CB750 CB-750 CB750F CB-750F CB-750C CB750C CB750 CB-750 CB750F CB-750F2 CB-750C CB750C CB750SC CB-750 CB750F CB-750F CB-750C CB750K 

1978-1984

Historia firmy

Honda 

CB 750 dohc 

 

Fours 

CB750F model 1981 - fot. serwis Echoskop.onet
CB750F z roku 1982; fot: materiały reklamowe producenta CB750K z roku 1978 na kołach typu ComStar - fot: materiały reklamowe produkcenta

 

W końcu 1969r Honda przedstawiła wersję 4-cylindrowego modelu o pojemności 750ccm. Zaprojektowano go jako Superbike nr1. Posiadał cztery oddzielne gaźniki, cztery oddzielne rury wydechowe, hamulec tarczowy i elektryczny rozrusznik.

protoplasta CB750 Four; fot: periodyk szwedzki producenta

W 1978 roku przyszła pora na zmianę warty. Bazą wyjściową dla następcy serii Fours była Honda 750RCB - wielokrotna zwyciężczyni wyścigów długodystansowych w latach 1976, 1977, 1978. Całkowicie nowa konstrukcja silnika była chłodzona powietrzem, posiadała podwójne wałki rozrządu, 4 zawory na cylinder, całkowicie zmienioną stylistykę

Honda RCB750 1976r; fot: periodyk szwedzki producenta

Honda CB750K - model podstawowy z układem wydechowym 4w4, wersja USA - fot: Motocyclememeries

Honda CB750K - wersja na rynek europejski z kołami typu ComStar - fot: Encyklopedia Motocykli

 

Modelem podstawowym był turystyczny roadster CB750K z układem wydechowym 4w4.

Model CB750F to sportowa wersja w stylu europejskim, ze zintegrowanym zbiornikiem paliwa, siedzeniem i bocznymi panelami ozdobnymi. wizerunku dopełniał układ wydechowy 4w2

 

model CB750F z roku 1979; fot: materiały reklamowe produkcenta

CB750F z osłoną z roku 1982; fot: materiały reklamowe produkcenta

 

Dopełnieniem tych modeli były CB750K Ltd CB750C Custom, CB750SC Nighthawk, które płynęły na modnej wówczas fali stylu custom.

CB750C z roku 1981 wersja na rynek japoński - widok z prawej strony. Posiadal charakterystyczny układ wychechowy 4w4. Tylne amortyzatory typu FVQ oraz tylny hamulec tarczowy (opcja - standard na rynku japońskim); fot: materiały reklamowe produkcenta

Honda CB750C Custom . Ten model z tylnymi amortyzatorami Showa VHD (Variable Hydraulic Damper); fot: periodyk szwedzki producenta CB750C Custom z roku 1980, przed modernizacją: przednie rury teleskopów w osi koła, tylne amortyzatory FVQ, tylny hamulec bębnowy; fot: materiały reklamowe produkcenta

Honda CB750SC Nighthawk 1982 - fot. broszury reklamowe
CB750SC 1983 - fot. broszury reklamowe
W Europie dostępna była również większa i mocniejsza wersja CB900F

Konstrukcja silnika była bardzo nowoczesna jak na końcówkę lat 70-tych. Wał korbowy jednoczęściowy podparty jest w 5 punktach i ułożyskowany ślizgowo. Napęd z wału korbowego przenoszony był łańcuchem typu Hy-Vo (płytkowym) poprzez gumowy tłumik absorpcyjny na wałku pierwotnym na wałek i sprzęgło. Na prawej końcówce wału korbowego zamocowano alternator. Na lewej końcówce - sprzęgło rozrusznika, czujniki zapłonu CDI. Napęd podwójnych wałków rozrządu odbywał się łańcuchami typu Hy-Vo. Jeden z nich łączył wałek wydechowy z wałem korbowym,. drugi oba wałki rozrządu. Wałki te ułożyskowano ślizgowo bezpośrednio w głowicy. Każdy cylinder zaopatrzono w 2 zawory ssące i 2 wydechowe.
W przeciwieństwie do starego zespołu napędowego z rozrządem typu SOHC, nowy silnik zaopatrzono jest w mokrą miskę olejową, co obniżyło środek ciężkości. Silnik wyposażono w ciśnieniowy układ smarowania. Sprzęgło i skrzynia biegów zblokowano razem z silnikiem w układzie rzędowym. Sprzęgło -  konwencjonalne, mokre wielopłytkowe. Również skrzynia biegów była konwencjonalna 5-biegowa, smarowana tym samym olejem co cały silnik i sprzęgło. Łańcuch napędu pierwotnego typu Hy-Vo naprężany automatycznie poprzez hydrauliczny napinacz zasilany przez olej silnikowy. Ten typ łańcucha jest bardzo odporny na rozciągnięcie i osiąga bardzo duże przebiegi, zanim konieczna jest jego wymiana. 

