olej do dwusuwów olej do czterosuwów olej do motocykli olej do skuterów olej silnikowy

Strony producentów / dystrybutorów po polsku 
TOTAL LOTOS
ORLEN PLATINUM ELF
TEXACO ESSO
QUAKER STATE MOTUL
CASTROL MOBIL
YAMALUBE VALVOLINE
BEL RAY AGIP
MOTOREX SELENIA
STATOIL LIQUI MOLY
FUCHS PETRONAS
REPSOL SUNOCO
SHELL SILCOLENE

Oleje silnikowe - przegląd produktów wybranych producentów

Na rynku występuje obecnie szeroka gama olejów silnikowych. Nie wszyscy wiedzą, który olej będzie najlepszy do ich pojazdu.

Oleje do dwusuwów

Większość silników dwusuwowych z zapłonem iskrowym charakteryzuje się tym, że smarowane są olejem spalanym następnie w cylindrze, wraz z paliwem. Od ilości i jakości tego oleju zależy żywotność i sprawność silnika oraz częstotliwość napraw. Wysokogatunkowy olej charakteryzujący się dobrymi właściwościami smarnymi pozwoli na długotrwałe obciążanie silnika bez jakichkolwiek skutków ubocznych. Olej niższego gatunku zostanie wygnieciony spomiędzy współpracujących części, co spowoduje rozerwanie ochronnej warstwy filmu olejowego i współpracę części na sucho lub półsucho. Oczywiście gorsze właściwości smarne zastosowanego oleju spowodują odczuwalny spadek osiągów silnika, ponieważ wzrosną wewnętrzne opory tarcia. Wysokogatunkowe oleje syntetyczne po spaleniu pozostawiają śladowe ilości szkodliwych produktów, które niemal w całości usuwane są przez układ wydechowy. Silnik eksploatowany z zastosowaniem olejów tego typu pozostaje wewnątrz czysty nawet po dużym przebiegu. Stosowanie oleju niskiego gatunku szybko zaowocuje tworzeniem się twardych, trudno usuwalnych nagarów na denku tłoka i wewnętrznych ściankach głowicy. Gruba warstwa nagaru powoduje samozapłony i znacznie podwyższa stopień sprężania, a jego drobiny odrywające się od wewnętrznych ścianek mogą zablokować pierścienie tłokowe lub porysować gładź cylindra. Metodą na pozbycie się warstwy nagaru jest jego mechaniczne zeskrobywanie, które może okazać się szkodliwe dla silnika. Nagar i stałe produkty spalania oleju niskiego gatunku osadzają się w rurze wydechowej i zapychają tłumik, w ekstremalnych wypadkach całkowicie blokując drożność układu wydechowego. Takie dodatkowe niespodzianki są powodem drogich napraw. Przewidujący kierowca od początku eksploatacji stosuje olej wysokogatunkowy, ponieważ wie, że ta inwestycja się opłaci. Olej ten dostarczany jest do silnika w postaci mieszanki z paliwem lub podawany dozownikiem z oddzielnego zbiornika. Starsze silniki motocykli i skuterów oraz niektóre silniki wyczynowe wymagają przygotowania mieszanki olejowo-benzynowej o stosunku oleju do paliwa wahającym się pomiędzy 1:20-1:50 w zależności od modelu. Przewidujący kierowca od początku eksploatacji stosuje olej wysokogatunkowy, ponieważ wie, że ta inwestycja się opłaci.

Najpopularniejszymi dostępnymi na stacjach paliw olejami przeznaczonymi do smarowania silników dwusuwowych są Mixol S i Mobil 1 Racing 2T.

Mixol S to olej przeznaczony do dwusuwowych silników z zapłonem iskrowym smarowanych systemem mieszankowym. Zawiera rozpuszczalnik zapewniający łatwe mieszanie z paliwem. Może być wlewany bezpośrednio do zbiornika z paliwem. Mixol S posiada specyfikację API TB/TA. Wadą oleju Mixol S jest powstawanie nagarów wewnątrz komór spalania silników smarowanych tym olejem, co może doprowadzić do zakleszczenia pierścieni tłokowych. Wykazuje on również niedostateczne właściwości smarne podczas długotrwałej pracy silnika na wysokich obrotach. Zaletą tego oleju jest niska cena.

