V65 Magna VF1100C V65 Magna VF1100C V65 Magna VF-1100C V-65C Magna VF1100C V65 Magna VF-1100C V-65 Magna VF1100C V-65C Magna 
1983-1986 Historia firmy

Honda

VF 1100 C

  Magna
V65 Magna 1983; fot: broszury reklamowe
Początek lat osiemdziesiątych stał się dla Hondy okresem przełomowym. Z myślą o coraz bardziej rozwijających się rynkach motocyklowychh zdecydowano się zaprojektować zupełnie nowy, niezwykle nowoczesny silnik, znacznie przewyższający poprzednie konstrukcje pod względem technicznym i technologicznym. Dwa lata wytężonej pracy zespołu inżynierów Hondy, wykorzystującego dorobek firmy w wyścigach drogowych, zaowocowały jednostką napędową z rozrządem typu DOHC, czterema zaworami na cylinder i chłodzeniem cieczą. Bardzo wąski i lekki czterocylindrowiec zadebiutował jednocześnie w dwóch modelach, które radykalnie różniły się wyglądem, ale od strony mechanicznej były bardzo podobne (VF750S i V45 - 45 to pojemność w calach sześciennych).
V65 Magna 1983; fot: broszury reklamowe

 

W rok po premierze modeli VF750C i VF750S oferta nowych widlaków Hondy wzbogaciła się o potężnego softchoppera VF1100C oraz sportowo-turystycznegoVF1100S (większy brat "małej" Sabre). Japońska recepta na konkurencję dla H-D bazowała raczej nie na koncepcji klasyka zza oceanu, ale na oryginalnym, szatańskim pomyśle dwukołowego dragstera. Wiele rzeczy było tutaj dwukrotnoscią tego, co oferował H-D.

 

Przekrój silnika VF1100C - fot. Touring Bike

 

Cztery cylindry zamiast dwóch, cztery zawory na cylinder zamiast dwóch, kąt rozchylenia cylindrów 90 zamiast 45, moc około 120KM zamiast 60KM. Prędkość maksymalna była bliska 200km/h. A to tego cena, blisko dwa razy niższa od Harleya-Davidsona FXRS. Zupełnie zwariowana koncepcja, skierowana bardziej do miłośników streetfighterów niż klasycznych motocykli. Tym bardziej, że odległość siodła od nawierzchni sięgała 820mm. To wynik godny typowo sportowych jednośladów.
V65 Magna 1983 - widok z lewej strony; fot: strona www producenta V65 Magna 1983 - widok z prawej strony; fot: strona www producenta

Tablica wskaźników V65C - fot. Touring Bike

 

Silnik posiadał elementy przemawiające na jego korzyść. Po raz pierwszy zastosowano hydrauliczne uruchamianie sprzęgła z funkcją "antihopping", zapobiegającą blokowaniu tylnego koła przy zbyt gwałtownej redukcji przełożeń. Przedni widelec wyposażono w układ antynurkujący TRAC, a napęd tylnego koła powierzono trwałemu, niezawodnemu i mało wymagającemu pod względem obsługi wałowi Kardana. Zamiast obręczy typu ComStar zastosowano odlewy z lekkiego stopu.
V65 Magna 1985; fot: broszury reklamowe

 

Największą ciekawostką był silnik. Dzięki widlastemu układowi czterech cylindrów był znacznie węższy niż rzędówki w modelach CB. Wał główny miał dwa wykorbienia, na których parami zamontowano korbowody. W każdym rzędzie cylindrów tłoki pracowały zatem równolegle. Małe rozchylenie zaworów umożliwiło zaprojektowanie bardziej zwartych komór spalania a duża średnica cylindrów pozwoliła znacznie powiększyć średnicę zaworów. Te ostatnie były uruchamiane rozwidlonymi dźwigienkami z klasycznymi, śrubowymi elementami regulacyjnymi. Napęd wałków rozrządu powierzono łańcuchowi zębatemu (typ Hy-Vo), utrzymywanemu w odpowiednim naprężeniu dzięki automatycznym napinaczom. Konstrukcja układu korbowego i rozchylenie cylindrów o kąt 90 stopni ograniczyły do minimum emisję drgań przez jednostkę napędową. Układ cylindrów wymusił sytuację, w której dwa gaźniki pracują w układzie horyzontalnym a dwa w układzie opadowym.

