VF750S VF-750S VF750S Sabre VF-750S VF750S VF700S VF-700S VF750S VF-750S VF750S VF-750S VF750S VF-750S VF750S VF-750S VF750S Sabre 
1982-1987 Historia firmy

Honda

VF 750 S

  Sabre

Model Sabre z 1982r, widok z prawej strony - fot. serwis Echoskop.onet

Początek lat osiemdziesiątych stał się dla Hondy okresem przełomowym. Z myślą o coraz bardziej rozwijających się rynkach motocyklowychh zdecydowano się zaprojektować zupełnie nowy, niezwykle nowoczesny silnik, znacznie przewyższający poprzednie konstrukcje pod względem technicznym i technologicznym. Dwa lata wytężonej pracy zespołu inżynierów Hondy, wykorzystującego doborek firmy w wyścigach drogowych, zaowocowały jednostką napędową z rozrządem typu DOHC, czterema zaowrami na cylinder i chłodzeniem cieczą. Bardzo wąski i lekki czterocylindrowiec zadebiutował jednocześnie w dwóch modelach, które radykalnie różniły się wyglądem, ale od strony mechanicznej były bardzo podobne (VF750S i VF750C).  
Sabre model  amerykański 1984; fot: broszury reklamowe
Prezentacja obu motocykli odbyła się w Paryżu w 1981r. Za oceanem otrzymały one oznaczenie V45 Magna i V45 Sabre. W Europie pojawiły się w 1982r. W katalogach firmowych można było znaleźć je do 1987r.
Oba motocykle nie tolerowały ostrej eksploatacji - niestabilne podwozie i niezwykła paliwożerność. Wadą konstrukcyjną była również dokuczliwa reakcja na zmianę obciążeń silnika. Przy każdym dodaniu i ujęciu gazu maszyny odchylaly się do w prawo, to w lewo, i trzeba było się do tego przyzwyczaić. To dzięki tym wadom VF750S przegrała test porównawczy m.in. z Kawasaki Z750GT.

 

Sabre V45; fot: broszury reklamowe

Bardzo nowoczesna była deska rozdzialcza. W tym modelu stosowano zamiennie dwie, obie z niektórymi funkcjami na wyświetlaczach LCD. Bardziej rozbudowana powszechnie stosowana w modelach europejskich oprócz standardowych funkcji informuje o stanie naładowania akumulatora, cieczy chłodzącej, świateł STOPu i włączonego biegu.
Silnik posiadał dużo elementów przemawiających na jego korzyść. Po raz pierwszy zastosowano hydrauliczne uruchamianie sprzęgła z funkcją "antihopping", zapobiegającą blokowaniu tylnego koła przy zbyt gwałtownej redukcji przełożeń. Przedni widelec wyposażono w układ antynurkujący TRAC, a napęd tylnego koła powierzono trwałemu, niezawodnemu i mało wymagającemu pod względem obsługi wałowi Kardana. Zamiast obręczy typu ComStar zastosowano odlewy z lekiego stopu.

Sabre model europejski 1983; fot: Świat Motocykli

Największą ciekawostką był silnik. Dzięki widlastemu układowi czterech cylindrów był znacznie węższy niż rzędówki w modelach CB. Wał główny miał dwa wykorbienia, na których parami zamontowano korbowody. W każdym rzędzie cylindrów tłoki pracowały zatem równolegle. Małe rozchylenie zaworów umożliwiło zaprojektowanie bardziej zwartych komór spalania a duża średnica cylindrów pozwoliła znacznie powiększyć średnicę zaworów. Te ostatnie były uruchamiane rozwidlonymi dźwigienkami z klasycznymi, śrubowymi elementami regulacyjnymi. Napęd wałków rozrządu powierzono łańcuchowi zębatemu (typ Hy-Vo), utrzymywanemu w odpowiednim naprężeniu dzięki automatycznym napinaczom. Konstrukcja układu korbowego i rozchylenie cylindrów o kąt 90 stopni ograniczyły do minimum emisję drgań przez jednostkę napędową. Układ cylindrów wymusił sytuację, w której dwa gaźniki pracują w układzie horyzontalnym a dwa w układzie opadowym.
Model ten uchodzi za mało kłopotliwy w eksploatacji i trwały. W codziennej eksploatacji dokuczliwe mogą być wysokie zużycie paliwa i szybko zużywająca się opona tylna. Zbyt słaba tylna część ramy może również być źródłem kłopotów. Mało trwały jest tylny amortyzator centralny. Ma on dodatkowo skłonność do dobijania. Trochę kłopotów można mieć również przy dość rozbudowanej elektronice.

