmy

Yamaha

XT 350

Model XT350 z roku 2000 - fot. katalog motocyklowy

 

Lekkie, niezbyt wysoko zawieszone enduro są idealnymi pojazdami dla wielu ludzi jeżdżących przez okrągły rok. Zwrotne, łatwe do opanowania na śliskim podłożu przy wyposażeniu w opony o grubym bieżniku, znakomicie sprawdzają się w roli "drugiego" motocykla. Małe enduro są przydatne również przez cały rok jako lekkiej zwrotne maszyny.

Gdy Yamaha w 1985 r. wyposażyła swoją XT350 w dobry, dynamiczny, czterozaworowy silnik dohc, fani enduro o wzroście poniżej 1,80m mieli do dyspozycji to, czego oczekiwali. Zwiększenie pojemności o 100cm3 zapewniło moc wystarczającą do stawienia czoła o wiele większym i silniejszym „600”, szczególnie w terenie. Jednak sukces związany z reanimacją klasy 350cm3  i łatwe zwycięstwo nad XL350 (wypuszczoną przez Hondę w 1986r.) spowodowały, że Yamaha spoczęła na laurach. Gdy w 1990r. Suzuki wypuściła swoją DR350, Yamaha skapitulowała prawie bez walki.

 

model z 1985r - fot.broszury reklamowe

model z 1985r - fot.broszury reklamowe

 

Od 1991r. można było otrzymać XT350 tylko z silnikiem o mocy 17KM. Od 1993 r. można było wprawdzie znowu nabyć XT350 z silnikiem o mocy 27KM, ale pod innymi względami motocykl nie uległ w ciągu 10 lat produkcji żadnej modyfikacji, mimo że bardzo wskazane było zastosowanie lepszych elementów resorujących. Produkowanie przez ponad 10 lat bez żadnych zmian modelu zagrożonego przez konkurencję, w czasach dynamicznego rozwoju technicznego, to przesada. A jednak wiele tych motocykli jeżdżących do dziś po drogach i w terenie cieszy się uznaniem i ma dużą wartość.

 

Silnik modelu XT350 - fot. książka napraw

Łagodny, dynamiczny sposób oddawania mocy i wygodne podwozie, w połączeniu z optymalną pod względem ergonomicznym pozycją kierowcy, pozwalają na pokonywanie również dłuższych tras urlopowych. Oczywiście solo, gdyż we dwójkę jest zbyt ciasno z powodu seryjnie montowanego bagażnika. Również elementy resorujące nie bardzo sobie radzą  z podwójnym obciążeniem. Efektywny skok resorowania staje się zbyt mały. Reflektor ze zwykłą żarówką dwuwłóknową słabo oświetlała drogę. Niezbyt stabilna jest również boczna podstawka, szczególnie przy obładowanym motocyklu. Począwszy od 1987r. boczna podstawka jest wyposażona w blokadę. Nie spełnia to jednak oczekiwań wielu użytkowników XT, gdyż kontrola poziomu oleju zamienia się w uciążliwą procedurę. Trzeba motocykl ustawić pionowo i równocześnie nacisnąć w dół pedał hamulca nożnego, zakrywający wziernik poziomu oleju. Przy objętości 0,3l oleju między najniższym a najwyższym poziomem, na długich trasach trzeba powtarzać to ćwiczenie nieraz kilka razy dziennie. Ci, których to bardzo denerwuje mogą kupić centralną podstawkę ograniczającą jednak nieco kąt pochylenia motocykla.