Na krajowym rynku dostępny jest inny godny polecenia olej mineralny przeznaczony do smarowania silników dwusuwowych. Castrol Super TT jest również samomieszalny z paliwem, a jego główne zalety to zespół dodatków zmniejszających osady w komorze spalania i przeciwdziałających zapiekaniu pierścieni tłokowych. Zdecydowanie przewyższa on Mixol S pod względem właściwości smarnych.

Mobil 1 Racing 2T to najwyższej jakości olej syntetyczny przeznaczony do wysokoobrotowych i wysoko wysilonych silników dwusuwowych z zapłonem iskrowym. Doskonale nadaje się zarówno do smarowania mieszankowego, jak i dozownikowego. Mobil 1 Racing 2T przewyższa wymagania specyfikacji API TC. Pewnym mankamentem jest wysoka cena, otrzymujemy jednak w zamian najwyższej jakości produkt przyjazny dla środowiska, który zapewni wydłużenie okresu międzyremontowego w silniku dwusuwowym. Zaletami oleju Mobil] Racing 2T są znakomite właściwości smarne, nawet w najtrudniejszych warunkach pracy, niemal całkowity brak nagaru w komorach spalania silników smarowanych tym olejem, doskonała ochrona przeciwkorozyjna oraz niska emisja spalin dzięki specjalnie dobranemu składowi komponentów. Znakomite właściwości oleju Mobil 1 Racing 2T powodują, że jest on szczególnie zalecany do skuterów napędzanych tuningowanymi, wysilonymi silnikami, do motocykli wyścigowych, motocrossowych i wszystkich tych, których silniki eksploatowane są w zakresie wysokich obrotów i z wykorzystaniem maksymalnych mocy. Do nowoczesnych motocykli i skuterów wyposażonych w silniki chłodzone cieczą również można polecić Mobil 1 Racing 2T. Olej ten doskonale nadaje się także do silników dwusuwowych chłodzonych powietrzem oraz do starszych motocykli dwusuwowych eksploatowanych na wysokich obrotach i na dalekich trasach.

Podobne właściwości posiadają syntetyczne oleje Motul 800 2T, Texaco Motex 2T-SX, Motul Scooter 2T — przeznaczony specjalnie do skuterów napędzanych silnikami o małej pojemności — oraz Castrol R2 Racingbike — produkt wysoko zaawansowanej technologii. Godny polecenia jest również olej syntetyczny BP Racing 2T i Total Racing 2T przeznaczony do smarowania wszystkich typów dwusuwowych silników motocyklowych stawiających wysokie wymagania olejom smarującym.

Jeżeli jednak nie przeciążamy dwusuwowego silnika naszego motocykla, to zadowoli się on olejem mineralnym lub wykonanym w oparciu o technologię syntetyczną (olej półsyntetyczny”). Na polskim rynku nabyć można wysokiej jakości olej Mobil Extra 2T oparty na technologii syntetycznej. Jest to olej przeznaczony do smarowania wszystkich typów motocykli napędzanych silnikami dwusuwowymi. Jego podstawowe zalety to: minimalizacja osadów w silniku i układzie wydechowym oraz na świecach zapłonowych, ochrona antykorozyjna, zmniejszenie poziomu zadymienia spalin, łatwe mieszanie z paliwem i brak rozwarstwienia po długim postoju. Dobre właściwości smarne posiadają również oleje półsyntetyczne” takie jak Total Sport 2T, Total Scooter 2 Strada, Castrol ACT~EVO 2T, Motul 510 2T Technosynthese i przeznaczony specjalnie do skuterów Mobil Scooter 2T Exper Technosynthese. Są to wysoko wydajne oleje z komponentami syntetycznymi. Podobnie jak Mobil Ekstra 2T spełniają one standardy jakościowe API TC. Należy tutaj wspomnieć również o rodzimych produktach: Orlen Platinum 2T Semisynthetic - półsyntetyczny olej do silników dwusuwowych, także wysilonych o pojemności skokowej cylindra od 20 do 500 cm3, nadający się do smarowania mieszankowego i oddzielnego oraz Platinum Moto 2T.

