GSX1200 GSX-1200 GSX Inazuma GSX1200 GSX-1200 GSX Inazuma GSX1200 GSX-1200 GSX Inazuma GSX1200 GSX-1200 GSX Inazuma GSX1200 GSX

1999-2001

Historia firmy

   

Suzuki

GSX 1200

 

Inazuma

Model GSX1200 z 1999r - fot. broszury reklamowe

 

 
Można zapytać, dlaczego w 1999r pojawił się w ofercie firmy z Hamamatsu taki właśnie jednoślad? Wszak był tam już GSF1200 Bandit, udany "big bike", o tej samej pojemności skokowej i podobnym charakterze. Można sądzić, że Suzuki zdecydowało się zadowolić wszystkich tych, dla których zbyt mało było w nim neoklasycyzmu. Miłośnicy niepowtarzalnych kształtów motocykli z lat 70-tych ubiegłego wieku mogli być tym krokiem naprawdę usatysfakcjonowani. W GSX1200 znaleźli to, czego brakowało Banditowi - pękaty zbiornik paliwa, niemal dotykający dolnymi krawędziami głowicy silnika, małe pokrywy boczne, wtłoczone między rury ramy, dwa elementy resorująco-tłumiące z tyłu, niesamowitą prostotę formy, w której oko za każdym razem wychwytuje tylko kilka zasadniczych detali. I jeszcze jedno - przydomek Inazuma, w wolnym tłumaczeniu "Błyskawica". To górnolotne porównanie do burzowego błysku nawiązywało do specyfiki konstrukcyjnej motocykla, sprzyjającej przyśpieszeniom. Silnik, ten sam co w GSF1200 (wywodzący się ze sportowego GSX-R1100), wyposażono w gaźniki o mniejszej średnicy przelotu (32 zamiast 36mm). Do zmienionych parametrów układu zasilania dostosowano układ wydechowy. W efekcie tych działań podniesiono dość znacznie moment obrotowy z 91 do 98Nm (niektóre pomiary wykazywały ponad 105Nm). Moc pozostała ta sama czyli 98KM (wyniki na hamowni wykazywały zawsze więcej - nawet 110KM). Poprawiła się dynamika jednostki napędowej w zakresie niskich i średnich obrotów, wzrosła jej elastyczność. A ponieważ zwiększono jednocześnie wartość końcowego przełożenia w układzie napędowym, GSX1200 przyspieszał niczym najlepsze, sportowe bolidy. Osiągał 100km/h w zaledwie 2,9 sekundy, a Bandit 1200 miał w tej samej kategorii czas gorszy o 0,6s. W przyspieszeniu od 60 do 140km/h - różnica była nieco mniejsza - 0,2s.

Przeznaczeniem GSX1200 nie była i nie jest z pewnością szybka jazda po szosie. Odkryta sylwetka kierowcy i "krótkie" przełożenia końcowe nie sprzyja także gonitwom po trasach szybkiego ruchu czy autostradach, chociaż w tak zwanej "leżącej" pozycji można osiągnąć ponad 220km/h. Frajda z jazdy mocniej przypisana jest jednak wąskim, krętym drogom i ulicom miejskich aglomeracji. Chodzi o to, by znaleźć jak najwięcej miejsc do wystartowania z niskiego biegu i wykorzystania niesamowitej dynamiki na kolejnych przełożeniach. Ku uciesze prowadzącego. Dynamiczną jazdę ułatwia duża zwrotność i stosunkowo nisko umieszczone siedzisko. Nie bez znaczenia jest także precyzyjna praca mechanizmu zmiany biegów i wzorowa stabilność podwozia. Wielu użytkowników ma jedynie pewne zastrzeżenia do przedniego zawieszenia. Widelec teleskopowy jest zestrojony nieco za miękko, wykazuje tendencję do dobijania na nierównościach. Niektórzy decydują się na wstawienie do widelca sprężyn o progresywnej charakterystyce. Wówczas praca podwozia niemal zbliża się do ideału. W każdej chwili spory temperament maszyny można powstrzymać hamulcami o imponującej średnicy tarcz 310mm, działającymi skutecznie i równomiernie. Stałe zaciski hamulcowe świetnie się sprawdzają. Zarówno kierowca, jak i pasażer mają sporo miejsca na obszernej kapanie, jednak komfort jazdy obniżają zbyt wysoko montowane podnóżki. Nogi muszą być mocno podkurczone, co jest szczególnie uciążliwe dla wysokich osób. Z wad trzeba wymienić jeszcze niską ładowność. Pod tym względem Bandit wypada znacznie korzystniej. Z zalet - centralną podstawkę, ułatwiającą obsługę łańcucha napędowego.

