GTR1000 GTR-1000 ZG-1000 ZG1000 1000GTR Concours GTR1000 GTR-1000 ZG-1000 ZG1000 1000GTR Concours GTR1000 GTR-1000 ZG-1000
1986-2004 Historia firmy

Kawasaki

GTR 1000

 

ZR 1000 Concours

 
Model z roku 1987- fot. broszury reklamowe

 

To niewiarygodne jak prosty jest przepis na dobry turystyczny motocykl. Wystarczy trwały, niezawodny i mocny silnik, stabilne i zwrotne podwozie, odpowiednio obszerna obudowa. To w zasadzie wszystko.

GTR1000 model z ostatnich lat produkcji  - fot. echosonda.onet

 

Według takiej recepty zbudowano Kawasaki GTR1000 (na rynku amerykańskim motocykl nosił oznaczenie ZG1000 Concours). Chociaż nigdy nie osiągnął on szokującego poziomu sprzedaży, cieszy się sporym powodzeniem i długotrwałą produkcją. Na początku swej rynkowej drogi miał konkurować osiągami i wyposażeniem z BMW K100RT.

 

wymiary modelu 1986 - fot. Cycle World

model 1986 - fot. Cycle World

 

Długa historia GTR1000 zaczęła się wraz z prezentacją i początkiem sprzedaży tego modelu w 1986r. Ważący ponad 300kg motocykl był zupełnie nowym pojazdem wykorzystującym jednak podzespoły znane już z jednośladów Kawasaki. Źródłem napędu był na przykład dobrze znany silnik sportowego GPZ1000RX, zmodyfikowany na potrzeby typowo turystycznej maszyny (maksymalny moment obrotowy niżej o 2000rpm). Zastosowano przede wszystkim gaźniki o mniejszej średnicy przelotu (32mm zamiast 36mm). Zmieniono również wałki rozrządu. W ten sposób moc maksymalną zredukowano ze 125 do 108KM. Powstała jakby turystyczna wersja modelu GPZ900R. To podobieństwo tkwiło między innymi w silniku i układzie nośnym opartym o ramę grzbietową. Motocykl wyposażono oczywiście w niezbędne atrybuty: obszerną obudowę, seryjnie montowane kufry bagażowe, duży zbiornik i wał Kardana w układzie przeniesienia napędu. Do tego mógł pochwalić się wygodną kanapą, stabilnym podwoziem, dobrymi hamulcami (39,8m ze 100km/h) i funkcjonalnością (schowki, uchwyty do bagażu). Właściwie miał wszystko, czego potrzebuje typowo turystyczny dwukołowiec. I to wystarczyło przez kilkanaście lat nabywcom odpornym na nowinki techniczne i poszukującym pojazdu prostego a przy tym wygodnego i funkcjonalnego.

 

wzkazniki model 1986 - fot. Cycle World

wskazniki model 1994 - fot. Motorcyclist

Model z roku 1988- fot. broszury reklamowe

 

Już w 1987r GTR1000 otrzymał wyższą kierownicę, niższa szybę owiewki, większy akumulator (18 zamiast 14Ah), masywniejszy napinacz łańcucha rozrządu i zmodernizowany układ kanałów olejowych w głowicy. Zmieniono również układ wlotów powietrza w obudowie. Właściciele wersji sprzed modernizacji chętnie sięgali po nowe, wyższe kierownice mimo wysokiej ceny tego elementu. Nic dziwnego, pozycja na motocyklu była bardziej odprężona, a więc i wygodniejsza. Dziwi jednak fakt obniżenia szyby, która nie chroniła tak dobrze przed naporem wiatru czy opadami, skoro później właściciele nowszych egzemplarzy kupowali wyższe szyby rocznika 1986.

