CB750 CB-750 Seven Fifty CB750 CB-750 Nighthawk CB750 CB-750 Seven Fifty CB750 CB-750 Nighthawk CB750 CB-750 Seven Fifty CB750  
1992-2003 Historia firmy

Honda

CB 750

 

Seven Fifty & Nighthawk 

CB750 Seven Fifty 1996 /wersja europejska/ widok z lewej strony - fot: Leksykon ilustrowany motocykli
CB750 Seven Fifty - widok z prawej strony - fot: katalog motocyklowy
Na początku lat 90-tych w przemyśle motocyklowym wyraźnie zaznaczyła się tendencja do projektowania motocykli o wyraźnie spokojniejszym charakterze. Wyścig zbrojeń został na jakiś czas wyhamowany, a powodów takiego stanu rzeczy, chociaż nigdy nie mówiło się o tym oficjalnie, upatruje się m.in. w drastycznych normach emisji spalin. Taki okres przejściowy stał się doskonałą okazją do wprowadzenia na rynek nowych modeli z niewysilonymi jednostkami napędowymi wyraźnie nawiązujących do motocykli sprzed lat. 

Zaprezentowany w 1991r CB750 Seven Fifty /ang. siedemset pięćdziesiąt/, chociaż pierwszą częścią nazwy nawiązywał do legendarnego CB750 z 1969r, układem konstrukcyjnym i wyglądem bardziej nawiązywała do słynnej serii Bol'd Or z lat 70-tych.  Seven Fifty, wraz z prekursorem ówczesnego nurtu nieobudowanych maszyn - Kawasaki serii  Zephyr - stała się wyznacznikiem motocykli klasy "naked bike" lat 90-tych sięgających do wzorców z lat 60-tych i 70-tych. Należy tutaj dodać, że pierwszym sygnałem nowego stylu stało się w 1989r Suzuki VX800, ale nie było ono tak nostalgiczne jak późniejsze konstrukcje Hondy czy Kawasaki. 

CB750 "Nocny Jastrząb" 1992 /wersja amerykanska/ - fot: broszury reklamowe

model 1998

W zasadzie CB750 Seven Fifty można postrzegać jako kontynuację projektu CBX750 i CBX750F, stanowiącego z kolei rozwinięcie serii CB750/900 Bol'd Or. Motocykle CBX zostały szybko wyparte z rynku przez modele z widlastymi silnikami V4 i nowej generacji silnikami rzędowymi, ale zaznaczyły się mocno w historii Hondy jako próba zbudowania sportowych jednośladów nowej generacji. Oczywiście Seven Fifty znacznie bliżej było do oferowanej w Stanach Zjednoczonych, pozbawionej obudów wersji Nighthawk /ang. nocny jastrząb/, niż europejskiej, obudowanej CBX750F. 
Ten wybór był w pełni uzasadniony jeśli weźniemy pod uwagę, że moc silnika obniżono z 91KM do 73KM /zmiany objęły głowicę, gaźniki i układ wydechowy/. O sportowym wizerunku nie mogło być mowy. Moment obrotowy uzyskał bardzo korzystny przebieg, co zaowocowało niezwykła elastycznością silnika, znakomicie ułatwiając jazdę podczas codziennej eksploatacji. Od 3000rpm do 6000rpm wartość momentu obrotowego oscyluje w granicach 60Nm - zaledwie 2Nm mniej od wartości maksymalnej. Elastyczność była także mocną stroną dławionych wersji o mocach 27KM czy 50KM. W motocyklu zastosowano 5-biegową skrzynię biegów, czyli o jeden bieg mniej niż w modelu CBX. 
Seven Fifty - tylny amortyzator ze zbiornikiem kompensacyjnym, przednie koło 17", 2 tarcze hamulcowe w przodzie, 1 tarcza z tyłu, inne elementy nadwozia, 6-szprychowe obrecze Nighthawk - przednie koło 18", 1 tarcza hamulcowa w przodzie, hamulec bębnowy z tyłu, konwencjonalne amortyzatory tylne, inne elementy karoseryjne, 5-szprychowe  obrecze,
Jednostkę napędową umieszczono w zamkniętej ramie z rur stalowych o przekroju okrągłym. Wahacz tylnego koła otrzymał jednak czworokątny przekrój i został wydłużony w stosunku do wahacza Nighthawk. Zmieniono kąt pochylenia główki ramy, rozstaw osi skrócono o 10mm. Klasyczne podwozie w klasyczny sposób oparto o widelec teleskopowy (zapożyczony z modelu CBR600F) i dwa bliźniacze elementy resorująco-tłumiące z tyłu. Te ostatnie zaopatrzono w zbiorniki wyrównawcze i progresywne sprężyny. Wysoka kierownica pozwalała na utrzymywanie przez kierowcę wygodnej, odprężonej pozycji. 
Komfortową prędkością stałą dla tego modelu było 145km/h. Opór powietrza ograniczał prędkość jazdy powyżej 177km/h i motocykl z trudem osiągał podawaną jako maksymalną prędkość 193km/h. 

