NX650 NX-650 DOMINATOR NX650 NX-650 DOMINATOR NX650 NX-650 DOMINATO NX650 NX-650 DOMINATOR NX650 NX-650 DOMINATOR 

1988- Historia firmy

Honda

NX 650 

 

DOMINATOR 

 NX650 Dominator 1988r - fot. broszury reklamowe

 

Gdy Honda zaprezentowała swojego największego jednocylindrowca NX650, zaopatrzonego w dodatkowe oznaczenie Dominator na zbiorniku, wielu uznało to jedynie za chwyt reklamowy. Maszyna sprostała jednak swojemu przydomkowi. Od kilkunastu lat gra dominującą rolę na rynku motocykli soft-enduro. Jakość jednocylindrowca zasadza się na harmonijności jego cech. Pod tym względem  Dominator wyprzedza wszystkich swoich konkurentów. Elastyczny silnik, o dużym momencie obrotowym, w połączeniu z niezwykle łatwym w prowadzeniu podwoziem powodują, że świetnie sobie radzi zarówno na szosie, jak i w średnio trudnym terenie. Skuteczny układ hamulcowy i dobrze zestrojone elementy zawieszenia wzmacniają wrażenie solidności. 

 

Dominator 1988r - fot. katalog motocyklowy

 

Prezentacja Hondy NX650R Dominator odbyła się pod koniec 1987r. Koncern z Tokio przygotował na sezon 1988 motocykl o zupełnie nowym wyglądzie, z nową ramą i nową nazwą. nowe było też hasło marketingowe towarzyszące wprowadzeniu jednośladu na rynek: "Miejskie enduro drugiej generacji". Szef projektu Takeo Fukui wyznawał przede wszystkim zasadę uniwersalności nowej konstrukcji. Powstała mieszanka niemal wyczynowego enduro z motocyklem szosowym codziennego użytku. Dominator był niewątpliwie następcą modelu XL600, chociaż niewiele przejął od poprzednika. W spadku otrzymał jedynie silnik, chociaż i on został poważnie zmodernizowany. Został przede wszystkim rozwiercony, co zaowocowało zwiększeniem pojemności skokowej. Cztery zawory rozstawione oczywiście tradycyjnie dla Hondy, czyli w sposób radialny, według patentu RFVC. Standardem dla jednocylindrowca Hondy był również elektryczny rozrusznik, uzupełniony rozrusznikiem nożnym z dekompresorem.  Za tworzenie mieszanki w układzie dolotowym odpowiedzialny był pojedynczy gaźnik za to układ wydechowy wyposażono w dwie rury wydechowe. 

 

Rama NX650 - fot: Świat Motocykli

Dominator z 1990r - fot. broszury reklamowe

 

W długim okresie produkcji Honda doskonaliła model, w sposób nie zwracający uwagi ale sensowny. tak np. niemiecka wersja w 1990r przejęła system dopalania spalin oraz zastąpiono tylny hamulec bębnowy tarczowym z zaciskiem jednotłoczkowym. Niestety zrezygnowano przy tej okazji ze śruby regulacyjnej tylnego elementu resorującego. W 1991r dostosowano się do zaostrzonych przepisów odnośnie emisji spalin, modyfikując układ wydechowy i zmieniając zestaw dysz w gaźniku. Efekt: od tej pory silnik osiągał moc 44KM, zamiast dotychczasowych 45KM. 

 

model 1992 - fot: Świat Motocykli

Rok 1992 przyniósł zmiany bardziej rzucające się w oczy: większy zbiornik - 17 litrów zamiast dotychczasowych 13 litrów - wymagał większej obudowy ze zintegrowanymi kierunkowskazami oraz inaczej ukształtowanej kanapy. Oprócz tego zmodyfikowano centralny element resorujący. W zamian za to zlikwidowano nożny rozrusznik. Od 1996r Dominator jest produkowany we włoskich zakładach Hondy w Abruzzach. Nowy układ wydechowy, wykonany ze stali nierdzewnej połączono znowu z wąską obudową z oddzielnymi kierunkowskazami. 

