LS650 LS-650 Savage LS650 LS-650 Savage LS650 LS-650 Savage LS650 LS-650 Savage LS650 LS-650 Savage LS650 LS-650 Savage LS650 LS-650 Savage Boulevard S40
1986-2009 Historia firmy

Suzuki

LS 650

 

Savage / Boulevard S40

Model LS650 z 1986r na rynek kanadyjski - fot: broszury reklamowe

Wraz z nadejściem roku 1986 rozpoczęła się nowa era dla wszystkich zwolenników "Easy Rider" w stylu japońskim. Wtedy to pojawiły się pierwsze motocykle powstałe od podstaw z myślą o nich. Mowa o Suzuki VS750 Intruder. Dla początkujących i mniej zasobnych motocyklistów firma Suzuki przedstawiła LS650 Savage (ang. dzikus, barbarzyńca). Według klasycznej definicji chopper powinien być motocyklem złożonym z minimalnej ilości części. LS650 można zaliczyć do tej grupy. Mało cylindrów, niski komfort, prawie żadnych tworzyw sztucznych, brak obrotomierza - jednym słowem spartańska maszyna. Inne kryterium decydujące o zaliczeniu do chopperów to pojemność silnika, a raczej stwierdzenie "pojemności da się zastąpić tylko jeszcze większą pojemnością skokową". Oprócz tego obowiązkowo niewielki kroplowy zbiornik paliwa, dwupoziomowe siedzenie, szeroka kierownica i wysunięte podnóżki, duże wyprzedzenie.

Zrezygnowano z magii widlastej dwójki i zdecydowano się na mniej nęcący  urok singla. Tenże właśnie singiel z olbrzymim kanciastym cylindrem jest dominującym elementem sylwetki LS650. Nie mniej charakterystyczne jest dużej średnicy wtórne koło pasowe. Pasowe, ponieważ do przeniesienia napędu wykorzystano pas zębaty. 

Chłodzony powietrzem silnik ma prostą konstrukcję z wałkiem rozrządu w głowicy poruszającym cztery zawory. Podciśnieniowy gaźnik o średnicy aż 40mm pozwala na głęboki wdech za każdym suwem ssania. Ciekawostką może być to, że oprócz klasycznego już wałka wyrównoważającego umieszczono dodatkowe koło zamachowe wirujące na zewnątrz skrzyni korbowej. Aby ułatwić zadanie rozrusznikowi, silnik wyposażony jest w dekompresator. Znajdujący się pod zbiornikiem paliwa elektromagnes uchyla na chwilę zawór wydechowy poprzez cięgło Bowdena. Należy pamiętać, aby prz każdej regulacji zaworów ustalić odpowiedni luz cięgła (3-5mm). 

Prędkościomierz umieszczono na zbiorniku paliwa - fot. broszury reklamowe

Aż do 1991r skrzynia biegów miała tylko cztery przełożenia, a do dziś produkowana jest z pięcioma stopniami. W pierwszych altach produkcji Savage oferowany był z dwoma rodzajami kierownicy - typu T-bar i "bawole rogi". Dziś spotyka się tylko tę drugą. Przez cały okres produkcji były to jedyne zmiany konstrukcyjne, jeśli nie liczyć tych w kolorystyce i ozdobnym ornamencie. 

LS650 oferowany był z dwoma rodzajami kierownic - fot: broszury reklamowe

Suzuki Savage zaskarbił sobie sympatię użytkowników jako motocykl niedrogi i niesprawiający kłopotów w eksploatacji. To, że jego cena zawsze była niewygórowana, nie pozostaje bez wpływu na cenę motocykli używanych. 

Użytkownicy chwalą sobie styl Savage, jego rasową sylwetkę i basowy pomruk potężnego singla. dodanie gazu jż od samego dołu obrotów daje mocnego kopa maszynie i jej pasażerowi. Nawet z 4-ma biegami motocykl zbiera się nie gorzej od innych typowo sportowych singli o tej pojemności. Praca silnika jest elastyczna, a dzięki wałkowi wyrównoważającemu wibracje, chociaż odczuwalne, nie są dokuczliwe. Przy kupnie motocykla, który wcześniej jeździł w Niemczech, trzeba pamiętać, że sprzedawany był on w dwóch wersjach: o mocy 27KM i 31KM. Silnik pracuje oszczędnie. Średnie spalanie wynosi 4-5 litrów na 100km. Na szczęście, gdyż zbiornik paliwa ma pojemność tylko 11 litrów. 

