PC800 PC-800 Pacific Coast PC800 PC-800 PC800 PC-800 PC800 PC-800 PC800 PC-800 PC800 PC-800 PC800 PC-800 PC800 PC-800 PC800 PC-800
1989-1999 Historia firmy

Honda

PC 800

 

Pacific Coast

model z 1991r;
Model PC800 Pacific Coast (ang.Wybrzeże Pacyfiku) Honda wprowadziła z myślą o rynku amerykańskim w roku 1989. Ze względu na niespotykaną w innych motocyklach konstrukcję, nie uzyskał on wieku zwolenników. Bardziej przypominała ona skuter niż motocykl. Całkowicie obudowany, z integralnymi kuframi oraz lusterkami wkomponowanymi w osłonę przednią, wysoką szybą oraz bocznymi osłonami zabezpieczającymi nie wzbudził zachwytu wśród ludzi, którzy od motocykla oczekują prezencji w stylu H-D. Sprzedaż na rynku USA rozwijała się słabo - nowe motocykle nie opuszczały magazynów, co dla osób zdecydowanych na ich kupno było bardzo na rękę. Ceny takich nowych maszyn obniżano nawet do 4000$ (w chwili wprowadzenia do produkcji 7700$).

Motocykl miał wypełnić niszę rynkową i chyba udało mu się to. Jak do tej pory nikt nie odważył się na produkcję podobnego modelu. Stał się on ogniwem pośrednim pomiędzy skuterem Helix, a wprowadzonym kilka lat później ST1100 Pan European. Jak dziś wiadomo Helix był również przez wiele lat jedynym przedstawicielem dużego, turystycznego skutera. Obecnie wszyscy liczący się producenci wytwarzają podobne modele. Możliwe, że tak samo będzie z PC800.

Aby upodobnić PC800 do motocykli w późniejszym okresie (od 1996r) produkowano go ze zmienionym płytkim przednim błotnikiem. Wcześniejszy zasłaniał niemal całkowicie koło wraz z tarczami hamulcowymi i zaciskami. Uniemożliwiało to założenie Disk-Lock'a i bardzo upodabniało motocykl do skutera.

model po modernizacji z płytkim błotnikiem przednim
Tak wygląda PC bez plastikowych osłon PC z przyczepą wygląda niczym Gold Wing
To co najbardziej cieszy użytkownika PC800 to jego łatwość obsługi, komfort podróżowania oraz poręczność. Całkowicie obudowany chroni kierowcę i pasażera przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi (deszcz, wiatr). Zastosowanie wału Kardana w układzie przeniesienia napędu, hydraulicznego sprzęgła, hydraulicznie regulowanych zaworów oraz automatycznego napinacza łańcuców rozrządu czynią serwisowanie motocykla tak prostą czynnością jak umycie go.

Silnik V2 o 45o kącie rozchylenia cylindrów i podwójnym wykorbieniu w zasadniczej konstrukcji podobny jest do silnika Hondy VT1100 . Trzy zawory na cylinder, dwa stałociśnieniowe gaźniki, elektroniczny, cyfrowy zapłon, chłodzenie cieczą - to główne cechy konstrukcyjne.

2 pojemne kufry zintegrowane z bryłą motocykla mieszczą bez trudu ekwiputnek 2 osób przejrzysta, funkcjonalna tablica rozdzielcza z miejscem na dodatkowe 2 głośniki
Od samego początku Pacific Coast miał być alternatywą dla samochodu w podmiejskich przejażdżkach. System integralnych kufrów był tego niewątpliwym walorem. Wystarczyło pociągnąć za dźwignię i cała tylna klapa wraz z siedzeniem pasażera unosiła się do góry ukazując dwa pojemniki, do których można było wsadzić dwie duże torby z zakupami. W trakcie dokonywania zakupów, kierowca i pasażer nie musieli dźwigać kasków i ubrać ochronnych, lecz mogli wsadzić to wszystko właśnie do szczelnych kufrów. Można do docenić szczególnie jeżeli do tej pory korzystało się z innego modelu motocykla nie wyposażonego w takie urządzenie. Widok z góry na PC800 po modernizacji - fot. broszury reklamowe

Zawieszenie jest dość twarde, ale wystarczająco miękkie do wygodnej jazdy. Z przodu zastosowano typowe teleskopy o średnicy rur 41mm bez wspomagania pneumatycznego (a więc bez możliwości regulacji) z układem antynurkującym TRAC. Z tyłu pracują 2 konwencjonalne amortyzatory z 4-stopniową możliwością regulacji napięcia wstępnego sprężyn. I tu również pojawiło się kolejne udogodnienie. Regulacji tej dokonuje się tylko przy jednym amortyzatorze - nie trzeba pamiętać np. o jednakowym przestawieniu obu. Z przodu zastosowano 2 tarcze z dwutłoczkowymi zaciskami, a z tyłu bęben. Jeżeli chodzi o hamulce - na przednie nie można narzekać. Gorzej wygląda sprawa z hamulcem tylnym szczególnie, że motocykl nie należy do lekkich.