Konstrukcja GSX1200 pozbawiona jest typowych wad, które zmuszałyby do wizyt w warsztacie. Czterocylindrowy, chłodzony powietrzem i olejem zespół napędowy dowiódł swej niezawodności w innych modelach. Co prawda w pierwszych rocznikach GSF1200 pojawiały się kłopoty z niektórymi kołami zębatymi skrzyni biegów, ale w Inazumie zupełnie nie było o nich słychać. Bezawaryjna praca podzespołów to podstawa niskich kosztów eksploatacji. Ale ważne są również wymagania serwisowe, a te nie są wygórowane. Olej trzeba wymieniać często (co 6000km), ale regulację zaworów i synchronizację gaźników wystarczy przeprowadzać co 12000km, a wymianę filtra powietrza co 18000km. Płyny w instalacji hamulcowej i sprzęgłowej trzeba wymieniać co 2 lata. Cały układ wydechowy wykonano ze stali wysokogatunkowej, więc korozja rur wydechowych czy tłumika nie stanowi problemu. Motocykl jest jednak stosunkowo paliwożerny. Zazwyczaj zadowala się 7l/100km, ale oczywiście sporo zależy tutaj od sposobu eksploatacji. Ze stylem jazdy wiąże się też kondycja wielu elementów. Nieskrępowane wykorzystywanie dynamiki silnika prowadzi do szybkiego zużycia tarcz i klocków hamulcowych, tarcz sprzęgła, łańcucha napędowego oraz ogumienia. Te punkty trzeba koniecznie sprawdzić podczas oględzin pojazdu. Dodatkowo należy zdiagnozować stan łożysk główki ramy i wahacza oraz szczelność magistrali olejowej w silniku (możliwość wycieków). Warto sprawdzić dodatkowo stan powłoki lakierniczej na zbiorniku paliwa i obudowie za kanapą. Mocowanie bagażu w tych miejscach, podczas wojaży, prowadzi do zniszczenia lakieru, a nawet do korozji.

Suzuki GSX1200 Inazuma to z pewnością dobra propozycja dla miłośników neoklasycznych konstrukcji. Zwłaszcza dla tych, którzy nostalgiczny charakter i przyspieszenie cenią bardziej niż techniczne nowinki i oszałamiające prędkości. Nie do pogardzenia są tutaj takie cechy jak żywotność zespołu napędowego i jego wyjątkowo spokojna praca, wysoka niezawodność, niesamowita wręcz elastyczność silnika, pewność prowadzenia czy prostata konstrukcyjna, zapewniająca niskie koszty eksploatacji. Choćby dlatego warto poszukać GSX1200, bo z pewnością nie znajdziemy tego modelu w pierwszym, lepszym komisie. Daleko mu do popularności Bandita 1200, chociaż sprzedawany był niemal w tej samej cenie. W oficjalnej, europejskiej ofercie rynkowej firmy Suzuki utrzymywany był zaledwie dwa lata. I chociaż może to przysporzyć problemów, warto zainteresować się właśnie tym motocyklem. Choćby po to, by mieć coś innego i móc cieszyć się oryginalnością.

 

 
Plusy:

mocny, elastyczny i trwały silnik, precyzyjna skrzynia biegów, skuteczne hamulce, stabilne podwozie, duża zwrotność, wygodna kanapa, małe wymagania obsługowe

Minusy:

wysokie zużycie paliwa, kiepska charakterystyka widelca, zbyt wysokie położenie podnóżków, słabe światło mijania, mała ładowność.

 
Literatura: Świat Motocykli 03/2007, MOTOCYKL 04/2000, MOTO 12/1998, MOTORRAD MEI 11/1999, PS 09/1999, Motorrad Reisen 11/1999, Motorrider 12/1999, KikStart 03/2000, broszury reklamowe

 

Dane techniczne:

 
GSX1200 Inazuma
Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy rzędowy, chłodzony powietrzem i olejem, rozrząd typu DOHC, 4 zawory na cylinder, pojemność 1157ccm, śred. x skok 79,0 x 59,0mm, moc maksymalna 98KM przy 8500rpm, moment obrotowy 98Nm przy 4500rpm, stopień sprężania 9,5:1, 4 gaźniki podciśnieniowe Mikuni CVK32 32mm, papierowy wkład filtra powietrza, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z mokrą miską olejową, rozrusznik elektryczny, akumulator 12V-10Ah, alternator 3-fazowy 325W, zapłon elektroniczny tranzystorowy,  bezstykowy, układ wydechowy 4w1
Przeniesienie napędu: silnik-sprzęgło: koła zębate 1,57, napęd końcowy - łańcuch rolkowy o-ring 2,93, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna, I-2,38, II-1,63, III-1,25, IV-1,05, V-0,91,
Podwozie: rama podwójna, zamknięta z rur stalowych, zawieszenie przednie: widelec teleskopowy średnica 43mm, skok 130mm, zawieszenie tylne aluminiowy wahacz podparty 2-ma elementami resorująco-tłumiącym z 5-stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny oraz 4-stopniowa regulacją odbicia, skok 120mm, hamulec przedni podwójny tarczowy 310mm, zacisk stały zterotłoczkowy, hamulec tylny pojedyncza tarcza 240mm, zacisk stały dwutłoczkowy, ogumienie : przód - 120/70-ZR17 58W, tył 170/60-ZR17 72W, koła odlewane 3-szprychowe przód 3,50x17, tył 5,50x17,
Wymiary i masy: długość 2140mm, szerokość 780mm, wysokość 1100mm, wysokość siedzenia 780mm, rozstaw osi 1465mm, kąt pochylenia widelca 64,5o, prześwit 125mm, wyprzedzenie 102mm, masa sucha 211kg, masa pojazdu gotowego do jazdy 232,5kg, masa dopuszczalna 435kg, rozkład obiążeń przód 114kg, tył 119kg, zbiornik paliwa 18,0l, rezerwa 3,7l, benzyna Normal
Osiągi: prędkość maksymalna 224km/h, przyspieszenie 0-100km/h 2,9 sek, średnie zużycie paliwa 6,9l/100km,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE10W40, przy wymianie (z filtrem) 3500ml, olej teleskopowy 10W, 516ml na goleń, luzy zaworowe regulowane śrubkami: ssące 0,10-0,15mm, wydechowe 0,18-0,23mm, świece zapłonowe NGK JR9B, odstęp elektrod 0,6-0,7mm, akumulator YTX12-BS, wkręt składu mieszanki wykręcony o 1 1/2 obr.
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 30 czerwca 2010

Powrót do strony głównej