VZ800 VZ-800 Marauder VZ800 VZ-800 VZ800 VZ-800 Desperado VZ800 VZ-800 VZ800 VZ-800 VZ800 VZ-800 VZ800 VZ-800 VZ800 VZ-800 VZ800 
1997-2004 Historia firmy

Suzuki

VZ 800

 

Marauder vel Desperado

model 1996 z rynku japońskiego; fot: broszury reklamowe model ze zmienionymi tłumikami, obudową filtra itp. fot: broszury reklamowe model z fabrycznym wyposażeniem dodatkowym - spojlerem pod silnikiem i osłoną bikini; fot: broszury reklamowe

Marauder (ang.grabieżca) pojawił się na rynku japońskim już w 1996r z pojemnością silnika 400ccm oraz 800ccm i nazwą Desperado. Na rynku europejskim wszedł do sprzedaży w 1997r. Suzuki zrobiło jednoślad na miarę naszych czasów. Nie był zbyt ciężki jak na cruisera i nie różnił się zbytnio od typowych chopperów. W stosunku do Intrudera eleganckie klasyczne, szprychowane koła zastąpiono masywnymi odlewami, miejsce wąskiego 21" koła przedniego zajęło 16" o szerokości aż 130mm. Bardziej pasuje ono do masywnego widelca typu upside-down. Odpowiednie rozmiary ma również tarczowy hamulec. Powiększono średnicę chromowanego reflektora, a kierownicę typu Buckhorn zastąpiono Drag-Bar. Zbiornik paliwa jest szerszy i bardziej płaski, kanapa cienko wyściełana, szeroki błotnik typu Bobtail przykrywa od góry grubą tylną oponę. Układ wydechowy stanowią dwa tłumiki o kształcie armatnich luf (zmienione w późniejszym okresie produkcji), umieszczonych jedna nad drugą po prawej stronie motocykla, a pokrywa filtra powietrza teraz jest kanciasta (również później zmodyfikowana). Tłumiki modeli z pierwszych lat produkcji; fot: MOTOCYKL
Pod kanapą wygospodarowano miejsce na spory schowek. Można w nim schować drobne przedmioty, fot. b/d

 

Model VZ800 z akcesoryjnymi wydechami - strona producenta wydechow

Zasadnicze jednak różnice tkwią w silniku i układzie napędowym Marauder'a, bowiem wał kardana zastąpiono łańcuchem.

To co najdziksze poznajemy już podczas rozruchu. Stacyjka znajduje się z przodu po stronie prawej, dźwignia urządzenia rozruchowe z lewej strony pod zbiornikiem paliwa. To co daje się zauważyć dopiero później to pozycja za kierownicą, znacznie lepsza niz w Intruderze. Osoby o dużym i małym wzroście siedzą wygodnie i są odprężone, przede wszystkim dzięki kierownicy. Zaskakuje fakt, że jest tak nawet przy większych prędkościach. Dopiero powyżej 140km/h pęd powietrza prostuje ręce. Przy tej prędkości motocykl nie obrzydza jazdy wibracjami, które w Intruderze były bardzo dokuczliwe. Zalety prawidłowej ergonomii może tutaj docenić jednak tylko kierowca. Pasażer skazany jest na wysoko umieszczone podnóżki i twardy fragment kanapy.

Na krętych i nierównych drogach pozamiejskich widać od razu twardy charakter motocykla. Zwłaszcza podwozie. Zbyt miękkie sprężyny choppera współpracują z twardymi jak stal amortyzatorami. Makabrycznie krótkie skoki są wprawdzie dokuczliwe, lecz umożliwiają szybką jazdę. Nawet przy 120km/h i przy tarciu podnóżkami o asfalt motocykl pozostaje stabilny. Niestety, podnóżki szorują o nawierzchnię zbyt wcześnie.

Na szczęście to, co najlepsze, a więc silnik, pozostało. Zakres obrotów użytecznych jest bardzo szeroki, a każdy ruch rączką gazu wyzwala spontaniczną reakcję. Przyspieszenia i elastyczność są bardzo dobre, ale 50KM to trochę za mało, by konkurować w klasie dragbike. Dopieo w 1999r moc silnika zwiększono do 53KM co zaowocowało zwiększeniem prędkości maksymalnej do ok. 162km/h.