Oprócz wymienionych produktów na polskim rynku pojawiają się oleje różnych marek krajowych i zagranicznych. Niestety, ich jakość nie zawsze jest dostatecznie wysoka, a sporadycznie zdarza się, że informacje podane na opakowaniu nie odpowiadają jego zawartości. Zmienianie rodzaju oleju, jakim smarujemy silnik dwusuwowy, nie jest wskazane. Lepiej na początku eksploatacji zdecydować się na jeden gatunek oleju i wozić ze sobą pewien jego zapas, nie stosując olejów kupionych przypadkowo. Sporadyczne smarowanie silnika dwusuwowego olejami gorszych gatunków spowoduje wytrącanie się nagarów wewnątrz silnika, które zostaną spłukane rozpuszczalnikami zawartymi w oleju lepszej jakości. Ten gwałtownie spłukany nagar może zablokować pierścienie. Ciągłe używanie olejów niskiej jakości spowoduje osadzenie się tak grubej warstwy nagaru w komorze spalania i układzie wydechowym, że wystąpi konieczność mechanicznego usunięcia tego osadu na długo przed planowanym remontem silnika. Pokłady nagaru mogą niekiedy całkowicie zatkać układ wydechowy lub znacznie zmniejszyć światło okna wydechowego, co wpłynie drastycznie na obniżenie mocy silnika. Oleje mineralne należy stosować jedynie do starych konstrukcyjnie silników.

Skrzynia biegów i komora sprzęgła silnika dwusuwowego skutera starszego typu może być smarowana motocyklowym olejem silnikowym przeznaczonym od silników czterosuwowych lub tradycyjnym olejem przekładniowym (zależnie od zalecanej lepkości). Zastosowanie oleju przekładniowego może niekiedy sprzyjać poślizgowi sprzęgła. Powoduje to konieczność zlania całego oleju ze skrzyni biegów oraz komory sprzęgła, wypłukania wnętrza tych komór i napełnienia świeżym motocyklowym olejem silnikowym.

Oleje do czterosuwów

Większość współczesnych czterosuwowych jednostek napędowych stosowanych w skuterach posiada nieco inny system smarowania niż ten spotykany w silnikach motocyklowych. Motocykle posiadają silniki smarowane tym samym olejem, który znajduje się w skrzyni biegów i komorze sprzęgła. To „wspólne” smarowanie powoduje konieczność zastosowania specjalnych olejów nadających się równie dobrze do smarowania silnika, skrzyni biegów i mokrego, wielotarczowego sprzęgła. Tak ostre wymagania spełniają oleje motocyklowe dobrej jakości. Jednostka napędowa skutera czterosuwowego składa się z silnika smarowanego pod ciśnieniem olejem silnikowym, bezstopniowej skrzyni biegów z przeniesieniem napędu za pomocą pasa lub skrzyni automatycznej innego typu, stanowiącej oddzielny zespół, oraz przekładni stałej, która może być smarowana indywidualnie. Jak widać z tego opisu, olej stosowany do czterosuwowego silnika pracującego w skuterze nie musi spełniać tych samych wymogów, które obowiązują olej motocyklowy, choćby dla i tego, że nie smaruje sprzęgła i mechanicznej skrzyni biegów.

