CB1000F CB 1000 Big One BigOne Super Fours SuperFours CB1000 CB 1000SF Big One BigOne Super Four SuperFour CB1000 CB 1000 Big One BigOne
1993-1996 Historia firmy

Honda 

CB 1000 F

 

Big One / Super Fours

Tworząc model CB1000 Honda wzbogaciła na początku lat 90-tych segment klasycznych, odkrytych motocykli - fot. broszury reklamowe

Na rynku japońskim "Big One" funkcjonował pod oznaczniem CB1000SF - fot. b/d

 

Konstrukcje o nostalgicznym charakterze, takie jak Kawasaki Zephyr czy Yamaha XJR, stworzyły w ostatnim dziesięcioleciu ubiegłego wieku nowy segment rynku. Konstruktorzy zaczęli wykorzystywać niemal w całości motocykle z lat 70-tych czy 80-tych, modernizując je i przebudowując w odpowiedni sposób. Moda na nostalgię wykreowana przez producentów i zaakceptowana przez nabywców spowodowała powrót do chłodzenia silników powietrzem i tylnych zawieszeń z dwoma elementami resorująco-tłumiącymi mocowanymi po bokach. Honda była wśród pionierów tego trendu, wprowadzając model CB750 w 1991r na rynek Stanów Zjednoczonych i rok później na rynki europejskie. Nawiązania do słynnej serii "Bol d'Or" były tutaj aż nadto widoczne. Wydawało się,  że pojazd wyższej klasy będzie miał identyczny wizerunek. Tak przynajmniej wskazywała logika, wszak CB750 Bol d'Or miała swojego odpowiednika o pojemności 900ccm, a potem nawet 1100ccm. Firma poszła jednak inną drogą. W 1993r. na rynku pojawił się motocykl, w którym nostalgię za dawnymi konstrukcjami wyrażono jedynie charakterystyczną linią boczną, wahaczem tylnego koła podpartym po bokach i brakiem obudów.

 

Pierwsze wizje CB1000 - fot. forum użytkowników motocykla

Brak owiewek nie pozwala wykorzystać w pełni potencjału motocykla - fot. broszury reklamowe

 

Bazując na ówczesnej modzie, Honda wyszła z propozycją maszyny znacznie nowocześniejszej niż CB750. Jesienią 1991r. model CB1000 można było obejrzeć po raz pierwszy na Tokio Motor Show. Do europejskiej premiery doszło w 1992r. Zamiast klasycznego naked bike'a pokazano muscle-bike'a ze zmodernizowanym silnikiem CBR1000F i zupełnie nową ramą. Chłodzona cieczą jednostka napędowa straciła nieco wigoru związanego z mocą maksymalną, a zyskała na momencie obrotowym w zakresie niskich obrotów. Zmieniono czasy rozrządu i zastosowano gaźniki o mniejszej średnicy przelotu.

 

   
   
Opracowano również nowy układ wydechowy w systemie "4w1" oraz nowy układ zapłonowy. Wzrost momentu obrotowego pozwolił na zmniejszenie liczby przełożeń do pięciu. Moc maksymalna w wersji otwartej sięgała 135KM, ale na terenie Europy sprzedawano także wersję zdławioną do 98KM (a nawet 50KM).

 

Honda CB1000 to naked bike z charakterem. Pod względem dynamiki i precyzji prowadzenia może się równać z najlepszymi motocyklami klasy sport - fot. broszury reklamowe

 

Zasadniczym elementem układu nośnego stała się podwójna rama zamknięta, z konwencjonalnym widelcem teleskopowym w przednim zawieszeniu i wahaczem wleczonym z tyłu, podpartym po bokach dwoma elementami resorująco-tłumiącymi. Gdyby zdecydowano się na centralny amortyzator wbudowany w sprężynę śrubową, klimat nostalgii zniknąłby zupełnie. Tym bardziej, że zaprojektowano nowoczesny wahacz z lekkiego stopu. Dlatego zapewne zdecydowano się na mniej precyzyjny w prowadzeniu układ, ale o bardziej klasycznym wyglądzie.

