EL250 EL-250 ZL250 Eliminator ZL-250 EL250 EL250 EL-250 ZL250 Eliminator ZL-250 EL250 EL250 EL-250 ZL250 Eliminator ZL-250 EL250 EL250 EL-250
1987- Historia firmy

Kawasaki

EL 250 / ZL 250

 

Eliminator

W wersji japońskiej kokpit był bogato wyposażony, natomiast wersje przeznaczone dla Europy pozbawiono obrotomierza - fot. broszury reklamowe

 

Mimo wyglądu ulicznego dragstera, Kawasaki EL250 ma raczej łagodnych fanów: kobiety i początkujących. Przyczyny: nisko umieszczone siodło i umiarkowana masa. EL250 stylistyką nawiązuje do rasowego muscle bike”a Kawasaki ZL1000 Eliminator, który byt konkurentem dla legendarnej Yamahy Vmax. W ojczystej Japonii mało kto jeździ motocyklem o pojemności przekraczającej 400 cm3, za to bardzo popularne są 250”. Samurajom musiała więc wystarczyć wersja z silnikiem 250 cm3.

 

Wygląda groźnie, ale przy niewielkiej pojemności silnika to tylko pozory. Jest za to przyjazny dla początkujących - fot. b/d

 

 

            Mini-Eliminator pojawił się w Europie w 1988 r. i z racji niewielkiej masy i nisko umieszczonego siodła byt najczęściej pierwszą maszyną dla początkujących, w tym szczególnie kobiet i osób niskiego wzrostu. W ramie z konwencjonalnymi elementami resorująca-tłumiącymi i z rozstawem osi prawie 150 cm pracuje chłodzony cieczą rzędowy twin o pojemności 250 cm3. Jako bardzo krótkoskokowy, oferowany w Japonii w sportowym GPZ250R, silnik rozwija moc 36 KM, kręcąc aż 13000 obr./min. Z biegiem czasu na EL250 zwróciły uwagę szkoły jazdy, a ich uczniowie tak przyzwyczaili się do bezproblemowego, dynamicznego pojazdu, że po zakończeniu nauki często kupowali na pierwszy sezon właśnie tę maszynę.

 

Po zostosowaniu kilku akcesoryjnych elementów karoseryjnych wygląd 250-tki staje się jeszcze bardziej dragsterowy - fot. b/d

 

W ciągu ośmiu lat obecności na największym europejskim rynku, czyli u naszych zachodnich sąsiadów, EL250 znalazł 6500 właścicieli. To z pewnością wynik daleki od rekordowego, ale trzeba przyznać, że model ten jest tam dobrze znany. rynku japońskim mały Eliminator pomyślany był jako maszyna jednoosobowa. Wersja europejska oferowała skromne miejsce dla pasażera, ale mało kto chciałby dobrowolnie spędzić na tylnym siodełku dłuższą chwilę. Kierowca natomiast czuje się dobrze na EL dzięki turystycznej, wyprostowanej pozycji i niezbyt daleko do przodu wysuniętym podnóżkom, także na dłuższych trasach. Gdy jadący nauczy się pokonywać brak elastyczności czterozaworowego dwucylindrowca za pomocą wysokich obrotów, przekona się, że możliwa jest nawet dynamiczna jazda. Podwozie zachowuje się dobrze na szosie mimo stosunkowo dużego rozstawu osi, a na pochwałę zasługuje także skuteczność przedniego tarczowego hamulca. Z krytyką częściej spotyka się tylny hamulec bębnowy o średnicy 160 mm. Wielu użytkowników stwierdza, że wykazuje on skłonność do blokowania się. Jeszcze bardziej nieprzyjemna jest skłonność okładzin do opóźnionego działania po dłuższej jeździe w deszczu. Widelec teleskopowy nieźle wybiera nierówności drogi, czego nie można powiedzieć o tylnych elementach resorująco-tłumiących. O komforcie resorowania nie ma mowy. Taka krytyka nie stanowiła jednak dla Kawasaki podstawy do wprowadzenia zmian. Modernizacja modelu ograniczała się do drobnych retuszów optycznych.

