VS1400 VS-1400 Intruder  VS1400 VS-1400 Intruder  VS1400 VS-1400 Intruder  VS1400 VS-1400 Intruder  VS1400 VS-1400 Intruder  VS1400 VS-1400 
1987- Historia firmy

Suzuki

VS 1400

 

Intruder

VS1400 1997 - fot. b/d

 

Przełom lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych zapisał się w pamięci miłośników klasycznych jednośladów jako era soft-chopperów, stanowiących japońską receptę na popularne i tanie "klasyki', nawiązujące stylizacją do wzorców spod znaku H-D. Była to jednak tylko namiastka stylu, jaki prezentowały maszyny zza oceanu, bowiem w soft-chopperach klasyczne atrybutu sprowadzały się zazwyczaj do wysokiej kierownicy, lekko wysuniętego widelca, amfiteatralnej kanapy i szerokiej opony na tylnym kole. Ponieważ montowano w nich zazwyczaj rzędowe jednostki napędowe, te same, których używano do napędu modeli sportowych i sportowo-turystycznych, nie mogły one przejąć swoistego stylu jakim szczycił się Harley-Davidson z wyeksponowanym, dwucylindrowym silnikiem widlastym o kącie rozchylenia cylindrów 45 stopni. 

 

W modelu 1999 silnik jest juz czerniony - fot. materiały reklamowe

Odejście od tej koncepcji było dla Japończyków koniecznością, bo chociaż soft-choppery zyskiwały sobie wielu zwolenników, ceniących dobrą dynamikę w klasycznej oprawie, to jednak pozyskanie klientów zapatrzonych w najczystszą formę choppera było zupełnie niemożliwe przy pomocy dość ułomnych podróbek. Zwrot nastąpił w 1985r za sprawą Suzuki VS750 Intruder, pierwszego prawdziwego choppera z japońskiej stajni, prezentującego nienaganny styl w niezwykle udany sposób połączony z nowoczesnością rozwiązań technicznych. Prawdziwy przełom nastąpił jednak w 1986r wraz z prezentacją modelu VS1400 Intruder, który do wzorców zza oceanu nawiązywał już nie tylko wyglądem i koncepcją jednostki napędowej, ale również duża pojemnością skokową tak charakterystyczną dla jednośladów H-D. 

Widok na silnik z lewej strony - model 1995 - fot. b/d Widok na silnik z prawej strony, model 1996 - fot. b/d
W modelu VS1400 Japończycy zaproponowali klientom jednak coś więcej niż Amerykanie. Był to bardzo dynamiczna i elastyczna jednostka napędowe (113Nm wobec 93Nm w H-D) z trzema zaworami na cylinder (dwa ssące i jeden wydechowy) i rozrządem OHC, chłodzona powietrzem i olejem. Wydajny system chłodzenia wykorzystujący nie tylko powietrze ale również środek smarny i chłodnicę oleju miał tutaj szczególnie istotne znaczenie, bowiem tylny cylinder był chłodzony równie skutecznie co przedni i nie trzeba było obawiać się o jego przegrzanie. Mocną stroną VS1400 była dynamika silnika, przy czym nie moc silnika miała tutaj zasadnicze znaczenie. Większe wrażenie pozostawia na kierowcy bardzo duży moment obrotowy. Sprawia on, że na pierwszych dwustu metrach od startu VS1400 zachowuje się jak rasowy motocykl sportowy i śmiało może stanąć w szranki z obudowanymi bolidami. Już przy 2000rpm silnik osiąga moment obrotowy 98Nm, a przy 2600rpm występuje jego najwyższa wartość. W efekcie VS1400 przyspiesza od 0 do 100km/h w 5,8 sekundy, a na przyspieszenie od 50 do 120km/h na najwyższym przełożeniu potrzebuje zaledwie 9,7 sekundy. Prędkość maksymalna sięga 160km/h, ale w praktyce, ze względu na brak owiewek i wyprostowaną sylwetkę kierowcy trudno utrzymywać nawet prędkość rzędu 140km/h.

