GL1200 GL-1200 GL1200 Gold Wing GL-1200 GL1200 GL-1200 GL1200 GL-1200 GL1200 GL-1200 GL1200 GL-1200 GL1200 GL-1200 GL1200 GoldWing 
1984-1987  Historia firmy

Honda

GL 1200

 

Gold Wing

GL1200 Gold Wing model 1985, widok z lewej strony - fot. serwis Echoskop.onet

GL1200 Aspencade model 1984 - fot: broszury reklamowe

 

   Zachęceni powodzeniem Hondy GL1100 na lukratywnym rynku amerykańskim inni przedstawiciele Wielkiej Czwórki zaczęli prezentować swoje wariacje na tamat "wielkiej turystyki" w stylu "American Way of Ride". W roku 1983 modelowi Hondy przybył bardzo groźny konkurent - Yamaha XVZ12 Venture. Motocykl ten - w przeciwieństwie do Hondy - nie był modelem wywodzącym się z lżejszego kalibru, lecz całkowicie nową konstrukcją stworzoną z myślą o komfortowej jeździe przez wielkie przestrzenie. Aby nie utracić tak prestiżowego rynku, inżynierowie Hondy musieli zaproponować nowoczesny motocykl utrzymany w tym stylu. Tak w 1984r zrodził się GL1200 Gold Wing.  

Yamaha w swoim motocyklu zastosowała silnik o pojemności 1200ccm. Honda nie chcąc być gorsza musiała zmodyfikować silnik wywodzącego się jeszcze z modelu GL1000, z 1975r. Powiększenie średnicy o 0,5mm i skoku tłoka o 4,6mm dało w sumie zwiększenie pojemności do 1180ccm. Motor dysponował mocą 95KM, a moment obrotowy wzrósł o 15Nm. Dla podniesienia wygody użytkowania i obsługi wprowadzono hydrauliczną regulację luzów zaworowych oraz hydraulicznie obsługiwane sprzęgło. 

Już w GL1100 z 1983r zastosowano kompresor do zawieszenia, elektroniczną tablicę przyrządów pokładowych LCD, układ antynurkujący TRAC i zintegrowane hamulce. Nie mogło zabraknąć tych elementów również w GL1200. 

GL1200 Interstate 1984 widok z prawej - fot: broszury reklamowe

GL1200 Aspencade 1984 widok z lewej - fot: mcnews.com.au

W Europie w tym samym roku zaoferowano "mutanta" GL1200DX ze skróconą szybą owiewki i bez tylnego kufra centralnego. 

W 1985r Honda zdecydowała się na sprzedaż bogato wyposażonej wersji Aspencade SE-i Ltd (Limited Edition). Model ten wyposażono w radiomagnetofon AF/FM, 40-kanałowe radio CB, komputer pokładowy, zintegrowane lampy dolne w owiewkach, elektroniczny tempomat i wtrysk paliwa CFI. automatyczną kontrolę głośności, przycisk wyciszania, obwód do podłączenia interkomu, układ antynurkujący TRAC, półautomatyczny układ wyłączania kierunkowskazów, światła obrysowe, regulacja powietrzną amortyzatorów, nawiewy ciepłego i zimnego powietrza,  regulację siedzenia kierowcy, regulację szyby przedniej, oświetlenie kufra tylnego i zegarek, Ponieważ niemal każdy model GL'a był przez właściciela upiększany poprzez zwiększenie liczby punktów świetlnych, powiększono moc alternatora do 490W. 

GL1200 Limited Edition z wtryskiem paliwa, komputerem pokladowym, model 1985 - fot: broszury reklamowe

GL1200 LTD 1985 - fot: mcnews.com.au

W roku 1986 konkurencja na rynku w klasie "American Express" była już bardzo silna. Pojawił się m.in. ulepszony model Venture'a - XVZ13 Royal Venture, Suzuki GV1400 Cavalcade, Kawasaki ZG1200 Voyager. Model GL1200 powoli zaczynał tracić czołową pozycję. Konieczna była jego modernizacja. I wówczas Honda wyciągnęła swój nowy atut z rękawa - GL1500. Produkcję modelu GL1200 zakończono w 1987r. 

