FJ1200 FJ1100 FJ-1200 FJ-1100 FJ1200 FJ1100 FJ-1200 FJ-1100 FJ1200 FJ1100 FJ-1200 FJ-1100 FJ1200 FJ1100 FJ-1200 FJ-1100 FJ1200 FJ1100 FJ-1200 
1984-1986, 1986-1996 Historia firmy

Yamaha

FJ 1100 

FJ 1200

FJ1100 model 1983 - fot. b/d

FJ1200 model 1986 - fot. b/d

 

Historia zna wiele przykładów "długowiecznych" modeli japońskich motocykli, ale Yamaha XJ1100/1200 przejdzie chyba pod tym względem do historii. Wszystko zaczęło się w 1984r. Wtedy właśnie pojawił się na rynku zupełnie nowy model FJ1100, przyjęty powszechnie jako motocykl sportowy o bardzo atrakcyjnej linii nadwozia i znakomitych osiągach. Szybko okazało się jednak, że sportowy temperament połączony w FJ z nieprzeciętnymi walorami jednośladu turystycznego, chociaż na pierwszy rzut oka w zasadzie nic na to nie wskazuje. Mariaż sportowych i turystycznych cech był tak udany, że ogromna rzesza fanów wielkiej (ale szybkiej) turystyki decydowała się właśnie na zakup Yamahy FJ1100. Decydowała się i decyduje.

 

Jeszcze w 1994r FJ1200 (silnik 1100 rozwiercony w 1986r do 1200) sprzedawała się równie dobrze jak FJ1100 w latach osiemdziesiątych. Nic dziwnego, że pozostawiono ją w produkcji aż 13 lat bez żadnych gruntownych modernizacji.
FJ1100 model 1984r; fot: broszury reklamowe
Yamaha FJ1200; fot: The encyclopedia of motorcycles pierwowzór Yamaha XS1100 1978r; fot:The encyclopedia of motorcycles

Model FJ1100/1200 zbudowano praktycznie od podstaw, jednak konstrukcję silnika oparto o jednostkę napędową znaną ze swej trwałości i niezawodnej XS1100. Zasadniczą modernizacją było zastosowanie czterech zaworów na cylinder, przez co uzyskano moc maksymalną 125KM (XS tylko 95KM). Rozwiercenie cylindrów w 1986r podwyższyło moc silnika nieznacznie (128KM), za to bardzo korzystnie wpłynęło na przebieg momentu obrotowego.

FJ1200 - fot: Clymer

Dzięki temu zabiegowi FJ1200 przyspiesza płynnie już od 2000rpm i nie wykazuje tendencji do dławienia się w zakresie średnich i wyższych obrotów. Wersja 1100 była pod tym względem znacznie słabsza. Tam, gdzie wymagane były redukcje biegów FJ1200 radzi sobie często bez zmiany przełożeń. Wystarczy śmielej poruszyć pokrętłem "gazu". Mimo chłodzenia powietrzem jednostka napędowa nie wykazuje tendencji do przegrzewania się. W utrzymaniu odpowiedniej temperatury pomaga jej chłodnica oleju.

Przekrój przez FJ1200 - fot: broszury reklamowe

Początkowo ogromnie denerwujące były wibracje silnika, szczególnie dotkliwe w zakresie od 4000rpm do 6000rpm. Wyraźnie odczuwali je kierowca i pasażer (mini podnóżków mocowanych w gumie), a na częściach z tworzywa sztucznego pojawiały się szybko pęknięcia w okolicach mocowań. Rozpadały się także wewnętrzne przegrody tłumików wydechu. Wyraźna poprawa nastąpiła w modelach od 1991r. Jednostkę napędową wyraźnie "uspokojono", wprowadzając w miejsca mocowania silnika elementy gumowe.

 

Źródło napędu FJ1200 nie ma praktycznie słabych punktów i osiąga bez problemów przebiegi rzędu 100.000km. Znane są przypadki przejechania bez większych awarii i remontu ponad 200.000km. W każdym przypadku trzeba się jednak liczyć z częstymi wymianiami okładzin sprzęgła (nawet co 30.000km). Warto obchodzić się z nim delikatnie. Ostra jazda może także spowodować znacznie szybsze zużycie tłoków, pierścieni tłokowych i cylindrów, co objawia się znacznie podwyższonym zużyciem paliwa i oleju.

silnik modelu FJ1200 1988 - fot. broszury reklamowe

 

Podwozie FJ zaprojektowano bardzo poprawnie. Motocykl prowadzi się bardzo pewnie i jest nieprawdopodobnie zwrotny jak na pojazd klasy ponad 1000ccm. Nie wpada w drgania nawet przy bardzo dużych prędkościach. Do 1988r montowano w FJ koła jezdne o średnicy obręczy 16", ale krytykowane przez użytkowników podnoszenie się motocykla podczas hamowania w zakrętach zmusiło konstruktorów (od 1988r) do zmiany średnicy przedniej obręczy na 17". W tym samym roku wprowadzono także okładziny hamulcowe ze spieków. Przyczyną były skargi właścicieli FJ na zbyt słabe hamulce podczas jazdy z pełnym obciążeniem przy upalnej pogodzie.

Tablica modelu FJ1100 z 1984 - fot. broszury reklamoweTablica modelu FJ1200 z 1992 - fot. broszury reklamowe

 

Od 1991r można było za dopłatą zamówić to FJ1200 układ antypoślizgowy ABS. Także w 1991r zmieniono system regulacji tylnego amortyzatora, niestety na bardziej uciążliwy dla użytkownika. Na rynku amerykańskim model FJ1200 dostępny był do roku 1993, natomiast na drugiej półkuli - w Europie - do roku 1996. 