 

VS1400 model USA 1997 - fot. b/d

 

Chopper nie służy jednak do gnania po autostradzie, więc to akurat nie jest postrzegane jako wada. Miłośnikom klasyków nie będzie również przeszkadzał mały zbiornik paliwa i twarde zawieszenie, które jazdę po dziurawych drogach czynią niekiedy prawdziwym koszmarem. Taki jednak musi być chopper, by poczuć ten specyficzny klimat "klasyka" z prawdziwego zdarzenia. W motocyklu tym  użytkownikom zagwarantowano nawet pewien poziom wibracji silnika, choć nie są one tak odczuwalne jak w innych motocyklach z silnikiem widlastym o kącie rozchylenia cylindrów 45 stopni. Konstruktorzy Intrudera co prawda rozchylili cylindry o taki właśnie kąt, ale jednocześnie przesunęli względem siebie czopy wału korbowego (także o kąt 45 stopni). W efekcie uzyskano bardziej równomierną pracę i niższy poziom drgań. Odgłos pracy takiego silnika podobny jest do silnika o rozchyleniu cylindrów o kąt 90 stopni z dwoma korbowodami na wspólnym czopie (tak jak w Ducati). W efekcie uzyskano bardziej równomierną pracę i niższy poziom drgań - drgań niezbędnych do tworzenia swoistego "feelingu" dla kierowcy tego wspaniałego choppera. 

 

Kolo przednie model 1995 - fot. b/d Kolo tylne z napedem walem Kardana, model 1995 - fot. b/d
Specyfiką Intrudera są również własności jezdne. Duży rozstaw osi sprawia, że bardzo stabilnie prowadzi się on na wprost, za to w łukach trzeba go dosłownie nakłaniać do zmiany kierunku jazdy i zywać do tego stosunkowo dużej siły. Od podwozia Intrudra nie oczekujmy komfortu. Mocno wygięta kierownica nowszych wersji zanadto zbliża się do prowadzącego i nie ułatwia kierowania. Znacznie lepsza jest płaska kierownica oferowana w egzemplarzach z dwóch pierwszych lat produkcji. Taki element znajduje się w ofercie firm akcesoryjnych, jednak konieczność wymiany mocowań podwyższa koszt. Twardość tylnego zawieszenia przywodzi na myśl deskę, na dodatek seryjne miejsce dla pasażera jest nie do przyjęcia. Jeśli chcemy zadbać o minimum wygody dla współjadącego musimy kupić elementy wydłużające podnóżki firmy np. Five Star. By nie zgubić pasażera warto zamontować specjalne, tylne siodło typu sissybarr. W amerykańskich wersjach montuje się je seryjnie. Warto również zainwestować w wysunięte jeszcze bardziej do przodu podnóżki kierowcy. 

 

Oparcie model 1997 - fot. b/d

Model 1987 z prostą kierownica i tylna lampą ukrytą pod błotnikiem - fot. materiały producenta Model 1995 z lampą tylną na błotniku i wysoką kierownicą "bawole rogi" - fot. materiały producenta

 

W historii VS1400 tylko raz dokonano poważnej zmiany konstrukcyjnej. Od 1987r, kiedy to pierwsze Intrudery wszedł do sprzedaży, zmieniono jedynie drobiazgi. W 1991r czterostopniowa skrzynia biegów doczekała się piątego przełożenia, ale takie posunięcie było podyktowane jedynie zaostrzeniem przepisów dotyczących hałasu. Zresztą VS1400 kilkakrotnie padał ofiarą coraz ostrzejszych norm hałasu, w niektórych krajach. Do 1991r moc maksymalna sięgała 67KM, potem, od 1992r za sprawą skuteczniejszego układu wydechowego w niektórych modelach spadła ona do 64KM (maksymalny moment obrotowy 105Nm/2800rpm). 

 

VS1400GLP 1998 - fot. katalog motocyklowy Model 2001 z innym wzorem kierownicy (mniej wygieta) - fot. materiały reklamowe

Model 2004 z innym wzorem kierunkowskazow - fot. materiały reklamowe

 

Suzuki VS1400 należy do trwałych motocykli i jest poszukiwanym modelem na rynku pojazdów używanych. Od strony mechanicznej nie ma on żadnych istotnych wad co sprawia, że jest mało kłopotliwy i niezawodny. mankamentem jest tylko szybko zużywająca się przednia tarcza hamulcowa, której trwałość spada najszybciej wtedy, gdy użytkownik dopuszcza, by współpracowała z mocno zużytymi klockami hamulcowymi. Model ten jest również bardzo wrażliwy na synchronizację gaźników (oba gaźniki połączone są linką i jej wydłużeniem lub skróceniem reguluje się synchronizację). Jeśli regulacja jest nieprecyzyjna przy zamkniętej przepustnicy będzie dochodziło do strzelania w tłumik, a nawet do przerywania pracy. 