 

   Prawidłowo obsługiwany silnik jest niezawodny i żywotny. Podczas kupna warto jednak zwrócić uwagę na szczelność układu chłodzenia i stan uszczelek pod głowicą. Nieszczelność tych ostatnich demaskuje biały obłok pary wydobywający się z rur wydechowych i obniżający się stopniowo poziom płynu chłodzącego. 

GL1200 Insterstate model 1985 - fot: broszury reklamowe

GL1200 Aspencade model 1985 - fot: broszury reklamowe

GL1200 1986 - fot: mcnews.com.au

GL1200 1987 - fot: mcnews.com.au

 

Ponieważ początek lat 80-tych to przede wszystkim motocykle sportowe i softchopper'y, dlatego też GL1200 został zaprezentowany również jako typowy softchopper, z masywnym kołem tylnym, rozłożystą kierownicą i stopniowanym siedzeniem. Zainteresowanie  "okrojoną" wersją GL nie była zbyt duże.  

GL1200 model 1984 bez oslon, widok z prawej - fot: broszury reklamowe

 

Identyfikacja modelu 

Identyfikacja rocznika na podstawie numeru ramy i silnika - fot. ksiazka napraw wyd.Haynes

Literatura:  MOTOCYKL  08/1998, Świat Motocykli ,05/1995,  książka napraw wyd.Haynes Honda GL1200, strona www producenta, mcnews.com.au,  broszury reklamowe producenta

 

Dane techniczne:

 
GL1200 1985 Acpencade 
Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą w układzie bokser, rozrząd typu OHC, 2 zawory na cylinder, pojemność 1182ccm, średnica x skok: 75,5 x 66,0mm, stopień sprężania 9,0:1, moc maksymalna 95KM przy 7000rpm, moment obrotowy 105Nm przy 5500rpm, 4 gaźniki podciśnieniowe Keihin 32mm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z miską olejową, rozrusznik elektryczny, alternator 360W, akumulator 12V-20Ah, zapłon tranzystorowy, układ wydechowy 4w2, 
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny - łańcuch zębaty, napęd końcowy - wał Kardana, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna 
Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, ogumienie bezdętkowe - przód: 130/90-16 67H, tył: 150/90-15 74H, zawieszenie- przednie: teleskopowe 41mm o skoku 140mm z układem TRAC, tył wahacz podparty dwoma elementami resorującymi wspomaganymi powietrzem o skoku 105mm, hamulec przedni dwutarczowy 296mm zacisk czterotłoczkowy, tarcze wentylowane, hamulec tylny jednotarczowy zacisk czterotłoczkowy 289mm,
Wymiary i masy: długość 2505mm, szerokość 970mm, wysokość 1510mm, wysokość siedzenia 790mm, rozstaw osi 1610mm, prześwit 140mm, masa sucha 330kg, masa pojazdu gotowego  do drogi 353kg, nośność 172kg, zbiornik paliwa 22,0l 
Osiągi: prędkość maksymalna 191km/h, przyspieszenie 0-100km/h 5,0sek, średnie zużycie paliwa 7,5l/100km
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE10W40 SE - 3,2l (z filtrem), olej zawieszenia przedniego - 323ccm, świece zapłonowe - NGK DPR-8EA-9, olej dyferencjału SAE80 GL-5 130ccm, wolne obroty 720-880rpm, 2700rpm przy 100km/h, ciśnienie sprężania 185psi, numeracja cylindrów: 1-3 strona prawa, 2-4 strona lewa, kolejność zapłonów 1-3-2-4, ciśnienie w ogumieniu: przód 32psi, tył 32psi, śruba składu mieszanki wykręcona o 2-1/4 obr., 
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 08 czerwca 2006

Powrót do strony głównej