VS750 VS-750 Intruder VS750 VS-750 Intruder VS750 VS-750 Intruder VS750 VS-750 Intruder VS750 VS-750 Intruder VS750 VS-750 Intruder VS750 
1985-1991 Historia firmy

Suzuki

VS 750

 

Intruder

Model z 1986r na rynek kanadyjski z aluminiowymi odlewanymi kolami - fot. broszury reklamowe

model 1986r; fot: materiały reklamowe producenta

model 1985r; fot: materiały reklamowe producenta

Wiosną 1985 roku pojawiły się pierwsze doniesienia o Suzuki VS750 Intruder (ang.intruz). Do tej pory żadna z firm japońskich nie mogła pochwalić się udanym chopper'em (najlepszym do tej pory był model Yamahy XV750). Suzuki jako pierwsze zrozumiało, że jeżeli chce konkurować z H-D, musi zaoferować gołą sylwetkę chopper'a, bez zbędnych ozdóbek. Silnik musiał być dużym, dwucylindrowcem w układzie V, podobnie jak w Harley'u, z tą różnicą, że odgłos bardziej miał przypominać włoskie Ducati. Z tego powodu wał korbowy otrzymał dwa przestawione o 45 czopy korbowodowe. Chłodzenie powierzono cieczy. Chłodnicę tak wkomponowano w sylwetkę motocykla, by nie rzucała się w oczy.

Silnik VS750 - fot: broszury reklamowe

W pierwszym roku modelowym fabryka oferowała VS750 z 2 wzorami kierownic - krótką, prostą lub wygiętą na kształt rogów jelenia. Pierwsza nie cieszyła się popularnością. Od 1989 roku Suzuki wprowadziło kolejną zmianę estetyczną - wszystkie linki poprowadzono we wnętrzu kierownicy. Elementem, którego nie sposób nie zauważyć, jest ładnie ukształtowany, nie wymagający obsługi i nie wywołujący nieprzyjemnych reakcji przy zmianie obciążenia, napęd kardanem, z wałem umieszczonym we wnętrzu wahacza. Prawidłową wielkość, zarówno pod względem optycznym jak i eksploatacyjnym (jak na chopper'a) ma zbiornik paliwa mieszczący 12 litrów benzyny.

model 1986 z kierownicą typu T-bar - fot: broszury reklamowe

Do 1989 roku VS750 można było nabyć z 2 rodzajami wymiarów kół przednich - 19'' i 21'' (koła szprychowane oraz odlewane). W późniejszym okresie to mniejsze koło występowało w VS600 oraz w "mutancie" na rynek amerykański VS700, który powstał aby ominąć przepisy dotyczący zakazu importu na rynek USA motocykli powyżej 700ccm oraz w VS800, ale tylko na niektórych rynkach. 
Zmiana modelu była podyktowana względami produkcyjnymi. W 1990 roku Suzuki wypuściło nowy model turystycznego motocykla VX800. Jego silnik, po koniecznych modyfikacjach (VX800 60KM, mechaniczne sprzęgło, czopy korbowodów przestawione o 75o itp), wykorzystano w nowym modelu. Tym sposobem w 1991r VS750 przekształciła się w VS800.

Skromny zestaw wskaźników - fot: broszury reklamowe

Oprócz nieco większej pojemności wersja VS800 właściwie nie różni się od poprzednika. Pozostawiono nadal czopy korbowodów przestawione o 45o, przez co odgłos pracy silnika miał być podobnie dudniący i głęboki jak w dwucylindrowcu Ducati z cylindrami rozwartymi pod kątem 90o.

wahacz; fot: MOTOCYKL

VS750 jest motocyklem trwałym, przyjemnym w prowadzeniu (oby tylko nie jeździć po górskich serpentynach), nie wymagającym szczególnej opieki. Silnik należy do najbardziej niezawodnych w swojej klasie, a prawie bezobsługowy napęd wałem dodatkowo przyczynia się do pozytywnego wrażenia, jakie sprawia używany VS. Na wolno pokonywanych zakrętach motocykl zdradza tendencję do zapadania się, co należy przypisać właściwej chopperom geometrii podwozia. Natomiast w zakrętach pokonywanych szybko wpada on w gwałtowne kołysanie zarówno z przodu, jak i z tyłu elementy resorujące są bezlitośnie niedotłumione. Do tego dochodzi jeszcze gwałtowne szarpanie i stuki na wale napędowym przy jeździe na bardzo niskich obrotach. Wysocy kierowcy muszą koniecznie dokupić podnóżki wysunięte do przodu - fabryczne są zbyt przesunięte do tyłu.