 

W wersji zdławionej moc obniżono do 100KM dzięki zastosowaniu dłuższych przepustnic w gaźnikach. Od 1990r na wielu rynkach europejskich moc silnika spadła o 8KM. Nieznacznie zmniejszył się również moment obrotowy. Wymuszone zostało to przez bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące redukcji emisji spalin i hałasu. Pozytywnym aspektem tych zmian było zmniejszenie średniego zużycia paliwa z 8,5 do 7,9l/100km.
Kolejnych modernizacji dokonano w 1994r. Poprawiono charakterystykę widelca teleskopowego, wprowadzono wygodniejszą kanapę, wzbogacono nieco zestaw wskaźników (podobny do ZX-10), zmodyfikowano osłonę i błotnik przedni, zmieniono obręcze kół (5-cio szprychowe) oraz wprowadzono szerszą oponę przednią (120/70-18, obręcz 3,00x18), powiększono średnicę tarcz hamulcowych (300mm), zmieniono zaciski hamulcowe (przód) na dwutłoczkowe.

W 1996r. zmieniono zestrojenie gaźników i modułu zapłonowego. Silnik zyskał 6KM i spokojniejszą pracę.

tyl modelu z 1986r - fot. Cycle World
Model z roku 1992- fot. broszury reklamowe
Warto zauważyć, że przez cały okres produkcji GTR (na rynku amerykańskim jako ZG1000 produkowany do 2004r) nie doczekał się żadnych istotnych zmian. To prawdziwy motocyklowy „dinozaur”. Konkurencja w tym czasie wprowadzała do swoich motocykli układy ABS, regulowane szyby, katalizatory itp. Nic z tych rzeczy nie znajdziemy w GTR1000. Dzięki temu model ten pozostał tanim motocyklem i dobrą alternatywą dla drogich rywali z tej klasy.

Kawasaki GTR1000 to motocykl prawidłowo skonstruowany. Jego przeciętność często była zaletą a nie wadą. Ale dawało to o sobie znać także w negatywny sposób w testach porównawczych. Już na samym początku swej kariery przegrał z Yamahą FJ1200, Hondą VF1000F2, BWM K100RS, pokonując jedynie Suzuki GSX1100F. Co prawda przewyższał konkurentów komfortem jazdy, ale prezentował gorsze osiągi i nie najlepsza kulturę pracy silnika.

 

kolo przednie modelu 1986 - fot. Cycle Worldkolo modelu 1994 - fot. Motocyclist

model 1997 - fot. broszury reklamowe

Nie lepiej było w 1990r, gdy obok niego postawiono BMW K100LT, Hondę ST1100 (Motocyclist 10/1990). I znowu wysoki komfort jazdy nie był w stanie nadrobić punktów utraconych w ocenie silnika. Słabsze osiągi, niska kultura pracy silnika, a do tego jeszcze niższy poziom wykończenia i drogie części zamienne – oto przyczyny porażki. Mimo to sporej grupie motocyklistów nie przeszkadzało to w wyborze tego motocykla skoro przez tak długi okres pozostał on w programie produkcyjnym. W kolejnym teście (Motocyclist 10/1994) GTR1000 stanął do boju z BMW K1100RS, Honda ST1100 ABS i Yamahą GTS1000. Tym razem zajął ostatnie miejsce.

Pod względem niezawodności i trwałości GTR1000 prezentuje się bardzo dobrze. Zarówno codzienna eksploatacja jak i mordercze testy długodystansowe dowiodły, że nie ma on typowych wad i należy do motocykli wytrzymałych. To bardzo cenne w motocyklu, który wykorzystywany jest przede wszystkim na długich dystansach. Ciekawy test przeprowadziła grupa policjantów w Niemczech. W ciągu 90 dni przejechali oni 100.000km bez żadnej awarii. Motocykl nie wymagał żadnego remontu i nadal nadawał się do eksploatacji.

