VF750C VF-700C Magna VF700 VF-750 VF-750C V45 VF750C VF-700C VF700 VF-750 Magna VF-750C V45 VF750C VF-700C VF700 VF-750 VF-750C 
1982-1987 Historia firmy

Honda

VF 750 C

  Magna
Model V45 Magna z 1982r, widok z prawej strony - fot. serwis Echoskop.onet

VF750C z roku 1982; fot: materiały reklamowe producenta

Początek lat osiemdziesiątych stał się dla Hondy okresem przełomowym. Z myślą o coraz bardziej rozwijających się rynkach motocyklowych zdecydowano się zaprojektować zupełnie nowy, niezwykle nowoczesny silnik, znacznie przewyższający poprzednie konstrukcje pod względem technicznym i technologicznym. Dwa lata wytężonej pracy zespołu inżynierów Hondy, wykorzystującego dorobek firmy w wyścigach drogowych, zaowocowały jednostką napędową z rozrządem typu DOHC, czterema zaworami na cylinder i chłodzeniem cieczą. Bardzo wąski i lekki czterocylindrowiec zadebiutował jednocześnie w dwóch modelach, które radykalnie różniły się wyglądem, ale od strony mechanicznej były bardzo podobne (VF750S i VF750C).

Model z roku 1982 wersja amerykanska - fot. materialy reklamowe

Prezentacja obu motocykli odbyła się w Paryżu w 1981r. Za oceanem otrzymały one oznaczenie V45 Magna i V45 Sabre. W Europie pojawiły się w 1982r. W katalogach firmowych można było znaleźć je do 1987r. W ciągu tych kilku lat produkcji wiele elementów ulegało zmianom, lecz ogólna forma motocykla pozostała bez zmian.
Model wersja VF dostępna była w Europie dopiero na początku lat 90-tych. Custom doczekał się kontynuacji z nieco zmodernizowanym silnikiem i w zupełnie nowej stylizacji, ale pod starą nazwą.
Oba motocykle (Magna i Sabre) nie tolerowały ostrej eksploatacji - niestabilne podwozie i niezwykła paliwożerność. Wadą konstrukcyjną była również dokuczliwa reakcja na zmianę obciążeń silnika. Przy każdym dodaniu i ujęciu gazu maszyny odchylały się do w prawo, to w lewo, i trzeba było się do tego przyzwyczaić. To dzięki tym wadom VF750C przegrała test porównawczy m.in. z Yamahą XV750.

Silnik posiadał jednak i elementy przemawiające na jego korzyść. Po raz pierwszy zastosowano hydrauliczne uruchamianie sprzęgła z funkcją "antyhopping", zapobiegającą blokowaniu tylnego koła przy zbyt gwałtownej redukcji przełożeń.

Przedni widelec wyposażono w układ antynurkujący TRAC, a napęd tylnego koła powierzono trwałemu, niezawodnemu i mało wymagającemu pod względem obsługi wałowi Kardana. Zamiast obręczy typu ComStar zastosowano odlewy z lekkiego stopu.

Największą ciekawostką był silnik. Dzięki widlastemu układowi czterech cylindrów był znacznie węższy niż rzędówki w  modelach CB. Wał główny miał dwa wykorbienia, na których parami zamontowano korbowody. W każdym rzędzie cylindrów tłoki pracowały zatem równolegle. Małe rozchylenie zaworów umożliwiło zaprojektowanie bardziej zwartych komór spalania a duża średnica cylindrów pozwoliła znacznie powiększyć średnicę zaworów. Te ostatnie były uruchamiane rozwidlonymi dźwigienkami z klasycznymi, śrubowymi elementami regulacyjnymi. 

Napęd wałków rozrządu powierzono łańcuchowi zębatemu (typ Hy-Vo), utrzymywanemu w odpowiednim naprężeniu dzięki automatycznym napinaczom. Konstrukcja układu korbowego i rozchylenie cylindrów o kąt 90 stopni ograniczyły do minimum emisję drgań przez jednostkę napędową. Układ cylindrów wymusił sytuację, w której dwa gaźniki pracują w układzie horyzontalnym a dwa w układzie opadowym.