lampa; fot: MOTOCYKL

VS750 '86; fot: MOTOCYKL

 

Identyfikacja modelu 

Numery seryjne ramy - modele na rynek amerykański i europejski; fot: ksiażka napraw wyd.Clymer

Literatura: MOTOCYKL 3/1995, 1/1996, 2/1994, 9/1996, 4/2000 Świat Motocykli 4/2009; fabryczna książka napraw Suzuki VS600/750/800;  książka napraw Suzuki VS700-800 wyd.Clymer oraz wyd.Bucheli, broszury reklamowe,

 

 

książka napraw j.polski tłumaczenie wyd. Bucheli - download

książka napraw j.angielski wyd. Clymer - download  

fabryczna książka napraw j.angielski - download  

fabryczna książka napraw j.angielski - download  

 

instrukcja obsługi j.polski - download  

 

książka napraw j.czeski - download  

 

katalog części j.angielski - download  

 

Dane techniczne:

 
VS750GL 1986 z kierownicą "bawole rogi"  
Silnik: czterosuwowy, dwucylindrowy w układzie V 45o, czopy korbowodowe przestawione o 45o, pojemność 747ccm, śred.xskok 80x74,7mm, chłodzony cieczą, rozrząd OHC, TSCC, 4 zawory na cylinder, luz zaworowy regulowany śrubkami, 2 gaźniki podciśnieniowe Mikuni 34mm, moc maksymalna 55KM @ 7500rpm, moment obrotowy 60,3Nm @ 5000rpm, stopień sprężania 10:1, mokra miska olejowa, alternator 230W, akumulator 12V-16Ah, zapłon elektroniczny tranzystorowy, 2 filtry powietrza papierowe, 
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny kołami zębatymi 71/42 (1,690), napęd końcowy wał Kardana 34/11 (3,090) , sprzęgło mokre wielotarczowe, hydrauliczne, skrzynia biegów mechaniczna 5-stopniowa, I- 32/14 (2,285), II- 31/19 (1,631), III- 27/22 (1,227), IV- 25/25 (1,000), V- 23/27 (0,851), 
Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, zawieszenie: przednie widelec teleskopowy z tłumieniem olejowym, śr.39mm, skok 130mm, kąt główki ramy 56o45', tylne dwa elementy resorująco-tłumiace o skoku 90mm, z pięciostopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, hamulec przedni tarczowy 295mm, zacisk jednotłoczkowy, hamulec tylny bębnowy 180mm, koła szprychowe, ogumienie - przód: 80/90-21 48H, tył: 140/90-15 M/C 57H,
Wymiary i masy: długość 2225mm, szerokość 710mm, wysokość 1160mm, wysokość siedzenia 685mm, rozstaw osi 1545mm, masa sucha 196kg, masa pojazdu z płynami 215kg, zbiornik paliwa 12 l, rezerwa 3 l, promień skrętu 2,9m, kąt skrętu kierownicą 400, wyprzedzenie 145mm, 
Osiągi: prędkość maksymalna 165km/h, przyspieszenie 0-100km/h 6,1sek, średnie zużycie paliwa 5,5 l/100km,
Dane eksploatacyjne: świece zapłonowe - NGK DPR8EA-9, płyn chłodniczy - 1,7l, obroty biegu jałowego - 900-1100rpm, ciśnienie w ogumieniu - przód: 200kPa, tył: 225kPa, olej silnikowy SAE10W40 API SE - 2,8l (wymiana z filtrem), olej w przekładni końcowej SAE90 GL5 200ml, ciśnienie sprężania - 1450kPa, olej zawieszenia przedniego SAE10W - 337ml, luz zaworowy ssące i wydechowe 0,08-0,13mm, śruba skład mieszanki wykręcona o 3,5obr.,  
 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 01 maja 2011

Powrót do strony głównej