 

Chłodnica oleju jest mało widoczna, model 1995 - fot. b/d Bardzo skromny zestaw wskażników, model 1995 - fot. b/d
 

Podczas zakupu warto zwrócić uwagę na korazję wokół akumulatora. Skrzynka na baterię umieszczona jest dość nieszczęśliwej tuż przed tylnym kołem i łatwo rdzewieje. Korozja dotyka również elementów chromowanych (tłumiki, obręcze kół) oraz śruby. Poza tym Intruder nie wymaga wiele uwagi i pracy, tym bardziej, że czynności obsługowe sprowadzono w nim do minimum. Przeniesienie napędu wałem Kardana eliminuje konieczność doglądania a hydrauliczne popychacze w układzie rozrządu oszczędzają pracy przy regulacji zaworów. 

 

Silnik modelu 1999 - fot. b/dSiedzenie model 1999 - fot. b/d

Silnik 1997 - fot. b/dSiedzenie model 1997 - fot. bd/

Podnóżki model 1997 - fot. b/d

 

Identyfikacja modelu

Identyfikacja modelu - fot. książka napraw wyd. Clymer

Model z akcesoryjnymi wydechami - fot. strona producenta wydechow

Literatura: Fabryczna książka napraw, książka napraw wyd.Bucheli oraz wyd.Clymer, MOTOCYKL 09/1997, 08/1995, Świat Motocykli 03/1999, 07/1996, broszury reklamowe 

 

 

książka napraw j.czeski tłumaczenie wyd. Bucheli - download

fabryczna ksiazka napraw j.angielski wyd. Clymer - download  

fabryczna książka napraw j.angielski - download  

fabryczna książka napraw j.angielski - download  

książka napraw j.niemiecki wyd. Bucheli  - download  

 

instrukcja obsługi j.czeski - download  

 

katalogi części j.angielski - download  

Dane techniczne:

 
VS1400 (prosta kierownica) 1987-1990 Europa 
Silnik: czterosuwowy, dwucylindrowy w układzie V 45o, czopy korbowodowe przestawione o 45o, pojemność 1360ccm, śred. x skok 94,0 x 98,0mm chłodzony powierzno-olejowe, rozrząd SOHC, 3 zawory na cylinder, luz zaworowy regulowany hydraulicznie, 2 gaźniki podciśnieniowe Mikuni BS36SS(przód) BDS36SS (tył), moc maksymalna 67KM przy 5000rpm (niektóre źródła 71KM przy 4800rpm), moment obrotowy 113Nm przy 2600rpm (niektóre źródła 112Nm przy 3200rpm), stopień sprężania 9,3:1, mokra miska olejowa, alternator 330W, akumulator 12V-14Ah, zapłon elektroniczny tranzystorowy CDI
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny kołami zębatymi 1,645, napęd końcowy wał Kardana 0,852, sprzęgło mokre wielotarczowe hydrauliczne, skrzynia biegów mechaniczna 4-stopniowa I-3,000, II-1,823, III-1,333, IV-1,041
Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, zawieszenie: przednie widelec teleskopowy z tłumieniem olejowym, śr.39mm, skok 160mm, tylne dwa elementy resorująco-tłumiace o skoku 105mm z pięciostopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, hamulec przedni tarczowy 295mm, zacisk dwutłoczkowy, hamulec tylny tarczowy 275mm, zacisk dwutłoczkowy, koła szprychowe, ogumienie - przód: 110/90-19 62H,  tył: 170/80-15 77H
Wymiary i masy: długość 2330mm, szerokość 710mm, wysokość 1220mm, wysokość siedzenia ;725mm, rozstaw osi 1620mm, prześwit 145mm, wyprzedzenie 166mm, masa sucha 243kg, masa pojazdu gotowego do drogi 260kg, dopuszczalna masa całk. 460kg, zbiornik paliwa 13,0l, rezerwa 3,0l, promień skrętu 2,8m, kąt skrętu kierownicą 54,00
Osiągi: prędkość maksymalna 160km/h, przyspieszenie 0-100km/h 5,0sek., zużycie paliwa  5,0-8,0l/100km,
Dane eksploatacyjne: świece zapłonowe - NGK DPR8EA-9, przerwa na elektrodach 0,8-0,9mm, wolne obroty - 950-1050rpm, ciśnienie w ogumieniu - przód: 200kPa, tył: 200kPa, olej silnikowy SAE10W40 API SE (z filtrem): 4,3l, ciśnienie sprężania - 1000-1400kPa, olej zawieszenia przedniego SAE10W: 354ml, olej dyferencjału SAE90 GL-5 200-220ml, benzyna bezołowiowa o min. liczbie oktanowej 91, cylinder tylny nr1, przedni nr2, śruba składu mieszanki wykręcona o: 2,0 / 2-3/8obr., poziom pływaka (tył/przód) 27,7/9,1mm, 
 
