GL1000 GL-1000 GoldWing GL1000 GL-1000 GoldWing GL1000 GL-1000 GoldWing GL1000 GL-1000 GoldWing GL1000 GL-1000 GoldWing GL1000 
1974-1980 Historia firmy

Honda

GL 1000

 

Gold Wing

GL1000 K1- widok z lewej strony - fot: strona www uzytkownika

GL1000 model 1975 widok z prawej -  fot: mcnews.com.au

Prototyp powstał w 1972 roku jako sześciocylindrowy bokser o pojemności 1470ccm i mocy 80KM przy 8000obr/min. . prototyp GL z 1972r; fot: periodyk szwedzki producenta
Po raz pierwszy Hondę Gold Wing zaprezentowano w 1974 roku już jednak jako czterocylindrowiec. Slogan reklamowy wytwórni głosił: Człowiek jest istotą ograniczoną, lecz nie znają granic jego marzenia. Gold Wing jest motocyklem właśnie dla takich ludzi. GL1000 K0 z 1974r; fot: periodyk szwedzki producenta

W 1975 roku fabryka wypuściła na rynek model Gold Wing 1000K0. Po raz pierwszy w wielkoseryjnym japońskim motocyklu zastosowano trzy hamulce tarczowe i chłodzenie cieczą. W ciągu dwu następnych lat Gold Wing 1000 otrzymała wprawdzie dodatek K1 względnie K2, nie wprowadzając przy tym zbyt wielu modernizacji.

Zmiany przyszły wraz z wersją K3 wypuszczoną w 1978 roku. Dla zwiększenie sztywności ramy wzmocniono podłużnice i węzły w punktach łączenia rur poprzez dodatkowe wspawanie nakładki. Ponadto zastosowano nową tylna oś i nowe łozyskowanie wahacza. Wzmocniona rama poprawiła prowadzenie a nowe przepisy dotyczące czystości spalin wymusiły ograniczenie mocy z 82KM do 78KM poprzez zmianę wałków rozrządu i zmniejszenie średnicy gardzieli gaźników. Pojawiły się dodatkowe wskaźniki temperatury cieczy chłodzącej i woltomierz (wskaźnik ładowania). Wyeliminowano nożną dźwignię rozrusznika, pozostawiając tylko rozrusznik elektryczny. W reflektorze zastosowano żarówkę H4.

Widok na silnik GL1000; fot: broszury reklamowe
Główny nacisk przy konstruowaniu motocykla inżynierowie położyli na uzyskanie wysokiego komfortu podróży. Duży, spokojnie kręcący się silnik o pokaźnym zapasie mocy pozwalał na niczym nie skrępowane poruszanie się po autostradach. Silnik pracował najciszej ze wszystkich ówczesnych motocykli, a stopień wytłumienia drgań poozostał wzorem po dzień dzisiejszy. Wirnik alternatora obracał się w przeciwnym kierunku względem wału korbowego, dzięki czemu osiągnięto wyrównanie momentów obrotowych.

GL1000 LTD 1976 widok z prawej - fot: mcnews.com.au

GL1000 1976 - fot: materiały reklamowe producenta

Stojąca na sztorc na pokrywie paska zębatego rozrządu moneta nie miała praca się przewrócić w czasie pracy silnika. Płasko leżący silnik pozwalał na wydatne obniżenie środka ciężkości. W każdej z dwóch głowic znajdował się pojedynczy wałek rozrządu uruchamiający zawory poprzez wahliwe dźwigienki. Nad silnikiem górowała bateria 4 podciśnieniowych gaźników marki Keihin. Zbiornik paliwa powędrował bliżej środka ciężkości pod siodło kierowcy. Mógł on pomieścić 19 litrów paliwa. Z powodu takiego usytuowania niezbędna stała się mechaniczna pompa paliwa. Pod pokrywami imitującymi zbiornik paliwa znalazły się: zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego, skrzynka bezpieczników, przekaźniki, schowek na narzędzia i drobiazgi oraz wlew paliwa. Po wprowadzeniu modelu K3 wśród narzędzi znalazła się dźwignia awaryjnego kickstartera.
Oryginalny Gold Wing był dostarczany bez montowanych fabrycznie bagażników i owiewek. Wiele motocykli modyfikowano do długodystansowej turystyki, co zachęciło Hondę do wyposażania późniejszych modeli w te elementy jako standardowe. Ze względu na ciężar i paliwożerność Gold Winga przezywano złośliwie Lead Wing czyli Ołowiane Skrzydło. Rok 1980 był ostatnim rokiem produkcji modelu GL1000. Zastąpił go nowszy GL1100
GL1000 1977 widok z prawej - fot: mcnews.com.au
GL1000 1978 widok z prawej - fot: mcnews.com.au

