GL1100 GL-1100 GL1100 GL-1100 GL1100 Gold Wing GoldWing GL1100 GL-1100 GL1100 GL-1100 GL1100 GL-1100 GL1100 GL-1100 GL1000 
1980-1983 Historia firmy

Honda

GL 1100

 

Gold Wing

GL1100 Interstate 1980 - fot: mcnews.com.au

 

Na Salonie Paryskim rok 1979 przywitano nową generacją Gold Winga GL1100. Silnik i podwozie gruntownie przekonstruowano, stawiając na trwałość i przydatność do turystyki, rezygnując zarazem z niezbyt szczęśliwych ambicji sportowych.

Nieobudowana wersja GL1100 z poczatków produkcji - fot: broszury reklamowe

GL1100 1980 wersja bez osłon - fot: b/d

Silnik GL1000 rozwiercono, co przyniosło wzrost mocy do 95KM oraz momentu do 90Nm. Zwiększono również rozstaw osi, zastosowano wyższą kierownicę a zbiornik paliwa powiększono do 20 litrów. Całkowicie zrezygnowano z rozrusznika nożnego (zapasowego), pojawił się zapłon bezstykowy. Gaźniki otrzymały pompki przyspieszające, a w skrzyni biegów dokonano modyfikacji wzmacniających wałek zdawczy. W zawieszeniu, oprócz powiększonej średnicy rur nośnych teleskopów przednich, pojawiło się wspomaganie pneumatyczne zarówno z przodu jak i z tyłu. W rezultacie zmian otrzymano pojazd, którego podwozie nadal nie było zbyt sztywne, ale i tak dużo lepsze niż w poprzednim GL1000 Model ten płynął na modnej wówczas fali soft chopperów.

GL1100 Gold Wing 1981, widok z lewej strony - fot. serwis Echoskop.onet
GL1100 Interstate 1980; fot: broszury reklamowe GL1100 1983 bez osłon - softchopper - fot: materiały reklamowe
W 1980 roku wprowadzono, specjalnie na rynek USA, model Interstate. W skład wyposażenia standardowego wchodziły kufry boczne i górny, pałąki ochronne, szyba przednia wraz z obudową. Od tego modelu tak naprawdę rozpoczęła się historia luksusowych wersji Gold Wing'a

GL1100 Interstate 1981 - fot. mcnews.com.au

GL1100 Aspencade 1982, widok z prawej strony -  fot: mcnews.com.au

W 1982 roku Hondę of America, nazwaną Aspencade wyposażono seryjnie w radio i komputer pokładowy, kompresor umożliwiający pompowanie amortyzatorów przy pomocy przycisków na desce rozdzielczej, a od 1983 dodatkowo w duże wskaźniki cyfrowe i integralny system hamulcowy. Każdy model z rocznika 1983 łatwo poznać po charakterystycznych obręczach kół. 

GL1100 Aspencade 1983, widok z prawej strony - fot: mcnews.com.au

GL1100 Interstate 1982, widok z lewej strony - fot: Świat Motocykli
 GL1100 Interstate 1983 - fot: materiały reklamowe GL1100 Aspencade 1983 - fot: materiały reklamowe
W niektórych krajach europejskich zaproponowano klientom zubożoną wersję GL1100DX z niższą szybą i bez kufrów. zubożona wersja europejska GL1100 DX; fot: Świat Motocykli
Przekrój silnika GL1100 - fot. ETAI

Wymiary ramy GL1100 - fot. ETAI Numeracja cylindrów Gl1100 - fot. ETAI

Charakterystyka silnika GL1100 - fot. ETAI

 

Podobnie jak poprzednik, model ten znany jest ze swej długowieczności, bezawaryjności, długich przebiegów międzynaprawczych. Jest bardzo komfortowy zarówno dla kierowcy jak i dla pasażera (choć podnóżki pasażera mogłyby być bardziej przesunięte do przodu).

 

GL1100 bez oslon - fot: broszury reklamowe

GL1100 Interstate 1982 w pełnym rynsztunku; fot; Encyklopedia motocykli

 

Produkcję tego modelu zakończono w 1984 roku. Pojawił się wówczas GL1200.

 

Literatura: R.Brown - The encyklopedia of motorcycles; H.Wilson - Encyklopedia motocykli; H.Wilson - Księga motocykli; książki napraw wyd.Clymer, Haynes i ETAI; MOTOCYKL  2/1994, 8/1998, Świat Motocykli 2/1994, 9/1998, 5/2000, strona www producenta, mcnews.com.au, broszury reklamowe 

Dane techniczne:

 
GL1100 1980-81 bez osłon 
Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą w układzie bokser, rozrząd typu OHC, napęd paskami zębatymi,  2 zawory na cylinder, pojemność 1085ccm, średnica x skok: 75,0 x 61,4mm, stopień sprężania 9,2:1, moc maksymalna 90KM przy 7500rpm, moment obrotowy 90Nm przy 6500rpm, 4 gaźniki podciśnieniowe Keihin, pompka przyspieszający przy gaźniku nr3, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z miską olejową, rozrusznik elektryczny, alternator 300W, akumulator 12V-20Ah, zapłon elektroniczny CDI,
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny - łańcuch zębaty 1,708, napęd końcowy - wał Kardana 3,091, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna, I-2,500, II-1,667, III-1,286, IV-1,065, V-0,909, 
Podwozie: rama stalowa, zawieszenie- przednie: teleskopowe o skoku 147mm, tył wahacz podparty dwoma elementami resorującymi o skoku 80mm, hamulec przedni dwutarczowy, zacisk jednotłoczkowy, hamulec tylny jednotarczowy, zacisk jednotłoczkowy, ogumienie bezdętkowe przód: 110/90-19 62H, tył: 130/90-17 86H, 
Wymiary i masy: długość 2345mm, szerokość 920mm, wysokość 1195mm, wysokość siedzenia 795mm, prześwit 145mm, wyprzedzenie 134mm, kąt pochylenia widelca 20o30', rozstaw osi 1605mm, masa sucha 267kg, masa pojazdu gotowego do jazdy 290kg, zbiornik paliwa 20,0l, rezerwa 4,0l
Osiągi: prędkość maksymalna 185km/h, przyspieszenie 0-100km/h sek, zużycie paliwa 6,5l/100km
Dane eksploatacyjne: luz zaworowy (zimny silnik) - ssący: 0,10mm, wydechowy: 0,13mm, ciśnienie w ogumieniu - przód: 225kPa, tył: 230kPa, olej silnikowy SAE10W40 API SE 3,2l, płyn chłodniczy - 3,4l, olej zawieszenia przedniego ATF - 220ccm, dyferencjał SAE90 GL-5: 140-160ccm, świece zapłonowe - Champion A8-Y, NGK D8EA, wolne obroty 950rpm, kolejność zapłonów 1-3-2-4, benzyna min. 91oktan, 
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 03 marca 2010

Powrót do strony głównej