Najbardziej znanym na rynku wysokojakościowym, syntetycznym olejem przeznaczonym do nowoczesnych silników motocykli czterosuwowych jest Mobil 1 Racing 4T 10W-50. Zapewnia on maksymalną moc silnika i doskonałą ochronę przed zużyciem nawet w ekstremalnie trudnych warunkach pracy, redukuje zużycie oleju, zapobiega tworzeniu się nagarów, osadów oraz chroni wnętrze silnika przed korozją. Zalecany jest do silników motocykli używanych w rajdach i wyścigach, a także eksploatowanych w skrajnie trudnych warunkach klimatycznych. Olej ten zachowuje płynność w temperaturze -51°C i stabilność w temperaturze powyżej 300°C. Dzięki swoim znakomitym właściwościom spełnia, a nawet przewyższa wymagania większości motocyklowych producentów. Mobil 1 Racing 4T 10W-50 spełnia wymagania specyfikacji API SJ/CF.

Bardzo dobre właściwości posiadają oleje syntetyczne Motul opracowane w oparciu o doświadczenia wyniesione z wyścigów. Są to: Motul 300V 4T Factory Line 5W-30 i Motul 300V 4T Competition Double Ester 15W-50  przygotowane na bazie estrów i przeznaczone do silników wysoko obciążonych — oraz Motul 300V 10W-40 o podobnych właściwościach, który jest specjalnie zalecany do silników posiadających hydrauliczne napinacze łańcuchów sprzęgłowych i hydrauliczną regulację zaworów.

Godne polecenia są również oleje ELF przeznaczone do smarowania silników motocykli czterosuwowych. Syntetyczny, wysoko wydajny olej ELF MOTO 4XT Tech 10W50 zapewnia skuteczną ochronę silnika nawet w wyjątkowo trudnych warunkach eksploatacji.  Bardzo dobrym i polecanym olejem syntetycznym jest również Castrol R4 Superbike przeznaczony do najbardziej wysilonych silników sportowych i użytkowych. Podobne właściwości prezentuje oleje Total Racing 4T 20W50, czy też BP Racing 4T.  Jak przy olejach do dwusuwów, tak również tutaj należy wspomnieć o krajowym produkci: Platinum Moto 4T to w pełni syntetyczny olej przeznaczony do smarowania czterosuwowych silników motocyklowych, najnowszych konstrukcji, mocno obciążonych a także do stosowania w motocyklowych skrzyniach biegów i przekładniach z mokrym sprzęgłem. Spełnia lub przekracza wymogi specyfikacji API SJ oraz JASO MA, polepsza pracę mokrych sprzęgieł i przekładni motocyklowych, zwiększa moc silnika i przyspieszenie zapewnia doskonałą czystość silnika posiada wyjątkową stabilność cieplną i odporność na utlenianie, co w połączeniu z doskonałymi własnościami myjąco-dyspergującymi ogranicza powstawanie laków, nagarów , osadów i szlamów, posiada doskonałą płynność w niskich temperaturach zapewniając: łatwy rozruch silnika, natychmiastowe smarowanie i ochronę przed zużyciem współpracujących jego części oraz zmniejszenie zużycia paliwa, zmniejsza zużycie mechanizmów, posiada bardzo niską lotność gwarantującą minimalne zużycie oleju, posiada doskonałe własności antykorozyjne i antypienne, jest całkowicie neutralny wobec powszechnie stosowanych uszczelek, jest mieszalny z olejami tej samej klasy lepkości i kategorii jakości.

Użytkownikom preferującym nieco spokojniejszą jazdę można polecić Mobil Extra 4T 10W-40 — wysokojakościowy olej silnikowy oparty o technologię syntetyczną i przeznaczony do smarowania wszystkich motocyklowych silników czterosuwowych. Olej ten podobnie jak Mobil 1 Racing 4T spełnia wymagania specyfikacji API SJ/CF i choć zapewnia dobrą ochronę w nieco węższym zakresie temperatur, to również pozwala na zakosztowanie sportowej jazdy bez szkody dla silnika.