 

Inne elementy świadczą jednak o tym, że parametry podwozia starano się podwyższać na wiele sposobów. Tylne amortyzatory otrzymały zbiornik wyrównawcze i możliwość regulacji tłumienia przy rozciąganiu i ściskaniu. Rury nośne widelca miały średnicę aż 43mm. Specjalnie dla CB1000 firma Dunlop opracowała radialne opony o średnicy 18 cali. Nie zabrakło akcentów sportowych. Przednie tarcze hamulcowe miały średnice aż 310mm (czterotłoczkowe zaciski stałe), a oś przedniego koła osadzono w specjalnym, szybkoobsługowym zamku. podobnym do tego w niemal wyczynowej Hondzie RC30. Nie pozostało to bez wpływu na cenę. Motocykl był stosunkowo drogi w porównaniu z "nostalgicznymi" konkurentami.

 

Wersje kolorystyczne CB1000F:

Kod koloru czarnego: NH359 lub NH1E Kod koloru czerwonego: R210 lub R158P
Kod koloru NH341K Kod koloru Y124E
 

Model CB1000, który otrzymał przydomki "Big One" (Wielka Jedynka) oraz "Super Four" (Super Czwórka), z pewnością był konstrukcją udaną, o bardzo wysokim poziomie wykończenia. Motocyklem, który mimo braku obudów był traktowany przez wielu motocyklistów jako pojazd wręcz sportowy. Podobny wizerunek zyskał później Kawasaki ZRX1100, przedstawiciel "nostalgicznego" nurtu wykorzystujący podobnie jak CB1000 nowoczesne rozwiązania techniczne.

 

Zaleźnie od rynku przeznaczenia spotyka się oznacznie CB1000F (F-Four), CB1000SF (SF-SuperFour) lub samo CB1000 - fot. broszury reklamowe

 

W testach porównawczych podkreślano zwłaszcza zalety podwozia, dzięki któremu "Big One" świetnie radziła sobie podczas dynamicznej jazdy. Także pod względem przydatności w codziennej eksploatacji oceniano ten motocykl bardzo wysoko. Krytykowano jednak zdecydowanie pięciostopiową skrzynię biegów. Przełożenie piątego biegu było zdecydowanie "za długie". Gdyby pozostawiono szóste przełożenie, albo "skrócono" piąty bieg, CB1000 nie dałaby takim motocyklam jak Yamaha XJR1200 czy Triumph Trident 900 żadnych  szans. Z Suzuki GSX1100G czy Kawasaki ZR1100 Zephyr wygrywała mimo niedoskonałej skrzyni przekładniowej. Bardzo dobre notowania wśród kierowców testowych i fachowców z branży nie mogłaby jednak zmienić rynkowego oblicza motocykla. Wysoka cena CB1000 nie zjednała temu modelowi dużej liczby nabywców. Bez żadnej istotnej modernizaci motocykl wycofano z europejskiej oferty juz w 1997r. Być może dlatego, aby nie był konkurencyjny dla nowej, obudowanej CBR1100XX, która wówczas była wprowadzana na rynek. Co ciekawe - w produkcji pozostała CBR1000F, która służyła silnikiem Hondzie "Big One".

 

 

Nieliczne wady CB1000 nie mogą zmienić pozytywnego wizerunku tego motocykla, ale z pewnością trzeba je wymienić, by zbudować pełen obraz "Big One". Przede wszystkim był to jednoślad ciężki, co ograniczało jego zwrotność. Można stwierdzić, że osiąga ona poziom zaledwie przyzwoity. Oprócz zbyt "długiego" przełożenia ostatniego biegu, można mieć jeszcze zastrzeżenia do zbyt dużego luzu w układzie napędowym. Czuć to podczas zmian obciążeń silnika. Problem stanowi także dobór ogumienia, bo rozmiar 18 cali jest raczej nietypowy. Oferta w tym segmencie wymiarowym jest dość skromna. Cieszyć mogą niskie koszty eksploatacji, bowiem łańcuch napędowy i zębatki wytrzymują nawet 30kkm, a przeglądu i wymiany oleju silnikowego dokonuje się co 12kkm. Problematyczna jest jednak regulacja luzów zaworowych, trzeba zdementować sporo części, co podwyższa koszt usługi. Na tym jednak kłopoty z CB1000 się kończą. Motocykl jest niezawodny i trwały. Bezawaryjnie pracuje silnik, który charakteryzuje się duża żywotnością. Nie ma tutaj typowych, powtarzających się usterek i awarii. Dlatego po "Big One" rzeczywiście warto sięgnąć, oczywiście pod warunkiem, że najpierw sięgniemy do portfela. Droga na rynku pierwotnym CB1000 jest także kosztowna na rynku wtórnym. Oczywiście jeśli mamy do czynienia z dobrze utrzymanymi egzemplarzami.
 

