VS800 VS600 IVS-800 VS-600 Intruder VS800 VS600 I VS-800 VS-600 Intruder VS800 VS600 I VS-800 VS-600 Intruder VS800 VS600 I VS-800 Intruder 
1991- Historia firmy

Suzuki

VS 600 / 800

 

Intruder

 

Wiosną 1985 roku pojawiły się pierwsze doniesienia o Suzuki VS 750. Do tej pory żadna z firm japońskich nie mogła pochwalić się udanym chopper'em (najlepszym do tej pory był model Yamahy XV750). Suzuki jako pierwsze zrozumiało, że jeżeli chce konkurować z H-D, musi zaoferować gołą sylwetkę chopper'a, bez zbędnych ozdóbek. Silnik musiał być dużym, dwucylindrowcem w układzie V, podobnie jak w Harley'u, z tą różnicą, że odgłos bardziej miał przypominać włoskie Ducati. Z tego powodu wał korbowy otrzymał dwa przestawione o 450 czopy korbowodowe. Chłodzenie powierzono cieczy. Chłodnicę tak wkomponowano w sylwetkę motocykla, by nie rzucała się w oczy. W pierwszym roku modelowym fabryka oferowała VS750 z 2 wzorami kierownic - krótką, prostą lub wygiętą na kształt rogów jelenia. Pierwsza nie cieszyła się popularnością.

VS800; fot: MOTOCYKL

VS800 z 1997 w całej okazałości - fot. b/d

Od 1989 roku Suzuki wprowadziło kolejną zmianę estetyczną - wszystkie linki poprowadzono we wnętrzu kierownicy. Elementem, którego nie sposób nie zauważyć, jest ładnie ukształtowany, nie wymagający obsługi i nie wywołujący nieprzyjemnych reakcji przy zmianie obciążenia, napęd kardanem, z wałem umieszczonym we wnętrzu wahacza. Prawidłową wielkość, zarówno pod względem optycznym jak i eksploatacyjnym (jak na chopper'a) ma zbiornik paliwa mieszczący 12 litrów benzyny.

Do 1989 roku VS750 można było nabyć z 2 rodzajami wymiarów kół przednich - 19'' i 21''. W późniejszym okresie to mniejsze koło występowało w VS600, w "mutancie" na rynek amerykański VS700 oraz w VS800 na niektórych rynkach. 

licznik; fot: MOTOCYKL

Silnik modelu VS800 z 1997r - fot. b/d

Zmiana modelu była podyktowana względami produkcyjnymi. W 1990 roku Suzuki wypuściło nowy model turystycznego motocykla VX800. Jego silnik, po koniecznych modyfikacjach (VX800 60KM, mechaniczne sprzęgło, czopy korbowodów przestawione o 75oitp), wykorzystano w nowym modelu. Tym sposobem w 1991r VS750 przekształciła się w VS800.

Oprócz nieco większej pojemności wersja VS800 właściwie nie różni się od poprzednika. Pozostawiono nadal czopy korbowodów przestawione o 45o, przez co odgłos pracy silnika miał być podobnie dudniący i głęboki jak w dwucylindrowcu Ducati z cylindrami rozwartymi pod kątem 90o.

lampa; fot: MOTOCYKL

Bezobsługowy napęd wałek w VS800 - fot. b/d

 

VS800 utrzymał się do dziś w produkcji prawie bez zmian, pomijając drobne modyfikacje w gaźnikach, układzie wydechowym i zapłonie oraz elementach stylistycznych. Popisowym punktem VS800 jest niewątpliwie dynamiczny silnik V2 oddający moc już od najniższych obrotów, przy którym pięciostopniowa skrzynia biegów jest właściwie niepotrzebna. Dzięki szerokiemu pasmu użytecznych obrotów pierwszy bieg służy wyłącznie do ruszania. Począwszy od 60km/h wszystko można zrobić na najwyższym biegu.

