XL500R XL500S XL-500 Dakar XL500R XL500 XL-500 Dakar XL500R XL500 XL-500 Dakar XL500R XL500 XL-500 Dakar XL500R XL500 XL-500S  XL500S

1979-1981; 1982-1983 Historia firmy

Honda 

XL 500 S

&

XL 500 R

Honda XL500R 1982r - fot. broszury reklamowe

 

Honda XL500S pojawiła się w 1978r w wyniku naturalnej ewolucji modelu o mniejszej pojemności XL250, który debiutował w 1972r. Już w 1981r motocykl był na tle konkurentów przestarzały, dlatego należało szybko przedstawić następcę.

 

Honda XL500S 1979 - fot. broszury reklamowe

 

Honda XL500R - bo o niej mowa - została zaprezentowana w lutym 1982r. W motocyklu wykorzystano silnik z XL500S. W tylnym zawieszeniu zastosowano dość jeszcze nowoczesny jak na tamte czasy mechanizm dźwigniowy znany pod nazwą „pro-lirik”. Zgodne z duchem czasu były również dwunastowoltowa instalacja elektryczna i bardziej sportowe wzornictwo. Nowy model szybko zdobył popularność; nadawał się zarówno do codziennego użytku, jak i do sportu, a nawet - przy pewnych zastrzeżeniach - do dalekich podróży, jak i do dynamicznej jazdy w terenie.

 

Osłona silnika Hondy XL500S 1979 - fot. broszury reklamoweHamulec przedni bębnowy Hondy XL500S 1979 - fot. broszury reklamoweWskazniki Hondy XL500S 1979 - fot. broszury reklamowe

 
Oczywiście model ten nie był pozbawiony wad. Okrągły reflektor dawał słabe oświetlenie, podnóżki pasażera były przymocowane do wahacza, wskutek czego drgania i uderzenia przenosiły się bezpośrednio na jego nogi. Również bębnowe hamulce nie wzbudzały zaufania. Przy bardziej intensywnej eksploatacji działanie ich słabło, a dźwignia przedniego hamulca „dochodziła” do rączki kierownicy, mimo nadal mizernej skuteczności, Wynikało to z konstrukcji i nie dawało się poprawić.

Honda XL500S - fot. broszury reklamoweHonda XL500R 1983 - fot. b/d

Inną, często spotykaną bolączką były wycieki oleju w obrębie głowicy cylindra. Po dłuższych jazdach na pełnym gazie puszczała uszczelka głowicy w przedniej części. Swego czasu można było otrzymać, w ramach rękojmi, specjalny zestaw uszczelniający; w praktyce, wystarcza pięciowarstwowa uszczelka oferowana przez Hondę. W szczególnie uporczywych wypadkach można było stosować mniej ostry wałek rozrządu. To nowocześniejsze rozwiązanie wprowadzono do produkcji seryjnej w 1985r. Równie często występują wycieki oleju spod pokrywy zaworów po przedniej stronie, bardziej obciążonej termicznie. Honda zaleca w tym wypadku sprawdzenie przylegających płaszczyzn, a następnie skręcenie ich i uszczelnienie, np. Elastosilem. Przy okazji warto wzmocnić osadzenie szpilek mocujących głowicę poprzez zastosowanie gwintowanych wkładek. W żadnym razie nie należy obrabiać lub, co gorsza, usuwać górnego połączenia ramy z głowicą. Mimo że podobno niekiedy likwiduje to wycieki oleju, może jednak spowodować pęknięcie ramy. Innym usprawnieniem zalecanym przez Hondę, a nie wymagającym żadnych przeróbek ani inwestycji, jest podniesienie poziomu oleju o 7 mm powyżej kreski „max” na wskaźniku.