Bateria gaźników modelu VF - fot: materiały producenta

Silnik modelu VF750 - fot: Touring Bike

Magna "naga" - fot Cycle World

Magna - fot. ksiazka obslugi, j.japonski

V45 Magna 1984: fot: broszury reklamowe

V45 Magna 1985: fot: broszury reklamowe

VF700C Magna 1986; fot: broszury reklamowe

V45 Magna; fot: MOTOCYKL

Identyfikacja modelu

Literatura: książka obsługi Honda VF700 Magna, książka napraw Honda VF750C; ksiazka napraw Honda V45 i V65 wyd. Haynes, MOTOCYKL 7/1995, 8/1995, Świat Motocykli 10/1998, 6/1996, 8/1996, 10/2000, broszury reklamowe, magazyny: Touring Bike, Cycle World,

 

Dane techniczne:

 
VF750C Magna 1984 Europa /VF700C 1985 USA/
Silnik: czterosuwowy, chłodzony cieczą, czterocylindrowy w układzie V-90stopni, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder, pojemność 748ccm /699ccm/, śred.xskok 70,0x48,6mm /70,0x45,4mm/, stopień sprężania 10,5:1, moc 82KM/9500rpm, moment obrotowy 66Nm/7500rpm, zasilanie 4 gaźniki Keihin 32mm, smarowanie z mokrą miską olejową, rozruch elektryczny, zapłon CDI, akumulator 12V 14Ah, alternator 0,3kW/5000rpm,
Przeniesienie napędu: przełożenie pierwotne kołami zębatymi, przełożenie końcowe wał Kardana, sprzęgło wielotarczowe w kąpieli olejowej, skrzynia biegów sześciostopniowa,
Podwozie: rama stalowa kołyskowa, podwójna, zawieszenie przód teleskopy śred.37mm skok 140mm, tył wahacz wleczony podparty dwoma elementami resorująco-amortyzującymi  skok 100mm, hamulec przedni dwutarczowy 275mm, tylny bęben 160mm, ogumienie - przód 110/90-18 61H, tył 130/90-16 67H /140/90-15 70H/
Wymiary i masy: długość 2220mm /2216mm/, szerokość 850mm /850mm/, wysokość 1195mm /1200mm/, wysokość siedzenia 740mm, rozstaw osi 1540mm /1565mm/, prześwit 165mm /150mm/, masa pojazdu gotowego do jazdy 240kg /suchy 225,5kg/, zbiornik 14l /13,5l/, rezerwa 4l /3,5l/, udźwig 170kg,
Osiągi: prędkość maksymalna 187km/h, przyspieszenie 0-100km/h 4,5sek, zużycie paliwa 7,2l/100km,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE 10W40 API SE: 2,9l (przy wymianie), dyferencjał SAE80 GL-4 130ccm, zawieszenie przednie: lewy/prawy 420/447ccm /545/560ccm/, płyn chłodniczy: 2,4l , ciśnienie w ogumieniu - przód: 225kPa, tył: 225kPa, świece zapłonowe : NGK DPR8EA-9 lub Bosch X5DC, ciśnienie sprężania: 1100-1500kPa, luz zaworów: ssące;wydechowe 0,12;0,12mm /0,13;0,13/, śruba mieszanki wykręcona o 2,5 obrotu /3,0 obr./, poziom pływaka 7,2mm /7,0mm/, wolne obroty 900-1100rpm /1100-1300rpm/, ciśnienie sprężania 184psi,
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 09 czerwca 2006