VZ800 widok z góry - fot. b/d

Widlasta, dwucylindrowa jednostka napędowa to doskonale sprawdzony silnik znany z Intrudera VS800, fot. b/d

Marauder 1997 - fot. b/d

Na niektórych rynkach od 2000r model ten jest oferowany pod pierwotną nazwą Desperado. Jednocześnie ze zmianą nazwy wprowadzono kilka poprawek, m.in. zmianie uległy tłumiki, osłona filtra powietrza itp.

Rok 2004 był ostatnim rokiem produkcji tego modelu. Zastąpił go M800 Intruder. 

Suzuki VZ800 Desperado z fabrycznymi kuframi i szybą; fot: MOTOCYKL

 Model VZ800 Desperado z 2003r - fot. broszury reklamowe

Oznaczenie zależnie od rynku przeznaczenia

oznaczenie zalezne od kraju przeznaczenia - rys. ksiazka napraw

Model z 2001 roku już z nowymi, długimi tłumikami - fot. b/d

 

Zalety:

- elastyczny silnik

- stabilne podwozie

- wygodna pozycja za kierownicą

- przystępna cena

Wady:

- tylne zawieszenie nieprzyjemne na wyboistych drogach

- małe przechyły boczne (ocieranie elementów)

- niewygodne miejsce pasażera

- walenie się w zakręt, szczególnie przy niskich prędkościach

Słabe punkty:

- ergonomia. Odczuwa się to szczególnie przy rozruchu motocykla. Kierowca zanim ruszy musi się trochę pogimnastykować.

- w egzemplarzach z lat 1996-1998 często luzuje się układ wydechowy przy cylindrach.

- synchronizacja gaźników nastręcza sporo problemów, podobnie jak w serii VS. Może dochodzić do strzelania w wydech.

- częstym uszkodzeniom ulegają membrany gaźników.

- łatwo zaciera się linka "ssania".

- ze względu na brak podstawki centralnej obsługa łańcucha sprawia problemy. Nawet użycie specjalnych podstawek warsztatowych nie jest proste, bo przeszkadza układ wydechowy. Jego ułożenie zmieniono w 1999r.

 

Literatura: Świat Motocykli 01/1997, 11/2008, 09/2009, MOTOCYKL 01/1997, 03/1999, 01/2011, fabryczna książka napraw, instrukcja obsługi, broszury reklamowe,

 

 

fabryczna ksiażka napraw j.angielski - download

fabryczna ksiażka napraw j.niemiecki - download  

 

instrukcja obsługi j.polski - download  

 

instrukcja obsługi j.czeski - download  

 

katalog części j.angielski - download  

 

Dane techniczne:

 
VZ800 Marauder model E22 1997 Niemcy 
Silnik: czterosuwowy, dwucylindrowy w układzie V 45o, pojemność 805ccm, śred.xskok 83,0x74,4mm, chłodzony cieczą, rozrząd OHC, TSCC, 4 zawory na cylinder, luz zaworowy 0,08-0,13mm regulowany śrubkami, 2 gaźniki podciśnieniowe Mikuni 36mm BDS36SS przód (nr2) BS36SS tył (nr1), moc maksymalna 50KM @ 6500rpm, moment obrotowy 65Nm @ 5000rpm, stopień sprężania 10:1, mokra miska olejowa, alternator 250W @ 5000rpm, akumulator 12V-10Ah, zapłon elektroniczny tranzystorowy, mokra miska olejowa, rozruch elektryczny,
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny kołami zębatymi 1,886, napęd końcowy łańcuch 3,200, sprzęgło mokre wielotarczowe mechaniczne, skrzynia biegów mechaniczna 5-stopniowa, 2,461, 1,578, 1,200, 0,956, 0,800,
Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, zawieszenie: przednie widelec teleskopowy upside-down z tłumieniem olejowym, śr.41mm, skok 140mm, tylne dwa elementy resorująco-tłumiace o skoku 102mm, z pięciostopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, hamulec przedni tarczowy 300mm, zacisk dwutłoczkowy, hamulec tylny bębnowy 180mm, koła aluminiowe odlewane przód 3x16 tył 3,5x15, ogumienie - przód: 130/90-16 67H, tył: 150/90-15 M/C 74H,
Wymiary i masy: długość 2405mm, szerokość 750mm, wysokość 1110mm, wysokość siedzenia 700mm, rozstaw osi 1645mm, prześwit 135mm, kąt główki ramy 35o, wyprzedzenie 146mm, masa sucha 207kg, masa gotowego do drogi 219kg, zbiornik paliwa 13,0 l, rezerwa 3,0 l, promień skrętu 3,1m, kąt skrętu kierownicą 400
Osiągi: (zależnie od źródła) prędkość maksymalna 156km/h, przyspieszenie 0-100km/h 6,4sek, średnie zużycie paliwa 5,2 l/100km,
Dane eksploatacyjne: świece zapłonowe - NGK DPR8EA-9, płyn chłodzący - 1400ml, obroty biegu jałowego - 1100-1300rpm, ciśnienie w ogumieniu - przód: 200kPa, tył: 225kPa, olej silnikowy SAE10W-40 SF, 2100ml (z filtrem), pojemność układu chłodzenia 1460ml, ciśnienie sprężania - 1500kPa, min 1100kPa, olej zawieszenia przedniego 838ml, łańcuch DID 50VA, 116 ogniw, poziom paliwa tył 7,3mm, przód 15,0mm, poziom pływaka tył 27,7mm, przód 9,1mm, wkręt dawki pilotującej wykręcony o przód 1 3/4 obr., tył 1 5/8 obr.(gaźnik 48E6), bezpieczniki 30A x1, 15A x3, 10A x2,
 
