AN400 AN250 Burgman AN400 AN250 Burgman AN400 AN250 Burgman AN400 AN250 Burgman AN400 AN250 Burgman AN400 AN250 Burgman W X Y k1 k2 k3

1998-2006

Historia firmy

Suzuki

AN 250 / 400

 

Burgman / Skywave

W roku prezentacji na rynku Polskim AN400 kosztował 24400zł.

Fot.: Modele poszczególny "generacji"

 

Pod koniec lat 90-tych XX wieku projektanci skuterów mieli znacznie łatwiejsze życie niż dziś. Na rynku dominowały skutery wyposażone w silniki o niewielkiej pojemności. Skuterów określanych mianem maxi nie było niemal wcale. Z tej konwencji wyłamywały się tylko Honda z modelami Helix i Foresight oraz Yamaha z modelem Majesty. Wszystkie one napędzane były silnikami klasy 250ccm. Według zapewnień projektantów, ta klasa to duże skutery, nadające się zarówno d użytku w zatłoczonych miastach, jak i na dłuższe trasy poza miastem.

 

AN400 K3/K4/K5/K6 AN250 W/X/Y/K1/K2 AN400 X/Y/K1/K2

Fot.: Naciśnięcie startera budzi ze snu maszynerię co sygnalizowane jest ledwie słyszalnym basowym bulgotem i delikatnymi wibracjami. Układy wydechowe to elementy, które łatwo pozwalają na odróżnienie wersji pojemnościowej.

Fot.: Komfortowe siedzenie, wygodne, szerokie podesty na stopy - po prostu luksus i komfort.
Podświetlany schowek pomieści neseser lub integralny kask.

 

Fot.: Wersja K1 posiadała m.in zmieniony kolor tła liczników. Spowodowane było to skargami użytkowników na odbicia promieni słonecznych od srebrnego tła wcześniejszych wersji. W przedniej osłonie znajdują się dwa poręczne schowki

 

Fot.: Burgman to skuter bardzo bogato wyposażony w elementy zwiększające bezpieczeństwo, komfort i praktyczność użytkowania. Wlew paliwa umieszczono przed siedzeniem w podłodze, co umożliwia tankowanie "z siodła".

 

Latem 1998r niespodziewanie na rynku pojawił się nowy konkurent. AN250W Burgman, bo o nim mowa, był napędzany jednocylindrowym silnikiem klasy 250ccm, osiągającym moc maksymalną 23KM. Spory rozstaw osi wynoszący 1600mm oraz solidna rama w połączeniu ze sztywnym widelcem gwarantowały pewne i łatwe prowadzenie skutera. Podwozie przy tym było w stanie przenieść dużo większą moc niż dysponowała dotychczasowa jednostka.

 

Ten model AN250X z 1998r był początkiem kariery Suzuki Burgman - fot. katalogi motocykloweBurgman 400 z roku 2000 oznaczany jako AN400W - fot. broszury reklamowe

Fot.: AN250 W/X/Y oraz  AN400 X/Y z lat 1998-2000

AN400K1 w stosunku do AN400Y przeszedł kilka poważnych zmian m.in. wizualnych - fot. broszury reklamoweAN400K2 to model pośredni pomiędzy pierwszym 400X i późniejszym 400K3 - fot. broszury reklamowe

Fot.: Modele z lat 2001-2002 z oznaczeniem kodowym K1/K2

 

AN400K3 w stosunku do wcześniejszych modeli to niemal zupełnie nowy skuter; silnik zasilany wtryskiem, zmienione podwozie i nadwozie - fot. broszury reklamoweZasilany wtryskiem AN400K3 produkowany od 2003 do 2006r - fot. b/d

Fot.: Modele z lat 2003-2006 z oznaczeniami K3/K4/K5/K6

 

Dobrego obrazu dopełniały mocne hamulce tarczowe oraz sporo miejsca dla kierowcy i pasażera. Ponieważ pod obszernymi owiewkami znalazło się sporo niewykorzystanego miejsca, jeszcze tego samego roku jesienią zaprezentowano nowy model, napędzany znacznie większym silnikiem - AN400X. Zewnętrznie wyróżniał się chromowanym tłumikiem i zbiornikiem kompensacyjnym przy tylnym amortyzatorze.

 

Fot.: Przekrój anatomiczny modelu pierwszej serii AN250/400 W/X/Y 
Podwozie pracuje znakomicie podczas jazdy na wprost. Nieco gorzej radzi sobie z zakrętami.

Fot.: Przekrój anatomiczny modelu AN400 K3/K4/K5
Niski środek ciężkości to cecha, którą duże skutery górują nad motocyklami.