model z fabryczną owiewką; fot: Świat Motocykli Tablica wskaźników modelu europejskiego. Dostępna była również wersja ze standardowymi wskaźnikami okrągłymi analogowymi - fot: materiały reklamowe

Przekrój Sabre 750ccm - fot: materiały reklamowe Przekrój Sabre 750ccm - fot: materiały reklamowe

 

Widok na silnik modelu VF750S Sabre

Identyfikacja modelu

Literatura: ksiązka obsługi Honda VF700 Sabre 1985 książka napraw Honda V45 książka napraw Honda VF700-1100 wyd.Haynes; Świat Motocykli 10/1998, 10/2000, broszury reklamowe producenta,

 

Dane techniczne:

 
VF750S 1982 USA (VF700S 1985 jeśli się różnią) 
Silnik: czterosuwowy, chłodzony cieczą, czterocylindrowy w układzie V-90o, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder, pojemność 748ccm /699ccm/, śred.xskok 70,0x48,6mm /70,0x45,4mm/, stopień sprężania 10,5:1, moc 86KM/9500rpm, moment obrotowy 69Nm/7500rpm, zasilanie 4 gaźniki Keihin 32mm, smarowanie z mokrą miską olejową, rozruch elektryczny, zapłon CDI, akumulator 12V 14Ah, alternator 300W/5000rpm, masa silnika 87kg /85kg/
Przeniesienie napędu: przełożenie pierwotne kołami zębatymi 1,737, przełożenie wtórne 1,188, przełożenie końcowe wał Kardana 3,400, sprzęgło wielotarczowe w kąpieli olejowej, skrzynia biegów sześciostopniowa, I-2,294, II-1,619, III-1,292, IV-1,074, V-0,897, VI-0,750, 
Podwozie: rama stalowa kołyskowa, podwójna, zawieszenie - przód: teleskopy śred.36mm i skoku 140mm, tył: wahacz wleczony podparty centralnym elementem resorująco-amortyzującym o skoku 106mm, hamulec przedni dwutarczowy 245mm, tylny bęben 160mm, ogumienie bezdętkowe - przód: 110/90-18 H61, tył: 130/90-17 68H, 
Wymiary i masy: długość 2245mm, szerokość 830mm, wysokość 1165mm, wysokość siedzenia 780mm, rozstaw osi 1562mm, prześwit 135mm, wyprzedzenie 117mm, masa pojazdu gotowego do jazdy 242kg /suchy 224kg/, zbiornik 18,0l, rezerwa 4,0l, udźwig 190kg,
Osiągi: prędkość maksymalna 184km/h, przyspieszenie 0-100km/h 4,0sek, zużycie paliwa 7,8l/100km,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE10W40 API SE: 2,9l (z filtrem), dyferencjał SAE-90 110ccm /130ccm/ przy wymianie, zawieszenie przednie: lewy/prawy 390/375ccm, płyn chłodniczy: 2,4l, zbiornik wyrównawczy 0,4l, ciśnienie w ogumieniu - przód: 225kPa, tył: 225kPa, świece zapłonowe : NGK DPR8EA-9 lub Bosch X5DC, ciśnienie sprężania: 1100-1500kPa, luz zaworów: ssące;wydechowe 0,12;0,12mm, wolne obroty 900-1100rpm /1100-1300rpm/, śruba składu mieszanki wykręcona o 2-3/4obr. /3obr./, poziom pływaka 8,3mm /7,5mm/, numeracja cylindrów od lewej: przod 2-4, tył 1-3, olej w zawieszeniu przednim ATF prawa 375ml, lewa 390ml, 
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 08 czerwca 2006

Powrót do strony głównej