GL1000 K3 1978; fot: strona www uzytkownika

Silniki GL są bardzo trwałe czego dowodem może być fakt przejechania przez jednego z użytkowników ponad 300.000 mil (wg Cycle World z 1991r "1975 Gold Wing: 300,800 Miles"

 

GL1000 1979 - fot: mcnews.com.au

GL1000 K3 z wyposażeniem turystycznym; fot: Świat Motocykli

  Artykuły z prasy zagranicznej

Literatura: R.Brown - The encyklopedia of motorcycles; H.Wilson - Encyklopedia motocykli; H.Wilson - Księga motocykli; książka napraw wyd.Clymer oraz wyd.Haynes ; MOTOCYKL  2/1994, 8/1998, Świat Motocykli 2/1994, 9/1998, 5/2000, strona www producenta oraz mcnews.com.au, , broszury reklamowe,

 

Dane techniczne:

 
GL1000 modele 1975-1977 
Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą w układzie bokser, rozrządu typu OHC, napęd paskami zębatymi, 2 zawory na cylinder, pojemność 999ccm, śred. x skok: 72,0 x 61,4mm, stopień sprężania 9,2:1, moc maksymalna 80KM przy 7500rpm, moment obrotowy 80Nm przy 6500rpm, 4 gaźniki podciśnieniowe Keihin 32mm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z miską olejową, rozrusznik elektryczny z awaryjnym rozrusznikiem nożnym, alternator 300W, akumulator 12V-20Ah, zapłon klasyczny stykowy
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny - łańcuch zębaty 1,708, napęd końcowy - wał Kardana 3,400, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna, I-2,500, II-1,708, III-1,333, IV-1,097, V-0,939, 
Podwozie: rama stalowa, zawieszenie - przód: widelec teleskopowy o skoku 130mm, tył: wahacz podparty dwoma elementami resorująco-amortyzującymi o skoku 91mm, ogumienie - przód: 3,50H19, tył: 4,50H17A, hamulec przedni dwutarczowy, zacisk jednotłoczkowy, hamulec tylny tarczowy, zacisk jednotłoczkowy, 
Wymiary i masy: długość: 2285mm, szerokość: 875mm, wysokość: 1185mm, wysokość siedzenia:: 803mm, wyprzedzenie 120mm, kąt pochylenia widelca 28o,  rozstaw osi: 1540mm, prześwit: 145mm, masa sucha: 265kg, masa pojazdu gotowego do drogi 279kg, zbiornik paliwa: 19,0l, rezerwa: 3,0l
Osiągi: prędkość maksymalna: 198km/h, przyspieszenie 0-100km/h: 4,1sek, zużycie paliwa: 9,3l/100km
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE10W40 API SE 3,5l, dyferencjał SAE90 GL-5: 200-220ccm, zawieszenie przednie ATF: 170-180ccm, płyn chłodniczy: 3,2l, ciśnienie w ogumieniu - przód: 200kPa, tył: 230kPa, świece zapłonowe : Champion A8-Y lub NGK D-8EA, ciśnienie sprężania: 1200-1400kPa, benzyna min. 91oktan, płyn hamulcowy DOT-3, wolne obroty 950obr/min, kolejność zapłonów 1-3-2-4, luzy zaworowe ssące i wydechowe 0,1mm,  przerwa na przerywaczu 0,3-0,4mm, kondensator 0,24uF, 
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 19 kwietnia 2010

Powrót do strony głównej