LS był pierwszym motocyklem japońskim ze wskaźnikami umieszczonymi na zbiorniku paliwa tutaj model z kierownicą typu "bawole rogi" - fot: broszury reklamowe
LS był pierwszym motocyklem japońskim ze wskaźnikami umieszczonymi na zbiorniku paliwa tutaj model z kierownicą typu "T-bar" - fot: broszury reklamowe

Bardzo nisko umieszczone siodło (700mm) i niewielka masa (159kg) sprawiły, ze Savage stał się pupilkiem początkujących motocyklistów i amazonek. Jednak to, co dobre dla niektórych, niekoniecznie musi być dobre dla wszystkich. Dla wyższych osobników (powyżej 180cm) na Savage może zabraknąć miejsca za kierownicą. Tym niemniej spokojnie pracujący singel nie ma wygórowanych wymagań względem użytkownika. Natomiast podwozie i zawieszenie potrzebują wyrozumiałości. Skok obu kół jest niewielki, a przy jeździe we dwoje tylne zawieszenie czasem dobija. Jedynym wyjściem może być najtwardsze ustawienie sprężyn amortyzatorów. Z kolei przednie zawieszenie jest nieco za miękkie. Podwozie nie grzeszy duża sztywnością na skręcanie, co w pełni można odczuć przy szybkim pokonywaniu wiraży. 

Hamulce nie należą do najskuteczniejszych w swojej klasie. Szczególnie w przypadku przedniego należy pamiętać o regularnej kontroli klocków hamulcowych. Ich niewielka powierzchnia sprzyja szybkiemu zużywaniu, a przegapienie tej chwili może kosztować zrujnowaną tarczą hamulcową. 

model '99 z bogatym zestawem dodatków akcesoryjnych - fot: broszury reklamowe
 
Na rynku amerykańskim Savage oferowany jest obecnie jako Boulevard S40 - fot. broszury reklamowe Suzuki Boulevard S40 2006r - fot. broszury reklamowe
 
 

Można narazić się na spore nieprzyjemności, proponując komuś przejażdżkę na tylnym siodle LS650. Rozmiary poduszeczki służącej za siedzenie są symboliczne, a mocowane bezpośrednio do wahacza podnóżki sprawiają, że pasażer zaczyna nerwowo rozglądać się za inną "okazją". Należy także wspomnieć o niefortunnym umieszczeniu stacyjki i o brakach w wykończeniu. Chodzi głównie o niezbyt czyste sprawy na ramie i korozję pojawiającą się w różnych jej zakamarkach. 

Pas zębaty napędzający tylne koło pracuje cicho i w zasadzie jest bezobsługowy. W zasadzie, gdyż co 6000km trzeba skontrolować jego stan i naciąg. Wszelkie pęknięcia, rozwarstwienia i wykruszenia powierzchni zębów kwalifikują pas do wymiany. Na szczęście jest on bardzo trwały - wytrzymuje przebiegi ponad 40000km. Dość często spotykana przypadłość - skrzypienie pasa zębatego - jest w pierwszej kolejności wynikiem nierównoległego ustawienia tylnego koła względem wahacza. Dlatego tylne koło należy ustawiać ściśle wg znaków na napinaczach lub jeszcze lepiej, za pomocą przymiarów liniowych mierzących odległość pomiędzy osiami wahacza i tylnego koła. Gdyby te odgłosy nadal nie chciały zniknąć, sposobem może być posmarowanie pasa wodą z mydłem. 