; fot Katalog motocyklowy

model 1996 produkowany w Hiszpanii, fot: Świat Motocykli

Uniwersalność tego motocykla - należy podkreślić, że oprócz pokonywania trudnego terenu wszystko inne robi ponadprzeciętnie dobrze - prowokuje wielu kierowców w czasie wyjazdów urlopowych do korzystania z autostrad. Mimo, że nie jest to domeną jednocylindrowców, silnik bez problemów wytrzymuje i taką gonitwę. Niektórzy, szczególnie spieszący się kierowcy żalą się jednak, że najwyższy bieg ma nieco za krótkie przełożenie. Przebiegi do 60000km bez wymiany tłoka sa na porządku dziennym. Również stosunkowo skomplikowana głowica cylindra - wałek rozrządu steruje przy pomocy wymyślnego systemu dźwigienek dwuramiennych i wleczonych czterema promieniowo rozmieszczonymi zaworami - dobrze wywiązuje się ze swojego zadania i przekonuje dużą trwałością. Humor kierowcy psują jedynie krótkie, wynoszące zaledwie 3000km, okresy wymiany oleju (przegląd co 6000km). Jeśli idzie o smarowanie, trzeba skrupulatnie zwracać uwagę na poziom oleju, łatwo bowiem o uszkodzenie głowicy i tłoka. Kierowcy jeżdżący w terenie krytykują szybko zatykający się filtr powietrza. Przyczyną jest zasysanie powietrza do skrzynki filtra, pozbawionej osłony, wskutek czego pył poderwany przez tylne koło dostaje się prawie bez przeszkód do filtra. Zastrzeżenia budzi również bardzo wąska z przodu i miękka kanapa, dająca się we znaki już po 200km. 

Honda NX650 to motocykl o wysokim prestiżu cieszący się znakomitą opinią. 

model 1994; fot: Katalog Motocykle Świata NX650 - fot: leksykon ilustrowany

Pierwsze testy porównawcze odbyły się już wiosną 1988r. Motocykl przegrał z Suzuki DR Big 750 i Kawasaki KLR650, zwyciężył z Yamahą XT600. Kolejny test przeprowadzono na początku 1992r. Wykazał on, że poprawki wprowadzone do motocykla przyniosły oczekiwany rezultat. NX zdecydowanie zwyciężył, zostawiając w pobitym polu Aprilię Pegaso 650, Yamahę XTZ660 i Suzuki DR650RSE

 

model 2002; fot: materialy reklamowe producenta

Dominator z ostatnich lat produkcji  - fot. broszury reklamowe

 

Literatura: książka napraw i obsługi Honda NX650 Dominator, MOTOCYKL  11/1998, Świat Motocykli 06/2003, broszury reklamowe 

Dane techniczne:

 
model 1988-89 
Silnik: jednocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony powietrzem, 4 zawory na cylinder rozmieszczone promieniście napędzane dźwigienkami dwuramiennymi i wleczonymi, rozrząd typu OHC, 1 gaźnik podciśnieniowy  Keihin 40mm, śred.xskok 100x82mm, pojemność skokowa 644ccm, stopień sprężania 8,3:1, 1 wałek wyrównoważający, wał korbowy na łożyskach tocznych, moc maksymalna 45KM przy 6000rpm, max. moment obrotowy 56Nm przy 5000rpm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe, rozrusznik elektryczny, alternator 180W, akumulator 12V-8Ah, zapłon elektroniczny CDI.
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny - koła zębate, napęd końcowy - łańcuch rolkowy, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna, przełączana kłowo, .
Podwozie: pojedyncza rama z rur stalowych z dzielonymi podciągami, widelec teleskopowy 41mm, skok 220mm, tylny wahacz na łożyskach igiełkowych, centralny element resorująco-tłumiącymi z regulacją napięcia wstępnego sprężyny połączony z wahaczem układem dźwigniowym, skok 195mm, hamulec przedni jednotarczowy 256mm, zacisk dwutłoczkowy, hamulec tylny bębnowy 130mm, koła szprychowe, ogumienie - przód: 90/90S21, tył: 120/90S17 
Wymiary i masy: długość 2195mm, szerokość 890mm, wysokość 1220mm, wysokość siedzenia 870mm, prześwit 255mm, rozstaw osi 1435mm, kąt pochylenia główki ramy 61,50, wyprzedzenie 117mm, masa sucha 152kg, zbiornik paliwa 13,0 litrów, rezerwa 2,5l
Osiągi: prędkość maksymalna 160km/h, przyspieszenie 0-100km/h 6,7sek, średnie zużycie paliwa 5,8l/100km
Dane eksploatacyjne: ciśnienie w ogumieniu - przód: 150kPa, tył: 200kPa, poziom pływaka - 18,5mm, olej silnikowy SAE10W40- 1,9l, olej zawieszenia przedniego - SAE10 592ml, świece zapłonowe- NGK DRR8EA-9, przerwa na elektrodzie 0,8-0,9mm, wolne obroty - 1200-1400rpm, luzy zaworowe: ssace - 0,10mm, wydechowe 0,12mm, ciśnienie sprężania 125kPa, śruba składu mieszanki wykręcona 3obr.,  
 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 02 grudnia 2006

Powrót do strony głównej