VS1400GLP (kierownica bawole rogi) 1999 Europa 
Silnik: czterosuwowy, dwucylindrowy w układzie V 45o, czopy korbowodowe przestawione o 45o, pojemność 1360ccm, śred. x skok 94,0 x 98,0mm chłodzony powietrzno-olejowe, rozrząd SOHC, 3 zawory na cylinder, luz zaworowy regulowany hydraulicznie, 2 gaźniki podciśnieniowe Mikuni BS36SS(przód) BDS36SS (tył), moc maksymalna 60KM @ 5000rpm, moment obrotowy 105Nm @ 2800rpm, stopień sprężania 9,3:1, mokra miska olejowa, alternator 330W, akumulator 12V-14Ah, zapłon elektroniczny tranzystorowy CDI
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny kołami zębatymi 1,645, napęd końcowy wał Kardana 0,852, sprzęgło mokre wielotarczowe hydrauliczne, skrzynia biegów mechaniczna 5-stopniowa I-3,000, II-1,823, III-1,333, IV-1,086, V-1,041 
Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, zawieszenie: przednie widelec teleskopowy z tłumieniem olejowym, śr.39mm, skok 160mm, tylne dwa elementy resorująco-tłumiace o skoku 105mm z pięciostopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, hamulec przedni tarczowy 295mm, zacisk dwutłoczkowy, hamulec tylny tarczowy 275mm, zacisk dwutłoczkowy, koła szprychowe, ogumienie - przód: 110/90-19 62H,  tył: 170/80-15 77H
Wymiary i masy: długość 2335mm, szerokość 770mm, wysokość 1220mm, wysokość siedzenia ;735mm, rozstaw osi 1620mm, prześwit 150mm, wyprzedzenie 166mm, masa sucha 242kg, masa pojazdu gotowego do drogi 260kg, dopuszczalna masa całk. 460kg, zbiornik paliwa 13,0l, rezerwa 3,0l, promień skrętu 2,8m, kąt skrętu kierownicą 54,00
Osiągi: prędkość maksymalna 160km/h, przyspieszenie 0-100km/h 5,8sek., średnie zużycie paliwa 6,0l/100km,
Dane eksploatacyjne: świece zapłonowe - NGK DPR8EA-9, przerwa na elektrodach 0,8-0,9mm, wolne obroty - 950-1050rpm, ciśnienie w ogumieniu - przód: 200kPa, tył: 200kPa, olej silnikowy SAE10W40 API SE (z filtrem): 4,3l, ciśnienie sprężania - 1000-1400kPa, olej zawieszenia przedniego SAE10W: 354ml, olej dyferencjału SAE90 GL-5 200-220ml, benzyna bezołowiowa o min. liczbie oktanowej 91, cylinder tylny nr1, przedni nr2, śruba składu mieszanki wykręcona o: 2,0 / 2-3/8obr., poziom pływaka (tył/przód) 27,7/9,1mm, 
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 02 maja 2011

Powrót do strony głównej