Szczegóły budowy XL500R - fot. MotocyclismoJuż na początku XL500R musiał zmierzyć się z ostrą konkurencją: Suzuki DR500 oraz Yamaha XT550 - fot. Motocyclismo

 

W kilku wypadkach zanotowano przedwczesne zużycie się wieloklina, w którym jest osadzona zębatka. Honda tłumaczyła to wadliwym ustawieniem łańcucha i stosowaniem nieoryginalnych części zamiennych. Warto jednak zwracać na to uwagę. Pół biedy, jeżeli zużyje się wieloklin w zębatce, gorzej, jeżeli na wałku wyjściowym skrzyni biegów. Kosztuje on około 120 euro, a dla wymiany konieczna jest całkowita rozbiórka silnika, co wymaga już pewnej wiedzy fachowej.  Minio wspomnianych powyżej usterek, Honda XL500R jest ceniona na rynku motocykli używanych.

 
XL500S - fot. b/dXL500R - fot. b/d
Na co trzeba zwracać uwagę przy kupnie używanego motocykla? Oprócz ogólnego stanu, należy sprawdzić dokładnie stan dolnej części motocykla. Ślady silnego zadrapania i przytarcia na rurach i osłonie silnika mogą świadczyć o ostrej eksploatacji w terenie. Następnie należy sprawdzić luz w ułożyskowaniu kierownicy i wahacza. Motocykl nie ma centralnej podstawi, warto więc pomyśleć o czymś, co można by podłożyć. Niektórzy przynoszą w tym celu specjalne klocki.

Warto również zajrzeć do filtra powietrza. Jego stan może świadczyć o stopniu zużycia. Dobrze utrzymany silnik powinien zapalić najdalej za drugim kopnięciem i pracować cicho i równomiernie. Gdy silnik mocno hałasuje, wskazana jest daleko posunięta ostrożność.

Podsumowując można powiedzieć, że XL500R jest motocyklem do wszechstronnego użytku, bezproblemowym w obsłudze i konserwacji, niezawodnym oraz pozbawionym poważnych wad.

XL500R produkowany był bardzo krótko. Już w 1983r zaprezentowano następcę o pojemności powiększonej do 600ccm: XL600R. 

 

Honda XR500 1985r, wyczynowa wersja XL500 - fot. b/dHonda XL600R 1984 - fot. b/d

 

Literatura: MOTOCYKL 12/1995, MOTOCYCLISMO 1982, książka napraw Honda XL500S wyd. Bucheli oraz Honda XL400R/500R, broszury reklamowe 

Dane techniczne:

 
XL500S 1979
Silnik: jednocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony powietrzem, rozrząd SOHC, 4 zawory na cylinder, wałek wyrównoważający, wał korbowy łożyskowany tocznie, pojemność 498ccm, śred.xskok 89,0 x 80,0mm, moc maksymalna 34KM@6250rpm, moment obrotowy 41Nm@5000rpm, stopień sprężania 8,6:1, 1 gaźniki 32mm, smarowanie obiegowe ciśnieniowe z suchą miską olejową, rozruch nożny, akumulator 6V-4Ah, zapłon bezstykowy CDI, alternator 112W,
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny kołami zębatymi 2,379, napęd końcowy łańcuch rolkowy 2,786, sprzęgło mechaniczne, 7-tarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna, I-2,462, II-1,647, III-1,250, IV-1,000, V-0,840, 
Podwozie: otwarta rama z rur stalowych, pojedyncza, silnik wykorzystany jako element nośny, widelec teleskopowy, średnica rur nośnych 35mm, skok 8", wahacz wleczony podparty dwoma elementami resorująco-tłumiącymi, 5-stopniowa regulacja, skok 7", hamulec przedni bębnowy 160mm, hamulec tylny bębnowy 140mm, koła szprychowane, ogumienie - przód 3,00-23 4PR, tył 4,60-18 4PR, 
Wymiary i masy: długość 85,6", szerokość 35,0", wysokość 46,7", wysokość siedzenia 33,9", rozstaw osi 55,1", prześwit minimalny 10,2", wyprzedzenie b/d, kąt główki ramy 28,5o, masa sucha 286,7funta, masa pojazdu gotowego do drogi b/d, dopuszczalna masa b/d, zbiornik paliwa 10,0l, rezerwa 2,0l, 
Osiągi: prędkość maksymalna b/d, przyspieszenie 0-100km/h b/d, zużycie paliwa b/d
Dane eksploatacyjne: świece zapłonowe NGK DR8ES-L, przerwa 0,6-0,7mm, olej silnikowy SAE10W40 2,0dm3, olej zawieszenia przedniego ATF , luz zaworów - ssące 0,05mm, wydechowe 0,10mm, regulacja śrubkami,  benzyna - etylina., łańcuch ogniw, ciśnienie w ogumieniu przód 150kPa, tył 150kPa, wolne obroty 1100-1300rpm, ciśnienie sprężania 1230kPa, luz łańcucha 30-40mm, poziom pływaka 14,5mm,
 