Rozebrany silnik po teście długodystansowym - fot. Cycle

Sprzęgło w przekroju - fot. Cycle

 

Identyfikacja modelu

 
Literatura: Cycle Canada 6/1983, Cycle Word 4/1983, Cycle 3/1983, Touring Bike 7/1983, Świat Motocykli 10/1998, 6/1996, 8/1996, 10/2000; książka napraw V45 & V65 wyd. Haynes, książka napraw Honda VF1100C, broszury reklamowe, strona www producenta

 

Dane techniczne:

 
V65 1983 /model 1986 tylko gdy są różnice/ 
Silnik: czterosuwowy, chłodzony cieczą, czterocylindrowy w układzie V-90stopni, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder, pojemność 1098ccm, śred.x skok 79,5x55,3mm, stopień sprężania 10,5:1, moc 116/9500rpm, moment obrotowy 97Nm/7500rpm, zasilanie 4 gaźniki KeihinVD36, smarowanie z mokrą miską olejową,  rozruch elektryczny, zapłon CDI, akumulator 12V 18Ah, alternator 0,3kW/5000rpm, masa silnika 97kg, 
Przeniesienie napędu: przełożenie pierwotne kołami zębatymi 1,006:1, przełożenie końcowe wał Kardana 3,152:1, sprzęgło wielotarczowe w kąpieli olejowej, skrzynia biegów sześciostopniowa: I-2,294, II-1,619 /II-1,669/ , III-1,292, IV-1,074, V-0,897, VI-0,750,
Podwozie: rama stalowa kołyskowa, podwójna, zawieszenie - przód: teleskopy śred.37mm i skoku 160mm z układem TRAC, tył: wahacz wleczony podparty dwoma elementami resorująco-amortyzującymi o skoku 112mm z 5-stopniową regulacją wstępnego napięcia, hamulec przedni dwutarczowy 270mm, tylny jednotarczowy 297mm, wyprzedzenie 105mm, ogumienie - przód: 110/90H18, tył: 140/90H16
Wymiary i masy: długość 1595mm, szerokość 730mm, wysokość , wysokość siedzenia 733mm, rozstaw osi , prześwit 160mm, masa pojazdu gotowego do jazdy suchy 245kg, zbiornik 17,0l, rezerwa 3,0l, nośność 168kg,
Osiągi: prędkość maksymalna (teoretyczna) 278km/h, przyspieszenie 0-100km/h 4,3sek, zużycie paliwa 6,4l/100km,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy: SAE 10W40 API SE 3,0l (przy wymianie), luzy zaworowe 0,15mm, wolne obroty 900-1100rpm, ciśnienie sprężania 184psi, świece zapłonowe NGK DPR8EA-9, przerwa na elektrodzie 0,8-0,9mm, ciśnienie w ogumienie 32psi, olej przekładni końcowe API GL-4 130ml, płyn chłodniczy 3,0l, zbiornik wyrównawczy 0,4l,  numeracja cylindrów lewa strona tył-1, przód-2, prawa strona tył-3, przód-4, wkręt dawki pilotującej wykręcony o 3,0 obr., /2,5 obr./, poziom pływaka 6,0mm /8,0mm/,
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 20 kwietnia 2007

Powrót do strony głównej

 