Fot.: Burgman ma z tyłu centralny amortyzator gazowo-olejowy z możliwością regulacji twardości
co jest bardzo ważną rzeczą przy jeździe turystycznej z pasażerem, kiedy to bagaż i plecaczek znacznie obciąża tył pojazdu.

Fot.: Zintegrowany układ hamulcowy zastosowany w Burgmanie. Praktycznie możemy używać tylko lewej dźwigni hamulca,
która to uruchamia tylny zacisk oraz dwa z czterech tłoczków przedniego zacisku. Siła hamowania rozłożona jest w proporcji 70% tył i 30% przód. Prawa dźwignia uruchamia 2 pozostałe tłoczki zacisku przedniego.

 

Jednostka o pojemności niemal 400ccm dysponowała mocą o prawie 10KM większą w porównaniu do dwieściepięćdziesiątki. Nieznacznie wzrosła prędkość maksymalna ze 124km/h do niemal 150km/h. Większy silnik zwiększył o 10kg masę własną skutera. Spore zainteresowanie  Burgmanem 400 było spowodowane przede wszystkim dobrymi właściwościami jezdnymi, dosyć dużą prędkością maksymalną, wysokim komfortem i funkcjonalnością. Kierowca ani pasażer nie mogli uskarżać się na brak miejsca, a pod kanapą wygospodarowano spory schowek, w którym bez kłopotu mieścił się obraz formatu A3, o integralnym kasku nie wspominając.

 

Fot.: Tablica rozdzielcza modelu K3 jest bardzo bogato wyposażona i przejrzysta

Fot.: Modele od wersji K3 włącznie posiadały bogaty zestaw schowków. Akumulator znajduje się z prawej strony tego schowka.
Stacyjka posiadała ciekawy patent - magnetyczną zasuwę.

AN400K3

Fot.: Niezależnie z boku, przodu czy też od tyłu sylwetka AN400 może się podobać.

 

Model na rok 2001 poddano gruntownemu faceliftingowi (oznaczenie AN400K1). Tylna lampa otrzymała stylistykę przypominającą światła Mercedesa klasy E. Ze zmian optycznych należy wspomnieć o lakierowanym pod kolor przednim grilu pod szybą oraz innym błotniku przednim. Zmodyfikowano także kanapę, a oparcie dla pasażera stało się wyższe i wygodniejsze. Podesty pasażera zmieniony tak, aby stopy nie ześlizgiwały się do przodu. Najważniejszą zmianą było poprawienie charakterystyki zawieszenia i powiększenie schowka pod kanapą. Zawieszenie przodu dostało nowe sprężyny tak by zachowanie nie budziło żadnych zastrzeżeń.

Przez trzy lata skuter sprzedawał się znakomicie, a kolejny facelifting przeprowadzono dopiero w modelu na 2003 rok (AN400K3). Optycznie motocykl uległ takiemu przeobrażeniu, że można mówić o nowym modelu. Główne zmiany polegały m.in. na zastosowaniu wtrysku paliwa, co umożliwiło zamontowanie katalizatora w układzie wydechowym. Burgman 400 z miejsca zaskarbił sobie przychylność klientów w wielu krajach. Ale ku zmartwieniu producenta, jego popularność spowodowała niemal całkowite załamanie się sprzedaży mniejszej wersji. Lekarstwem wymyślonym przez Suzuki było wprowadzenie w 2002 roku trzeciego modelu z serii. Dano mu silnik o pojemności aż 650ccm (AN650).

 

Oznaczenie silnika K415

Fot.: Silnik "pierwszej" generacji zasilany był przez gaźnik. Zmieniło się to wraz z wprowadzeniem modelu K3.

 

Czy to, że Burgman miał wiele zalet funkcjonalnych, oznaczało, że był również skuterem bezawaryjnym? Nie do końca, ponieważ w modelach z pierwszych lat produkcji sporo problemów powodowały silne wibracje silnika, odpowiedzialne za uszkodzenia przede wszystkim elementów wykonanych z tworzywa sztucznego. Na słowa krytymi zasłużyła również zawodna prądnica oraz regulator napięcia w modelach z początku produkcji. Na szczęście w większości przypadków wspominane usterki były usuwane w ramach gwarancji. Wadą, która nigdy nie została usunięta jest dość duża konsumpcja oleju silnikowego. Dlatego też bardzo ważną kwestią jest częsta kontrola jego poziomu.