Podobne właściwości mają oleje „półsyntetyczne” ESSO 4T 20W-50, Mobil 5100 ESTER 10W-40 i Mobil 5100 Ester 15W-50 oraz Castrol GPS 4T dający optymalną ochronę silnika już w chwili rozruchu. Specjalnie do silników dużych skuterów czterosuwowych przeznaczony jest olej Selenia Hi Scooter 4T

Przegląd wybranych produktów do silników 4-suwowych (źródło: MOTOCYKL 2008r)

Przegląd wybranych produktów do silników 4-suwowych (źródło: MOTOCYKL 2012r)

Test - porównanie wybranych produktów do silników 4-suwowych (źródło: MOTOCYKL 09/2013r)

Oleje przekładniowe

Specjalnie do tylnych przekładni skuterów zalecany jest olej Motul Scooter Gear. Do przekładni tylnych większych skuterów napędzanych silnikami czterosuwowymi, w których występują zdecydowanie większe obciążenia, można zastosować olej przekładniowy Motul Gearbox. Zaletą tego oleju jest dodatek dwusiarczku molibdenu, który radykalnie zmniejsza tarcie współpracujących powierzchni.

Oferta producentów (rok 2006/2007)

MARKA

TECHNOLOGIA

Mobil Extra 2T

półsyntetyczny

Mobil Super 2T

mineralny

Mobil Extra 4T

półsyntetyczny

Mobil 1 Racing 4T 15W-50

syntetyczny

Mobil 1 Racing 2T

syntetyczny

Mobil Super 4T 15W-40

mineralny

Mobil 1 Racing 2T

syntetyczny

Total RACING 4T 10W-50

syntetyczny

Total SPORT 4T 10W-40

półsyntetyczny

Total SPECIAL 4T 20W-50

mineralny

Total RACING 2T

syntetyczny

Total SPORT 2T

półsyntetyczny

Total SCOOTER 2 STRADA

półsyntetyczny

Total SPECIAL 2T

mineralny

Texaco Motex 2T

mineralny

Texaco Motex 2T-X

półsyntetyczny

Texaco Motex 2T-SX

syntetyczny

Texaco Motex 4T-X 10W-40

mineralny

Texaco Motex 4T 20W-50

mineralny

SELENIA RATIONAL 2T TC

mineralny

SELENIA MOTO 2T DO APE PIAGGIO

mineralny

SELENIA HI SCOOTER 2T

syntetyczny

SELENIA HI SCOOTER 4T

półsyntetyczny

Castrol R4 Superbike

syntetyczny

Castrol GPS 4T

syntetyczny

Castrol GP 4T

mineralny

Castrol R2 Racingbike

syntetyczny

Castrol Act>Evo 2T

półsyntetyczny

Castrol Super TT

mineralny

ELF MOTO 4 XT TECH 10W50

syntetyczny

ELF MOTO 4 HP ECO 10W40

półsyntetyczny

ELF MOTO 4 DX RATIO 20W50

mineralny

ELF MOTO 2 XT TECH 10W50

syntetyczny

ELF MOTO 2 HP ECO 10W40

półsyntetyczny

ELF MOTO 2 DX RATIO 20W50

mineralny

ELF SELFMIX 2 ST

mineralny

Esso 2T

mineralny

Esso 4T 20W-40, 20W-50

półsyntetyczny

Motul 800 2T Factory Line / Double Ester Road Racing

syntetyczny

Motul 800 2T Factory Line / Ester Off Road

syntetyczny

Motul 5000 HC - TECH 10W40

półsyntetyczny

Motul 3000 4T HC - TECH SAE 20W50

mineralny

Motul 710 Ester Blend

syntetyczny

Motul 510 2T Technosynthese

półsyntetyczny

Motul Scooter 2T Expert Technosynthese

półsyntetyczny

Motul 100 2T Mineral

mineralny

Motul 5100 Ester SAE 10W40 Technosynthese

półsyntetyczny

Motul 5100 Ester SAE 15W50 Technosynthese

półsyntetyczny

Motul 7100 Ester SAE 10W40

syntetyczny

Motul 7100 Ester SAE 20W50

syntetyczny

