GSX1100 GSX-1100 GSX1100 GSX-1100 GSX1100 GSX-1100 GSX1100 GSX-1100 GSX1100 GSX-1100 GSX1100 GSX-1100 GSX1100 GSX-1100 GS1100
1980-1986 Historia firmy

Suzuki

GSX 1100

GSX1100 model podstawowy - fot. broszury reklamowe

model ES 1983; fot: broszury reklamowe

Historia flagowych modeli połowy lat osiemdziesiątych koncernu z Hamamatsu sięga 1980r, gdy na rynkach całego świata pojawiły się pierwsze motocykle z szesnastozaworowymi silnikami. W klasie ciężkich jednośladów reprezentowane były one przez model GSX1100, z czterocylindrowym silnikiem z czterema zaworami na cylinder i komorami spalania zbudowanymi w systemie TSCC (Twin Swirl Combustion Chamber). W systemie tym tkwiła po części tajemnica niezwykłej wręcz elastyczności silnika GSX1100, bowiem odpowiednie zawirowanie mieszanki pozwalało osiągać optymalny przebieg procesów spalania, a co za tym idzie, dobrą dynamikę jednostki napędowej w szerokim zakresie obrotów. Duża elastyczność silnika, szczególnie chwalona przez użytkowników zarówno pierwszego GSX1100, jak i kolejnych jego wcieleń, wynikała również ze stosunkowo krótkich czasów rozrządu, oraz bardzo krótkiej fazy współotwarcia zaworów.

GSX1100 '82; fot: Świat Motocykli

Pojawienie się 16-zaworowego GSX1100 w 1980r wywołało spore poruszenie w motocyklowym światku, jednak nie tak wielkie jak GSX1100 Katana rok później. Powodzenie tego modelu wymusiło na kierownictwie Suzuki stylizacyjne nawiązanie w wersji podstawowej do futurystycznego projektu. Dlatego już w 1982r na rynku pojawił się GSX1100E ze zmienionym kształtem bocznych pokryw, nowym zbiornikiem paliwa i okrągłym reflektorem w miejsce prostokątnego. Od strony technicznej nowy model niewiele różnił się od poprzedniego. Skrócono jedynie skoki zawieszeń.

GSX1100E; fot: Świat Motocykli

W 1983r wprowadzono na rynek wersję GSX1100ES, ze sporych rozmiarów obudową mocowaną do ramy. Nie zmodernizowano jednak ani podwozia ani silnika i od strony własności jezdnych oraz dynamiki niewiele się zmieniło. Tylna część motocykla nie zmieniła się, z przodu pojawił się znowu prostokątny reflektor i nowa tablica rozdzielcza.

GSX1100E; fot: Świat Motocykli

W 1984r na rynku pojawiły się gruntownie przebudowane modele GSX1100EF (pełna obudowa) i ES (półowiewka). W 1985r dołączyła do nich nieobudowana wersja E. Najważniejszą zmianą, oprócz zabiegów stylistycznych, było zastosowanie w tylnym zawieszeniu centralnego elementu resorująco-tłumiącego pracującego w układzie full-floater. Zmiany w jednostce napędowej też były znaczne: powiększona pojemność z 1075ccm do 1135ccm, większe zawory i powiększona średnica przelotu gaźników, wyższy stopień sprężania.

GSX1100ES; fot: Świat Motocykli

Suzuki GSX1100 E/ES/EF to jedne z bardziej trwałych motocykli lat osiemdziesiątych. Nie mają praktycznie żadnych typowych wad. Są niezwykle trwałe i niezawodne.

model EF 1985r; fot: broszury reklamowe

model EF 1984r; fot: broszury reklamowe

Suzuki GS1000G z napędem wałem Kardana - fot. broszury reklamoweSuzuki GS1000 z 1978r - protoplasta serii GS/GSX - fot. broszury reklamowe Suzuki GSX1100EF z 1987r - fot. broszury reklamowe

Suzuki GS1100E kontra HondaCBX1000

 

Literatura: książki napraw, książka obsługi, Świat Motocykli 4/1999, 10/1999, broszury reklamowe

 

 

książka napraw j.niemiecki wyd. Bucheli - download

książka napraw j.francuski wyd. ETAI - download  

fabryczna książka napraw j.angielski - download  

fabryczna ksiażka napraw j.angielski - download  

fabryczna ksiażka napraw j.angielski - download  

fabryczna ksiażka napraw j.francuski - download  

instrukcje obsługi j.angielski - download  

 

katalog części, rysunki zlozeniowe j.angielski - download  

 

Dane techniczne:

 
GS1100 /E (1980-1982)
Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy rzędowy, chłodzony powietrzem, rozrząd typu DOHC, 4 zawory na cylinder, pojemność 1075ccm, śred.xskok 72x66mm, moc maksymalna 100KM przy 8700rpm, moment obrotowy 87Nm przy 6500rpm, stopień sprężania 9,5:1, 4 gaźniki podciśnieniowe Mikuni 34mm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z miską olejową, rozrusznik elektryczny, akumulator 12V-14Ah, zapłon elektroniczy PEI, alternator 230W,
Przeniesienie napędu: silnik-sprzęgło: koła zębate 1,175, napęd końcowy - łańcuch rolkowy o-ring 2,800, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna, I-2,500, II-1,777, III-1,380, IV-1,125, V-0,961,
Podwozie: rama podwójna, zamknięta z rur stalowych o przekroju okrągłym, kąt główki ramy 62o, zawieszenie przednie: widelec teleskopowy o śr.rur 37mm, skok 150mm, wspomaganie powietrzne, zawieszenie tylne stalowy wahacz wleczony  podparty dwoma amortyzatorami, regulacja 5-stopniowa, hamulec przedni podwójny tarczowy 280mm, zacisk jednotłoczkowy, hamulec tylny pojedyncza tarcza 280mm, zacisk jednotłoczkowy, ogumienie : przód - 3,50V19 4PR, tył 4,50V17 4PR, koła odlewane (szprychowane dla modelu bez litery E)
Wymiary i masy: długość 2255mm, szerokość 760mm, wysokość siedzenia 806mm, rozstaw osi 1549mm, wysokość 1190mm, wyprzedzenie 103mm, prześwit 152mm, masa sucha 243kg, masa pojazdu gotowego do jazdy 254kg, masa całkowita 467kg, zbiornik paliwa 19,0l, rezerwa b/d,
Osiągi: prędkość maksymalna ponad 200km/h, przyspieszenie 0-100km/h b/d, średnie zużycie paliwa średnio 42mpg, promień skrętu 2,8m, kąt skrętu (lewo-prawo 400
Dane eksploatacyjne: ciśnienie w ogumieniu : przód - 175kPa, tył - 200kPa, olej w zawieszeniu: SAE10W20 238ml (252ml na niektórych rynkach), ciśnienie w zawieszeniu 7-11psi, olej silnikowy : SAE10W40 SD, wymiana (z filtrem) 3600ml , poziom paliwa: 22,4mm, poziom pływaka 5,0mm, kolejność zapłonu: 1-2-4-3, świece zapłonowe : NGK DR8ES-L, akumulator 12V 14Ah SYB14L-A2, wolne obroty: 950-1150rpm, luz zaworowy: ssące i wydechowe 0,08-0,13mm, śruba składu mieszanki wykręcona o 3,5 obr., łańcuch napędowy DAIDO D.I.D. 630YL lub RK630GSV, 96 ogniw, ciśnienie sprężania 128-171psi, min. 99,5psi,
 
GSX1100EF 
Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy rzędowy, chłodzony powietrzem, rozrząd typu DOHC, 4 zawory na cylinder, pojemność 1135ccm, śred.xskok 74x66mm, moc maksymalna 100KM przy 8100rpm, moment obrotowy 96Nm przy 6500rpm, stopień sprężania 9,7:1, 4 gaźniki podciśnieniowe Mikuni 36mm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z miską olejową, rozrusznik elektryczny, akumulator 12V-14Ah, zapłon elektroniczy PEI, alternator 300W
Przeniesienie napędu: silnik-sprzęgło: koła zębate, napęd końcowy - łańcuch rolkowy o-ring, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna
Podwozie: rama podwójna, zamknięta z rur stalowych o przekroju okrągłym, zawieszenie przednie: widelec teleskopowy o śr.rur 37mm, skok 150mm, zawieszenie tylne stalowy wahacz wleczony o przekroju czworokątnym, podparty centralnym amortyzatorem poprzez układ full-floater, hamulec przedni podwójny tarczowy 280mm, hamulec tylny pojedyncza tarcza 280mm, ogumienie : przód - 110/90ZR16, tył - 130/90ZR17,
Wymiary i masy: długość 2250mm, szerokość 730mm, wysokość siedzenia 785mm, rozstaw osi 1550mm, wysokość 1280mm, prześwit 155mm, masa pojazdu gotowego do jazdy 243kg - 258kg (zależnie od modelu), ładowność 195kg, zbiornik paliwa 20,0l, 
Osiągi: prędkość maksymalna 219km/h - 223km/h (zależnie od modelu), przyspieszenie 0-100km/h 3,1sek - 3,7sek, średnie zużycie paliwa 6,3l/100km
Dane eksploatacyjne: ciśnienie w ogumieniu : przód - 200kPa, tył - 250kPa, olej w zawieszeniu: SAE10W20 302ml, olej silnikowy : SAE10W40 SD, wymiana z filtrem 3600ml, poziom paliwa: 22,4mm, ciśnienie sprężania: 9-12kg/cm2, kolejność zapłonu: 1-2-4-3, świece zapłonowe : NGK DR8ES-L, akumulator SYB14L-A2, wolne obroty: 1050rpm, luz zaworowy: ssące i wydechowe 0,08-0,13mm,
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 09 maja 2011

Powrót do strony głównej