Widok na CB750 bez elementów karoseryjnych - fot: Leksykon ilustrowany motocykli

 

Do zalet CB750 trzeba zaliczyć również niskie zużycie paliwa, stylistykę i jakość wykonania. Znakomicie działa też układ hamulcowy. Nic dziwnego, skoro przednie układy hamulcowe były identyczne jak w VF750F, CBR600F i CBR1000F, a z tyłu w miejsce bębna zamontowano tarczę hamulcową o średnicy 240mm. Dodać należy, że w stosunku do Nighthawk zmodernizowano także podstawkę centralną i mocowanie stopki bocznej. Szkoda tylko, że podnóżki pasażera umieszczono zbyt wysoko, co zmusza do silnego podkurczania nóg. Klasyczny wygląd nadawał motocyklowi duży chromowany reflektor. Podobne wrażenie wywoływały lakierowane i chromowane tłumiki stożkowe. Całość budziła zaufanie. Poręczny aluminiowy uchwyt zapewniał bezpieczeństwo pasażerowi, a łatwo ustawiana podstawka umożliwiała wykonywanie niezbędnych czynności obsługowych. 
CB Seven Fifty to jeden z tych motocykli, który nie miewa żadnych typowych dla modelu uszkodzeń. Kłopoty mogą sprawiać jedynie drobiazgi, takie jak np. napinacz  łańcucha z łatwo niszczącymi się śrubami. Przy zakupie używanego egzemplarza warto też zwrócić uwagę na stan tylnych amortyzatorów i układu wydechowego. 

CB Seven Fifty nie był maszyną inspirującą do wyczynu; idealnie trafił w lukę pomiędzy chopperami i modelami klasy Supersport. Nostalgiczny charakter podkreślony niską mocą silnika nie mógł być postrzegany jako wada. Taki był charakter tego modelu i klienci w pełni to zaakceptowali. Niską moc rekompensował równomierny moment obrotowy oraz doskonała charakterystyka silnika. Niskie koszty eksploatacji osiągnięto m.in. dzięki zastosowaniu chłodzonego powietrzem silnika i hydraulicznych popychaczy zaworów. Seven Fifty to udany motocykl dlatego też pozostawał w ofercie ponad 10 lat, i to praktycznie bez żadnych modernizacji. Jedyna zmiana to obręcze kół i silnik malowany na czarno od 1996r. 

Nie można się jednak oszukiwać, że jest to motocykl nowoczesny. W porównaniu z Kawasaki ZR-7S, Yamaha FZS600 Fazer nie błyszczy ani silnik, ani podwozie, ani hamulce, przez co przegrywa on testy porównawcze. Bardzo wiele do myślenia daje poziom emisji spalin dużo gorszy od wyników konkurencji. Mimo to, szczególnie na rynku maszyn używanych, model ten stanowi ciekawą propozycję, a jego nabywcy z pewnością nie będą żałować wyboru. 

 

Literatura: Świat Motocykli 07/1998, 09/2000; Motocykle - ilustrowany leksykon, broszury reklamowe, książka napraw modelu Seven Fifty wyd.Bucheli, książka napraw modelu Nighthawk

 

Dane techniczne:

 
model Seven Fifty RC42 1992 /Nighthawk - jezeli różnią się/
Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, chłodzony powietrzem, chłodnica oleju, 4 zawory na cylinder, rozrząd typu DOHC, hydrauliczne popychacze zaworowe, 4 gaźniki Keihin VE 34mm, śred.xskok 67,0x53,0mm, pojemność skokowa 747ccm, stopień sprężania 9,3:1, moc maksymalna 73KM przy 8500rpm, max. moment obrotowy 62Nm przy 7500rpm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe, rozrusznik elektryczny, alternator 240W, akumulator 12V-14Ah /12V-10Ah/, zapłon elektroniczny tranzystorowy.
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny - koła zębate 1,780, napęd końcowy - łańcuch rolkowy o-ring 112 ogniw 2,667 /110 ogniw - 2,533/, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna, I-3,000:1, II-2,056:1, III-1,545:1, IV-1,240:1, V-1,074:1, 
Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, widelec teleskopowy, średnica kolumn 41mm, skok 130mm /140mm/, wahacz wleczony podparty 2 elementami resorująco-tłumiącymi Showa 110mm, hamulec przedni dwutarczowy 296mm /jednotarczowy/, zacisk pływający dwutłoczkowy, hamulec tylny tarczowy 240mm /bębnowy 160mm/, zacisk pływający jednotłoczkowy, koła odlewane, ogumienie - przód: 120/70-R17 58V /110/80-18 58H/, tył: 150/70-R17 69V /140/70-17 66H/, 
Wymiary i masy: długość 2220mm /2185mm/, szerokość 780mm /800mm/, wysokość 1100mm /1135mm/, wysokość siedzenia 780mm, prześwit 130mm /140mm/, rozstaw osi 1495mm /1505mm/, kąt pochylenia główki ramy 64,0o /61,0o/, wyprzedzenie 91mm /117mm/,  masa sucha 215kg /210kg/, masa pojazdu gotowego do jazdy 235kg /226kg/, nośność 190kg, zbiornik paliwa 20,0l /18,0l/, rezerwa 3,0l  
Osiągi: prędkość maksymalna 193km/h, przyspieszenie 0-100km/h 4,5sek, średnie zużycie paliwa 5,8l/100km
Dane eksploatacyjne: ciśnienie w ogumieniu - przód 250kPa /225kPa/, tył 250kPa /225kPa/, poziom pływaka - 18,5mm, olej silnikowy - SAE10W40 SF 3,0l /2,9l/ (z filtrem), olej zawieszenia przedniego 482ml /472ml/, świece zapłonowe- NGK DPR8-EA-9, przerwa 0,8-0,9mm, wolne obroty - 1100-1300rpm, kolejność zapłonów 1-2-4-3, baźnik bazowy nr2  
 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 08 czerwca 2006

Powrót do strony głównej