 

Oznaczenia zależnie od rynku przeznaczenia:

E-02 Wielka Brytania E-03 USA E-04 Francja E-18 Szwajcaria E-19 Unia Europejska E-21 Belgia

E-22 Niemcy E-28 Kanada E-33 Kalifornia E-34 Włochy E-53 Hiszpania E-54 Izrael,

 

 

Fot.: W roku 2002 na targach Intermot pokazano zupełnie zmieniony stylistycznie model na rok 2003 czyli K3.

Fot.: Na rynku dalekowschodnim Burmgan znany jest pod nazwą SkyWave. Wersja Skywave 250S K3 posiadała kilka sportowych akcentów, np. białe tarcze wskaźników, czarne felgi, spojler tylny, krótsze wysięgniki lusterek i szybę. Kierownica była chromowana. .

Fot.: Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna. Siedzi się dość nisko, co jest znaczną zaletą dla osób niewysokich .
Nogi można spokojnie daleko wyciągnąć, a oparcie dla pasażera pomaga przy dłuższych wypadach. Przednia szyba i osłony oraz zasięg 200km pozwalają czuć się pewnie na długich trasach.

Fot.: Różnice w elementach nadwozia wersji K1 i K3 są wyraźnie widoczne.

Fot.: Skywave AN400 Limited to wersja nigdy nie oferowana na rynku europejskim. .

Suzuki AN250SS Skywave K5

Fot.: Na rynku japońskim oferowano m.in. usportowioną wersję AN250SS

Fot.: Oprócz standardowej wersji Skywave 250 producent zaproponował wersję Type S. Wersja ta nigdy nie była oferowana w Europie.

 

Fot.: Japońska wersja Burgmana 250 już w 2002 wyposażona była we wtrysk paliwa oraz wszystkie udogodnienia,
które rok później pojawiły się w europejskiej wersji AN400

 

Kto zdecyduje się na zakup starszego modelu powinien zwrócić uwagę czy na owiewkach nie ma rys lub pęknięć. W przypadku gdy skuter był używany na kiepskiej jakości drogach, poluzowane plastiki potrafią mocno hałasować. W modelach wyprodukowanych po roku 1999 i wyposażonych w podgrzewane gaźniki mogą pojawić się problemy z uruchomieniem zimnego silnika. W takim przypadku warto zdecydować się na wizytę w serwisie, gdzie układ zostanie poddany regulacji. Natomiast gdy rozgrzany silnik nie daje się uruchomić, ratunkiem może okazać się wymiana skorodowanego przewodu masowego w cewce zapłonowej. Częstym problemem jest niedziałający licznik prędkości i przebiegu. Winę za to ponosi impulsator umieszczony przy kole przednim. Konieczna jest jego wymiana na nowy.

Test porównawczy Suzuki AN400K3 vs Malaguti Madison 400

 

Fot. Rynek akcesoriów dodatkowych do Burgmana jest bardzo rozbudowany.
Producencie oferują dodatkowe kufry, szyby, bagażniki itp.

 

Fot.: Na postoju mamy do dyspozycji podstawkę centralną oraz boczną

 

Literatura: Świat Motocykli 08/1998, MOTOCYKL 05/1997, 05/1999,  książki napraw i obsługi, broszury reklamowe,

 

fabryczna książka napraw j.angielski - download  

fabryczna książka napraw j.hiszpański - download  

fabryczna książka napraw j.angielski - download  

fabryczna książka napraw j.niemiecki - download  

fabryczna książka napraw j.hiszpański - download  

 

instrukcje obsługi j.polski, węgierski - download  

 

katalogi części j.angielski - download  

 

Dane techniczne:

 