Na rynku japońskim do CB1000 można dokupić kilkanaście różnych wariantów owiewek przednik - fot. strona producenta owiewek

CB1000 jest wdzięcznym obiektem tuningowym - fot. japoński producent akcesoriów tuningowych

Plusy:

mocny i elastyczny silnik, stabilne podwozie, skuteczne hamulce, wysoki poziom wykończenia, nowoczesna konstrukcja, wysoka trwałośc i niezawodność

Minusy:

duża masa własna, ograniczona oferta ogumienia, zbyt "długie" przełożenia piątego biegu.

 

Oznaczenie modelu

Rocznik

kraj przeznaczenia i kod

Nr ramy

Nr silnika

CB1000FT

1996

FR SC30A

 TM300001-TM399999

 2300001-2399999

CB1000FS

1995

FR SC30

 2200126-2200240

 2200673-2200877

CB1000FR

1994

FR SC30

 2100133-2101532

 2100133-2101654

CB1000FP

1993

FR SC30

 2000041-2002527

 2000057-2003379

CB1000FP

1993

Europa SC30

 2000042-2002586

 2000058-2003438

CB1000FR

1994

Europa SC30

 2100303-2101533

 2100344-2101655

CB1000FS

1995

Europa SC30

 2200001-2200248

 2200002-2200885

CB1000FT

1996

Europa SC30A

 TM000082-TM099999

 2300163-2399999

Numer seryjny VIN modeli na rynek amerykański 1994-1995r - fot. katalog części

 

Literatura: Świat Motocykli 06/2006, broszury reklamowe producenta, książka napraw 64MZ100, instrukcja obsługi, katalog części modelu US 1994-1995,

Dane techniczne:

 
CB1000 wersja USA 1993r SC30 
Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, chłodzony cieczą, 4 zawory na cylinder, rozrząd typu DOHC, luz zaworowy regulowany płytkami, wałek wyrównoważający, 4 gaźniki podciśnieniowe Keihin 34mm, śred. x skok 77,0x53,6mm, pojemność skokowa 998ccm, stopień sprężania 10,0:1, moc maksymalna 98KM przy 8500rpm, max. moment obrotowy 87Nm przy 6000rpm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z mokrą miską olejową, rozrusznik elektryczny, alternator 420W, akumulator 12V-10Ah, zapłon tranzystorowy, bezstykowy, układ wydechowy 4w1 
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny - koła zębate 1,785, napęd końcowy 2,470 - łańcuch rolkowy o-ring, sprzęgło wielotarczowe mokre hydrauliczne, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna I-2,833, II-1,941, III-1,500, IV-1,217, V-1,040
Podwozie: rama zamknięta, podwójna, stalowa, widelec teleskopowy średnicy 43mm o skoku 130mm, wahacz wleczony podparty dwoma elementami resorująco-tłumiącymi o skoku 117mm, hamulec przedni dwutarczowy 310mm, zacisk stały czterotłoczkowy, hamulec tylny jednotarczowy 276mm, zacisk pływający jednotłoczkowy, ogumienie - przód: 120/70R18 59V, tył 170/60R18 73V, obręcze odlewane MT 3,5x18, MT 5,5x18,
Wymiary i masy: długość 2220mm, szerokość 785mm wysokość 1130mm wysokość siedzenia 810mm, prześwit 140mm, rozstaw osi 1540mm, kąt pochylenia główki ramy 63o, wyprzedzenie 111mm, masa sucha 235kg masa pojazdu gotowego do jazdy 260kg, nośność 174kg, dopuszczalna masa całkowita 445kg, zbiornik paliwa 22,0l, rezerwa 4,0l, 
Osiągi: prędkość maksymalna 205km/h przyspieszenie 0-100km/h 3,9 sek, zużycie paliwa 4,9-9,3l/100km
Dane eksploatacyjne: olej zawieszenia przedniego Honda Suspension Fluid SS-8 492ccm/goleń, poziom oleju w zawieszeniu 142mm, olej silnikowy SAE10W40 SF/SG 4000ml (z filtrem), ciśnienie w ogumieniu - przód: 250kPa, tył: 290kPa, świece zapłonowe: NGK DPR9EA-9, przerwa na elektrodzie 0,8-0,9mm, luzy zaworowe: ssące 0,08-0,12mm wydechowe 0,14-0,18mm, ciśnienie sprężania 192psi/250rpm, kolejność zapłonów 1-2-4-3, układ chłodzenia 2800ml, zbiornik wyrównawczy 400ml, otwarcie termostatu176 oC, poziom pływaka 13,7mm, gaźnik VP48A, gaźnik wzorcowy nr3, obroty biegu jałowego 900-1100rpm, łańcuch napędowy DID 50VA7-116LE, luz 25-35mm, akumulator YTX12-BS,  benzyna bezołowiona min. 91 ROZ
 