 

Model na rok 2000 - koło przednie 19"r; fot: broszury reklamowe

model z 19" kołem przednim na rynek USA - fot. broszury reklamowe

 

Równoległe z modelem VS800 produkowano model o mniejszej pojemności VS600, który tak na prawdę różnił się tylko pojemnością, a przez to charakterystyką silnika. Oprócz tego na rynku japońskim - ze względu na specyficzne prawo podatkowe preferujące modele do 400ccm, oferowano model VS400 różniący się oczywiście pojemnością silnika a tym samym jego charakterystyką oraz szczegółami wykończeniowymi (mniejsze koło 19", inna kierownica itp.).

 

VS800 model z 2002r - fot. b/d

 

Cała rodzina Intruderów do udane motocykle. Na pewno mogą spełnić oczekiwania wszystkich tych, którzy marzą o klasycznym motocyklu o linii prawdziwego choppera. Na pewno też spełnią oczekiwania tych, którzy oczekują wysokiego poziomu trwałości i niezawodności. Wszystkie modele należą do mało awaryjnych.

 

Suzuki Intruder VS600; fot: MOTOCYKL VS600; fot: MOTOCYKL

 

model VS800 z roku 1995; fot: broszury reklamowe bliźniaczy, oferowany na rynku japońskim, model VS400 z 1994r; fot: broszury reklamowe

Model 2004 na rynek australijski z czernionym silnikiem i kierownicą typu T-bar - fot. broszury reklamowe

Identyfikacja modelu

Dwaj rywale obok siebie: VS800 & VN800 - fot. b/d

 

Literatura: fabryczna książka napraw Suzuki VS600/750/800; książka obsługi Suzuki VS600/800, książka napraw Suzuki VS700-800 wyd.Clymer, MOTOCYKL 03/1995, 01/1996, 02/1994, 09/1996, 04/2000, Świat Motocykli 09/2001, 04/2009, broszury reklamowe 

 

 

książka napraw j.polski tłumaczenie wyd. Bucheli - download

książka napraw j.angielski wyd. Clymer - download  

fabryczna książka napraw j.angielski - download  

fabryczna książka napraw j.angielski - download  

fabryczna książka napraw j.angielski - download  

 

instrukcja obsługi j.polski - download  

instrukcja obsługi j.angielski - download  

książka obsługi i napraw j.czeski - download  

 

katalog części j.angielski - download  

Dane techniczne:

 
VS800GL 1992-1993 Europa 
Silnik: czterosuwowy, dwucylindrowy w układzie V 45o, czopy korbowodowe przestawione o 45o, pojemność 805ccm, śred. x skok 83,0 x 74,4mm chłodzony cieczą, rozrząd SOHC, TSCC, 4 zawory na cylinder, luz zaworowy regulowany śrubkami, 2 gaźniki podciśnieniowe Mikuni 36mm, moc maksymalna 50KM @ 6500rpm, moment obrotowy 62,1Nm @ 4000rpm, stopień sprężania 10:1:1, mokra miska olejowa, alternator 230W, akumulator 12V-16Ah, zapłon elektroniczny tranzystorowy CDI
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny kołami zębatymi 1,690, napęd końcowy wał Kardana 3,090, sprzęgło mokre wielotarczowe, hydrauliczne, skrzynia biegów mechaniczna 5-stopniowa, I-2,285, II-1,631, III-1,227, IV-1,000, V-0,851,
Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, zawieszenie: przednie widelec teleskopowy z tłumieniem olejowym, śr.39mm, skok 130mm, tylne dwa elementy resorująco-tłumiace o skoku 90mm z pięciostopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, hamulec przedni tarczowy 295mm, zacisk jednotłoczkowy, hamulec tylny bębnowy 180mm, koła szprychowe, ogumienie - przód: 80/90-21 48H, tył: 140/90-15 M/C 57H,
Wymiary i masy: długość 2225mm, szerokość 770mm, wysokość 1200mm, wysokość siedzenia 685mm, rozstaw osi 1560mm, prześwit 125mm, wyprzedzenie 145mm, kąt główki ramy 56o45', masa sucha 201kg, masa gotowego do drogi 215kg, zbiornik paliwa 12 l, rezerwa 3 l, promień skrętu 2,9m, kąt skrętu kierownicą 400
Osiągi: prędkość maksymalna 155km/h, przyspieszenie 0-100km/h 6,8sek., zużycie paliwa 4,5-6,5 l/100km,
Dane eksploatacyjne: świece zapłonowe - NGK DPR8EA-9, układ chłodzenia 1700ml, wolne obroty - 900-1100rpm, przerwa na elektrodzie 0,8-0,9mm, ciśnienie w ogumieniu - przód: 200kPa, tył: 225kPa, olej silnikowy SAE10W40 API SE (z filtrem): 2800ml, ciśnienie sprężania - 1300-1600kPa, olej zawieszenia przedniego SAE10W: 386ml, olej dyferencjału SAE90 GL-5 200-220ml, luz zaworowy ssące i wydechowe 0,08-0,13mm,  benzyna bezołowiowa o min. liczbie oktanowej 91, poziom pływaka przód 10,5-12,5mm, tył 26,7-28,7mm, 
 