 
AN250W 1998r 
Silnik: czterosuwowy, jednocylindrowy, chłodzony cieczą, rozrząd SOHC, 4 zawory na cylinder uruchamiane dźwigienkami, pojemność skokowa 249ccm, średnica x skok 73,0 x 59,6mm, stopień sprężania 10,5:1, moc 23KM przy 7750rpm, moment obrotowy 25Nm przy 6000rpm, zasilanie 1x gaźnik Keihin CVK30, akumulator 12V 8Ah, rozruch elektryczny, alternator trójfazowy, układ smarowania wysokociśnieniowy z mokrą miską olejową, zapłon tranzystorowy, wał łożyskowany tocznie,
Przeniesienie napędu:: przełożenie pierwotne kołami zębatymi 1,000, przekładnia bezstopniowa, napęd końcowy pasek zębaty V-belt przełożenia 2,047 - 0,805, sprzęgło odśrodkowe suche, przekładnia końcowa zębata 8,066 (44/16 x 44/15),  
Podwozie: rama stalowa podwójna, zawieszenie przednie teleskopy 38mm, skok 100mm, zawieszenie tylne wahacz zintegrowany z przekładnią podparty centralnym elementem resorującym z 3 stopniową regulacja, skok 100mm, układ hamulcowy zintegrowany, hamulec przedni pojedyncza tarczowa 260mm, zacisk dwutłoczkowy, hamulec tylny pojedyncza tarcza 210mm, zacisk jednotłoczkowy, hamulec postojowy mechaniczny na koło tylne, koła odlewane przód MT3,00, tył MT3,50, ogumienie bezdętkowe przednie 110/90-13 M/C 55P, tylne 130/70-13 M/C 63P,
Wymiary i masy:: długość 2260mm, szerokość 765mm, wysokość 1360mm, rozstaw osi 1590mm, wysokość siedzenia 695mm, minimalny prześwit 125mm, kąt główki ramy 27o, wyprzedzenie 106mm, kąt skrętu kierownicą 40o promień zawracania 2,8m, masa sucha 159kg, dopuszczalna masa 370kg, zbiornik paliwa 13,0l, rezerwa ok.3,0l (czerwony zakres na wskaźniku)
Osiągi:: prędkość maksymalna 124km/h, przyspieszenie 0-100km: , zużycie paliwa 3,5-4,5l/100km,
Dane eksploatacyjne:: olej silnikowy SAE10W40 SF/SG 1900ml (z filtrem), świece zapłonowe NGK CR9EK, przerwa na elektrodzie 0,6-0,7mm, układ chłodzenia o pojemności 1500ml, przekładnia końcowa olej SAE10W40 SF/SG 190ml, olej w teleskopach 10W 292ml/goleń poziom oleju w goleni 98mm, luzy zaworowe: ssące 0,08-0,13mm, wydechowe 0,17-0,22mm, regulacja śrubkami, ciśnienie w ogumieniu przód 175kPa, tył 200kPa (280kPa z pasażerem), poziom pływaka 22,0-24,0mm, poziom paliwa 5,5-7,5mm, ciśnienie sprężania 1480kPa, minimalne 1030kPa, szerokość paska napędowego standardowa 22,7mm, minimalna 21,7mm, wkręt składu mieszanki wykręcony o 2,75 obr.,  całkowite zasprzęglenie przy 4200-5200rpm,
 
AN400X CK41A 1999r 
Silnik:: czterosuwowy, jednocylindrowy, chłodzony cieczą, rozrząd SOHC, 4 zawory na cylinder uruchamiane dźwigienkami, pojemność skokowa 385ccm, średnica x skok 83,0 x 71,2mm, stopień sprężania 10,2:1, moc 32KM przy 7600rpm, moment obrotowy 32Nm przy 6000rpm, zasilanie 1x gaźnik Keihin CVK36, akumulator 12V 8Ah, rozruch elektryczny, alternator trójfazowy, układ smarowania wysokociśnieniowy z mokrą miską olejową, zapłon tranzystorowy, wał łożyskowany tocznie, wałek wyrównoważający,
Przeniesienie napędu: przełożenie pierwotne kołami zębatymi 1,000, przekładnia bezstopniowa, napęd końcowy pasek zębaty V-belt przełożenia 2,203 - 0,854, sprzęgło odśrodkowe suche, przekładnia końcowa zębata 6,168 (31/14 x 39/14),  
Podwozie: rama stalowa podwójna, zawieszenie przednie teleskopy 38mm, skok 100mm, zawieszenie tylne wahacz zintegrowany z przekładnią podparty centralnym elementem resorującym z regulacja napięcia, skok 100mm, układ hamulcowy zintegrowany, hamulec przedni pojedyncza tarczowa 260mm, zacisk dwutłoczkowy, hamulec tylny pojedyncza tarcza 210mm, zacisk jednotłoczkowy, hamulec postojowy mechaniczny, koła odlewane przód MT3,00, tył MT3,50, ogumienie bezdętkowe przednie 110/90-13 M/C 55P, tylne 130/70-13 M/C 63P,
Wymiary i masy:: długość 2260mm, szerokość 760mm, ;wysokość 1375mm, rozstaw osi 1590mm, wysokość siedzenia 695mm, minimalny prześwit 125mm, kąt główki ramy 26o57', wyprzedzenie 106mm, kąt skrętu kierownicą 40o, promień zawracania 2,8m, masa sucha 179kg, masa gotowego do jazdy kg, masa dopuszczalna kg, zbiornik paliwa 13,0l, rezerwa ok.3,0l (czerwony zakres na wskaźniku), 
Osiągi: prędkość maksymalna 150km/h, przyspieszenie 0-100km 12sek , średnie zużycie paliwa 4,5l/100km,
Dane eksploatacyjne:: olej silnikowy SAE10W40 SF/SG 1900ml (z filtrem), świece zapłonowe NGK CR7E, przerwa na elektrodzie 0,7-0,8mm, układ chłodzenia o pojemności 1500ml, przekładnia końcowa olej SAE10W40 SF/SG 190ml, olej w teleskopach 10W 275ml/goleń, luzy zaworowe: ssące 0,08-0,13mm, wydechowe 0,17-0,22mm, regulacja śrubkami, ciśnienie w ogumieniu przód 175kPa, tył 200kPa (225kPa z pasażerem), poziom pływaka 16,0-18,0mm, poziom paliwa 0,5-2,5mm ponad krawędź, ciśnienie sprężania 880kPa przy 410rpm, minimalne 616kPa, regulacja zawieszenia tylnego standard 9 kliknięć od pozycja najmiększy, całkowity zakres regulacji 34 kliknięcia, szerokość paska napędowego standardowa 23,0mm, minimalna 22,0mm, wkręt składu mieszanki wykręcony o 1,75 obr.,  akumulator FTX9-BS,
 
