XJ900 XJ-900 XJ900F XJ-900F XJ900N XJ-900 XJ900F XJ-900F XJ900 XJ-900N XJ900F XJ-900F XJ900 XJ-900 XJ900F XJ-900F XJ900 XJ-900 XJ900F XJ-900F XJ900F  

1983-1994

Historia firmy

Yamaha

XJ 900 F/N

XJ900 1989 - fot. broszury reklamowe

 

Kiedy w 1969 roku Honda wprowadziła na rynek europejski model CB750, powstała zupełnie nowa klasa pojazdów: ciężkie motocykle czterocylindrowe o dużych mocach silników i doskonałych osiągach. Po Hondzie czterocylindrowy hit przedstawiło Kawasaki - Z1-900, a później Yamaha - XS750, XS1100 i Suzuki GS850. Kolejny przebój znowu jednak wyjechał ze stajni koncernu z Tokyo, a była to Honda CB900. Jeden z bardziej udanych konkurentów Hondy ujrzał światło dzienne w 1983 roku i przez dwa lata skutecznie odbierał klientów produktowi koncernu. 

Chodziło o Yamahę XJ900, motocykl, który połączył w sobie wiele pozornie wykluczających się cech. Komfortowy, niezawodny, bardzo trwały, niezwykle dynamiczny i oszczędny - oto zalety pojazdu z Najako, który obok wygodnej, odprężonej iście turystycznej pozycji oferował również prawie nie wymagający obsługi wał napędowy, wentylowane tarcze hamulcowe i system zapobiegający nurkowaniu przedniej części pojazdu przy hamowaniu.

 

Oferowany przez krotki okres model bez owiewki XJ900N 1985 - fot. broszury reklamowe

 

Szybko jednak wyszło na jaw, że przy większych prędkościach motocykl wpadał w niebezpieczne drgania. Jeszcze raz okazało się, że podwozie nie dorównywało silnikowi, co było typowym mankamentem maszyn japońskich produkowanych w latach osiemdziesiątych. Za sprawcę fachowcy uznali mocowana do kierownicy osłonę reflektora. Nie da się jednak ukryć, że swój udział w drganiach miały również niezbyt precyzyjne łożyska główki ramy. W ramach gwarancji warsztaty Yamahy montowały zupełnie nową osłonę reflektora do ramy. Po 1984 roku takie rozwiązanie zastosowano w produkcji seryjnej. Po takim zabiegu XJ900 prowadziła się znacznie spokojniej, ale drgania nigdy tak naprawdę nie znikły do końca. Stopień ich dokuczliwości uzależniony był od stopnia zużycia łożysk podwozia i ogumienia. 

 

XJ900 model 1984 - fot. broszury reklamowe

 

Trzeba jeszcze dodać, że podwozie z niewielkimi zmianami przejęto ze znacznie lżejszej XJ650, z której pochodził również układ przeniesienia napędu z wałem kardana. Drgania generował pochodzący z XJ750 i rozwiercony do 853ccm silnik. Były one zabójcze dla plastikowych elementów nadwozia, a zwłaszcza dla spojlera pod zespołem napędowym. Silnik wyposażony był w system YICS, który podwyższa moc w zakresie średnich prędkości obrotowych i obniża zużycie paliwa średnio o 10%.

 

Silnik XJ900 w cełej okazałości - fot. broszury reklamowe

 

W 1985 roku pojemność skokową silnika zwiększono do 891ccm, co poprawiło przebieg krzywej momentu obrotowego. Przy okazji wyeliminowano układ zapobiegający nurkowaniu. W tym samym roku fabryka wypuściła model XJ900N bez obudowy przedniej, z dużym okrągłym reflektorem i klasyczną deską rozdzielczą. Model ten spotkał się jednak z chłodnym przyjęciem. W 1987 roku zmodernizowano układ hamulcowy. Zaciski pływające zastąpiono stałymi, identycznymi jak w mniejszej XJ600. Pod koniec produkcji, zakończonej w 1994r, ze względu na zaostrzone normy emisji spalin zredukowano moc silnika do 92KM. Silniki serii XJ znane są ze swojej żywotności i bez trudu osiągają przebiegi 150.000km

 

XJ900 model 1986 - fot. broszury reklamowe

 

Na rynku północnoamerykańskim model XJ900 oferowany był jako Yamaha Seca 900. Niestety model ten nie przyjął się na tamtejszym rynku. 

