UKŁAD CHŁODZENIA - PŁYN CHŁODZĄCY

 

Google

Przeciętny posiadacz auto już przeważnie po 2-3 latach eksploatacji orientuje się, który środek chłodzący nadaje się do jego pojazdu. Wyżarte przez korozję bloki i głowice, przewody gumowe i zniszczone przez kawitację łopatki turbin w pompach, pozwalają szybko zorientować się, że coś z płynem jest nie tak. Ten sam problem dotyczy motocykli.
Kiedy stosuje się środki o dobrze dobranych parametrach, możemy mieć pewność, że nasz silnik będzie w stanie pracować znacznie dłużej.

WODA

Ma jedną poważną zaletę. Najlepiej ze znanych cieczy odprowadza ciepło. Jednak wad ma znacznie więcej, a niektóre ją niemal dyskredytują jako medium chłodzące. Przede wszystkim krzepnie w temperaturze OoC. Nie jest to stwierdzenie odkrywcze, lecz niestety prawdziwe. Co prawda motocykle przy tych temperaturach przeważnie stoja w garażach, ale czasami zdarza się, że i tam może się znacznie oziębić i wtedy chłodnica, a czasami silnik ulegają zniszczeniu. Równiez temperatura wrzenia 100oC bywa czasami za niska dla mocno wysilonych silników. Woda również powoduje korozję metali i wywołuje osadzanie się kamienia kotłowego.

PŁYNY CHŁODZĄCE

Niestety, również niektóre płyny chłodzące nie są wolne od tych wad. Dodatkowo potrafią niekiedy bardzo skutecznie niszczyć gumowe przewody łączące silnik z chłodnicą. Współcześnie produkowane płyny do układów chłodniczych są substancjami bardzo skomplikowanymi, zawierającymi wiele dodatków uszlachetniających, przeciwpiennych, zapobiegających kawitacji, korozjii i obniżających temperaturę krzepnięcia. Złe dobranie składników mikstury może dawać całkowicie odwrotne właściwości, niż powinna miec taka ciecz.
Badanie, która pozwala na szybkie wykrycie płynu o niewłaściwej jakości przeprowadzane są przez Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie. Instytut ten wydaje certyfikaty jakości producentom płynu po wcześniejszych eksperymentach. Badanie polega na umieszczeniu w płynie metalowych płytek (aluminium, stal, mosiądz, miedź, żeliwo) i przepuszczaniu powietrza przez podgrzany do temperatury 88C płyn. Próba taka trwa 2 tygodnie. Ubytek masy ocenia się przez porównanie masy płytek przed i po eksperymencie. Wiele płynów nie przechodzi próby pomyślnie. Niektóre potrafią wywołać ubytek masy ponad 50 razy dopuszczalne normy. Towar, który pomyślnie przejdzie takie testy oznaczany jest znakiem B w trójkącie, co świadczy, że jest on bezpieczny dla silnika i jego osprzętu. Polskie normy opierają się na bardzo surowych normach amerykańskich ASTM i można śmiało założyć, że preparat, który spełnia ich wymagania jest wystarczająco dobry.

Najczęściej zadawane pytania:

Czym kierować się przy wyborze płynu chłodzącego? Przede wszystkim musi on być przeznaczony do chłodnic, bloków i aluminiowych. Jest to bardzo ważny element. Substancje przeznaczone do innych rodzajów układów moa powodować silną korozję jednostki napędowej. Samo oświadczenie producenta o zbawiennych skutkach oferowanego preparatu to nie wszystko. Powinien on posiadać odpowiednie gwaracje i atesty.
 
Czy są płyny chłodzące przeznaczone specjalnie dla motocykli? W sklepach branży motocyklowej można zaopatrzyć płyny przeznaczone specjalnie dla jednośladów, jednak w mniejszych miejscowościach są one trudno dostępne. Przy zakupie należy więc kierować się dwiema zasadami.
Czy w sytuacjach awaryjnych można stosować wodę? Oczywiście w nagłych przypadkach można uzupełniać braki wodą (najlepiej destylowaną) i nie będzie nieszczęścia, lecz przy najbliższej okazji powinno się rozcieńczony roztwór wymienić na środek o prawidłowym stężeniu eksploatacyjnym.
 
Jak często wymienić płyn chłodzący? Niezależnie od tego, jakiego płynu używamy, powinniśmy go wymieniać co 2-3 lata, gdyż po takim czasie zaczyna on tracić swoje właściwości. Przy zakupie używanego motocykla należy wymienić płyn (jak również olej) niezależnie od zapewnień sprzedającego. Przeważnie nie wiadomo, czego używał poprzedni właściciel i czy faktycznie został on na czas wymieniony.
literatura: Świata Motocykli  11/1996 
Strony producentów po polsku: 
BORYSZEW ELF
MOTUL  

 

Powrót do strony głównej