 

model z 1986r - fot.broszury reklamowe

model z 1987r - fot.broszury reklamowe

 
Również podwójny gaźnik nie jest pozbawiony wad. Przepustnica drugiego (prawego) przelotu jest sterowana podciśnieniem za pomocą membrany, która nie zawsze dobrze znosi benzynę bezołowiową. Zdarza się, że pęcznieje i pęka. W efekcie druga przepustnica nie otwiera się całkowicie i silnik nie daje pełnej mocy w górnym zakresie obrotów. Po intensywniejszych wyjazdach w teren konieczne jest staranne czyszczenie filtra powietrza, gdyż gaźnik Teikei przyciąga poderwany kurz jak magnes i silnik traci moc. Od 1993r. XT350 była dostarczana przez zakład tylko z silnikiem 17KM. Przyczyną były zaostrzone przepisy ochrony środowiska, dopuszczające tylko 80dB(A) zamiast dotychczasowych 82. Kto chciałby, tak jak dawniej, mieć do dyspozycji 27KM, ten musi oddławić silnik, co kosztuje około 120 euro.

 

model z 1992r - fot.broszury reklamowe

 

Oprócz modyfikacji gaźnika konieczna jest przy tym wymiana tylnego koła łańcuchowego o 52 zębach na koło o 45 zębach. Obniża to obroty, ale równocześnie szósty bieg staje się czymś w rodzaju nadbiegu. Przy długich jazdach autostradą, z wiatrem z tyłu, jest to może i przyjemne, ale przy dynamicznej jeździe w terenie ogólne przełożenie okazuje się długie.  

 

 

Miłośnik jazdy terenowej, który chciałby nabyć XT350 o mocy 27KM, powinien raczej rozejrzeć się za modelem z lat 1985-1991. Do jazdy w terenie zawieszenie jest zbyt miękkie. Z przodu czasem ratuje sytuację wspomaganie powietrzne o ciśnieniu 1 bara i większe napięcie wstępne sprężyn widelca. Z tyłu jest możliwe pięciostopniowe przestawienie bazy sprężyny. Jeżeli to nie wystarcza, trzeba zastosować sprężynę White Power. W jeździe szosowej zawieszenie sprawuje się dobrze. Niezupełnie na czasie jest również układ hamulcowy. Na krytykę zasługuje nie tyle tylny hamulec bębnowy, ile przedni tarczowy wykazujący dużą skłonność do fadingu; wystarczą tutaj trzy ostre hamowania. Ponieważ tarcza hamulcowa szybko się „wichruje”, wielu kierowców wyrzuca plastikową osłonę, poprawiając dzięki temu chłodzenie.

 

 

Yamahy XT 350 są nadal poszukiwane i oferta motocykli używanych jest niewielka. Stare modele o korzystnej cenie mają duże przebiegi, są wyeksploatowane i wymagają kosztownego remontu.    
 
model z 1988r - fot.broszury reklamowe
model z 1992r - fot.broszury reklamowe

 

 
Literatura: MOTOCYKL 05/1995, książka napraw XT350 1985, książka obsługi XT350 2000, broszury firmowe

 

Dane techniczne:

 
model XT350 1993r typ 3YT
Silnik: czterosuwowy, jednocylindrowy chłodzony powietrzem, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder, wałek wyrównoważający napędzany kołami zębatymi, pojemność skokowa 346ccm, średnica x skok 86,0 x 59,6mm, stopień sprężania 9,0:1, moc maksymalna 17KM @ 6500rpm, maks. moment obrotowy 24Nm @ 3000rpm, 1 gaźnik dwuprzelotowy Teikei 24/25mm Y24PV/55V 02, rozruch nożny, akumulator 12V-3Ah, zapłon elektroniczny, alternator 85W,
Przeniesienie napędu: pierwotne koła zębate 3,130, końcowe łańcuch rolkowy 2,736, mokre sprzęgło wielotarczowe, skrzynia biegów 6-stopniowa, I-2,467, II-1,813, III-1,364, IV-1,080, V-0,889, VI-0,759,
Podwozie: rama pojedyncza z okrągłych rur stalowych, zawieszenie przednie teleskopy 36mm ze wspomaganiem powietrznym, skok 255mm, zawieszenie tylne wahacz stalowy z centralnym elementem Monocross, skok 220mm, hamulec przedni pojedyncza tarcza 245mm, zacisk z pływającym siodłem, hamulec tylny bębnowy 130mm, ogumienie przód 3,00-21 4PR, tył 110/80-18 58P, obręcze stalowe szprychowane  przód 1,60x21, tył 2,15x18,
Wymiary i masy: długość 2225mm, wysokość 1210mm, szerokość 865mm, wysokość siedzenia 855mm, rozstaw osi 1420mm, prześwit mm, kąt główki ramy 6205', wyprzedzenie 107mm, masa 140kg, masa dopuszczalna 320kg, zbiornik paliwa 12,0l, rezerwa 2,0l, min. promień skrętu 2100mm,
Osiągi: prędkość maksymalna 116km/h, przyspieszenie do 100km/h b/d, średnie zużycie paliwa 5,0l/100km
Dane eksploatacyjne: luz zaworowy (regulacja płytkami) ssące 0,08-0,12mm, wydechowe 0,13-0,17mm, świece zapłonowe NGK D8 EA, przerwa na elektrodzie świecy 0,6-0,7mm, wolne obroty 1350-1450rpm, olej silnikowy SAE20W40 API SE 1,4l (wymiana z filtrem), ciśnienie w ogumieniu przód 1,5atm, tył 2,3atm, łańcuch rolkowy DID 428SV 128 ogniw,  luz łańcucha 30-40mm, olej widelca przedniego 10W 319ccm,
 