Motul 300V 4T Factory Line / Double Ester SAE 5W30

syntetyczny

Motul 300V 4T Factory Line / Double Ester SAE 5W40

syntetyczny

Motul 300V 4T Factory Line / Double Ester SAE 10W40

syntetyczny

Motul 300V 4T Comp. / Factory Line / Double Ester SAE 15W50

syntetyczny

ORLEN PLATINUM MOTO 2T

półsyntetyczny

ORLEN OIL 2T SEMISYNTHETIC

półsyntetyczny

ORLEN SUPER MIKS

mineralny

ORLEN MIXOL S

mineralny

ORLEN PLATINUM MOTO 4T 10W/50

syntetyczny

 BP RACING 4T

syntetyczny

BP RACING 2T

syntetyczny

BP POWERSTROKE 2T

półsyntetyczny

VALVOLINE DuraBlend 2T

półsyntetyczny

VALVOLINE DuraBlend Scooter 2T

półsyntetyczny

VALVOLINE Racing 2T

syntetyczny

VALVOLINE Motorcycle 2T

mineralny

VALVOLINE SynPower 2T

syntetyczny

VALVOLINE SynPower 4T 10W-40

syntetyczny

VALVOLINE DuraBlend 4T 10W-40/20W-50

półsyntetyczny

VALVOLINE Motorcycle 4T 10W-40/20W-50

mineralny

Bel-Ray S2 2-Stroke

mineralny

Bel-Ray 2-Stroke Scooter oil JenniX

mineralny

Bel-Ray Si-7 Synthetic 2-Stroke

syntetyczny

Bel-Ray H1R Synthetic 2-Stroke z recepturą Power Valve

syntetyczny

Bel-Ray EXL Mineral

mineralny

Bel-Ray EXP Synthetic Blend

półsyntetyczny

Bel-Ray EXS Synthetic Superbike

syntetyczny

Bel-Ray 4T Scooter

półsyntetyczny

Bel-Ray Thumper 4-Stroke Racing

półsyntetyczny

AGIP Flash 2T

mineralny

AGIP Kart 2T

syntetyczny

AGIP Racing 4T 10W/60

syntetyczny

AGIP Super 4T 15W/50

mineralny

AGIP Tec 4T 15W/50

półsyntetyczny

MOTOREX Power Synt 4T 10W/50

syntetyczny

MOTOREX Formula 4T 15W/50

półsyntetyczny

MOTOREX Legend 4T 20W/50

mineralny

MOTOREX Cross Power 2T

syntetyczny

MOTOREX Scooter 2T

półsyntetyczny

MOTOREX ATV Quad 4T 10W/40

półsyntetyczny

MOTOREX KTM Racing 4T 20W/50

syntetyczny

MOTOREX Boxer 4T

syntetyczny

MOTOREX Scooter 4T 10W/40

półsyntetyczny

MOTOREX Racing GP 2T

syntetyczny

MOTOREX Power 2T

syntetyczny

MOTOREX Speed Mix 2T

mineralny

 

 

Przegląd olejów silnikowych i przekładniowych najpopularniejszych marek - kliknij tutaj

 

Porównanie olejów silnikowych motocyklowych klasy SAE40
wg testu przeprowadzonego w czerwcu 2009r

Do porównanie wybrano dostępne na polskim rynku oleje marki:
Castrol, Mobil, Maxima, Valvoline, Motul, Bel-Ray:

W teście mierzono m.in:

wskaźnik lepkości,
zerwanie filmu olejowego,
odporność na ścinanie,
ochronę przed zużyciem,
zużycie przekładni,
utlenianie,
odparowanie,
neutralizację kwasów,
pienienie,
ochronę przed korozją,
cenę 

Marka / model

Klasa lepkości

Baza

Bel-Ray EXS Super Bike

0W-40

Syntetyczna

Castrol Power RS R4 4T

5W-40

Syntetyczna

Maxima Maxum 4 Ultra

5W-40

Syntetyczna

Mobil 1 Racing 4T

10W-40

Syntetyczna

Motul 300V Factory Line

10W-40

Syntetyczna

Valvoline 4-Stroke

10W-40

Mineralna

Klasa lepkości (wg standardu SAE J300)

W teście brano pod uwagę tylko użycie w wysokich temperaturach, tak więc wskaźnik przed literą W nie był istotny.