AN400K3 CK42A 2003r 

Silnik::

czterosuwowy, jednocylindrowy, chłodzony cieczą, rozrząd SOHC, 4 zawory na cylinder uruchamiane dźwigienkami, pojemność skokowa 385ccm, średnica x skok 83,0 x 71,2mm, stopień sprężania 10,2:1, moc 35KM przy 8000rpm, moment obrotowy 32Nm przy 6000rpm, zasilanie pojedynczy wtrysk, akumulator 12V 8Ah, alternator 375W, rozruch elektryczny, układ smarowania wysokociśnieniowy z mokrą miską olejową, zapłon tranzystorowy, wał łożyskowany tocznie, wałek wyrównoważający,

Przeniesienie napędu:

przełożenie pierwotne kołami zębatymi 1,000, przekładnia bezstopniowa, napęd końcowy pasek zębaty V-belt przełożenia 2,203 - 0,854, sprzęgło odśrodkowe suche, przekładnia końcowa zębata 6,168,  

Podwozie:

rama stalowa podwójna, zawieszenie przednie teleskopy 38mm, skok 100mm, zawieszenie tylne wahacz zintegrowany z przekładnią podparty centralnym elementem resorującym z regulacja napięcia, skok 100mm, układ hamulcowy zintegrowany, hamulec przedni pojedyncza tarczowa 260mm, zacisk dwutłoczkowy, hamulec tylny pojedyncza tarcza 210mm, zacisk jednotłoczkowy, hamulce postojowy mechaniczny, koła odlewane przód MT3,00, tył MT3,50, ogumienie bezdętkowe przednie 110/90-13 M/C 55P, tylne 130/70-13 M/C 63P,

Wymiary i masy::

długość 2260mm, szerokość 760mm, ;wysokość 1375mm, rozstaw osi 1590mm, wysokość siedzenia 695mm, minimalny prześwit 125mm, kąt główki ramy 27o, wyprzedzenie 106mm, kąt skrętu kierownicą 40o, promień zawracania 2,8m, masa sucha 184kg, masa gotowego do jazdy kg, masa dopuszczalna kg, zbiornik paliwa 12,0l, rezerwa ok.3,0l  

Osiągi:

prędkość maksymalna 155km/h, przyspieszenie 0-100km 11sek , zużycie paliwa 4-5l/100km,

Dane eksploatacyjne::

olej silnikowy SAE10W40 SF/SG 2000ml (z filtrem), świece zapłonowe NGK CR7E, przerwa na elektrodzie 0,8-0,9mm, układ chłodzenia o pojemności 1300ml, przekładnia końcowa olej przekładniowy 190ml, olej w teleskopach 10W 284ml/goleń poziom oleju w goleni 96mm, luzy zaworowe: ssące 0,08-0,13mm, wydechowe 0,17-0,22mm, regulacja śrubkami, ciśnienie w ogumieniu przód 175kPa, tył 200kPa, poziom paliwa , ciśnienie sprężania 860-900kPa, minimalne 616kPa, regulacja zawieszenia tylnego standard 9 kliknięć od pozycja najmiększy, całkowity zakres regulacji 34 kliknięcia, szerokość paska napędowego standardowa 21,85mm, minimalna 20,85mm, wkręt składu mieszanki wykręcony o 2,0 obr., 

 

 

motolit@neostrada.pll

aktualizacja:15 maja 2012

Powrót do strony głównej