 

Model Seca 900 oferowany na rynku północnoamerykańskim. Model ten różnił się nieznacznie stylistyką od modelu europejskiego - fot. broszury reklamowe
Yamaha Seca 900 - fot. broszury reklamowe

XJ900 model 1991 - fot. broszury reklamowe

 

Literatura: książka napraw wyd.Bucheli Yamaha XJ900, książka obsługi (model 58L); Świat Motocykli 01/1996, MOTOCYKL /2006, broszury reklamowe

 

Dane techniczne:

 
model XJ900F 1983 (31A) Europa 
Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy rzędowy, chłodzony powietrzem, rozrząd typu DOHC, 2 zawory na cylinder, regulacja płytkami, pojemność 853ccm, śred.xskok 66,0x60,5mm, wał łożyskowany na panewkach, moc maksymalna 98KM przy 9000rpm, moment obrotowy 81Nm przy 7000rpm, stopień sprężania 9,6:1, 4 gaźniki podciśnieniowe Mikuni BS 35mm, układ YICS, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z miską olejową, rozrusznik elektryczny  0,6kW, akumulator 12V-14Ah, alternator 260W, zapłon elektroniczy CDI,
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny 1,672, napęd końcowy - wał Kardana 3,983, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna, I-2,187, II-1,500, III-1,153, IV-0,933, V-0,812,
Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, widelec teleskopowy z układem antynurkującym, skok 140mm, wahacz wleczony podparty 2 elementami resorująco-tłumiącymi, skok 100mm, hamulec przedni dwutarczowy 267mm, hamulec tylny jednotarczowy 267mm, koła odlewane przód MT 2,15x18 tył MT 2,75x18, ogumienie - przód 100/90V18, tył 120/90V18,
Wymiary i masy: długość 2215mm, szerokość 735mm, wysokość 1245mm, wysokość siedzenia 790mm, rozstaw osi 1480mm, prześwit 150mm, wyprzedzenie 114mm, kąt główki ramy 270, masa pojazdu sucha 218kg, masa pojazdu gotowego do jazdy 242kg, dopuszczalna masa całkowita 436kg, zbiornik paliwa 22l, rezerwa 5,0l,
Osiągi: prędkość maksymalna 215km/h, przyspieszenie 0-100km/h 4,2sek, średnie zużycie paliwa 6,5l/100km, promień skrętu 2900mm,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE20W40 SE 2800ml (z filtrem), świece zapłonowe NGK BPR8-ES, przerwa na elektrodzie 0,7-0,8mm, ciśnienie sprężania: 8-12atm, wolne obroty: 1050-1150rpm, olej w zawieszeniu SAE5W 286ml, ciśnienie w ogumienie: przód 230kPa, tył 250kPa, poziom paliwa 4-6mm, luz zaworowy: ssące 0,11-0,15mm, wydechowe 0,16-0,20mm, olej przekładni końcowej SAE80 API GL-4 200ml, regulator napięcia SH233-12, benzyna bezołowiowa min. 91ok.
 