LS 650 model 2000 z kierownica "bawole rogi" -  fot. materiały reklamowe

model na rynek szwedzki - fot: broszury reklamowe

Pod względem trwałości silnik odpowiada podobnym singlom. Przebieg rzędu 50000km jest wystarczającym argumentem do jego rozebrania i skontrolowania stanu podstawowych elementów. Przy tym przebiegu trzeba liczyć się z wymianą tłoka z pierścieniami, łańcucha rozrządu z napinaczem i ślizgaczem oraz tarcz sprzęgłowych. Należy także zwrócić uwagę na stan krzywek wałka rozrządu i współpracujących z nimi dźwigienek. Na szczęście prosta konstrukcja oparta jest prawie wyłącznie na łożyskach tocznych (jedynie wałek rozrządu łożyskowany jest ślizgowo), co znakomicie ułatwia naprawę i obniża jej koszty. Ponadto tłok oferowany jest w dwóch nadwymiarach. 

Najlepszym sposobem na utrzymanie silnika w dobrej kondycji, jest ścisłe przestrzeganie reżimu nagrzewania zimnego silnika. Aby dostać się do najodleglejszych zakątków głowicy i wałka rozrządu, olej potrzebuje trochę czasu. Dlatego po uruchomieniu silnika, warto jest odczekać chwilę. Podsumowując - motocykl ten jest warty uwagi, szczególnie motocyklistów początkujących.  

LS650 1986 z kierownicą typu T-bar - fot: Młody Technik

Model z kierownicą T-bar na rynek kanadyjski 1986 - fot: broszury reklamowe

Model z poczatku produkcji 1988, widok z prawej strony - fot. serwis Echoskop.onet

bliźniaczy LS400 na rynek japoński posiadał napęd łańcuchem rolkowym; fot: broszury reklamowe
Literatura: Świat Motocykli 08/1998, 05/2009, MOTOCYKL 05/1997, 5/1999, Młody Technik 12/1986,  książka obsługi , fabryczna książka napraw oraz wyd. Clymer, broszury reklamowe,

 

książka napraw j.angielski wyd. Clymer - download  

fabryczna książka napraw j.angielski - download  

fabryczna książka napraw j.angielski - download  

instrukcja obsługi j.angielski - download  

instrukcja obsługi j.angielski - download  

 

katalog części j.angielski - download  

 

Dane techniczne:

 
LS650 1986 (wersja dławiona) 
Silnik: czterosuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem, rozrząd SOHC, 4 zawory na cylinder uruchamiane dwuramiennymi dźwigienkami, pojemność skokowa 652ccm, średnica x skok 94 x 94mm, stopień sprężania 8,5:1, moc 31KM @ 5400rpm (lub 27KM @ 5200rpm), moment obrotowy 48Nm @ 3400rpm (lub 45Nm @ 3000rpm), zasilanie gaźnik Mikuni BS40SS, alternator 230W, akumulator 12V 14Ah, rozruch elektryczny, układ smarowania wysokociśnieniowy z mokrą miską olejową, zapłon tranzystorowy, wał łożyskowany tocznie, dwa wałki wyrównoważające,
Przeniesienie napędu: przełożenie pierwotne kołami zębatymi 1,888 /1,810 (67/37)/, sprzęgło mokre wielotarczowe, skrzynia biegów 4-stopniowa I-2,214; II-1,500; III-1,095; IV-0,875. napęd końcowy pasek zębaty 2,956 (68/23),
Podwozie: rama stalowa pojedyncza zamknięta, rozwidlona pod silnikiem, zawieszenie przednie teleskopy 38mm, skok 140mm, zawieszenie tylne wahacz stalowy podparty 2 elementami resorującymi o 5-cio stopniowej regulacji napięcia sprężyny, skok 80mm, hamulec przedni pojedyncza tarczowa 260mm, zacisk jednotłoczkowy, hamulec tylny bębnowy 160mm, koła szprychowe, przednie 100/90-19, tylne 140/80-15,
Wymiary i masy: długość 2190mm, szerokość 690 lub 775mm (*), ;wysokość 1130 lub 1080 (*), rozstaw osi 1480mm, wysokość siedzenia 700mm, minimalny prześwit 130mm, kąt główki ramy 55o, wyprzedzenie 147mm, masa sucha 159kg, masa gotowego do jazdy 171kg, masa dopuszczalna 355kg, zbiornik paliwa 11,0l, rezerwa 2,5l,
Osiągi: prędkość maksymalna 145km/h (lub 127km/h), przyspieszenie 0-100km: 8,9sek (lub 9,3sek), zużycie paliwa 4-5l/100km,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE10W/40 SE,SF 2,4l, wolne obroty 1000-1200rpm, świece zapłonowe NGK DPR8EA-9, przerwa na elektrodzie 0,8-0,9mm, olej w teleskopach SAE15 441 (nr ramy do 103407) 447ml/goleń (nr ramy od 103408), luzy zaworowe: ssące i wydechowe 0,08-0,13mm, ciśnienie w ogumieniu przód 200kPa, tył 225kPa, poziom paliwa 6,5-7,5mm, ciśnienie sprężania 1000-1400kPa, pas napędowy typ Bando 133U-14M 40.0, liczba zębów 133,
(*) zależnie od kierownicy
LS650 1991-
Silnik: czterosuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem, rozrząd SOHC, 4 zawory na cylinder uruchamiane dwuramiennymi dźwigienkami, pojemność skokowa 652ccm, średnica x skok 94 x 94mm, stopień sprężania 8,5:1, moc 31KM @ 5400rpm, moment obrotowy 48Nm @ 3400rpm, zasilanie gaźnik Mikuni BS40SS, alternator 230W, akumulator 12V 14Ah, rozruch elektryczny, układ smarowania wysokociśnieniowy z mokrą miską olejową, zapłon tranzystorowy, wał łożyskowany tocznie, dwa wałki wyrównoważające,
Przeniesienie napędu: przełożenie pierwotne kołami zębatymi 1,888 /1,810 (67/37)/, sprzęgło mokre wielotarczowe, skrzynia biegów 5-stopniowa I-2,333 (35/15); II-1,578 (30/19); III-1,142 (24/21); IV-0,956 (22/23); V-0,884 (23/26), napęd końcowy pasek zębaty 2,956 (68/23),
Podwozie: rama stalowa pojedyncza zamknięta, rozwidlona pod silnikiem, zawieszenie przednie teleskopy 38mm, skok 140mm, zawieszenie tylne wahacz stalowy podparty 2 elementami resorującymi o 5-cio stopniowej regulacji napięcia sprężyny, skok 80mm, hamulec przedni pojedyncza tarczowa 260mm, zacisk jednotłoczkowy, hamulec tylny bębnowy 160mm, koła szprychowe, przednie 100/90-19, tylne 140/80-15,
Wymiary i masy: długość 2190mm, szerokość 690 lub 775mm, ;wysokość 1130 lub 1080, rozstaw osi 1480mm, wysokość siedzenia 700mm, minimalny prześwit 130mm, kąt główki ramy 55o, wyprzedzenie 147mm, masa sucha 159kg, masa gotowego do jazdy 171kg, masa dopuszczalna 355kg, zbiornik paliwa 10,5l, rezerwa 2,5l,
Osiągi: prędkość maksymalna 145km/h, przyspieszenie 0-100km: 8,9sek, zużycie paliwa 4-5l/100km, przyspieszenie na 1/4 mili 16,35sek, osiągnięta prędkość 77,2mph,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE10W/40 SE,SF 2400ml (z filtrem), wolne obroty 1000-1200rpm, świece zapłonowe NGK DPR8EA-9, przerwa na elektrodzie 0,8-0,9mm, olej w teleskopach SAE15 poziom 75mm, luzy zaworowe: ssące i wydechowe 0,08-0,13mm, ciśnienie w ogumieniu przód 200kPa, tył 225kPa, poziom paliwa 6,5-7,5mm, poziom pływaka 26,95-28,95mm, ciśnienie sprężania 1000-1400kPa, śruba mieszanki wykręcona o 2,5 obr., pas napędowy typ Bando 133U-14M 40.0, liczba zębów 133,

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 02 maja 2011

Powrót do strony głównej