Marka / model

Klasa lepkości

Zmierzona lepkość w temperaturze 100oC

Zgodność z normą

Bel-Ray EXS Super Bike

0W-40

14,13

Tak

Castrol Power RS R4 4T

5W-40

12,95

Tak

Maxima Maxum 4 Ultra

5W-40

12,67

Tak

Mobil 1 Racing 4T

10W-40

13,98

Tak

Motul 300V Factory Line

10W-40

13,03

Tak

Valvoline 4-Stroke

10W-40

15,22

Tak

 

Lepkość w temperaturze 100C wg SAE J300

SAE30

SAE40

SAE50

SAE60

< 12,5

12,5 – 16,3

16,3 – 21,9

> 21,9

Wskaźnik lepkości (wg testu ASTM D-2270)

Wskaźnik lepkości porównywano jako zmianę pomiędzy 100C i 40C. Wyższy wskaźnik lepkości to mniejsza zmiana lepkości wraz ze zmianą temperatury.

Marka / model

Klasa lepkości

Wskaźnik lepkości

Bel-Ray EXS Super Bike

0W-40

180

Castrol Power RS R4 4T

5W-40

173

Maxima Maxum 4 Ultra

5W-40

171

Mobil 1 Racing 4T

10W-40

152

Motul 300V Factory Line

10W-40

163

Valvoline 4-Stroke

10W-40

154

Odporność na ścinanie (wg testu ASTM D-6278)

Zachowanie parametrów lepkości wraz ze wzrostem cykli pracy.

Mierzono stabilność lepkości wraz ze wzrostem liczby cykli pracy – pomiar w temperaturze 100oC

Wraz z wydłużeniem pracy oleju lepkość spada.

Marka / model

Zachowanie

Miejsce

Bel-Ray EXS Super Bike

W normie

5

Castrol Power RS R4 4T

W normie

2

Maxima Maxum 4 Ultra

W normie

3

Mobil 1 Racing 4T

W normie

4

Motul 300V Factory Line

W normie

1

Valvoline 4-Stroke

Wyraźny spadek z klasy SAE40 do SAE30

6

Zerwanie filmu olejowe (wg HT/HS ASTM D-5481)

Wyższy rezultat to lepsze zabezpieczenie przed zerwaniem filmu olejowego i lepsza ochrona silnika.

Marka / model

CP=HT/HS

Miejsce

Bel-Ray EXS Super Bike

4,00

5

Castrol Power RS R4 4T

3,53

6

Maxima Maxum 4 Ultra

4,10

4

Mobil 1 Racing 4T

4,14

3

Motul 300V Factory Line

4,23

1

Valvoline 4-Stroke

4,20

2

Koncentracja cynku (ppm – części na milion, ICP)

Marka / model

Koncentracja (ppm)

Miejsce

Bel-Ray EXS Super Bike

1,108

4

Castrol Power RS R4 4T

1,273

3

Maxima Maxum 4 Ultra

2,209

1

Mobil 1 Racing 4T

1,793

2

Motul 300V Factory Line

1,021

6

Valvoline 4-Stroke

1,106

5

Ochrona przed zużyciem części (test 4 kulki, ASTM D-4172)

Marka / model

Rozmiar zużycia (mm)

Miejsce

Bel-Ray EXS Super Bike

0,558

1

Castrol Power RS R4 4T

0,804

6

Maxima Maxum 4 Ultra

0,604

2

Mobil 1 Racing 4T

0,637

4

Motul 300V Factory Line

0,628

3

Valvoline 4-Stroke

0,649

5

Zużycie przekładni / skrzyni biegów (FZG, ASTM D-5182)