Honda V65 Magna 1983 Opracowano na podstawie magazynu Cycle Word 4/1983
Osiągi  
prędkość uzyskana na dystancie 1/2 mili 137mph (220km/h)
czas osiągnięcia dystansu 1/4 mili @ uzyskana prędkość 11,07sek @ 123,62mph
zużycie paliwa 39mpg. (13,8km/l)
zasięg (do zaświecenia lampki rezerwy) 144mile (232km)
Przyspieszenia  
0-30mph 1,8sek
0-40mph 2,6sek
0-50mph 3,4sek
0-60mph 4,3sek
0-70mph 5,2sek
0-80mph 6,1sek
0-90mph 7,0sek
0-100mph 8,3sek
Przyspieszenia na najwyższym biegu  
40-60mph 4,2sek
60-80mph 3,6sek
Prędkości maksymalne na poszczególnych biegach @ 10000rpm  
1 37mph (60km/h)
2 80mph (129km/h)
3 100mph (161km/h)
4 121mph (195km/h)
5 145mph (233km/h)
6 173mph (278km/h)
Błąd prędkościomierza - wartość wskazana wartość rzeczywista
30mph 29mph
60mph 56mph
Droga hamowania  
z prędkości 30mph 29ft. (8,85m)
z prędkości 60mph 117ft. (35,69m)
Prędkość obrotowa silnika przy szybkości 60mph 3500rpm
Specyfikacje  
Cena w dniu testu $3898
Silnik chłodzony wodą, dohc V-4
srednica x skok tłoka 79,5 x 55,3mm
pojemność 1098ccm
stopień sprężania 10,5:1
zasilanie 4x gaźnik Keihin CV 36mm
filtr powietrza wymienny wkład papierowy
zapłon elektroniczny tranzystorowy
moc maksymalna 116bph przy 9500rpm
maksymalny moment obrotowy 70lb.lf przy 7500rpm
smarowanie mokra miska olejowa, wysokociśnieniowe
pojemość miski olejowej 3,7qt
pojemność zbiornika paliwa 17,0l
rozruch elektryczny
alternator 300W przy 5000rpm
akumulator 12V 18Ah
reflektor halogenowy 55/60W
sprzęgło mokre, wielopłytkowe
napęd końcowy wał Kardana
przełożenia na poszczególnych biegach  
6 4,31
5 5,16
4 6,18
3 7,43
2 9,31
1 13,19
Zawieszenie przednie teleskopy, układ anty-dive, skok 160mm
Zawieszenie tylne wahacz, 2 elementy resorująco-tłumiące skok 112mm
Ogumienie przednie 110/90-18 Bridgestone L303
Ogumienie tylne 140/90-16 Bridgestone G503
Hamulce przednie 2 tarcze średnicy 269mm
Hamulce tylne 1 tarcza średnicy 297mm
Rozstaw osi 1595mm
Pochylenie widelca, wyprzedzenie 30,3o, 104mm
Szerokość (kierownica) 724mm
Wysokość siedzenia 835mm
Szerokość siedzenia 267mm
Wysokość podnóżków 343mm
Prześwit 158mm
Masa testowa (zbiornik napełniony w 1/2) 579lb. (263kg)
Rozkład obciążenia (przód/tył) 46%/54%
GVWR 960lb. (436kg)
Nośność 381lb. (173kg)