VZ800 Marauder model E18 1998 Szwajcaria
Silnik: czterosuwowy, dwucylindrowy w układzie V 45o, pojemność 805ccm, śred.xskok 83,0x74,4mm, chłodzony cieczą, rozrząd OHC, TSCC, 4 zawory na cylinder, luz zaworowy 0,08-0,13mm regulowany śrubkami, 2 gaźniki podciśnieniowe Mikuni BDS36SS/BS36SS 36mm, moc maksymalna 50KM @ 6500rpm, moment obrotowy 62Nm @ 4000rpm, stopień sprężania 10:1, mokra miska olejowa, alternator 250W @ 5000rpm, akumulator 12V-10Ah, zapłon elektroniczny tranzystorowy, mokra miska olejowa, rozruch elektryczny,
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny kołami zębatymi 1,886, napęd końcowy łańcuch 3,200, sprzęgło mokre wielotarczowe mechaniczne, skrzynia biegów mechaniczna 5-stopniowa, 2,461, 1,578, 1,200, 0,956, 0,800,
Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, zawieszenie: przednie widelec teleskopowy upside-down z tłumieniem olejowym, śr.41mm, skok 140mm, tylne dwa elementy resorująco-tłumiace o skoku 102mm, z pięciostopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, hamulec przedni tarczowy 300mm, zacisk dwutłoczkowy, hamulec tylny bębnowy 180mm, koła aluminiowe odlewane przód 3x16 tył 3,5x15, ogumienie - przód: 130/90-16 67H, tył: 150/90-15 M/C 74H,
Wymiary i masy: długość 2405mm, szerokość 750mm, wysokość 1110mm, wysokość siedzenia 700mm, rozstaw osi 1645mm, prześwit 135mm, kąt główki ramy 35o, wyprzedzenie 146mm, masa sucha 207kg, masa gotowego do drogi 219kg, zbiornik paliwa 13,0 l, rezerwa 3,0 l, promień skrętu 3,1m, kąt skrętu kierownicą 400
Osiągi: (zależnie od źródła) prędkość maksymalna 156km/h, przyspieszenie 0-100km/h 6,4sek,  zużycie paliwa 5-6 l/100km,
Dane eksploatacyjne: świece zapłonowe - NGK DPR8EA-9, płyn chłodzący - 1400ml, obroty biegu jałowego - 1150-1350rpm, ciśnienie w ogumieniu - przód: 200kPa, tył: 225kPa, olej silnikowy SAE10W-40 SF, 2100ml (z filtrem), pojemność układu chłodzenia 1460ml, ciśnienie sprężania - 1500kPa, min 1100kPa, olej zawieszenia przedniego 845ml, łańcuch DID 50VA, 116 ogniw, poziom paliwa tył 7,3mm, przód 15,0mm, poziom pływaka tył 27,7mm, przód 9,1mm, wkręt dawki pilotującej wykręcony o przód 1 3/4 obr., tył 2 1/4 obr. (gaźnik 48E9), bezpieczniki 30A x1, 15A x3, 10A x2,

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 03 maja 2011

Powrót do strony głównej