Powrót do strony głównej

 
Honda V45 Magna 1982 Opracowano na podstawie magazynu Touring Bike nr 10 1982r
silnik chłodzony cieczą, 4-suwowy, DOHC V-4
pojemność 748ccm
średnica x skok 70 x 48,6mm
stopień sprężania 10,5:1
gaźniki 4 x 32mm marki Keihin
zapłon tranzystorowy
rozruch elektryczny, akumulator 12V 14Ah
smarowanie z mokrą miską olejową
sprzęgło mokre, wielopłytkowe
skrzynia biegów 6-stopniowa, mechaniczna
przełożenia na poszczególnych biegach I - 2,294; II - 1,619; III - 1,292; IV- 1,074; V - 0,897; VI - 0,750
przełożenie końcowe wał, przełożenie końcowe 3,182:1
rama stalowa, podwójna kołyska
pochylenie główki ramy 60 st.
wyprzedzenie 105mm
zawieszenie przednie teleskopy ze wspomaganiem powietrznym, układ antynurkujący TRAC
zawieszenie tylne wahacz wleczony, skok 3,9", amortyzatory VHD z 5-stopniową regulacją
hamulec przedni 2 tarcze z zaciskami dwutłoczkowymi
hamulec tylny bębnowy
ogumienie - przód 110/90-18 bezdętkowe, Dunlop Qualifier
ogumienie - tył 130/90-16 bezdętkowe, Dunlop Qualifier
długość całkowita 2190mm
szerokość całkowita 850mm
wysokość całkowita 1195mm
rozstaw osi 1540mm
prześwit 165mm
wysokość siedzenia 760mm
masa sucha 219kg
pojemność zbiornika paliwa 14 litrów
średnie zużycie paliwa 44,5mpg
sugerowana cena (w dniu testu) $3298,00

 

Honda V45 Magna 1982 Opracowano na podstawie magazynu Cycle Word nr 5 1982
Osiągi  
prędkość uzyskana na dystancie 1/2 mili 122mph (196km/h)
czas osiągnięcia dystansu 1/4 mili @ uzyskana prędkość 12,08sek @ 108mph (174km/h)
zużycie paliwa 46mpg
zasięg (do zaświecenia lampki rezerwy) 120mil (193km)
Przyspieszenia  
0-30mph 1,8sek
0-40mph 2,7sek
0-50mph 3,6sek
0-60mph 4,6sek
0-70mph 5,5sek
0-80mph 6,6sek
0-90mph 7,8sek
0-100mph 9,6sek
Przyspieszenia na najwyższym biegu  
40-60mph 4,8sek
60-80mph 5,5sek
Prędkości maksymalne na poszczególnych biegach  
1 48mph (77km/h)
2 68mph (109km/h)
3 85mph (137km/h)
4 103mph (165km/h)
5 123mph (198km/h)
6 147mph (236km/h)
Błąd prędkościomierza - wartość wskazana wartość rzeczywista
30mph 28mph
60mph 57mph
Droga hamowania  
z prędkości 30mph 27ft.
z prędkości 60mph 125ft.
Prędkość obrotowa silnika przy szybkości 60mph 4082rpm
Specyfikacje  
Cena w dniu testu $3298
Silnik chłodzony wodą, dohc V-4
srednica x skok tłoka 70 x 48,6mm
pojemność 748ccm
stopień sprężania 10,5:1
zasilanie 4x gaźnik Keihin CV 32mm
filtr powietrza wymienny wkład papierowy
zapłon elektroniczny tranzystorowy
moc maksymalna 80,3 bhp przy 9500rpm
maksymalny moment obrotowy 62,6Nm przy 8000rpm
smarowanie mokra miska olejowa, wysokociśnieniowe
pojemość miski olejowej 3,0l
pojemność zbiornika paliwa 14,0l
rozruch elektryczny
alternator 300W
akumulator 12V 14Ah
reflektor halogenowy 45/65W
sprzęgło mokre, wielopłytkowe
napęd końcowy wał Kardana
przełożenia na poszczególnych biegach  
6 4,92
5 5,89
4 7,05
3 8,48
2 10,62
1 15,06
Zawieszenie przednie teleskopy, układ anty-dive, skok 140mm
Zawieszenie tylne wahacz, skok 100mm
Ogumienie przednie 110/90-18 Dunlop F11
Ogumienie tylne 130/90-16 Dunlop K127C
Hamulce przednie 2 tarcze średnicy 256mm
Hamulce tylne bęben średnicy 160mm
Rozstaw osi 1540mm
Pochylenie widelca, wyprzedzenie 30st., 104mm
Szerokość (kierownica) 740mm
Wysokość siedzenia 740mm
Szerokość siedzenia 280mm
Wysokość podnóżków 305mm
Prześwit 165mm
Masa testowa (zbiornik napełniony w 1/2) 235kg
Rozkład obciążenia (przód/tył) 45%/55%
GVWR 404kg
Nośność 169kg

wykres przyspieszen dla V45 z 1982r wg Cycle World