VN750 VN-750 Vulcan VN700 VN-700 VN750 VN-750 Vulcan VN700 VN-700 VN750 VN-750 Vulcan VN700 VN-700 VN750 VN-750 Vulcan VN700 VN-700 

1985-2006

Historia firmy

Kawasaki

VN 750

 

VULCAN 

VN750 z końca lat 90-tych; widok z prawej strony - fot: broszury reklamowe

Fot.: Jednych to drażni, innym się podoba. Klasyk spod znaku Kawasaki, zwany też "małym Vulcanem"
wygląda trochę jak soft-chopper, ale ma widlasty, dwucylindrowy silnik.
Wał napędowy i hydrauliczna kompensacja luzów zaworowych pozwoliły do minimum ograniczyć czynności obsługowe

 

Zaprezentowany w połowie 1985 roku VN750 był pierwszym w historii firmy V-twinem i do tego w szatach choppera. W owym czasie był jednym z nielicznych japońskich motocykli z widlastym silnikiem. Nie znajdziemy tu jednak żadnego naśladownictwa amerykańskich pierwowzorów. VN jest "zaawansowana" technicznie i ma trochę sportowy charakter. Silnik ma po cztery zawory na cylinder, hydrauliczne kasowanie luzów zaworowych, do tego po dwa wałki rozrządu w każdej głowicy, wałki wyrównoważające i oczywiście chłodzenie cieczą. można by motocykl ten zaliczyć do klasy typowych softchopperów tak modnych na początku lat 80-tych  gdyby nie silnik V2. Dzięki niemu motocykl ten można nazwać chopperem "high-tech". 
model z początku produkcji 1986r, widok z lewej strony - fot. serwis Echoskop.onet

Fot.: Prezentacja VN750 odbyła się w 1985r. W tamtym okresie kończyła się era japońskich soft-chopperów,
wzorowanych na amerykańskich klasykach, ale wykorzystujących silniki rzędowe zupełnie niepasujące do takiej koncepcji.

 

Charakter VN750 bardziej pasuje do motocykla klasycznego lub sportowo-turystycznego niż do choppera. Moc maksymalną osiąga przy niemal 8000rpm, a czerwone pole obrotomierza zaczyna się przy 8500rpm. Po tak lubianej przez chopperowców mocy "z piwnicy" w VN nie ma ani śladu. Krótkoskokowy silnik woli bardziej średnie i wysokie obroty - pracuje wówczas niemal jak turbina. Niestety wymaga go częstej zmiany biegów. Dzięki precyzyjnej i łatwej w obsłudze skrzyni biegów nie jest to jednak uciążliwe. Od 1500rpm VN zwyczajnie się toczy. 1000 obrotów wyżej dzieje się to już nieco szybciej. Jednak aby czerpać prawdziwą przyjemność z jazdy trzeba mieć 5000-6000rpm. 

 

 

Fot.: Model VN750 to motocykl atrakcyjny z wyglądu, nowoczesny, dynamiczny i niemal bezobsługowy

Jako chopperowi z wyglądu niczego mu nie brakuje. Kroplowy zbiornik paliwa, długi widelec z przodu, szeroka tylna opona, amfiteatralna kanapa i do tego dużo chromu. Zza podniesionej kierownicy można obserwować kompletny zestaw wskaźników - prędkościomierz, obrotomierz, wskaźnik paliwa i temperatury silnika.  W bloku można silnika można znaleźć wszystko czym może pochwalić się tak zaawansowany technicznie chopper. Rozchylone pod kątem 55 cylindry, chłodzone cieczą i mające po 2 świece. Kierowcy nie grożą wibracje, jako że w karterze wiruje wałek wyrównoważający, a cały silnik zamocowany jest w ramie poprzez gumowo-metalowe tuleje (tzw. silentbloki). Wał korbowym ma jedno wykorbienie wspólne dla obu, łożyskowanych ślizgowo korbowodów. Z prawej strony silnika ma miejsce orgia łańcuchów i kół zębatych. Jest ich tu cztery i jeszcze dziesięć kół łańcuchowych. Dwa krótkie łańcuchy napędzają koła pośrednie leżące tuż pod sklepieniem cylindra. Dopiero stąd, z przełożeniem 2:1, równie krótkimi łańcuchami napęd przenoszony jest na wałki rozrządu.