Układ paliwowy jest typu grawitacyjnego. Paliwo z metalowego zbiornika dostarczane jest do 4 gaźników podciśnieniowych marki Keihin. Gaźniki wyposażono w tłoki aluminiowe (w większości motocykli stosowane są membrany gumowe), przez co elementy te nie ulegają procesowi starzenia. 

Modele CB750 dohc wyposażono w elektroniczny bezstykowy zapłon CDI. zapewniające mocniejszą iskrę na świecy zapłonowej. Ponieważ pozbawiony jest on elementów mechanicznych, nie podlega zużyciu mechanicznemu i niesprawności w jego działaniu związane są z defektem elementów zapłonowych. Instalację zapłonową wyposażono w dwa oddzielne układy zapłonowe, kontrolujące po dwa cylindry. Iskra wyzwalana jest w dwóch cylindrach jednocześnie (pierwsza cewka obsługuje dwie świece cylindrów 1 i 4, druga 2 i 3). Oba układy pracują równolegle i niezależnie. Wszystkie modele wyposażono w mechaniczny odśrodkowy regulator wyprzedzenia zapłonu. Wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika, regulator ten koryguje kątem wyprzedzenia zapłonu. 

CB750 posiadają instalację 12-woltową z alternatorem zainstalowanym na wale korbowym. Na prawej końcówce wału korbowego zamocowany jest centralną śrubą wirnik. Stojan oraz zespół szczotek zainstalowane są we wnętrzu dekla przykrywającego prawa stronę wyjścia wału. 

przekrój silnika CB750/900 dohc; fot: broszury reklamowe

Podstawowy model CB750K z układem wydechowym 4w4, pojedynczą tarczą hamulcową  i szprychowanymi obręczami z 1978r - fot: broszury reklamowe

 

Honda CB750 jest motocyklem bardzo trwałym. Przebiegi rzędu 100000km nie są niczym nadzwyczajnym. W tym czasie wiele części należy  wymienić (łańcuch rozrządu, klocki hamulcowe itp.), lecz są to elementy, które zużywają się z oczywistych względów w trakcie normalnej eksploatacji. 

 

 

Modele na rynek europejski:

Motocykle sprzedawane na rynku UK można identyfikować z konkretnym modelem i rokiem produkcji na podstawie numerów odczytanych z ramy i silnika. Zmiany kolorystyki oraz wystroju detali wprowadzane były sukcesywnie z każdym modelem.

CB750 F-B
Wprowadzony w marcu 1981r zastąpił model F-A. Główne zmiany, to wprowadzenie w zaworu podciśnieniowego współpracującego z kranikiem paliwa, montowanego na górnej prawej stronie gaźników, nowego cylinderka przedniego hamulca, wkładek antywibracyjnych pomiędzy tarczą hamulca i obręczą przedniego koła.

CB750 F2-C
Model ten wyposażony został w owiewkę. Wraz z nią pojawiły się dodatkowe wskaźniki: woltomierz i zegar kwarcowy oraz regulacja strumienia świetlnego przedniego reflektora. Nowy przedni hamulec posiadał zacisk dwutłoczkowy.

CB750 F-D
Model ten posiadał wszystkie udoskonalenia modelu F2-C, lecz nie posiadał owiewki oraz dodatkowych wskaźników i regulacji reflektora.

Modele na rynek północnoamerykański:

CB750K 1981-82
Model K, wprowadzony w 1978r, był modelem podstawowym. W wyniku poczynionych zmian, na jego bazie powstał model CB750C Custom. Dane dla modeli wyprodukowanych między 1978-80 pokrywają się z danymi modelu podstawowego. 