model XT350 1985r 
Silnik: czterosuwowy, jednocylindrowy chłodzony powietrzem, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder, wałek wyrównoważający napędzany kołami zębatymi, pojemność skokowa 346ccm, średnica x skok 86,0 x 59,6mm, stopień sprężania 9,0:1, moc maksymalna 27KM @ 7500rpm, maks. moment obrotowy 28Nm @ 6500rpm, 1 gaźnik dwuprzelotowy Teikei 24/25mm YP24PV, system YDIS, rozruch nożny, akumulator 12V-3Ah, zapłon elektroniczny CDI, alternator 85W,
Przeniesienie napędu: pierwotne koła zębate 3,130, końcowe łańcuch rolkowy 2,894,, mokre sprzęgło wielotarczowe, skrzynia biegów 6-stopniowa, I-2,467, II-1,813, III-1,364, IV-1,080, V-0,889, VI-0,759,
Podwozie: rama pojedyncza z okrągłych rur stalowych, zawieszenie przednie teleskopy 36mm ze wspomaganiem powietrznym, skok 255mm, zawieszenie tylne wahacz stalowy z centralnym elementem Monocross, regulacja 5-cio stopniowa, skok 220mm, hamulec przedni pojedyncza tarcza 240mm, zacisk z pływającym siodłem, hamulec tylny bębnowy, ogumienie przód 3,00-21 4PR, tył 110/80-18 58P, obręcze stalowe szprychowane  przód 2,15x21, tył 1,60x18,
Wymiary i masy: długość 2225mm, wysokość 1210mm, szerokość 865mm, wysokość siedzenia 855mm, rozstaw osi 1420mm, prześwit 275mm, kąt główki ramy 6205', wyprzedzenie 107mm, masa 137kg, masa dopuszczalna 320kg, zbiornik paliwa 12,0l, rezerwa 1,6l
Osiągi: prędkość maksymalna 133km/h, przyspieszenie do 100km/h 9,1s, zużycie paliwa 4,5l/100km,
Dane eksploatacyjne: luz zaworowy (regulacja płytkami) ssące 0,08-0,12mm, wydechowe 0,13-0,17mm, świece zapłonowe NGK DP8 ES-L, przerwa na elektrodzie świecy 0,7-0,8mm, wolne obroty 1400rpm, poziom paliwa 5,0-6,0mm, poziom pływaka 24,5-29,5mm, poziom pływaka 25-27mm, olej silnikowy SAE10W30 SE 1,4l (wymiana z filtrem), ciśnienie w ogumieniu przód 1,5atm, tył 1,8atm, olej widelca przedniego 10W 319ccm, łańcuch rolkowy DID 428SV 128 ogniw, luz łańcucha 30-40mm,
 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 12 lipca 2007

Powrót do strony głównej