GSX-R 750W GSX-R750W GSXR750 W GSX-R 750W GSX-R750W GSXR750 W GSX-R 750W GSX-R750W GSXR750 W GSX-R 750W 
1992-1995 Historia firmy

Suzuki

GSX-R 750 W

GSX-R750W model 1994 - fot: Encyklopedia motocykli

Kiedy w 1984 roku na rynku pojawił się Suzuki GSX-R750, miłośnicy supersportowych motocykli wpadli w euforię. Zamiast delektować się jednak możliwościami niezwykle lekkiej maszyny, zachłysnęli się wadami podwozia. Podczas wystawy IFMA 1984 model GSX-R750 był prawdziwą gwiazdą. Miał przecież oryginalnie żebrowane cylindry, które przypominały starą włoską szkołę spod znaku   Gilera i MV Agusta, a także lekką aluminiową ramę, po raz pierwszy wprowadzoną do produkcji seryjnej. Masa własna ledwie przekraczała 200kg (dokładnie 204kg). Przy 100KM dawało to zbliżony do jednośladów wyczynowych stosunek masy do mocy w przygotowanym do normalnego ruchu pojeździe. Po raz pierwszy GSX-R750 można było obejrzeć w akcji podczas słynnego wyścigu TT na wyspie Man. Kierowcy startujący na nowych Suzuki dokonywali cudów zręczności, by utrzymać się na drodze. Zasadnicze wady podwozia dały o sobie znać w czasie pierwszego testu porównawczego. Motocykl wpadał w drgania nie tylko przy ostrej sportowej jeździe, co potwierdzały doniesienia czytelników. Sygnalizowali również kłopoty z gaźnikami. Reakcja firmy była szybka. 

Już w 1986r wahacz wydłużono o 30mm, zamontowano nowe radialne opony Bridgestone i zmieniono nieco kształt obudowy. Własności jezdne wyraźnie się poprawiły, bez zmian pozostawiono jednak gaźniki (nadal o płaskich przepustnicach). 

Model 1987 był prawie identyczny. Otrzymał jedynie 21-litrowy zbiornik paliwa (identyczny jak GSX-R1100) i wzmocnioną oś przedniego koła. 

Na sezon 1988 przedstawiono GSX-R z nowym podwoziem i silnikiem o krótszym stoku tłoków. Pojawiły się gaźniki podciśnieniowe (36mm w miejsce 29mm), a średnicę kół zmniejszono do 17". Wprowadzono nowe, szersze ogumienie (120 i 160 zamiast 110 i 140). Pojawił się nowy układ wydechowy 4w2, a średnice tarcz hamulcowych (przód) zwiększono z 300mm do 310mm. Zmieniono również zasadniczą konstrukcję ramy. Nowy model prowadził się bez zarzutu, ale masa własna wzrosła do 226kg. 

GR77B, moc 112KM - fot: katalog motocyklowy

model GR79B na rynek w limitowanej serii 500 sztuk o mocy 120KM - fot: katalog motocyklowy

Ponieważ użytkownicy zaczęli krytykować zbyt mały prześwit w pochyleniu, w 1989r zwężono obudowę i układ wydechowy. Zmiana kształtu obudowy wymuszona była również kłopotami termicznymi silnika. 

fot: katalog motocyklowy

fot: katalog motocyklowy

Istotne zmiany wprowadzono w 1990r. Znowu przekonstruowano układ korbowy, a zasilanie powierzono gaźnikom Mikuni Slingshot (38mm). W przednim zawieszeniu pojawił się widelec typu upside-down firmy Showa. Ponownie zwiększono szerokość tylnej opony (ze 160 do 170mm). W następnym roku przeprowadzono modernizację układu zaworowego mające na celu zmniejszenie masy jego elementów -  wprowadzono pojedyncze dźwigienki zabierakowe zamiast rozwidlonych. Obudowę motocykla poprawiono pod względem aerodynamicznym. 

moc 115KM - fot: katalog motocyklowy

moc 116KM, waga 232kg - fot: katalog motocyklowy

W tym momencie należy przypomnieć, że od swojej premiery aż do 1991r GSX-R750 chłodzony był olejem i powietrzem, a specjalne wtryskiwacze zapewniały natrysk chłodzącego oleju na pracujące w ciężkich warunkach denka tłoków (system SACS - Suzuki Advanced Cooling System). Po siedmiu latach produkcji zdecydowano się na chłodzenie cieczą, ale było to konieczne w obliczu działań konkurencji. 

waga 234kg - fot: katalog motocyklowy

waga 239kg - fot: katalog motocyklowy

CDN ...

