HYDRAULICZNA REGULACJA LUZÓW ZAWOROWYCH

 

Google

System hydraulicznej regulacji luzów zaworowych opracowany został przez Hondę na początku lat osiemdziesiątych. Nazwany w skrócie HVA (Hydraulic Valve Adjustment). Nie był to system nowy na rynku motoryzacyjnym. W silnikach samochodowych podobne rozwiązanie stosowane było już od wielu lat.
Hydrauliczny regulator ma bardzo prostą konstrukcję (rys.A) i zbudowany jest z:
1) obudowy
2) pływaka
3) sprężyny
4) zaworu kulowego
Pływak opiera się o dźwigienkę zaworową poprzez kulistą końcówkę. Zarówno komora pod pływakiem jak i wnętrze pływaka są wypełnione olejem.
Hydraulic Valve Adjustment
W stanie spoczynku (rys.B), kiedy zawór pozostaje zamknięty a krzywka nie naciska na dźwigienkę, zawór kulowy pozostaje otwarty, a pływa jest dociskany do dźwigienki siłą umieszczonej pod nim sprężyny. Docisk nie powoduje uchylenia zaworu, siła ma zbyt małą wartość. W momencie obciążenia dźwigienki (nacisk krzywki), pływak zostaje przesunięty ku dołowi, a zawór kulowy natychmiast się zamyka. Olej w zamkniętej komorze pod pływakiem nie dopuszcza do dalszego wciskania elementu. Kiedy obciążenie ustanie, sprężyna ponownie wypycha pływak ku górze i dociska go do dźwigienki.
Proste eliminuje konieczność okresowej regulacji luzu zaworowego, przyczynia się również do wyciszenia pracy silnika oraz obniża koszty utrzymania motocykla. Pracuje bez problemów przy obrotach do 9000rpm.
Z dobrodziejstw automatycznej regulacji luzu zaworowego korzystają właściciele m.in. Hondy VT500, CBX650, CBX750F, VT750, PC800, VT1100, GL1200, GL1500, Kawasaki VN1500, Suzuki VS1400 i VL1500 oraz wszystkie obecne modele H-D.
Zawory
 
literatura: MOTOCYKL 
 
	
	

	
	

Powrót do strony głównej