VT1100 VT-1100 VT1100C VT-1100C Shadow VT1100 VT-1100 VT1100C VT-1100C Shadow VT1100 VT-1100 VT1100C VT-1100C Shadow VT1100C 

1985-1995; 1998-

Historia firmy

Honda

VT 1100 C

 

Shadow & Spirit

model VT1100C z 1985r - fot: materialy reklamowe

 

W 1983r Honda swoim nowym produktem nawiązała do namiętności Amerykanów do motocykli z silnikiem w układzie V-2. Były to motocykle VT750 Shadow oraz bliźniaczy VT500 Shadow. Sprzedaż szła doskonale i w pierwszym roku produkcji przeszła najśmielsze oczekiwania menadżerów firmy - 37.000 sztuk motocykli. Dwa lata później w 1985r Honda wprowadziła na rynek kolejny motocykl z serii Shadow (ang: cień) - VT1100C. Był to największy dwucylindrowiec w układzie V proponowany przez japońskich producentów. 

 

Model 1985r, widok z lewej strony; VT1100C Shadow z 1985r, widok z prawej strony; fot: strona www producenta
Ogólna koncepcja była kontynuacją mniejszych modeli. Stalowa rama z silnikiem V2, przedni hydrauliczny hamulec tarczowy i tylny bębnowy oraz wygodna, odprężona pozycja kierującego. W silniku kontynuowano wiele innowacyjnych rozwiązań zastosowanych w VT750 i VT500. Rozchylenie cylindrów o kąt 45o, podwójne wykorbienie wału korbowego zapewniające odpowiednią równowagę, 3-zaworową głowicę z hydraulicznym sterowaniem, elektroniczny zapłon i wał korbowy w układzie napędu końcowego nie pasujący do amerykańskiego pierwowzoru, lecz nie wymagający wiele obsługi.

 

Wprowadzono również kilka nowości. Ze względu na olbrzymi moment obrotowy i możliwość blokowania koła przy nagłej redukcji biegu wprowadzono sterowane hydraulicznie sprzęgło z mechanizmem anty-hopping. Małe sprzęgiełko pojawiło się również przy rozruszniku, eliminując możliwość "złapania" przy rozruchu tzw. lewych obrotów. Zbiornik paliwa został rozbudowany o dodatkowy pod siodło. Właściwy zbiornik "ozdobiły" dodatkowe wskaźniki (podobne rozwiązanie zastosowano również w modelu Yamaha V-max). Skrzynia biegów posiadała 5 przełożeń. Tłumiki (a właściwie rury wydechowy - właściwy tłumik znajdował się tuż przed kołem tylnym) wyprowadzone były podobnie jak w modelu VF1100C Magna po obu stronach motocykla. Motocykl ten wyposażony był również - co jest nie do pomyślenia w tego typu motorach dzisiaj - w stopkę centralną. W takim wydaniu motocykl produkowano do końca 1986r. 

 

Model VT1100C z akcesoryjnymi wydechami - fot. strona producenta wydechow

 

Nowy model pojawił się już w 1987r. Po wielu modyfikacjach lecz ciągle w niezmienionej zasadniczej formie model ten zaprezentowano w 1994 roku w Europie. Shadow jest czystym ucieleśnieniem filozofii chopper'a, w którym osiągi mają mniejszą rolę niż relaksacyjna pozycja kierowcy i silnik produkujących z dwóch cylindrów, oczywiście w układzie V, gigantyczny moment obrotowy. Stylistyka tego modelu wynika z założeń konstrukcyjnych projektu Phoenix, według którego motocykl powinien mieć duży rozstaw osi, nisko umieszczone siodło kierowcy, zbiornik paliwa w kształcie kropli i maksymalnie wyeksponowany silnik. Już wówczas, dla podkreślenia solidności motocykla i jego image'u wyeliminowano wszelkie części z tworzywa sztucznego. Wśród elementów z tego materiału można wymienić jedynie osłonę chłodnicy i kierunkowskazy. Reszta to czysty metal.

 

 