VS600GLF 1994 Europa 
Silnik: czterosuwowy, dwucylindrowy w układzie V 45o, czopy korbowodowe przestawione o 45o, pojemność 598ccm, śred. x skok 80,0 x 59,5mm chłodzony cieczą, rozrząd SOHC, TSCC, 4 zawory na cylinder, luz zaworowy regulowany śrubkami, 2 gaźniki podciśnieniowe Mikuni 34mm, moc maksymalna 45KM @ 7400rpm, moment obrotowy 46Nm @ 6000rpm, stopień sprężania 10,5:1, mokra miska olejowa, alternator 230W, akumulator 12V-16Ah, zapłon elektroniczny tranzystorowy CDI
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny kołami zębatymi, napęd końcowy wał Kardana, sprzęgło mokre wielotarczowe, hydrauliczne, skrzynia biegów mechaniczna 5-stopniowa, I-2,090, II-1,631, III-1,227, IV-1,000, V-0,851,
Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, zawieszenie: przednie widelec teleskopowy z tłumieniem olejowym, śr.39mm, skok 130mm, tylne dwa elementy resorująco-tłumiace o skoku 90mm z pięciostopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, hamulec przedni tarczowy 295mm, zacisk jednotłoczkowy, hamulec tylny bębnowy 180mm, koła szprychowe, ogumienie - przód: 100/90-19 57H, tył: 140/90-15 M/C 57H,
Wymiary i masy: długość 2250mm, szerokość 765mm, wysokość 1215mm, wysokość siedzenia 700mm, rozstaw osi 1560mm, prześwit 125mm, wyprzedzenie 140mm, kąt główki ramy 57o, masa sucha 200kg, masa gotowego do drogi 215kg, zbiornik paliwa 12 l, rezerwa 3 l, promień skrętu 2,9m, kąt skrętu kierownicą 400
Osiągi: prędkość maksymalna 151km/h, przyspieszenie 0-100km/h 6.6sek., średnie zużycie paliwa 5,5 l/100km,
Dane eksploatacyjne: świece zapłonowe - NGK DP8EA-9, układ chłodzenia - 1,7l, wolne obroty - 900-1100rpm, ciśnienie w ogumieniu - przód: 200kPa, tył: 225kPa, olej silnikowy SAE10W40 API SE (z filtrem): 2,8l, ciśnienie sprężania - 1300-1600kPa, olej zawieszenia przedniego SAE10W: 412ml, olej dyferencjału SAE90 GL-5 200-220ml, luz zaworowy ssące i wydechowe 0,08-0,13mm,  benzyna bezołowiowa o min. liczbie oktanowej 91, 
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 02 maja 2011

Powrót do strony głównej