model XJ900 1989 (58L) Niemcy
Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy rzędowy, chłodzony powietrzem, rozrząd typu DOHC, 2 zawory na cylinder, pojemność 891ccm, śred.xskok 68,5x60,5mm, moc maksymalna 98KM przy 9000rpm, moment obrotowy 81Nm przy 7000rpm, stopień sprężania 9,6:1, 4 gaźniki podciśnieniowe Mikuni BS 36mm, układ YICS, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z miską olejową, rozrusznik elektryczny, akumulator 12V-14Ah, alternator 260W, zapłon elektroniczy
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny 1,672, napęd końcowy - wał Kardana 3,983, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna, I-2,187, II-1,500, III-1,153, IV-0,933, V-0,812,
Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, widelec teleskopowy, skok 140mm, wahacz wleczony podparty 2 elementami resorująco-tłumiącymi, skok 100mm, hamulec przedni dwutarczowy 267mm, hamulec tylny jednotarczowy 267mm, koła odlewane przód MT 2,15x18 tył MT 2,75x18, ogumienie - przód 100/90V18, tył 120/90V18,
Wymiary i masy: długość 2215mm, szerokość 735mm, wysokość 1145mm, wysokość siedzenia 780mm, rozstaw osi 1480mm, prześwit 145mm, wyprzedzenie 114mm, kąt główki ramy 270, masa pojazdu sucha 218kg, masa pojazdu gotowego do jazdy 240kg, dopuszczalna masa całkowita 436kg, zbiornik paliwa 22l, rezerwa 5,0l,
Osiągi: prędkość maksymalna 207km/h, przyspieszenie 0-100km/h 4,7sek, zużycie paliwa 6,5l/100km,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE20W40 SE 2800ml  (z filtrem), świece zapłonowe NGK BPR8-ES, przerwa na elektrodzie 0,7-0,8mm, ciśnienie sprężania: 8-12atm, wolne obroty: 1000-1100rpm, olej w zawieszeniu SAE5W 276ml, ciśnienie w ogumienie: przód 245kPa, tył 285kPa, poziom paliwa 4-6mm, luz zaworowy: ssące 0,11-0,15mm, wydechowe 0,16-0,20mm, olej przekładni końcowej SAE80 API GL-4 200ml, regulator napięcia SH233-12, benzyna bezołowiowa min. 91ok.
model XJ900F 1994 (4BB) Europa 
Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy rzędowy, chłodzony powietrzem, rozrząd typu DOHC, 2 zawory na cylinder, pojemność 891ccm, śred.xskok 68,5x60,5mm, moc maksymalna 92KM przy 9000rpm, moment obrotowy 76Nm przy 7000rpm, stopień sprężania 9,6:1, 4 gaźniki podciśnieniowe Mikuni BS 36mm, układ YICS, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z miską olejową, rozrusznik elektryczny, akumulator 12V-14Ah, alternator 260W, zapłon elektroniczy
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny 1,672, napęd końcowy - wał Kardana 3,983, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna, I-2,187, II-1,500, III-1,153, IV-0,933, V-0,812,
Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, widelec teleskopowy, skok 140mm, wahacz wleczony podparty 2 elementami resorująco-tłumiącymi, skok 100mm, hamulec przedni dwutarczowy 267mm, hamulec tylny jednotarczowy 267mm, koła odlewane przód MT 2,15x18 tył MT 2,75x18, ogumienie - przód 100/90V18, tył 120/90V18,
Wymiary i masy: długość 2215mm, szerokość 660mm, wysokość siedzenia 780mm, rozstaw osi 1480mm, prześwit b/d, masa pojazdu sucha 218kg, masa pojazdu gotowego do jazdy 248kg, dopuszczalna masa całkowita 436kg, zbiornik paliwa 22l, rezerwa 5,0l,
Osiągi: prędkość maksymalna 207km/h, przyspieszenie 0-100km/h 4,7sek, średnie zużycie paliwa 6,5l/100km,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE20W40 SE 2800ml  (z filtrem), świece zapłonowe NGK BPR8-ES, przerwa na elektrodzie 0,7-0,8mm, ciśnienie sprężania: 8-12atm, wolne obroty: 1000-1100rpm, olej w zawieszeniu SAE5W 276ml, ciśnienie w ogumienie: przód 245kPa, tył 285kPa, poziom paliwa 4-6mm, luz zaworowy: ssące 0,11-0,15mm, wydechowe 0,16-0,20mm, olej przekładni końcowej SAE80 API GL-4 200ml, regulator napięcia SH233-12, benzyna bezołowiowa min. 91ok.
 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 09 sierpnia 2007

Powrót do strony głównej