Aerodynamiczna obudowa motocykla była poddana badaniom w tunelu aerodynamicznym i przy powierzchni czołowej motocykla wraz z kierowcą siedzącym 0,767m2 zapewnia współczynnik oporu powietrza 0,568, a dla kierowcy leżącego odpowiednio: 0,703m2 i 0,513. 

Model po kuracji "odchudzającej"; waga 222kg - fot: katalog motocyklowy

fot: katalog motocyklowy

Model GSX-R750W po zdjęciu osłon - fot: Świat Motocykli

 

Suzuki nie wprowadziło żadnych zmian w 1995r. Za to w kolejnym sezonie 1996, modernizacje były tak poważne, że w zasadzie można mówić o zupełnie nowym motocyklu (128KM, 179kg). 

 

Literatura: Świat Motocykli 08/1994, 04/1996, MOTOCYKL 04/1998, książki napraw, Motocykle - encyklopedia,  AUTO - technika motoryzacyjna 07/1992, katalogi motocyklowe, broszury reklamowe

 

 

książka napraw j.niemiecki wyd. Bucheli - download

fabryczna książka napraw j.angielski - download  

 

katalog części, rysunki złożeniowe j.angielski - download  

 

Dane techniczne:

 
model 1993 E-03 USA 
Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy rzędowy, chłodzony cieczą, rozrząd typu DOHC, 4 zawory na cylinder, pojemność 749ccm, śred.xskok 70,0x48,7mm, moc maksymalna 118KM przy 11800rpm, moment obrotowy 78,5Nm przy 9500rpm, stopień sprężania 11,8:1, 4 gaźniki podciśnieniowe Mikuni BST38SS 38mm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z miską olejową, rozrusznik elektryczny, akumulator 12V-10Ah, alternator 420W, zapłon elektroniczny, średnia prędkość tłoka 21,9m/s przy 13500rpm, 
Przeniesienie napędu: silnik-sprzęgło: koła zębate 1,744, napęd końcowy - łańcuch rolkowy o-ring 2,800, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów sześciostopniowa mechaniczna, I-2,866, II-2,058, III-1,650, IV-1,428, V-1,260, VI-1,120, 
Podwozie: rama , zawieszenie przednie: widelec upside-down śr.41mm, skok 120mm, zawieszenie tylne ,wahacz aluminiowy podparty centralnym amortyzatorem, skok 145mm, hamulec przedni podwójny tarczowy 310mm, zacisk czterotłoczkowe, hamulec tylny pojedyncza tarcza 240mm, zacisk dwutłoczkowy, ogumienie bezdętkowe: przód - 120/70ZR17, tył - 170/60ZR17,
Wymiary i masy: długość 2070mm, szerokość 735mm, wysokość 1114mm, wysokość siedzenia 785mm, rozstaw osi 1435mm, prześwit 130mm, masa sucha 210kg, masa dopuszczalna 420kg, zbiornik paliwa 21,0dm3, rezerwa 4,0dm3, wyprzedzenie 94mm, kąt pochylenie główki ramy 65o30',  promień zawracania 3,1m, rozkład obciążeń przód/tył 49,5/50,5%, 
Osiągi: prędkość maksymalna 236km/h, przyspieszenie 0-100km/h 3,7s 0-160km/h 8,4s, zużycie paliwa  5,2-11,4dm3/100km, 
Dane eksploatacyjne: ciśnienie w ogumieniu : przód - 230kPa, tył - 250kPa, płyn chłodniczy - 2550ml, olej w zawieszeniu: 419ml, olej silnikowy: SAE10W40 SE: 3,3dm3 (z filtrem), poziom paliwa: 14,7mm, ciśnienie sprężania: 1000-1500kPa, świece zapłonowe: NGK CR9EK, przerwa 0,6-0,7mm, wolne obroty: 1100-1300rpm, luz zaworów: ssące 0,10-0,20mm, wydechowe 0,20-0,30mm, łańcuch napędowy - 108 ogniw, benzyna Super 98okt., 
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 12 maja 2011

Powrót do strony głównej