CB1000 wersja 1993r. dławiona Niemcy SC30-3000001~ 
Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, chłodzony cieczą, 4 zawory na cylinder, rozrząd typu DOHC, luz zaworowy regulowany płytkami, wałek wyrównoważający, 4 gaźniki podciśnieniowe Keihin, śred. x skok 77,0x53,6mm, pojemność skokowa 998ccm, stopień sprężania 10,0:1, moc maksymalna 50KM przy 8000rpm, max. moment obrotowy 65Nm przy 4500rpm, smarowanie obiegowe wysokociśnieniowe z mokrą miską olejową, rozrusznik elektryczny, alternator 420W, akumulator 12V-10Ah, zapłon tranzystorowy, bezstykowy, układ wydechowy 4w1 
Przeniesienie napędu: napęd pierwotny - koła zębate 1,785, napęd końcowy 2,470 - łańcuch rolkowy o-ring, sprzęgło wielotarczowe mokre hydrauliczne, skrzynia biegów pięciostopniowa mechaniczna I-2,833, II-1,941, III-1,500, IV-1,217, V-1,040
Podwozie: rama zamknięta, podwójna, stalowa, widelec teleskopowy średnicy 43mm o skoku 130mm, wahacz wleczony podparty dwoma elementami resorująco-tłumiącymi o skoku 117mm, hamulec przedni dwutarczowy 310mm, zacisk stały czterotłoczkowy, hamulec tylny jednotarczowy 276mm, zacisk pływający jednotłoczkowy, ogumienie - przód: 120/70R18 59V, tył 170/60R18 73V, obręcze odlewane MT 3,5x18, MT 5,5x18,
Wymiary i masy: długość 2220mm, szerokość 785mm wysokość 1130mm wysokość siedzenia 810mm, prześwit 140mm, rozstaw osi 1540mm, kąt pochylenia główki ramy 63o, wyprzedzenie 111mm, masa sucha 235kg masa pojazdu gotowego do jazdy 260kg, nośność 174kg, dopuszczalna masa całkowita 445kg, zbiornik paliwa 22,0l, rezerwa 4,0l, 
Osiągi: prędkość maksymalna 175km/h przyspieszenie 0-100km/h b/d sek, zużycie paliwa b/d
Dane eksploatacyjne: olej zawieszenia przedniegoSAE10 492ccm/goleń, poziom oleju w zawieszeniu 142mm, olej silnikowy SAE10W40 SE/SG 4000ml (z filtrem), ciśnienie w ogumieniu - przód: 250kPa, tył: 290kPa, świece zapłonowe: NGK DPR9EA-9, przerwa na elektrodzie 0,8-0,9mm, luzy zaworowe: ssące 0,08-0,12mm wydechowe 0,14-0,18mm, ciśnienie sprężania 192psi/250rpm, kolejność zapłonów 1-2-4-3, układ chłodzenia 2800ml, zbiornik wyrównawczy 400ml, otwarcie termostatu176 oC, poziom pływaka 13,7mm, gaźnik VP45B, gaźnik wzorcowy nr3, obroty biegu jałowego 900-1100rpm, łańcuch napędowy DID 50VA7-116LE, luz 25-35mm, 116 ogniw, akumulator YTX12-BS, benzyna bezołowiona min. 91 ROZ,  
 

 

motolit@neostrada.pl

aktualizacja: 06 lipca 2010

Powrót do strony głównej