Układ rozrządu VN750 - fot: mikrofilmy VN750 1995
VN rozebrany na części - fot: MOTOCYKL

Fot.: Lista mocnych punktów "małego Vulcana" jest naprawdę duża

 

Vulcana można spotkać w różnych wersjach silnikowych. Jeżeli jest to wersja amerykańska to ma 68KM mocy. W Europie bywało różnie. Najczęściej spotykana wersja ma 50KM. Na szczęście "otwarcie" jest proste - wystarczy wymienić przepustnice w gaźnikach. Sprowadzane do Europy po 1993 roku egzemplarze miały 60KM. Do 1995r wszystkie VN750 toczyły się na kołach z felgami odlewanymi z lekkich stopów. W 1995r zaczęto używać kół z obręczami szprychowanymi, co znacznie poprawiło prezencję motocykla. Tylko do 1993r w użyciu były samowyłączające się kierunkowskazy. 

 

VN750 szczegoly - fot. b/d

Fot.: VN750 przyciągał nabywców dobrze wyposażoną deską rozdzielczą,
chromowanymi detalami i eleganckim wykończeniem najdrobniejszych szczegółów

 

VN750 model 1990; widok z lewej strony  - fot: broszury reklamowe

  Fot.: Dzięki dwóm tarczom przy przednim kole nie było problemów z hamulcami

 

Kawasaki VN750 było od początku motocyklem lubianym przez użytkowników. Szybko wybaczono mu braki mocy w dolnym zakresie obrotów, z nawiązką kompensowane przez miękko pracujący silnik, jak wcześniej wspomniano - precyzyjną skrzynię biegów oraz bardzo wysoki komfort jazdy. Składały się na niego wygodna pozycja kierowcy i pasażera, opartych na przyjemnie wyprofilowanej kanapie i optymalnie umiejscowione podnóżki. Niemała była w tym zasługa zawieszenia, do ostrej jazdy zbyt słabo tłumionego, lecz do jazdy turystycznej niemal idealnego. Twardość przednich i tylnych amortyzatorów można regulować pompując powietrze (warto zaopatrzyć się w wężyk wyrównujący ciśnienie w obu przednich rurach teleskopów). Na miano motocykla turystycznego VN zasłużyło by w pełni, gdyby nie malutki zbiornik paliwa, wystarczający - przy oszczędnej jeździe - na niewiele więcej niż 200km. Zużycie paliwa rzadko przekracza 6 litrów, a przy spokojnej jeździe można uzyskać wynik nawet o litr niższy. Wartość 6,5l/100km to górna granica. Motocykl oszczędnie obchodzi się również z oponami, klockami i okładzinami hamulcowymi. Oszczędność to wielka zaleta VN750. 

 

Fot.: Kawasaki VN750 pozostał w produkcji ponad 20 lat bez większych zmian 

 

 Możliwość pochylenia w zakrętach jest jak na choppera niezła. Podwójny hamulec tarczowy przedniego koła jest bardzo dobry. Tylny bębnowy mógłby być mocniejszy. Kawasaki przyzwoicie utrzymuje kierunek na wprost, reaguje tylko na koleiny. Motocykle jest zaskakująco poręczny - można nim precyzyjnie pokonywać zakręty, ale zmiana obciążenia w pochyleniu nie jest już mile widziana. Lekki niepokój w podwoziu łatwo jednak opanować. 

 

model VN-700 Vulcan 1985 - fot. broszury reklamowe

Fot.: W wersji "open" moc sięgnęła 65KM, co uczyniło VN750 prawdziwym sprinterem.
Ale nawet w najbardziej popularnej w Europie wersji 50-konnej motocykl nie jest maruderem.

Test na dystansie 40000km wykazał nienaganny stan cylindrów i tłoków, zaworów i ich prowadnic, wałków skrzyni biegów i kół zębatych. Denerwowało za to wiele drobnych usterek, jak np. niechlujnie ułożone i wskutek tego przypalone kable, co powodowało przerwy w zapłonie, szarpiące sprzęgło i zbyt słabe napinacze łańcuchów rozrządu (lekarstwem okazało się zastosowanie twardszych i dłuższych sprężyn). Trudno uznać za drobiazg wyraźnie zużyte widełki włączające biegi w skrzyni biegów (tzw. wodziki) i pęknięty wałek. Przyczyną były źle dobrane materiały i wadliwe hartowanie.

Po przeprowadzonych testach firma Kawasaki wprowadziła odpowiednie poprawki. Jako ciekawostkę można tutaj podać, że serwisy dealerskie otrzymały instrukcje m.in.: układanie węży paliwowych, usterki zapłonu wskutek nadpalenia przewodów, kabel akumulatora z wadliwym połączeniem z masą czy też usuwanie strzelania w tłumiki

 

Zamykany schowek w oparciu tylnym - fot. b/d

 

Bogaty zestaw wskaźników, niezbyt posujący do wizerunku choppera - fot. b/d

Fot.: Kierowca miał do dyspozycji wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej i wskaźnik poziomu paliwa.

