VL1500 VL-1500 VL1500 VL-1500 VL1500 Intruder  VL1500LC VL-1500LC VL1500 VL1500 VL-1500 VL1500 VL-1500 VL1500 VL-1500 VL1500LC Intruder C90
1998 - 2009 Historia firmy

Suzuki

VL 1500

 

Intruder LC

VL1500LC model z podwójną tarczą w przednim kole  - fot. broszury reklamowe

 

Suzuki przez długi okres nie posiadało w programie produkcyjnym prestiżowego ciężkiego krążownika (ang.cruiser). Przez ponad 10 lat produkcji modelu Intruder, motocykle o tej nazwie kojarzyły się z rasowym choperem. Na fali mody na motocykle w stylu H-D Fat Boy Suzuki w 1998 roku wprowadziła do swojego programu taki motocykl (w wielu krajach pierwsze egzemplarze sprzedawano już w grudniu 1997r). Już w pierwszej prezentacji okazało się, że jest to najdłuższy seryjnie produkowany motocykl o rozstawie osi 1700mm (jednak został już zdetronizowany przez Hondę VTX1800 - 1715mm i Indiana oraz HD V-rod'a)

 

Model z pełnym wyposażeniem w akcesoria firmowe; fot: broszury reklamowe

 

Intruder LC - bo taką nazwę nadano nowemu produktowi - wystylizowany został zgodnie z wszelkimi kanonami sztuki budowy amerykańskich motocykli. Grube opony, widlasty silnik, szeroka kierownica i głębokie błotniki, długa i niska sylwetka. Producent za punkt honoru postawił sobie unikanie plastiku. Wszystko co powinno być stalowe jest stalowe, co aluminiowe jest odlane i wyfrezowane z aluminium. Na tle raczej smukłego VS1400, nowy model prezentował się niczym zawodnik sumo.

 

Silnik VL1500 w całej okazałości. Błyszczący V2. 68KM wystarczy do spokojnego cruisingu  - fot. b/d

 

Silnik VL nie pozostawia wątpliwości co do pochodzenia - VS1400 Intruder. Rozwiercony do 1462ccm ma więcej mocy i momentu obrotowego. Chłodzenie jest typowe dla produktów ze stajni Suzuki - powietrzno-olejowe. Cylindry mają gładź wykonaną w technice SCEM - z cieniutką, ale bardzo odporną na zużycie powłoką ceramiczną. Silnik nie ma wałka wyrównoważającego, lecz aby drgania utrzymać na możliwym do zaakceptowania poziomie, czopy wału korbowego przestawione są tak, ze silnik pracuje jak dwójka V90o. Na każdy cylinder przypadają 3 zawory - 2 ssące i 1 wydechowy - sterowane popychaczami hydraulicznymi. Układ zapłonowy steruje także pracą dekompresatorów ułatwiających rozruch silnika.

 

VL1500lC model 2002 z podwójnymi tarczami hamulcowymi z przodu -  fot. materiały producenta

Napęd wałem nie wymaga smarowania i nie brudzi tylnego kołą: model z 2000r - fot. katalog motocyklowy

Dwa gaźniki Mikuni - inaczej niż w VS - znajdują się pomiędzy głowicami. Z silnikiem współpracuje pięciostopniowa skrzynia biegów oraz sprzęgło sterowane hydraulicznie z ogranicznikiem momentu obrotowego (układ antyhopping). Jego działanie wykorzystywane jest podczas hamowania silnikiem i polega na rozłączaniu tarcz sprzęgła w przypadku zbyt gwałtownej redukcji biegu, dzięki czemu unika się zablokowania tylnego koła. Napęd na tylne koło przekazywany jest wałem Kardana. Dwie rury wydechowe są tylko końcówkami układu wydechowego. Właściwego tłumika należy szukać przed tylnym kołem.

 

Kanapa jest naprawdę wygodna. model 2000; fot. broszury reklamowe

VL1500LC z 2000r - fot. broszury reklamowe

W ciągu całej swojej kariery VL1500 nie doczekał się wielu modyfikacji. W 1999r zmieniono charakterystykę tylnego elementu resorująco-tłumiącego. W 2000r w główce ramy pojawiły się tańsze łożyska kulkowe, w miejsce stosowanych do tej pory łożysk rolkowych. Zredukowano również do 15 litrów pojemność zbiornika paliwa. Od tego roku stosowano również inne sprężyny sprzęgła. Rok później pojawiły się dwa regulowane katalizatory i system przewietrzania spalin (norma czystości Euro1). W 2002r pojawił się nowy układ hamulcowy z dwiema tarczami o większej średnicy, 2-tłoczkowymi zaciskami pływającymi oraz 4-tłoczkowy zacisk z tyłu (zamiast 2-tłoczkowego). W 2005r wprowadzono nowe oznaczenie C1500 (typ VL1500) oraz elektroniczny wtrysk i nowe tłumiki (norma Euro 2). Masa wzrosła do 320kg, kierownica poszerzona o 55mm i niższa o 40mm oraz usunięto z kokpitu kontrolkę poziomu paliwa. Ostatnie zmiany w 2007r dotyczyły wyglądu włączników na kierownicy, pompy sprzęgła i pompy hamulca przedniego oraz zacisków.