 

Potężny tłumik doskonale pasuje do dragsterowego image”u, szkoda tylko, że Jest aż tak skuteczny - fot. broszury reklamowe

Tylne siedzenie było tak skromne, że bardzo często było ono dementowane - fot. broszury reklamowe

 

Twarde elementy resorująco-tłumiące to przywara wielu motocykli o podobnym do EL250 charakterze - fot. katalog motocyklowy

 

            W latach 1988/89 EL250 był produkowany z kołami odlewanymi. Później wprowadzono szprychowe. W 1992 i 1993 roku równolegle dostępny był EL250E, znowu z kołami odlewanymi, zamocowaną do kierownicy małą obudową kokpitu i małym spojlerem pod silnikiem. Kupujący maszynę pochodzącą z Niemiec mogą trafić na wersję o mocy zmniejszonej do 27 KM. Przywrócenie pełnej mocy 33 KM ma sens z uwagi na charakterystykę małego dwucylindrowca, gdyż przełożenie szóstego biegu jest za długie może on służyć tylko jako nadbieg. Pomiędzy 6000 a 8000 obr./min silnik denerwuje wyraźnym brakiem dynamiki. Od 1990 roku była też dostępna wersja zdławiona do 17 KM, która jednak tak ograniczała temperament silnika, że nie spotkała się z uznaniem. We wszystkich EL250 jest krytykowana zbyt mała pojemność akumulatora, w którym bardzo trzeba pilnować poziomu elektrolitu, aby moc rozruchowa była wystarczająca. Za uciążliwe uważane jest także dozowanie ssania.

 

ZL250 Eliminator w wersji japońskiej ze szprychowanymi kołami
 

            Na polskim rynku wtórnym EL250 nie spotyka się zbyt często. Jeśli ktoś jednak szuka niezawodnej, bezproblemowej i przyjaznej dla początkujących maszyny o oryginalnej sylwetce, może zadać sobie trochę trudu.

 

EL250 występował również z kołami szprychowanymi - fot. b/d

 

 

Oferowany tylko na rynku wewnętrznym następca EL250 - ZL250 Eliminator z silnikiem w układzie V - fot. broszury reklamowe

 
 
Literatura: MOTOCYKL 08/2002, fabryczna książka napraw, instrukcje obsługi, katalogi motocyklowe, broszury reklamowe,

fabryczna książka napraw j.niemiecki - download  

 

instrukcje obsługi j.angielski - download  

Dane techniczne:

 
EL250 /ZL250/ wersja otwarta (Japonia) 
Silnik: czterosuwowy, dwucylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder uruchamiane wleczonymi dźwigienkami, wał korbowy ułożyskowany ślizgowo, wałki rozrządu napędzane łańcuchem, pojemność 249ccm, śred.xskok 62,0x41,2mm, stopień sprężania 12,0:1, moc maksymalna 33KM przy 12500rpm, moment maksymalna 20Nm przy 10000rpm, 2 gaźniki podciśnieniowe Keihin CVK 30mm, smarowanie z mokrą miska olejową, rozrusznik elektryczny, akumulator 12V-8Ah, zapłon tranzystorowy, alternator 224W,
Przeniesienie napędu: pierwotne koła zębate, końcowe łańcuch rolkowy, skrzynia biegów 6-ciostopniowa, sprzęgło wielotarczowe mokre mechaniczne,
Podwozie: grzbietowa rama z rur stalowych z przykręcanymi podciągami, zawieszenie przednie teleskopowe 36mm, skok 140mm, zawieszenie tylne wahacz wleczony stalowy łożyskowany igiełkowo dwa element resorująco-tłumiące, 5-stopniowa regulacja napięcia wstępnego sprężyny, skok 100mm, hamulec przedni tarczowy 260mm, zacisk jednotłoczkowy, hamulec tylny bębnowy, 160mm, ogumienie przód 100/90S17, tył 140-90S15, obręcze odlewane lub szprychowe 2,15x17, 3,00x15,
Wymiary i masy: długość b/d, szerokość 680mm, wysokość siedzenia 715mm, rozstaw osi 1490mm, prześwit b/d, wyprzedzenie 112mm, kąt główki ramy 61,0o, masa sucha b/d, masa w stanie gotowym do jazdy 159kg, masa całkowita 340kg, pojemność zbiornika 11,0l, rezerwa 3,0l,
Osiągi: prędkość maksymalna 139km/h, przyspieszenie 0-100km/h 8,2s., średnie zużycie paliwa 5,5l/100km,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE10W40 1,9l (z filtrem), świece zapłonowe NGK CR8HSA, luz zaworowy ssące  0,08-0,13mm, wydechowe 0,11-0,16mm, olej zawieszenia przedniego SAE10W20 220ml,
 