Modele z 1981 i 1982r zostały wyposażone w zawór podciśnieniowy montowany na górnej prawej stronie gaźników i współpracujący z ręcznym kranikiem paliwa. Zmieniono również kształt okładzin hamulcowych. Tylne amortyzatory FVQ zostały zastąpione elementami Showa VHD. Pozostałe zmiany dotyczyły reflektora (żarówka H4) i malowania. Rok 1982 zaowocował wprowadzeniem dwutłoczkowego zacisku hamulca przedniego oraz zmianą tarcz hamulcowych.

CB750F Supersport 1981-82
Model ten uległ podobnym przeobrażeniom jak model K. W tym przypadku nowe przednie zawieszenie miało rury nośne o zwiększonej średnicy 37mm (poprzednio 35mm). Obręcze Comstar poddano stylistycznym retuszom. 

CB750C Custom 1981-82
Dane dla modelu podstawowego (z 1980r) pokrywają się, z niewielkimi zmianami, z danymi dla modelu K, zawartymi w tej publikacji. Model ten był bardzo popularny w USA. Jakkolwiek firma robiła wszystkie następne wersje jako bardziej wyrafinowane, model K odgrywał rolę modelu "ekonomicznego". Wśród wielu różnic w stosunku do wcześniejszych modeli, należy wymienić nowe "pompowane" przednie zawieszenie, obręcze Comstar i podwójne przednie tarcze hamulcowe, początkowo z jednotłoczkowymi zaciskami. W miejsce amortyzatorów FVQ wprowadzono elementy Showa VHD (Variable Hydraulic Damping). Przedni reflektor został wyposażony w żarówkę H4. Kranik paliwa zastąpiono kranikiem z zaworem podciśnienowym. 

CB750C 1981 - widok z lewej strony - fot: Cycleword

Widok na silnik CB750C - fot: CycleWorld

Zestaw wskaźników modelu Custom - fot: CycleWorld

Charakterystyczny dla modelu Custom wydech 4w4. W przeciwieństwie do starszego brata CB900C napęd tylnego koła powierzono łańcuchowi - fot: CycleWorld

CB750SC Nighthawk 1982-83
Inną wariacją stylu custom był Nighthawk, reprezentujący daleko bardziej integralny przykład stylu niż model C. Został on wyposażony w "pompowane" przednie zawieszenie z rurami nośnymi o średnicy 37mm i system antynurkujący TRAC, z 4-stopniową regulacją. W przodzie zastosowano 2 tarcze hamulcowe współpracujące z dwutłoczkowymi zaciskami hamulcowymi. Większość detali uległa zmianie i kosmetycznym retuszom. Pomiędzy modelami z 1982 i 1983 nie ma istotnych różnic.

 

CB750SC Nighthawk produkowany był w latach 1982-1983 na rynku amerykańskim oferowany był w ceni 3100$ - fot. Cycle 4/1982

Układ antynurkujący TRAC zastosowany w Hondzie CB750SC - fot. b/d

CB750SC 1982 bez elementów karoseryjnych

 