Dzięki specyficznej charakterystyce silnika pokonywanie zakrętów niczym na ścigaczu nie jest niczym szczególnym - fot. b/d

Fot.: Dynamiczna jazda na VN750 jest wyjątkowo łatwa, bo pięciostopniowa skrzynia biegów ma dobrze dobrane przełożenia
i sprawny mechanizm przełączający. Komfortowa charakterystyka zawieszeń, wygodna pozycja za kierownicą to atuty tego modelu. 

 

Uniwersalny charakter to mocna broń tego modelu, nie zawsze doceniana w testach porównawczych. Przykładem może być starcie z początków kariery tego modelu, gdy przyszło mu się zmierzyć z Yamaha XV1000, Suzuki VS750 i oczywiście jednym z modeli H-D Low Rider Sport Edition. Wówczas sprawdzano, któremu japońskich klasyków najbliżej do amerykańskiego wzorca. Stwierdzono wówczas jednoznacznie, że Kawasaki VN750 daleko do choppera. Taka jest prawda o tym motocyklu. Do jej odkrycia nie są potrzebne testy porównawcze. Wystarczy przejechać na nim kilka kilometrów.

Trwałość i niezawodność VN750 nie budzą większych zastrzeżeń. Zarówno układ korbowy, jak i rozrząd spisują się bez zarzutu, osiągając bezawaryjnie duże przebiegi. Gorzej z osprzętem i drobnymi elementami, które w codziennej eksploatacji denerwują.

Kupując używany model należy zwrócić uwagę na odgłosy dochodzące z wnętrza silnika. Szelest z prawej strony nasuwa podejrzenie co do stanu napinaczy łańcuchów rozrządu - mają słabe sprężyny, dlatego naprężenie łańcuchów jest często niedostateczne. Niektórzy właściciele wzorem autoryzowanych stacji obsługi zakładali dodatkowe sprężyny, by wzmocnić działanie napinacza. Ze względu na stopień komplikacji naprawa nie będzie tania. Wypadające zapłony i strzały w gaźniki lub tłumiki mogą oznaczać przebicia na masę na zestarzałych i źle poprowadzonych przewodach zapłonowych. Ze względu na niechlujne ich poprowadzenie lubią się przecierać. Przy zawieszeniu warto zwrócić uwagę na zachowanie się przednich teleskopów. Problemy z prądem elektrycznym wcale nie muszą oznaczać kłopotów z akumulatorem lub alternatorem. Bywa, że za tego typu niedomagania odpowiada wadliwe połączenie baterii z masą. Szybkiemu zużyciu ulega mechanizm zmiany biegów. Żadnej z wad nie usunięto w ramach modernizacji modelu. Producent zalecał te prace firmowym serwisom.

Jakiekolwiek objawy wężykowania i niepewnego zachowania dowodzą konieczności wymiany łożysk w główce ramy. Ze względu na hydrauliczne kasowanie luzów zaworowych należy przestrzegać okresów wymiany oleju silnikowego i filtra.

Zawieszenie przednie wspomagane powietrzem - fot. b/d

Czynność tą wykonuje się co 10000km. Silnik znany jest ze swej długowieczności, podobnie jak cały motocykl. Jeżeli nie ma na nim wyraźnych objawów brutalnego traktowania, to może być on wart uwagi. 

 

model 2004 z dodatkowym wyposazenim turystycznym, rynek nowozelandzki - fot. broszury reklamowe

Fot.: Grubo wyściełane, profilowane siedzisko, komfortowa charakterystyka zawieszeń, wysoka pozycja za kierownicą
to tylko niektóre  elementy, które skłoniły wielu użytkowników do turystycznych wojaży na VN750

VN750 Vulcan  & VN800 Drifter & VN800 Vulcan - 3 motocykle ze stajni Kawasaki dla różnego odbiorcy - fot. motocyclistcruiser

Fot.: W europejskiej ofercie VN750 pozostał tylko do 1995r, potem jednak,
aż do 2006r. wciąż można go było kupić w Stanach Zjednoczonych

 

Zalety: mocny, szybkobieżny silnik, spokojna praca silnika, precyzyjne prowadzenie, skuteczny hamulec przedni, wygodna pozycja za kierownicą, wygodne miejsce pasażera, wysoki komfort jazdy, niemal bezobsługowa konstrukcja

Wady: słabe tłumienie tylnych amortyzatorów, wysoka, nieporęczna kierownica, słaby hamulec tylny, mały zbiornik paliwa

 

Identyfikacja modelu

identyfikacja modelu VIN - fot. książka napraw

 

