ZAPŁON ELEKTRONICZNY

 

Google

Podstawowe informacje

Stykowe układy zapłonowe to przeszłość. Dzisiaj nie mówi się już nawet o układach elektronicznych, ale o zapłonach cyfrowych.
Od początku lat 80-tych do motocyklowego zapłonu coraz szerzej zaczęła wchodzić elektronika. Pojawiły się zapłony tranzystorowe, kondensatorowe i CDI (Capacitive Discharge Ignition), pracujące w układach stykowych i bezstykowych. Obecnie coraz częściej stosowane są zapłony cyfrowe, sterowane mikroprocesorem.
W każdym układzie obracający się wał korbowy wyzwala w pewnej chwili impuls elektryczny wysyłany do cewki zapłonowej, tam na skutek indukcji elektromagnetycznej powstaje wysokie napięcie, które wywołuje przeskok iskry elektrycznej na elektrodach świecy zapłonowej. Postęp w konstrukcji układów zapłonowych jest tak naprawdę tylko walką o optymalizację tego procesu. Ulepszano nie tylko świece i cewki zapłonowe, ale także układy odpowiedzialne za zmianę kąta wyprzedzenia zapłonu. W końcu przyszedł czas na zwiększanie energii i czasu wyładowania.
Opracowano kilka systemów dostosowanych do różnego typu jednostek napędowych i różnych instalacji elektrycznych.

Rodzaje układów zapłonowych

Postęp w dziedzinie zapłonów to nie tylko możliwość maksymalnej optymalizacji jednego punktu zapłonu w każdym cylindrze. To również podwójny zapłon, coraz częściej wykorzystywany w motocyklach o dużej średnicy cylindrów. Przy zastosowaniu jednej świecy zapłonowej proces spalania na dużej powierzchni komory spalania przebiega niezbyt korzystnie. Przy wysokich obrotach czas na spalenie mieszanki zgromadzonej nad tłokiem o średnicy 90-110mm jest zbyt krótki. Rozprzestrzenienie się płomienia zainicjowanego przez iskrę ze świecy jest zbyt wolne i w konsekwencji pewna ilość mieszanki paliwowo-powietrznej umyka do układu wydechowego wraz ze spalinami. Aby tego uniknąć stosuje się dwie świece zapłonowe w jednej komorze spalania (układ Twin Spark), przy czym iskry zapłonowe nie powstają w nich jednocześnie. Proces spalania, zainicjowany wokół pierwszej świecy zostaje jakby kontynuowany przez płomień wywołany drugą świecą, przez co szybkość spalania całego ładunku nad tłokiem znacznie wzrasta. Poprawia się dzięki temu dynamika i ekonomika pracy silnika.

Zapłon bezstykowy tranzystorowy

Zapłon CDI

Zapłon cyfrowy

literatura: Motocykl 2/1997, 
 
	
	


	

Powrót do strony głównej http://motocykle.spedia.net