EL250 B2 wersja dławiona (Niemcy) 
Silnik: czterosuwowy, dwucylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder uruchamiane wleczonymi dźwigienkami, wał korbowy ułożyskowany ślizgowo, wałki rozrządu napędzane łańcuchem, pojemność 249ccm, śred.xskok 62,0x41,2mm, stopień sprężania 12,0:1, moc maksymalna 27KM przy 11800rpm, moment maksymalna 18Nm przy 9800rpm, 2 gaźniki podciśnieniowe Keihin CVK 30mm, smarowanie z mokrą miska olejową, rozrusznik elektryczny, akumulator 12V-8Ah, zapłon tranzystorowy, alternator 224W,
Przeniesienie napędu: pierwotne koła zębate 3,458, końcowe łańcuch rolkowy 3,142, skrzynia biegów 6-ciostopniowa, sprzęgło wielotarczowe mokre mechaniczne, I-2,600, II-1,789, III-1,409, IV-1,160, V-1,000, VI-0,892, 
Podwozie: grzbietowa rama z rur stalowych z przykręcanymi podciągami, zawieszenie przednie teleskopowe 36mm, skok 140mm, łożyska główki ramy kulkowe, zawieszenie tylne wahacz wleczony stalowy łożyskowany igiełkowo dwa element resorująco-tłumiące, 5-stopniowa regulacja napięcia wstępnego sprężyny, skok 100mm, hamulec przedni tarczowy 260mm, zacisk jednotłoczkowy, hamulec tylny bębnowy, 160mm, ogumienie przód 100/90-17 55S, tył 140-90-15 70S, obręcze odlewane 2,15x17, 3,00x15,
Wymiary i masy: długość 2180mm, szerokość 745mm, wysokość 1055mm, wysokość siedzenia 725mm, rozstaw osi 1490mm, prześwit 160mm, wyprzedzenie 112mm, kąt główki ramy 61,0o, masa sucha b/d, masa w stanie gotowym do jazdy 157kg, masa całkowita b/d, pojemność zbiornika 11,0l, rezerwa b/d,
Osiągi: prędkość maksymalna b/d, przyspieszenie 0-100km/h b/d., średnie zużycie paliwa b/d/100km,
Dane eksploatacyjne: olej silnikowy SAE10W40 SE 1,9l (z filtrem), świece zapłonowe NGK CR8HSA, luz zaworowy ssące  0,08-0,13mm, wydechowe 0,11-0,16mm - regulacja śrubkami, olej zawieszenia przedniego SAE10W20 185ml (przy wymianie), poziom paliwa 0,5+/-1mm, poziom pływaka 17mm, wkręt dawki pilotującej wykręcony o 1,75 obr., układ chłodzenia 2,0l, ciśnienie w ogumieniu prżód 200kPa, tył 225kPa, łańcuch napędowy EK520SV-0, 114 ogniw, luz 35-40mm, akumulator FB9L-A2K,
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 02 lutego 2012

Powrót do strony głównej