CB750 - identyfikacja modelu

Modele 750 na rynek UK

model nr silnika nr ramy data

K-Z * RC01E-2000640 do 2020308 RC01-2000042 do 2020204 październik ‘78 do ‘80

F-A * RC04E-2115857 do 2123244 RC04-2116241 do 2123630 luty ‘80 do marzec ‘81

F-B RC04E-2204207 do 2216772 RC04-2200007 do 2212095 marzec ‘81 do ‘82

F2-C RC04E-2305710 RC04-4000150 luty ‘82 do ‘83

F-D RC04E-2400018 RC04-2400001 luty ‘83 do ‘84

Modele 750 na rynek US

model nr silnika nr ramy data

CB750K

1979* RC01E-2000001 do 2025441 RC01-2000001 do 2025239 wrzesień ‘78

1980* RC01E-2100005 do 2133994 RC01-2100005 do 2116490 październik ‘79

1981 RC01E-2200020 do 2242464 RC010*BM200001 do BM209614 październik ‘80

1982 RC01E-2300003 RC010*CM300003 wrzesień ‘81

CB750K Ltd

1979* RC01E-3000001 do 3008840 RC01-3000006 do 3008810 styczeń ‘79

CB750F Supersport

1979* RC04E-2000023 do 2010719 RC04-2000023 do 2010669 styczeń ‘79

1980* RC04E-2100003 do 2117316 RC04-2100003 do 2116089 październik ‘79

1981* RC04E-2200005 do 2216705 RC040*BM200001 do BM207766 październik ‘80

1982 RC04E-2300001 RC040*CM300003 wrzesień ‘81

CB750C Custom

1980* RC01E-2109040 do 2136728 RC01-2200004 do 2220040 październik ‘79

1981 RC01E-2200008 do 2242537 RC011*BM100001 do BM125225 październik ‘80

1982 RC01E-2300001 RC011*CM200003 wrzesień ‘81

CB750SC Nighthawk

1982 RC01E-2308884 do 2323081 RC012*CM000019 do CM012103 styczeń ‘82

1983 RC01E-2400041 RC012*DM100001 październik ‘82

 

Literatura: R.Brown - The encyklopedia of motorcycles; H.Wilson - Encyklopedia motocykli; H.Wilson - Księga motocykli; książka napraw wyd. Haynes oraz Bucheli, książka obsługi; Świat Motocykli 10/1996, 11/1999; broszury reklamowe, Cycle 04/1982,

 

Dane techniczne:

 
model CB750C Custom 1981 USA 
Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, chłodzony powietrzem, 4 zawory na cylinder, rozrząd typu DOHC, regulacja płytkami, 4 gaźniki Keihin podciśnieniowe VB42A 30mm z pompką przyspieszającą, śred.xskok 62x62mm, pojemność skokowa 749ccm, stopień sprężania 9,0:1, moc maksymalna 75KM przy 9000rpm, max. moment obrotowy 67Nm przy 7000rpm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe, rozrusznik elektryczny, alternator 260W, akumulator 12V-14Ah, zapłon elektroniczny CDI, układ wydechowy 4w4
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny - łańcuch zębaty 2,041, napęd końcowy - łańcuch o-ring 2,388, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna: I-2,533, II-1,789, III-1,391, IV-1,160, V-0,964, 
Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, widelec teleskopowy 35mm z poduszką powietrzną, skok 160mm, wahacz wleczony podparty 2 elementami resorująco-tłumiącymi typu VHD z 5-stopniową regulacją, skok 95mm, hamulec przedni dwutarczowy 276mm, zacisk jednotłoczkowy, hamulec tylny bębnowy 190mm, obręcze odlewane przód 19x2,15, tył 16x2,50, ogumienie - przód 110/90-19, tył 130/90-16
Wymiary i masy: długość 2300mm, szerokość 920mm, wysokość 1165mm, wysokość siedzenia 760mm, prześwit 130mm, rozstaw osi 1535mm, kąt pochylenia główki ramy 60,5 stopnie, wyprzedzenie 117mm, masa sucha 234kg, masa pojazdu gotowego do drogi 253kg, nośność 206kg, zbiornik paliwa 16,5l, rezerwa 2,8l
Osiągi: prędkość maksymalna b/d, przyspieszenie 0-100km/h b/d, zużycie paliwa 16,3km/1l,
Dane eksploatacyjne: ciśnienie w ogumieniu przód 225kPa, tył 225kPa, poziom pływaka 15,5mm, olej silnikowy SAE 10W40 SE 3500ml (z filtrem), olej zawieszenia przedniego ATF 245ml, świece zapłonowe NGK D8A, przerwa na elektrodzie 0,6-0,7mm, wolne obroty 900-1100rpm, śruba składu mieszanki wykręcona o 1,5obr., łańcuch o-ring #530, luz łańcucha 15-25mm, kolejność zapłonów 1-2-4-3,
 