Praktyka wykazuje, że niekiedy zdarzają się przypadki wybitych gniazd zaworowych po przebiegu 45-50.000km. Występują również awarie napinacza łańcucha rozrządu nawet w modelach ze zmodernizowanym napinaczem. Zalecane jest skontrolowanie stanu łożysk układu kierowniczego oraz praca sprzęgła. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na elementy karoseryjne. W obudowie zdarzają się pęknięcia i obluzowania w miejscach mocowania. Stosunkowo często zdarzają się wycieki z widelca teleskopowego oraz z uszczelniacza wyprowadzenia wału.

Tabela umożliwiająca identyfikację modelu - fot. książka napraw Kawasaki ZG1000

model z roku 1999 - fot. broszury reklamowe

 

Kawasaki GTR1000 to ciekawa propozycja dla miłośników motocyklowej turystyki. Zwłaszcza starsze egzemplarze stosunkowo tanie, a prezentujące się całkiem nieźle. Nawet najstarsze egzemplarze warte są zainteresowania.

 

Literatura: Świat Motocykli 02/2001, książka napraw, instrukcja obsługi, broszury reklamowe, 

 

fabryczna książka napraw j.angielski - download  

 

instrukcja obsługi j.angielski, rosyjski, niemiecki - download  

 

rysunki złożeniowe - download  

 

Dane techniczne::

 
ZG1000 1987 USA
Silnik: czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder, pojemność 997ccm, śred. x skok 74,0 x 58,0mm, stopień sprężania 10,2:1, kolejność zapłonów 1-2-4-3, moc maksymalna 108KM przy 9500rpm, moment maksymalna 98Nm przy 6500rpm, 4 gaźniki Keihin CVK 32mm, smarowanie z mokrą miska olejową, rozrusznik elektryczny, akumulator 12V-18Ah, alternator 400W napędzany łańcuchem, zapłon bezstykowy, elektroniczny, wał korbowy łożyskowany ślizgowo, układ wydechowy 4w2, 
Przeniesienie napędu: pierwotne koła zębate 1,732, końcowe wał Kardana 2,708, sprzęgło wielotarczowe mokre, hydrauliczne, skrzynia biegów 6-stopniowa, I-3,071, II-2,055, III-1,590, IV-1,333, V-1,153, VI-0,965 
Podwozie: rama stalowych, zawieszenie przednie teleskopowe 41mm, hamulec przedni 2-tarczowy 267mm, zacisk jednotłoczkowy, hamulec tylny 1-tarczowy 280mm, zacisk jednotłoczkowy, ogumienie bezdętkowe przód 110/80VR18, tył - 150/80VR16, obręcze z lekkiego stopu 2,15x18, 3,50x16,  
Wymiary i masy: długość 2290mm, szerokość 760mm, wysokość 1415mm, rozstaw osi 1555mm, wysokość siedzenia 815mm, minimalny prześwit 140mm, masa sucha 286kg, masa w stanie gotowym do drogi 307kg, nośność 195kg, pojemność zbiornika 28,5l, wyprzedzenie 123mm, kąt główki ramy 28,50
Osiągi: prędkość maksymalna 200km/h, przyspieszenie 0-100km/h 3,6sek, zużycie paliwa 7,0l/100km, 
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE10W40 SE 3,7l, świece zapłonowe NGK DR8ES, odstęp elektrod 0,6-0,7mm, luz zaworowy -ssanie 0,13-0,18mm, wydech 0,18-0,23mm regulacja śrubami, olej zawieszenia przedniego SAE10 po ml (wymiana), ciśnienie w zawieszeniu przód 0,5kg/cm22, tył 1,5kg/cm2, układ chłodzenia 3,1l, ciśnienie w ogumieniu - przód 2,5kg/cm2 tył 2,5kg/cm2, wolne obroty 900-1000rpm, ciśnienie sprężania 9,4-13,0kg/cm2, śruba składu mieszanki wykręcona o  2,0obr., poziom pływaka 17mm,  olej przekładni końcowej API GL-5 SAE90 220ml, kolejność zapłonów 1-2-4-3,
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 01 marca 2012

Powrót do strony głównej