Literatura:  MOTOCYKL  07/2003, 10/1995; Świat Motocykli 12/1997, 10/2008; broszury reklamowe, fabryczna książka napraw, instrukcja obsługi, 

 

fabryczna książka napraw j.angielski - download  

fabryczna książka napraw j.niemiecki - download  

 

instrukcja obsługi j.angielski, niemiecki - download  

Dane techniczne:ne:::

 
 VN750 1990 wersja otwarta USA
Silnik: czterosuwowy, chłodzony cieczą, dwucylindrowy w układzie V, cylindry rozchylone pod kątem 55o mokrą miską olejową ciśnieniowe, rozruch elektryczny, zapłon kondensatorowyrowy, akumulator 12V 14Ah, alternator 340W,
Przeniesienie napędu: przełożenie pierwotne kołami zębatymi 2,428, przełożenie końcowe wał Kardana 2,522, sprzęgło wielotarczowe w kąpieli olejowej, skrzynia biegów pięciostopniowa: I-2,250, II-1,600, III-1,230, IV-1,000, V-0,857,
Podwozie: rama z rur stalowych o przekroju okrągłym, kołyskowa, podwójna, zawieszenie - przód: teleskopyhamulec przedni dwutarczowy 260mm, zacisk jednotłoczkowy, tylny bębnowy 180mm, wyprzedzenie 105mm, koła odlewane, ogumienie bezdętkowe - przód: 100/90-19 57H, tył: 150/90-15 M/C 74H, 
Wymiary i masy: długość 2310mm, szerokość 810mm, wysokość 1235mm, wysokość siedzenia 750mm, rozstaw osi 1585mm, prześwit 135mm, kąt pochylenia widelca 32o, wyprzedzenie 127mm, masa pojazdu gotowego do jazdy 241kg, masa dopuszczalna 425kg, zbiornik 13,5l, rezerwa 1,8l, 
Osiągi: prędkość maksymalna 165km/h, przyspieszenie 0-100km/h 6,2sek, zużycie paliwa 5,0-6,5l/100km, 
Dane eksploatacyjne: ciśnienie w ogumieniu:  przód - 200kPa, tył - 225kPa, olej silnikowyświece zapłonowe: NGK DR7EA-9, wolne obroty: 1050-1150rpm
 
 VN750 1990 wersja zdławiona 
Silnik: czterosuwowy, chłodzony cieczą, dwucylindrowy w układzie V, cylindry rozchylone pod kątem 55okondensatorowyowyy, akumulator 12V-14Ah, alternator 340W,
Przeniesienie napędu:ędu: przełożenie pierwotne kołami zębatymi 2,428, przełożenie końcowe wał Kardana 2,522, sprzęgło wielotarczowe w kąpieli olejowej, skrzynia biegów pięciostopniowa: I-2,250, II-1,600, III-1,230, IV-1,000, V-0,857,
Podwozie: rama z rur stalowych o przekroju okrągłym, kołyskowa, podwójna, zawieszenie - przód: teleskopy śred.38mmi o skoku 150mm ze wspomaganiem gazowym, tył: wahacz wleczony podparty dwoma elementami resorująco-amortyzującymi o skoku 90mm z 4-stopniową regulacją wstępnego napięcia ze wspomaganiem gazowym, hamulec przedni dwutarczowy 260mm, zacisk jednotłoczkowy, tylny bębnowy 180mm, wyprzedzenie 105mm, koła odlewane, ogumienie bezdętkowe - przód: 100/90-19 57H, tył: 150/90-15 M/C 74H, 
Wymiary i masy: długość 2310mm, szerokość 810mm, wysokość 1235mm, wysokość siedzenia 750mm, rozstaw osi 1585mm, prześwit 135mm, kąt pochylenia widelca 32o, wyprzedzenie 127mm, masa pojazdu gotowego do jazdy 241kg, masa dopuszczalna 425kg, zbiornik 13,5l, rezerwa 1,8l, 
Osiągi: prędkość maksymalna 161km/h, przyspieszenie 0-100km/h 6,2sek, zużycie paliwa 5,0-6,5l/100km, 
Dane eksploatacyjne: ciśnienie w ogumieniu:  przód - 200kPa, tył - 225kPa, olej silnikowy: SAE10W40 SE - 4,0l (z filtrem), olej przekładni kątowej: API GL-5 SAE90 - 150ml, olej zawieszenia przedniego:  SAE10W20 320ml, świece zapłonowe: NGK DR7EA-9, wolne obroty: 1050-1150rpm
 

motolit@neostrada.pla.pl

aktualizacja: 28 lutego 2012

Powrót do strony głównej