ZAWIESZENIE MOTOCYKLOWE

 

Google

Zawieszenie spełnia dwie funkcje. Odizolowuje główną strukturę motocykla od nierówności nawierzchni drogi, zapewniając komfort jazdy i zapobiega rozpadowi motocykla na kawałki. Utrzymuje również kontakt kół z nawierzchnią; koło oderwane od podłoża nie przenosi żadnych sił: hamującej, kierującej, ani napędowej. Sprężyny oddzielają motocykl, zwany masą resorowaną, od kół i związanych z nimi elementów - zwanych masą nieresorowaną. Motocykl usadowiony na sprężynach będzie się wahał w górę i w dół. Ruch ten jest tłumiony przez amortyzator pochłaniający energię sprężyny, a także ograniczający zakres ruchu zawieszenia. Tłumienie jest dwustronne: przy ściskaniu i przy odbiciu sprężyny.

Zespół resorująco-tłumiący

Większość zawieszeń motocykli ma sprężynę śrubową i hydrauliczne amortyzatory. W zawieszeniu przednim sprężyna i amortyzator są zabudowane w widelcu teleskopowym, a zawieszenie tylne ma jeden lub dwa niezależne zespoły. Zasada działania jest taka sama dla obu zawieszeń. Gdy sprężyna jest ściskana to prędkość ściskania jest ograniczona przez przepływ oleju otworkami w amortyzatorze. Prędkość ta może być regulowana przez zmianę gęstości oleju lub rozmiaru otworu. układ zawieszenia zamienia energię kinetyczną na energię cieplną; intensywna eksploatacja może powodować przegrzewanie oleju i utratę zdolności tłumienia.

Widelec teleskopowy

Zawieszenie przedni musi wykonywać trudne zadania. W konwencjonalnym podwoziu siła hamowania jest przenoszona poprzez widelec. Ulega on wówczas ściskaniu. Siła ściskająca jest przejmowana przez ugięcie zawieszenia. Powoduje ona również zmianę geometrii podwozia. W konwencjonalnym podwoziu siły powstające podczas hamowania są bardzo duże, powodując problemy ze stabilnością i kierowalnością. Widelec teleskopowy jest powszechnie stosowany we współczesnych motocyklach. Nie zawsze było to regułą i prawdopodobnie nie będzie nią w przyszłości, choć niesie to poważne problemy konstrukcyjne (BMW, Bimota, Yamaha).

Zespół resorująco-tłumiący - budowa

 

Powrót do strony głównej http://motocykle.spedia.net