 

Zbiornik paliwa to tylko atrapa. Właściwy znajduje się pod siedzeniem kierowcy - fot. b/d

Posiadaczom VL narzekającym na ślizgające się sprzęgło dealerzy zalecają stosowanie oleju mineralnego o lepkości 10W40 zamiast pełnego syntetyku. Jak przystało na tłuściocha VL lubi "dobrze zjeść" - 6 litrów to minimum. Pozycja kierowcy, bardzo wygodna na krótkich dystansach, podczas dłuższej jazdy okazuje się jednak męcząca dla kręgosłupa. Charakterystyka dużego zespołu napędowego V2 wymaga częstszej zmiany biegów niż należałoby oczekiwać w krążowniku. Elastyczność już od obrotów biegu jałowego nie jest specjalnością VL.

 

Intrudera 1500 produkowano przez ponad 10 lat, ale przez ten czas przeżył sporo zmian. Zmieniały się znaczenia. Rychło do VL1500 dodano LC. Od 2004r w marketingowej nazwie pozostało już tylko Suzuki Intruder 1500 LC, a po poważnych zmianach sylwetki i zastosowaniu wtrysku paliwa mianowano go Intruderem C1500. I tak pozostało do końca produkcji.

Widok z przodu na model w pełni wyposażony w akcesoria fabryczne; fot: broszury reklamowe

Model VL1500 z dodatkowymi akcesoriami i akcesoryjnymi wydechami - fot. strona producenta wydechow
Model VL1500 z dodatkowymi akcesoriami i akcesoryjnymi wydechami - fot. strona producenta wydechow

Dwa różne motocykle oparte na tym samym silniku: VS1400 & VL1500LC - fot. b/d

VL1500 to świetny motocykl dal spokojnego miłośnika wielkich cruiserów. Cieszy się on opinią niezawodnego. Jedną z niewielu rzeczy, którą raczej na pewno trzeba będzie wymienić przy przebiegu ok. 30000km są tarcze sprzęgła.

Intrudery 1500 sprzedawane były w Polsce praktycznie przez cały okres ich produkcji, ponadto sporo tych maszyn sprowadzano, więc oferta jest bogata.. Jeżeli maszyna z zewnątrz wygląda bez zarzutu, można skoncentrować się na sprawach technicznych. Silnik oraz napęd wałem powinny być szczelne, ślady oleju świadczą  o złym serwisowaniu. Zbyt sztywne zamocowanie zbiornika paliwa na gumowym zawieszeniu bardzo często powodowało rysy. Suzuki naprawiało to na gwarancji - rzecz dotyczy wszystkich modeli z lat 1998-2006. Najlepiej jeśli z motocyklem jest książeczka gwarancyjna z zaświadczeniami o przeglądach. 

 

Literatura: książka obsługi, fabryczna książka napraw, Świat Motocykli 02/1998, 06/1998, MOTOCYKL 02/1998, 09/1998, 12/1999, 11/2002, 07/2010, broszury firmowe

 

fabryczna ksiażka napraw j.angielski - download  

fabryczna ksiażka napraw j.angielski - download  

fabryczna ksiażka napraw j.angielski - download  

 

instrukcja obsługi j.polski - download  

 

katalogi części j.angielski - download  

 

Dane techniczne:

 
VL1500LC model 1998 Intruder LC Royal 
Silnik: czterosuwowy, dwucylindrowy w układzie V 45o, pojemność 1462ccm, śred.xskok 96x101mm chłodzony powietrzem i olejem SACS, rozrząd SOHC, 3 zawory na cylinder, luz zaworowy regulowany hydraulicznie, 2 gaźniki podciśnieniowe Mikuni BDSR36mm, moc maksymalna 68KM przy 4800rpm, moment obrotowy 114Nm przy 2300rpm, stopień sprężania 8,5:1, mokra miska olejowa, alternator 350W, akumulator 12V-14Ah, zapłon elektroniczny CDI,
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny kołami zębatymi (76/51), napęd końcowy wał Kardana (19/19x32/12), sprzęgło mokre wielotarczowe, hydrauliczne, skrzynia biegów mechaniczna 5-stopniowa I-36/12; II-31/17; III-28/21; IV-25/24; V-24/25,
Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, zawieszenie: przednie widelec teleskopowy z tłumieniem olejowym o śred. rur 41mm, skok 140mm, tylne centralny element resorująco-tłumiacy o skoku 119mm, hamulec przedni pojedyncza tarcza 300mm, zacisk dwutłoczkowy, hamulec tylny tarczowy 275mm, koła odlewane, ogumienie bezdętkowe - przód: 150/80-16 H71, tył: 180/70 M/C15 H76,
Wymiary i masy: długość 2525mm, szerokość 965mm, wysokość 1165mm, wysokość siedzenia 700mm, rozstaw osi 1700mm, prześwit 145mm, wyprzedzenie 138mm, masa sucha 296kg, masa gotowego do drogi 314kg, zbiornik paliwa 15,5 l, kąt pochylenia główki ramy 32o,
Osiągi: prędkość maksymalna 175km/h, przyspieszenie 0-100km/h 5,6sek, średnie zużycie paliwa 6,7 l/100km,
Dane eksploatacyjne: świece zapłonowe - NGK DPR8EA-9, olej silnikowy - bez filtra 3,7l, z filtrem 4,3l, dyferencjał 220ml
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 04 maja 2011

Powrót do strony głównej