Silnik posiada duży moment obrotowy (97Nm) i osiąga go przy bardzo niskich obrotach (2750rpm). Obroty maksymalnej mocy są również niskie w porównaniu z wcześniejszymi modelami podobnej konstrukcji: 60KM przy 5000rpm. Charakterystyczny odgłos przypomina bardziej silnik typu Twin, a to ze względu na czopy korbowe wału przesunięte względem siebie o kąt 90o. Dało to idealnie spokojny bieg silnika, bez większych wibracji. Cylindry rozchylone są pod kątem 45o i chłodzone są cieczą. Każda z głowic wyposażona została w 3 zawory (2 dolotowe i 1 wylotowy). Początkowo do regulacji zaworów stosowano płytki, lecz w późniejszym okresie zastosowano automatyczne kasowanie luzów zaworowych za pomocą popychaczy hydraulicznych. Duża powierzchnia komory spalania (średnica 87,5mm) wymogła zastosowanie 2 świec zapłonowych, a więc w sumie motocykl posiada 4 świece. Filtr powietrza znalazł się pod siedzeniem, schowany za chromowanymi panelami. Stąd powietrze zasysane jest bezpośrednio przez dużej średnicy rurę grzbietową ramy do dwóch gaźników umieszczonych pomiędzy cylindrami. Hydrauliczne sprzęgło z łatwością daje się sterować. Pięciostopniowa skrzynia biegów nie odbiega od panujących obecnie standardów. Początkowo oferowano 4-biegowe skrzynie przekładniowe, lecz ze względu na restrykcje dotyczące hałasu wprowadzono pod koniec okresu produkcyjnego bieg piąty, który ma charakter nadbiegu. Podobnie jak silnik bezobsługowo zaprojektowano napęd tylnego koła. Osłonięty rurą wahacza wał Kardana powoduje przy energicznym przyspieszaniu podnoszenie tyłu motocykla i usztywnienie tylnego zawieszenie. Co do zawieszenia to z tyłu zastosowano konwencjonalne 2 elementy resorujące o 5-stopniowej regulacji napięcia wstępnego. Skok ich wynosi 100mm. Przednie zawieszenie to teleskopy z tłumieniem olejowym o średnicy rur nośnych 41mm i skoku 160mm. Tak jak w większości chopper'ów również w Hondzie zawieszenie jest miękkie i komfortowe, co na pewno nie pomaga w szybkim pokonywaniu ostrych zakrętów. Daleko wysunięte koło przednie wymaga przy skręcie silnego pociągnięcia za kierownicę. Motocykl ma masę 264kg w stanie gotowym do drogi i nośność ponad 200kg.. Przy masie całkowitej ponad 480kg pojedynczy hamulec przedni daje sobie dość dobrze radę. Tylny hamulec pełni rolę pomocniczego i dlatego też wystarczający jest bęben o średnicy 180mm. Motocykl jest ekonomiczny, lecz jeżeli preferuje się ostrą jazdę z częstymi zatrzymaniami i gwałtownymi odjazdami to trzeba się liczyć ze zużycie ponad 9l/100km. Można jednak, przy spokojnej jeździe, spalić poniżej 5 litrów. Przy 13 litrowym zbiorniku paliwa oznacza to częste odwiedziny stacji benzynowych.

 

Model Spirit mozna łatwo odrożnić od wcześniejszych modeli po kształcie lampy przedniej i odmiennym poprowadzeniu kolanek ukladu wydechowego; na zdjęciu model 2003r, fot: strona www producenta

VT1100C Spirit z 2001r w widoku z góry - fot. b/d

model VT1100C z 1992r na rynek północnoamerykański - fot: materialy reklamowe

 

Produkcję VT1100C zakończono w roku 1995. Został on zastąpiony przez, można powiedzieć, całkowicie nowy model VT1100 C2 ACE będący bardziej cruiserem niż chopperem. Na rynku istniało - jak się wkrótce okazało - także miejsce dla "starego" VT1100C, dlatego też firma Honda wprowadziła ponownie ten model w 1998r na rynek północnoamerykański bez większym zmian z przydomkiem "Spirit" (ang.duch).

VT750 Shadow z 1983r - protoplasta większego Shadow'a; fot: strona www producenta VT1100C Shadow z akcesoryjnymi wydechami, widok z prawej strony - fot. strona www producenta wydechow

Model Spirit 2000r, fot: strona uzytkownika motocykla

W tym miejscu warto wspomnieć, że  silnik VT1100C bez większych zmian, lecz o pojemności skokowej zmniejszonej do 800ccm został wykorzystany w modelu PC800 Pacific Coast oraz bardzo krótko produkowanym VT800C C Shadow

 

Identyfikacja modelu VT1100C - fot. ksiazka napraw wyd. Clymer

Identyfikacja VT1100C - fot. ksiazka napraw wyd. Haynes

VT1100C z 1994r - wersja europejska; fot: Katalog Motocykli 1994

 

Literatura: ksiązka obsługi  Honda VT1100C Shadow, książka napraw Honda VT1100C wyd. Clymer oraz wyd.Haynes; Świat Motocykli 02/1995, katalog motocykli, strona www producenta, broszury reklamowe

 

Dane techniczne:

 
VT1100C model 1985
Silnik: czterosuwowy, dwucylindrowy w układzie V45o, czopy korbowodowe przestawione o 90o, pojemność 1099ccm, śred.xskok 87,5x91,4mm chłodzony cieczą, rozrząd SOHC, 3 zawory na cylinder, hydrauliczna regulacja zaworów, 2 gaźniki podciśnieniowe marki Keihin VD7DA 36mm, moc maksymalna 78BHP @ 6500rpm, moment obrotowy 101Nm @ 4500rpm, stopień sprężania 9,0:1, mokra miska olejowa, alternator 329W/5000rpm, akumulator 12V-16Ah, zapłon elektroniczny CDI, 2 świece na cylinder, 
Przeniesienie napędu:  napęd pierwotny kołami zębatymi, napęd końcowy wał Kardana, sprzęgło mokre wielotarczowe, hydrauliczne, skrzynia biegów mechaniczna 5-stopniowa 
Podwozie: podwójna, zamknięta rama z rur stalowych, zawieszenie: przednie widelec teleskopowy z tłumieniem olejowym, śr.41mm wspomaganie powietrzne, skok 172mm, tylne dwa elementy resorująco-tłumiace o skoku 100mm z pięciostopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, hamulec przedni dwutarczowy 336mm, zacisk dwutłoczkowy, hamulec tylny bębnowy 180mm, koła odlewane, ogumienie - przód 110/90-18 61H, tył 140/90-15 70H, 
Wymiary i masy: długość 2325mm, szerokość 810mm, wysokość 1230mm, wysokość siedzenia 750mm, rozstaw osi 1610mm, prześwit 135mm, masa sucha 245kg, masa pojazdu gotowego do drogi b/d, pojemność zbiornika paliwa 15,0 l, rezerwa 3,0l, kąt pochylenia główki ramy 57o,
Osiągi: prędkość maksymalna 173km/h, przyspieszenie 0-100km/h b/d, zużycie paliwa b/d
Dane eksploatacyjne: świece zapłonowe - NGK DPR7EA-9, przerwa na elektrodzie 0,8-0,9mm, wolne obroty 900-1100rpm, ciśnienie w ogumieniu  przód: 225kPa, tył: 225kPa, olej silnikowy API SF SAE 10W40 3300ml (z filtrem), olej zawieszenia przedniego AFT 415ccm, ciśnienie sprężania 157-213psi, układ chłodzenia 1,9l,  poziom pływaka 9,0mm, śruba dawki pilotującej wykręcona o 3,0 obr.,  numeracja cylindrów tył-1, przód-2,
 
VT1100C model 1992 
Silnik: czterosuwowy, dwucylindrowy w układzie V45o, czopy korbowodowe przestawione o 90o, pojemność 1099ccm, śred.xskok 87,5x91,4mm chłodzony cieczą, rozrząd SOHC, 3 zawory na cylinder, hydrauliczna regulacja zaworów, 2 gaźniki podciśnieniowe marki Keihin VDGAA 36mm, moc maksymalna 68BHP @ 5000rpm, moment obrotowy 102Nm @ 3000rpm, stopień sprężania 8,5:1, mokra miska olejowa, alternator 329W/5000rpm, akumulator 12V-16Ah, zapłon elektroniczny CDI, 2 świece na cylinder, 
Przeniesienie napędu:  napęd pierwotny kołami zębatymi, napęd końcowy wał Kardana, sprzęgło mokre wielotarczowe, hydrauliczne, skrzynia biegów mechaniczna 4-stopniowa lub 5-stopniowa
Podwozie: podwójna, zamknięta rama z rur stalowych, zawieszenie: przednie widelec teleskopowy z tłumieniem olejowym, śr.41mm, skok 160mm, tylne dwa elementy resorująco-tłumiace o skoku 100mm z pięciostopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, hamulec przedni jednotarczowy 336mm, zacisk jednotłoczkowy, hamulec tylny bębnowy 180mm, koła odlewane, ogumienie - przód 110/90-19 62H, tył 170/80-15 77H, 
Wymiary i masy: długość 2376mm, szerokość 791mm, wysokość 1200mm, wysokość siedzenia 660mm, rozstaw osi 1651mm, prześwit 135mm, masa sucha 242kg, masa pojazdu gotowego do drogi 264kg, pojemność zbiornika paliwa 13,0 l, rezerwa 2,5l, kąt pochylenia główki ramy 57o,
Osiągi: prędkość maksymalna 160km/h, przyspieszenie 0-100km/h 6,0sek, zużycie paliwa 4,5-9,5 l/100km,
Dane eksploatacyjne: świece zapłonowe - NGK DPR7EA-9, przerwa na elektrodzie 0,8-0,9mm, wolne obroty 900-1100rpm, ciśnienie w ogumieniu  przód: 225kPa, tył: 225kPa, olej silnikowy API SF SAE 10W40 3100ml (z filtrem), olej zawieszenia przedniego AFT 450ccm, ciśnienie sprężania 143-199psi, układ chłodzenia 2200ml,  poziom pływaka 9,2mm, śruba dawki pilotującej wykręcona o 2,75 obr, numeracja cylindrów tył-1, przód-2,  
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 18 kwietnia 2007

Powrót do strony głównej