XL500R 1982 (wersja dławiona) Niemcy
Silnik: jednocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony powietrzem, rozrząd SOHC, 4 zawory na cylinder, wał korbowy łożyskowany tocznie, dwa wałki wyrównoważające napędzane łańcuchem, pojemność 498ccm, śred.xskok 89,0 x 80,0mm, moc maksymalna 27KM przy 5500rpm, moment obrotowy 39Nm przy 4000rpm, stopień sprężania 8,6:1, 1 gaźniki Keihin 32mm, smarowanie obiegowe ciśnieniowe z suchą miską olejową, rozrusznik nożny z dekompresorem, akumulator 12V-3Ah, zapłon elektroniczny bezstykowy CDI, alternator 196W, 
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny kołami zębatymi 2,379, napęd końcowy łańcuch rolkowy 2,733, sprzęgło mechaniczne, 7-tarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna, I-2,462, II-1,647, III-1,250, IV-1,000, V-0,840, 
Podwozie: otwarta rama z rur stalowych, pojedyncza, silnik wykorzystany jako element nośny, widelec teleskopowy wspomaganie powietrzne, średnica rur nośnych 37mm, skok 215mm, wahacz tylny połączony z centralnym elementem resorująco-tłumiącymi system pro-link, skok 190mm, hamulec przedni bębnowy 130mm, hamulec tylny bębnowy 130mm, koła szprychowane, ogumienie - przód 3,00-21 4PR, tył 4,60-17 4PR, obręcze 1,60x21", 2,15x17",
Wymiary i masy: długość 2155mm, szerokość 865mm, wysokość 1260mm, wysokość siedzenia 895mm, rozstaw osi 1405mm, prześwit minimalny 270mm, wyprzedzenie 118mm, masa sucha 139kg, masa pojazdu gotowego do drogi 152kg, dopuszczalna masa b/d, zbiornik paliwa 10,0l, rezerwa 2,0l, kąt główki ramy 61,00,
Osiągi: prędkość maksymalna 134km/h, przyspieszenie 0-100km/h 7,6s, średnie zużycie paliwa 5,1l/100km
Dane eksploatacyjne: świece zapłonowe NGK DR8ES-L, odstęp elektrod 0,6-0,7mm, olej silnikowy SAE10W40 2,0dm3, olej zawieszenia przedniego ATF 376-381ml, luz zaworów - ssące 0,05mm, wydechowe 0,10mm,  benzyna etylina super., łańcuch DID 520VS 100 ogniw, luz 30-40mm, ciśnienie w ogumieniu przód 150kPa, tył 150kPa, poziom pływaka 18,0mm, wolne obroty 1100-1300rpm, wkręt dawki pilotującej wykręcony o 2,25 obr., luz na pompce przyspieszającej 0-0,5mm,
 

 

motolit@neostrada.pl 

aktualizacja: 10 lutego 2007

Powrót do strony głównej