Marka / model

Rozmiar zużycia (mm)

Miejsce

Bel-Ray EXS Super Bike

0 – zaliczono

1

Castrol Power RS R4 4T

0 – zaliczono

1

Maxima Maxum 4 Ultra

0 – zaliczono

1

Mobil 1 Racing 4T

2 – zaliczono

2

Motul 300V Factory Line

32 – NIE zaliczono

6

Valvoline 4-Stroke

0 – zaliczono

1

Odparowanie (ubytek) (wg ASTM D-5800)

Marka / model

Ubytek procentowo (%)

Miejsce

Bel-Ray EXS Super Bike

11,77

5

Castrol Power RS R4 4T

9,57

3

Maxima Maxum 4 Ultra

9,59

4

Mobil 1 Racing 4T

5,51

1

Motul 300V Factory Line

8,28

2

Valvoline 4-Stroke

13,50

6

Niski poziom parowania preferowany do silników z chłodzeniem powietrzem użytkowanych w gorącym klimacie.

Neutralizacja kwasów i czyszczenie silnika (TBN wg ASTM D-2896)

Marka / model

TBN (mg KOH) 

Miejsce

Bel-Ray EXS Super Bike

7,75

6

Castrol Power RS R4 4T

10,25

2

Maxima Maxum 4 Ultra

10,37

1

Mobil 1 Racing 4T

10,01

3

Motul 300V Factory Line

8,53

5

Valvoline 4-Stroke

8,99

4

Wysoki TBN preferowany do silników z wydłużonym okresem wymiany. W starych wysłużonych silnikach wskazany niski poziom TBN.

Tendencja do pienienia (wg ASTM D-892)

Marka / model

Wielkość piany (ml)

Miejsce

Bel-Ray EXS Super Bike

265-200-190

6

Castrol Power RS R4 4T

0-20-0

1

Maxima Maxum 4 Ultra

0-50-0

4

Mobil 1 Racing 4T

0-20-0

1

Motul 300V Factory Line

5-50-0

5

Valvoline 4-Stroke

0-20-0

1

Test przeprowadzono w 3 sekwencjach:
I w temperaturze 24C,
II po podgrzaniu do 93,5C i
III po schłodzeniu do 24C

Według normy JASO T903:2006 olej Bel-Ray EXS nie zaliczył testu.

Ochrona przed korozją (wg ASTM D-1748)

Marka / model

Poziom rdzy (skala: 0 rdza -10 czysto) 

Miejsce

Bel-Ray EXS Super Bike

5,0 – NIE zaliczono

6

Castrol Power RS R4 4T

2,5 – NIE zaliczono

5

Maxima Maxum 4 Ultra

10 – zaliczono

1

Mobil 1 Racing 4T

10 – zaliczono

1

Motul 300V Factory Line

10 – zaliczono

1

Valvoline 4-Stroke

10 – zaliczono

1

Cena (wg rynku amerykańskiego)

Marka / model

Cena za uncję

Miejsce

Bel-Ray EXS Super Bike

0,42

6

Castrol Power RS R4 4T

0,28

2

Maxima Maxum 4 Ultra

0,39

5

Mobil 1 Racing 4T

0,34

4

Motul 300V Factory Line

0,33

3

Valvoline 4-Stroke

0,11

1

Ostateczne wyniki:

Marka / model

Miejsce PO uwzględnieniu ceny

Miejsce BEZ uwzględniania ceny

Liczba punktów
(im mniej tym lepiej)

Bel-Ray EXS Super Bike    

6

6

91

Castrol Power RS R4 4T

5

5

80

Maxima Maxum 4 Ultra

2

2

59

Mobil 1 Racing 4T

1

1

56

Motul 300V Factory Line

4

3

75

Valvoline 4-Stroke

3

4

72

 

Testy oleju motocyklowego - marzec 2006r

 

 

Literatura: Świat skuterów 02/2003, MOTOCYKL 06/2008, 03/2012, strony producentów

POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ O OLEJACH