FJ1200 1-88 - fot: broszury reklamowe

 

Trwałość elementów podwozia w FJ dorównuje silnikowi, przy dłuższych przebiegach trzeba się liczyć jedynie z uszkodzeniami łożysk kół jezdnych. W typowy dla japońskich motocykli sposób zachowują się uszczelniacze widelca teleskopowego. Z powodu nieszczelności trzeba je wymieniać co 20.000-30.000km, przy czym bardziej szkodzi im dłuższy postój niż jazda.

model z roku 1991; fot: broszury reklamowe

 

Yamaha FJ1200 to motocykl ze wszech miar godny polecenia. Trwały, niezawodny, wygodny, dynamiczny i ekonomiczny. W jego przypadku nie należy zbytnio przejmować się dużym przebiegiem. FJ ma jeszcze jedną zaletę, z pozoru bardzo błahą. Montowane są w niej dwie podstawki: boczna i centralna. W przypadku dobrze utrzymanej i sprawnej technicznie FJ1200 to doskonała inwestycja.

 

Yamaha FJ1200 1993r z wyposażeniem turystycznym; fot: Katalog motocykli 1993

Identyfikacja modelu

Kod: Rama / Silnik Model z roku
50H, 47M, 36Y
US / California / UK 
1984 - 1985
1UX, 1WJ, 1TX
US / California / UK 
1986 - 1987
3CV1
UK 
1988
3SK1, 3SK2, 3CV1
US / California / UK 
1989
3SK4, 3SK5, 3CV6
US / California / UK 
1990
4AH1, 4AH2, 3XW1, 3XW2
US / California / UK bez ABS / UK z ABS 
1991
3XW7, 4AH4, 4AH5, 4CR1, 4CR2, 3XW5
US bez ABS / California  bez ABS / US z ABS / California z ABS / UK z ABS 
1992
4CR4, 4CR5, 3XW6, 3XW7
US / California / UK bez ABS / UK z ABS
1993
Literatura: Świat Motocykli 02/1996, Brown The encyklopedia... , książka napraw Yamaha FJ1100/1200 wyd. Clymer oraz wyd.Haynes, broszury reklamowe

 

Dane techniczne:

 
model FJ1200 1991 /FJ1100 1984 jeżeli się róznią/ Europa  
Silnik: czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony powietrzem, rozrząd typu DOHC, 4 zawory na cylinder, pojemność 1188ccm /1097ccm/, śred.xskok 77,0x63,8mm /74,0x63,8mm/, moc maksymalna 128KM /125KM/ przy 8500rpm, moment obrotowy 93Nm przy 6500rpm /8000rpm/, stopień sprężania  9,7:1 /9,5:1/, 4 gaźniki podciśnieniowe Mikuni BS 36mm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z mokrą miską olejową, rozrusznik elektryczny, alternator 390W /360W/, akumulator 12V-14Ah, zapłon cyfrowy TCI /TCI/, układ wydechowy 4w2, kolejność zapłonów 1-2-4-3, 
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny koła zębate 1,750, napęd końcowy 2,411 łańcuch rolkowy O-ring 110 ogniw, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna, I-2,857, II-2,000, III-1,571, IV-1,291, V-1,115
Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, widelec teleskopowy 41mm, skok 150mm, wahacz wleczony podparty centralnym elementem resorująco-tłumiącym Monocross, skok 120mm, hamulec przedni dwutarczowy 298mm /282mm/, zacisk czterotłoczkowy /dwutłoczkowy/, hamulec tylny tarcza 282mm, zacisk czterotłoczkowy /dwutłoczkowy/, koła odlewane przód MT 3,00x17 tył MT 3,50x16, ogumienie - przód 120/70V17 /120/80V16/, tył 150/80V16,
Wymiary i masy: długość 2230mm, szerokość 775mm, wysokość 1245mm /1230mm/, wysokość siedzenia 780mm /800mm/, rozstaw osi 1495mm /1490mm/, kąt główki ramy 62,5o minimalny prześwit 140mm, wyprzedzenie 112mm, masa pojazdu gotowego do jazdy 258kg /252kg/, dopuszczalna masa całkowita 460kg /450kg/, zbiornik paliwa 22,0dm3 /24,5dm3/, rezerwa 5,0dm3
Osiągi: prędkość maksymalna 245km/h, przyspieszenie 0-100km/h 3,7sek, średnie zużycie paliwa 6,5-7,5dm3/100km ,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy API SE SAE20W40 3,35dm3, świece zapłonowe NGK DPR8EA-9, przerwa na elektrodzie 0,8-0,9mm, olej w zawieszeniu SAE10W po 446ccm /424ccm/, luz zaworowy: ssące 0,11-0,15mm, wydechowe 0,16-0,20mm, ciśnienie sprężania: 882-1176kPa, wolne obroty 950-1050rpm, śruba składu mieszanki 3,0obr. /2,0 obr/, poziom paliwa: 2,5-3,5mm /2,0-4,0mm/, poziom pływaka 21,3-23,3mm, ciśnienie w ogumieniu: przód 225kPa, tył 250kPa, luz łańcucha 15-20mm, 
 

 

chudzikj@poczta.onet.pl

aktualizacja: 08 czerwca 2006

Powrót do strony głównej