PC800 był oferowany również na rynku europejskim (m.in. w Niemczech - cena w 1995r 13990DM, w 1998r 15999DM).

model 1996 z płytkim błotnikiem przednim
widok z tyłu na model wyposażony w dłuższą szybę przednią, oparcie pasażera i zmienione siodło widok z przodu na model wyposażony w dłuższą szybę przednią, oparcie pasażera i zmienione siodło pokrywa bagażnika tylnego unosi się do góry i jest otwierana zamkiem ukrytym obok wlewu paliwa

PC przygotowany do turystyki - nie każdemu odpowiada muskularny GoldWing

Identyfikacja modelu

Identyfikacja Hondy PC800 - fot. ksiazka napraw

 

Model PC800 przed i po modernizacji - fot. b/d

 

PC800 Pacifc Coast kontra XRV750 Africa Twin
PC800 Pacific Coast kontra NTV650 Deauville

Orientacyjne ceny części do PC800

Test wg Motorrad News

Wyniki badań ze stanowiska Kerker

 

Dane techniczne:

 
model 1989 
Silnik: czterosuwowy, dwucylindrow w układzie V-45o , podwójne wykorbienie, chłodzony cieczą, 2 świece na cylinder, mocowany do ramy poprzez tuleju metalowo-gumowe, śred.xskok 79,5x80,6mm, pojemność 800ccm, moc maksymalna 55KM @6500rpm, moment obrotowy 64Nm @5300rpm, zapłon elektroniczy cyfrowy, rozrząd SOHC, 3 zawory na cylinder, hydrauliczna regulacja luzów zaworowych, automatyczny napinacz łańcucha rozrządu, stopień sprężania 9,0:1, dwa gaźniki podciśnieniowe Keihin 36mm, akumulator 12V-10Ah, alternator 340W, prędkość tłoka 20,1m @7500rpm, masa silnika 80kg, 
Przeniesienie napędu: przełożenie pierwotne koła zębate 1,810, przekładnia kątowa 0,882, przełożenie końcowe wał Kardana 3,400, sprzęgło hydrauliczne, wielopłytkowe, mokre, skrzynia biegów mechaniczna pięciobiegowa I-2,600, II-1,700, III-1,250, IV-0,964, V-0,800,
Podwozie: rama stalowa, zawieszenie przednie teleskopowe 41mm, skok 145mm, zawieszenie tylne wahacz wleczony podparty dwoma elementami resorująco-amortyzującymi, skok 130mm, hamulec przedni 2 tarcze 280mm, zaciski dwutłoczkowe, hamulec tylny bębnowy 180mm, obręcze: przód MT 3,00x17, tył MT 3,50x15, ogumienie : 120/80-17 61H, 140/80-15 M/C 67H,
Wymiary i masy: długość 2290mm, wysokość 1370mm, szerokość 820mm, rozstaw osi 1555mm, pochylenie główki ramy 28o wysokość siedzenie 765mm, wyprzedzenie 101mm, prześwit 140mm, masa sucha 262kg, masa pojazdu gotowego do drogi 280kg, nośność 167kg, rozkład obciążenia przód/tył: 46/54%, zbiornik paliwa 16dm3,
Osiągi: prędkość maksymalna 185km/h, przyspieszenie 0-100km/h 5,6sek, zużycie paliwa 4,5-6l/100km
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE10W40 API SF  3200ml (z filtrem), ciśnienie sprężania: 1,280-1,320kPa przy 400rpm, płyn chłodzący: 2500ml, olej zawieszenia przedniego ATF 375ccm, świece zapłonowe DPR7EA-9, ciśnienie w ogumieniu - przód: 225kPa, tył: 225kPa, olej przekładni końcowej 150ml (przy wymianie), wkręt dawki pilotującej wykręcony o 1 1/8 obr., poziom paliwa 7,5mm, wolne obroty 1100-1300rpm,
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 24 marca 2007

Powrót do strony głównej