wykres przyspieszen wg Cycle World

(...) Najlepszy wynik na dystansie 1/4 mili to 11,33sek, a osiągnięta prędkość to 123,62mph. Żaden z pomiarów na tym dystansie nie był gorszy on 11,07sek, a osiągnięta prędkość poniżej 122mph. Honda zbudowała motocykl, który wg firmy posiada skrzynię 5-biegową, a ostatni 6-bieg jest już nadbiegiem. i oznaczony jest OD. Zapewnia to obniżenie prędkości obrotowej silnika przy 60mph do 3500rpm, a przy 90mph do 5000rpm (czerwony zakres na obrotomierzu zaczyna się przy 10000rpm). Średnie zużycie uzyskane w teście wynosiło 39mpg (39 mil na 1 galonie). (...) Magna V65 nie jest ani motocyklem sportowym - do tego celu firma stworzyła CB1100F, ani motocyklem turystycznym - tą funkcję pełni Gold Wing. Motocykl ten to cruiser w stylu dragstar'a. (...) Ogólna koncepcja jest taka sam jak V45. Dwa cylindry ustawione niemal poziomo i dwa cylindry ustawione niemal pionowo, oba rozstawione pod kątem 90o. Lecz w porównaniu do V45 wszystko jest większe. Silnik V65 jest dłuższy; mierzy 26,6" w porównaniu do 25,4" dla V45, oraz szerszy - 17,6" w stosunku do 15,9"małej Magny; średnica i skok tłoka to odpowiednio 79,5x55,3mm co daje 1098ccm pojemności oraz 70,0x48,6mm i pojemność 748ccm. Każda głowica cylindrów zaopatrzona została w dwa wałki rozrządu i 4 zawory. Zawory uruchamiane są poprzez klasyczne dźwigienki i regulacja luzu zaworów dokonowana jest śrubkami. Zawory dolotowe mają średnicę 30mm, a zawory wylotowe 26mm i odchylone są od pionu o kąt 19o. Fazy rozrządu dla zaworów uniesionych o 1mm wynoszą odpowiednio: otwarcie zaworu dolotowego następuje 8o przed GMP a zamknięcie 40o po DMP przy łącznym uniesieniu zaworu 8mm. Dla zaworu wylotowego fazy te wynoszą odpowiednio 43o przed DMP i 7o po GMP, i takim samym uniesieniu. Stopień sprężania ustawiono na 10,5:1. Napęd wałków rozrządu powierzono łańcuchowi zębatemu typu Hy-Vo zaopatrzonemu w automatyczny napinacz. Łańcuchy te napędzane są poprzez dwie zębatki umieszczone na środku wału korbowego. Wał korbowy ułożyskowany jest ślizgowo w 4 punktach, i posiada 2 wykorbienia. Na każdym z nich umieszczono korbowody odpowiednio przedniego i tylnego cylindra. Silnik zasilany jest poprzez baterię 4 gaźników podciśnieniowych Keihin o średnicy przelotu 36mm. (...) Jedną z ciekawostek jest sprzęgło hydrauliczne z układem anti-hopping, którego rolę docenić można przy nagłej redukcji biegu w zakręcie. Układ ten umożliwia uniknięcia blokowania tylnego koła przy nagłej zmianie obciążenia i przyczynia się do podniesienia bezpieczeństwa. Sprzęgło jest pozbawione regulacji, podobnie jak hamulce hydrauliczne. (...) Szósty bieg jest tzw. nadbiegiem i jego włączenie oznajmiane jest zaświeceniem się na wyświetlaczu LCD wskaźnika OD. (...) Rama jest standardowa - podwójna stalowa kołyska. W celu umożliwienia wyjęcia silnika lewy dolny podciąg jest demontowany. (...) Główka ramy jest dość długa (11"). Rury teleskopów mają średnicę 41mm. Oprócz standardowych 2 półek motocykl posiada trzecią aluminiową, przykręconą śrubami i umieszczoną bezpośrednio nad błotnikiem przednim. Zwiększa to sztywność całego przedniego zawieszenia. Zawieszenie jest typu olejowo-powietrznego. Dodatkowo wyposażono go w układ antynurkujący TRAC. (...) Zawieszenie tylne jest konwencjonalne - wahacz z dwoma elementami resorująco-tłumiącymi z regulacją 4-stopniową. Obręcze to aluminiowe odlewy o wymiarach: przód szerokość 2,50" i średnica 18", tył odpowiednio 3,00" i 16". Zastosowano ogumienie firmy Bridgestone. Oba hamulce - przedni i tylny - są hydrauliczne tarczowe, przy czym w przodzie pracują 2 tarcze o średnicy 10,6" i zaciskach dwutłoczkowych, a z tyłu jedna tarcza 11,7" z zaciskiem dwutłoczkowym. Tarcze są typu pływającego. (...) Zaproponowana stylistyka motocykla (szczególnie długa i wysoka główka ramy, bateria gaźników) wymusiła wysokie umieszczenie filtra powietrza, co zmniejszyło przestrzeń przeznaczoną na zbiornik paliwa. Mimo to motocykl posiada 4,5 galonowy zbiornik na benzynę dzięki dodatkowemu, umieszczonemu pod siedzeniem i połączonemu z głównym gumową rurą. Pompa paliwa tłoczy z dolnego zbiornika benzynę do gaźników. Przy średnim zużyciu paliwa 39mpg zasięg (do rezerwy) wynosi około 160-170 mil. Jednak przy ostrzejszym traktowaniu zużycie gwałtownie rośnie do 33mph, co ogranicza zasięg do 140 mil. Kranik paliwa nie posiada pozycji rezerwa. Kierowca o końcącym się paliwie informowany jest jedynie poprzez lampkę rezerwy - nie ma wskaźnika paliwa. Deklarowany przez producenta zasięg na rezerwie - 30 mil - nie sprawdza się. W praktyce przy ostrzejszej jeździe wynosi jedynie 9 mil. (...) Wśród innych ciekawostek i nowinek na uwagę zasługuje układ antykradzieżowy FOIL (Fiber Optic Integrated Lock). Układ elektroniczny zasilany jest z baterii AA, a sygnał alarmowy z instalacji motocykla. Wśród wskaźników i kontrolek wymienić można: lampkę włączonych świateł, świateł długich, biegu luzem, niskiego ciśnienia oleju, kierunkowskazów. Dwa wskaźniki LCD informują kierującego o włączonym biegu i temperaturze płynu chłodzącego. Wyłącznik kierunkowskazów jest półautomatyczny (...)