model CB750K 1979 USA
Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, chłodzony powietrzem, 4 zawory na cylinder, rozrząd typu DOHC, 4 gaźniki Keihin podciśnieniowe 30mm, śred.xskok 62x62mm, pojemność skokowa 749ccm, stopień sprężania 9,0:1, moc maksymalna 77KM przy 9000rpm, max. moment obrotowy 67Nm przy 7000rpm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe, rozrusznik elektryczny, alternator 260W, akumulator 12V-14Ah, zapłon elektroniczny CDI, układ wydechowy 4w4,
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny - łańcuch zębaty 2,381, napęd końcowy - łańcuch rolkowy 2,533, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna: I-2,533, II-1,789, III-1,391, IV-1,160, V-0,964, 
Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, widelec teleskopowy 35mm, wahacz wleczony podparty 2 elementami resorująco-tłumiącymi gaz/olej, hamulec przedni jednotarczowy, zacisk jednotłoczkowy, hamulec tylny bębnowy, obręcze szprychowe lub ComStar, ogumienie - przód: 3,50H19 4PR, tył: 4,50H18 4PR,
Wymiary i masy: długość 2200mm, szerokość 880mm, wysokość 1160mm, wysokość siedzenia 800mm, prześwit 150mm, rozstaw osi 1520mm, wyprzedzenie 121mm, kąt pochylenia główki ramy 62o30', masa sucha 233kg, nośność 163kg,  zbiornik paliwa 20,0l rezerwa 5,0l
Osiągi: prędkość maksymalna 195km/h, przyspieszenie 0-100km/h 4,5sek, średnie zużycie paliwa 7,0l/100km
Dane eksploatacyjne: ciśnienie w ogumieniu przód 200kPa, tył 225kPa, poziom pływaka 15,5mm, olej silnikowy SAE 10W40 3500ml (z filtrem), olej zawieszenia przedniego ATF 155ml (przy wymianie), świece zapłonowe NGK DR8 ES-L, przerwa na elektrodzie 0,6-0,7mm, wolne obroty 900-1100rpm, śruba składu mieszanki wykręcona o 1,5obr., wolne obroty 900-1100rpm,  kolejność zapłonów 1-2-4-3,
 
model CB750SC Nighthawk 1982 USA 
Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, chłodzony powietrzem, 4 zawory na cylinder, rozrząd typu DOHC, regulacja płytkami, 4 gaźniki Keihin podciśnieniowe VB42A 30mm z pompką przyspieszającą, śred.xskok 62x62mm, pojemność skokowa 749ccm, stopień sprężania 9,0:1, moc maksymalna 75KM przy 9000rpm, max. moment obrotowy b/d przy 7500rpm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe, rozrusznik elektryczny, alternator 260W, akumulator 12V-14Ah, zapłon elektroniczny CDI, układ wydechowy 4w4
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny - łańcuch zębaty 2,041, napęd końcowy - łańcuch o-ring 2,388, sprzęgło wielotarczowe mokre, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna: I-2,533, II-1,789, III-1,391, IV-1,160, V-0,964, 
Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, widelec teleskopowy 37mm z poduszką powietrzną, układ antynurkujący TRAC, skok 160mm, wahacz wleczony podparty 2 elementami resorująco-tłumiącymi typu VHD z 5-stopniową regulacją, skok 95mm, hamulec przedni dwutarczowy 276mm, zacisk dwutłoczkowy, hamulec tylny bębnowy 190mm, obręcze odlewane przód 18x2,50, tył 16x3,00, ogumienie - przód 120/90-18, tył 140/90-16
Wymiary i masy: długość 2300mm, szerokość 920mm, wysokość 1165mm, wysokość siedzenia 760mm, prześwit 130mm, rozstaw osi 1535mm, kąt pochylenia główki ramy 60,5 stopnie, wyprzedzenie 120mm, masa sucha 234kg, masa pojazdu gotowego do drogi 260kg, nośność 169kg, zbiornik paliwa 16,5l, rezerwa 2,8l
Osiągi: prędkość maksymalna b/d, przyspieszenie 0-100km/h b/d, zużycie paliwa 17,9km/1l,
Dane eksploatacyjne: ciśnienie w ogumieniu przód 225kPa, tył 225kPa, poziom pływaka 15,5mm, olej silnikowy SAE 10W40 SE 3500ml (z filtrem), olej zawieszenia przedniego ATF lewa goleń 360ml, prawa 350ml, ciśnienie w teleskopach 0,7-1,0atm. świece zapłonowe NGK DR8 ES-L, przerwa na elektrodzie 0,6-0,7mm, wolne obroty 900-1100rpm, łańcuch o-ring #530, luz łańcucha 15-25mm, kolejność zapłonów 1-2-4-3,
 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 02 maja 2010

Powrót do strony głównej